Dyna 02 starttipulmia
Dyna 02 starttipulmia
Moro,
Apuva selviääkö kotikonsteilla (vaikka peukalo onkin keskellä ...). Dyna 2002 startti "nakuttaa" pirusti käynnistystä yrittäessä ja käynnistys jää aikeeksi.
Mistä voi johtua (tulpat???)
t. Risto
Apuva selviääkö kotikonsteilla (vaikka peukalo onkin keskellä ...). Dyna 2002 startti "nakuttaa" pirusti käynnistystä yrittäessä ja käynnistys jää aikeeksi.
Mistä voi johtua (tulpat???)
t. Risto
Kuullostaa tutulta, akkusta on virta vähissä / lopussa...
Mittaa yleismittarilla akun jännite ja vertaa alla olevaan taulukkoon:
Jännite Varaustila
12,8 V 100%
12,6 V 75%
12,3 V 50%
12,0 V 25%
11,8 V 0%
Mittaus siis kuormittamattomana (kaapelit irti)...
Mikäli mittauksen tekee kaapeleiden ollessa kiinni, niin kyllä sekin antaa osviittaa siihen, missä kunnossa akku on.
Kokeile miten akku lähtee latautumaan mittauksen jälkeen, mutta ole tarkkana ettei se kuumene liikaa -> mahdollisesti oikosulussa tms.
Laturiasioissa suosittelen tutustumaan tähän topicciin.
Mikäli akku on alkuperäinen, niin mars maanantaina tai tänään akku kainalossa akkukauppaan suorittamaan kunnollinen akkutesti, joka kertoo sen, että kannattaako wanhaa akkua tekohengittää, vai onko parempi ostaa suosiolla uusi.
Tässä pari topiccia menneiltä talvilta, lisääkin löytyy hakua käyttämällä.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=15071
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=13252
Mittaa yleismittarilla akun jännite ja vertaa alla olevaan taulukkoon:
Jännite Varaustila
12,8 V 100%
12,6 V 75%
12,3 V 50%
12,0 V 25%
11,8 V 0%
Mittaus siis kuormittamattomana (kaapelit irti)...
Mikäli mittauksen tekee kaapeleiden ollessa kiinni, niin kyllä sekin antaa osviittaa siihen, missä kunnossa akku on.
Kokeile miten akku lähtee latautumaan mittauksen jälkeen, mutta ole tarkkana ettei se kuumene liikaa -> mahdollisesti oikosulussa tms.
Laturiasioissa suosittelen tutustumaan tähän topicciin.
Mikäli akku on alkuperäinen, niin mars maanantaina tai tänään akku kainalossa akkukauppaan suorittamaan kunnollinen akkutesti, joka kertoo sen, että kannattaako wanhaa akkua tekohengittää, vai onko parempi ostaa suosiolla uusi.
Tässä pari topiccia menneiltä talvilta, lisääkin löytyy hakua käyttämällä.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=15071
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=13252
T. Timo Konttinen
Fxsts03
Fxsts03
Päivä pelastettu!
..ja lähti toimimaan ja oli vaan "virran vähyyttä" Latasin akkua 2-3h niin sai sen verran lisää henkeä että käynnisty. Heitin perään tunnin lenkin jotta toimii seuraavallakin kerralla. Täytynee hommata akkuvahti joka pitää jänitteen kohdallaan seisonta ajat.
t- Risto
t- Risto
Re: Päivä pelastettu!
Hyvä niin.risto_63 kirjoitti:..ja lähti toimimaan ja oli vaan "virran vähyyttä" Latasin akkua 2-3h niin sai sen verran lisää henkeä että käynnisty. Heitin perään tunnin lenkin jotta toimii seuraavallakin kerralla. Täytynee hommata akkuvahti joka pitää jänitteen kohdallaan seisonta ajat.
t- Risto
Tutustu tähän topicciin, kun suunnittelet ylläpitolaturin hankkimista:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=23075.
Mikäli ilmiö toistuu tämän kevään aikana niin käytä akku kuormitusmittauksessa jossakin akkuliikkeessä niin tiedät akun todellisen tilan.
T. Timo Konttinen
Fxsts03
Fxsts03
Re: Päivä pelastettu!
Mulla o myös 02 Dyna ja akku pimee talven jälkeen niin nyt kuin viim talvenaki. Pitäs varmaan ruuvata irti ja/tai sitten perehtyä varashälyttimen toimintaan (Oletko Risto sä perehtyny?). Meinaan et vaikka ei ole hälyt päällä ni "heräte virtaa" kuitenkin kuluttaa (ilmeisesti?) ja taitaa siinä hälyssä jokin seisotus moodikin olla jonka saisi kytkettyä (en siis ole perehtynyt tarpeeksi).risto_63 kirjoitti:..ja lähti toimimaan ja oli vaan "virran vähyyttä" Latasin akkua 2-3h niin sai sen verran lisää henkeä että käynnisty. Heitin perään tunnin lenkin jotta toimii seuraavallakin kerralla. Täytynee hommata akkuvahti joka pitää jänitteen kohdallaan seisonta ajat.
Ilman mittareita ja muita härpäkkeitä voi todeta onko jännitehäviötä akussa kun seon kiinni mopossa siten että kun kytkee akun niin antaako navat kytkettäessä pientä kipinää. Mikäli antaa on vuotoa maihin jossain. Vuoto taasen voi olla missä vaan esim. likaisissa liittimissä. Vuodon elikkä jännite häviön voi sitten mitata yleismittarilla kun on akku paikassa jos haluaa tarkempaa vaktaa.
-Know your enemy-
- mbheikkila
- Viestit: 135
- Liittynyt: 18:46 13.02.2008.
- Paikkakunta: Noppo
- Viesti:
talvisäilytys
Aikanani hommasin pyörän hollannista ja siellä paikallinen dealr neuvvoi talvisäilytys konstiksi sen että virratpäällä (ignition on) miinuskaapeli pois jolloinka hälytinkään ei syö virtaa. Minulla tämä ei ole osoittautunut idiootti varmaksi konstiksi, ongelmana ehkä se että kun viimeiseen asti venyttää ajokautta voi huonolla tuurilla pitää 3-4 viikkoa mopoa käyttämättä ja siten saada akun huonossa hapessa talvisäilytykseen. Se lienee tämän kevään probleeman syytä.
t- Risto
t- Risto