Nakutusta, lentäviä öljykorkkeja ja sportin öljynhuohotus!?
Nakutusta, lentäviä öljykorkkeja ja sportin öljynhuohotus!?
Moi.
Pyörä pelitti täysin moitteita talviteloille siirryttäessä. Tammikuussakin käynnistelin niin ei mitään vikaa.
Maaliskuussa pyörä meni liikkeeseem huoltoon, jolloin koneeseen vaihdettiin kaikki tiivisteet pyttyjen juurista ylöspäin, samalla sitten öljyt ja suodatin.
Pyörähän oli Buell M2 vm. 98. Tänään käynnistelin ensimmäistä kertaa tuon huollon jälkeen tai yritin käynnistää. Pyörä ei kerennyt olla käynnissä kuin muutaman sekuntin, mutta siinä ajassa kerkesi koneesta kuulua hirveä nakutus (en osannut paikallistaa) ja öljysäiliön korkki lenti suoraan ylöspäin noin puolentoista metrin korkeuteen laskeutuen pyörän sivulle maahan. Tämän taitolennon saatti matkaan pienellä viiveellä öljyn pulputus/kupliminen säiliöstä, ei kuitenkaan ihan pihalle asti. Öljyssä oli/on havaittavissa vaahtoa. Öljyvalo ei palanut starttauksen jälkeen vaan sammui.
Mikä tässä nyt mättää. Itselle tuli öljynkierto mieleen nyt ensimmäisenä, kun kerta säiliöön niin suunnaton paine syntyi ja tuo kupliminen yms.
Pyörä pelitti täysin moitteita talviteloille siirryttäessä. Tammikuussakin käynnistelin niin ei mitään vikaa.
Maaliskuussa pyörä meni liikkeeseem huoltoon, jolloin koneeseen vaihdettiin kaikki tiivisteet pyttyjen juurista ylöspäin, samalla sitten öljyt ja suodatin.
Pyörähän oli Buell M2 vm. 98. Tänään käynnistelin ensimmäistä kertaa tuon huollon jälkeen tai yritin käynnistää. Pyörä ei kerennyt olla käynnissä kuin muutaman sekuntin, mutta siinä ajassa kerkesi koneesta kuulua hirveä nakutus (en osannut paikallistaa) ja öljysäiliön korkki lenti suoraan ylöspäin noin puolentoista metrin korkeuteen laskeutuen pyörän sivulle maahan. Tämän taitolennon saatti matkaan pienellä viiveellä öljyn pulputus/kupliminen säiliöstä, ei kuitenkaan ihan pihalle asti. Öljyssä oli/on havaittavissa vaahtoa. Öljyvalo ei palanut starttauksen jälkeen vaan sammui.
Mikä tässä nyt mättää. Itselle tuli öljynkierto mieleen nyt ensimmäisenä, kun kerta säiliöön niin suunnaton paine syntyi ja tuo kupliminen yms.
Viimeksi muokannut -tatska-, 14:17 27.04.2008.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 516
- Liittynyt: 07:26 19.04.2002.
Re: Nakutusta ja lentäviä öljykorkkeja!? Kiirus!
No menet sen "ammattilaisen" luo pyöräsi Bulus kanssa ja sanot että selvittää/korjaa vian jos se kerran sieltä on tullutkin-tatska- kirjoitti: Vituttaa silti, että ammattilaisen jäljiltä tilanne näyttää tältä ja itse olen suhteellisen avuton tuon koneen suhteen.
Ei siinä vitutus auta, pyörä pitää korjata. Kyllä työssä takuu on, ellet firapeliä oo teettäny
En ole teettänyt.Ei siinä vitutus auta, pyörä pitää korjata. Kyllä työssä takuu on, ellet firapeliä oo teettäny Twisted Evil
-------------------------------------------------------------------------------------
Huohotuksessa mitä ilmeisemmin olikin sitten vika. Letku kun meni pytystä pyttyyn ja keräsi paineen -> korkki taivaalle? Yläkerta saanut öljyä josta johtui sitten nakutus?
Nakutus on nyt poissa. Varmuutta ei ole kiertääkö öljy ylös asti. Meneekö öljypumppu paineesta helpostikkin ns. sekaisin eli täytyykö tästä ruveta ilmauspuuhiin yms muihin säädöksiin? Uskaltaako sitä konetta enemmänkin käytellä, nätisti se nyt kävi ainakin.
--------------------------------------------------------------------------------------
Muutenkin tuon sportin huohotuksen kanssa. Laitanko kuten alkuperäinen letku oli pytystä pyttyyn, joka haarautuu muovisella t- kappaleella yhdellä letkulla pihalle vai tyrkkäänkö kaksi huohotinletkua, kummallekkin pytylle oma ja ohjailen ne runkoa pitkin alas...?
Ei näin junnuna viittis tötöillä enää enempää.
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
No juu,ei ihme jos korkit lentelee,jos huohotus tukossa.Sulla oli siis yhdistetty letkulla vaan pytyt keskenään?Ei tuolla ole mitään käytännön merkitystä,laitatko omat letkut pytyistä pihalle tai hoidatko sen yhdellä sydeemillä.Eipä sitä pumppua varmaan enää tarvii ilmailla,kun oot jo käyttäny konetta.Se kannattaa tehdä ennen käynnistystä,öljynvaihdon jälkeen.Big twinissä avataan iso pultti pumpun päältä ja pyöritetään konetta (ei siis tietenkään käynnistetä)kunnes öljy nousee "torniin".Pultti takaisin kiinni,se on siinä.
Nakutukset hävisivät kun tuo huohotus korjattiin. Öljysäiliön korkki kuitenkin ottaa ja ampuu taivaalle boffauksen kanssa, kun kone käy tarpeeksi pitkään tai antaa yhtään enempää runtua kuin tyhjäkäynti. Hitusen säiliöstä nousee myös höyryä/savua toimituksen jälkeen...
Konehan kuulostaa nyt hyvältä noin muuten, ei nakutuksia tai muuta. Ainoastaan tuo paineesta lentävä öljykorkki rassaa pahasti. Tukosta, väljä korkki, mitä...
Syntyykö tuonne säiliöön noin yleensäkkään painetta?
Konehan kuulostaa nyt hyvältä noin muuten, ei nakutuksia tai muuta. Ainoastaan tuo paineesta lentävä öljykorkki rassaa pahasti. Tukosta, väljä korkki, mitä...
Syntyykö tuonne säiliöön noin yleensäkkään painetta?
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
pyttyyn ja keräsi paineen -> korkki taivaalle? Yläkerta saanut öljyä josta johtui sitten nakutus?
Nakutus on nyt poissa. Varmuutta ei ole kiertääkö öljy ylös asti.
Muutenkin tuon sportin huohotuksen kanssa. Laitanko kuten alkuperäinen letku oli pytystä pyttyyn, joka haarautuu muovisella t- kappaleella yhdellä letkulla pihalle vai tyrkkäänkö kaksi huohotinletkua, kummallekkin pytylle oma ja ohjailen ne runkoa pitkin alas...?
Haiskahtaa hieman, että huollossa ei ole vaivauduttu "huollon" jälkeen
käynnistämään konetta. Taitaa olla niin, että nakutus loppu siitä syystä, kun öljyä nousi yläkerttaan. Bulusesta en tiedä onko öljysäiliössä oma huohotin, tarkista nyt kuitenkin. Käytetty vääriä/väärin asennettuja tiivisteitä ja tukittu jotain kampikammion tuuletukseen tarkoitettuja
reikiä??? Jos säiliössä oleva ölperi ei ole kuumaa, niin "savu/höyry"
saatta tulla paluulinjaapitkin säiliöön kampikammiosta. Mäntähän päästää aina pikkasen
läpi ns. ohivuoto jossei kerran tuuletus toimi.
Nakutus on nyt poissa. Varmuutta ei ole kiertääkö öljy ylös asti.
Muutenkin tuon sportin huohotuksen kanssa. Laitanko kuten alkuperäinen letku oli pytystä pyttyyn, joka haarautuu muovisella t- kappaleella yhdellä letkulla pihalle vai tyrkkäänkö kaksi huohotinletkua, kummallekkin pytylle oma ja ohjailen ne runkoa pitkin alas...?
Haiskahtaa hieman, että huollossa ei ole vaivauduttu "huollon" jälkeen
käynnistämään konetta. Taitaa olla niin, että nakutus loppu siitä syystä, kun öljyä nousi yläkerttaan. Bulusesta en tiedä onko öljysäiliössä oma huohotin, tarkista nyt kuitenkin. Käytetty vääriä/väärin asennettuja tiivisteitä ja tukittu jotain kampikammion tuuletukseen tarkoitettuja
reikiä??? Jos säiliössä oleva ölperi ei ole kuumaa, niin "savu/höyry"
saatta tulla paluulinjaapitkin säiliöön kampikammiosta. Mäntähän päästää aina pikkasen
läpi ns. ohivuoto jossei kerran tuuletus toimi.
Si fractum non sit, noli id reficere
Öljysäiliön huohotus tarkastettu, sellaista en nopealla saati hitaalla silmäyksellä löytänyt...
Ei tämän päivän aikana tuo ylipaine selvinnyt, öljyn paluussahan tuon vian on piiltävä näin järkeiltynä koska ylipaine pääsee syntymään. Pyörä matkaakin huomenna takaisin huollon suorittaneeseen yritykseen.
Ei tämän päivän aikana tuo ylipaine selvinnyt, öljyn paluussahan tuon vian on piiltävä näin järkeiltynä koska ylipaine pääsee syntymään. Pyörä matkaakin huomenna takaisin huollon suorittaneeseen yritykseen.
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 08:13 31.03.2007.
Öljysäiliön korkin saa ammuttua maisemaan kun täyttää öljysäiliön liian täyteen.Kun täytät öljysäiliötä niin käytä kone lämpimäksi ja tarkista sitten vielä öljynpinta uudestaan, ei saa olla piripinnassa. Letkuja lähtee tankista muutamia, olethan tarkistanut että ne ovat oikein laitettu? Huoltomanuaali on aika hyvä apu...
Buell jo vuodesta...
... niin on. Vielä lisään edelliseen erittäin hyvään huomioon että paluupuolen öljyn tarkastuksen voi todeta siten että: Korkki pois, öljyn pinta oikea,(ei siis piripinnassa) taskulamppu käteen ja kurkkii öljytankkiin hieman etupuolelle, sieltä pitäisi ruikkia öljyä takaisin öljysäiliöön. Sitä vaahtoa/kuplia on aina siinä pinnalla heti ajon/käynnistyksen jälkeen.
Jartza ja formula osuivatten oikeaan. Firma joka pyörän huolsi (tiivisteiden yhteydessä öljyn ja suodattimen vaihto) eivät olleet pyörää käyttäneet ollenkaan ja öljytankki oli täytetty liian täyteen. Eikä meikäläinen osannut edes aavistaa että tämänkaltainen "kämmi" on päässyt tapahtumaan... tyytyväisenä vain konetta starttaamaan.
Toisekseen kun itsellä ei minkäänlaista tietoa mistä moinen korkin lentely johtui, niin tuohon liikaa öljyä ei voinut edes yhdistellä... noviisi kun koneiden kanssa olen.
Aina sitä oppii uutta. huoltomanuaali olisi kieltämättä kätevä, harmi vain kun tuontipeli mukana moista ei tullut. No rahalla saa ja hevosella pääsee.
Ongelma on nyt ratkennut, kiitokset auttaneille.
Toisekseen kun itsellä ei minkäänlaista tietoa mistä moinen korkin lentely johtui, niin tuohon liikaa öljyä ei voinut edes yhdistellä... noviisi kun koneiden kanssa olen.
Aina sitä oppii uutta. huoltomanuaali olisi kieltämättä kätevä, harmi vain kun tuontipeli mukana moista ei tullut. No rahalla saa ja hevosella pääsee.
Ongelma on nyt ratkennut, kiitokset auttaneille.
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!