Moi,
Kysyisin Rautiksen kytkimen säädöstä että kuinka kireelle jouset on kiristettävä? Kuinka lähellä jousien päällä oleva levy tulee olla alla olevaa suojakupua? Lopullinen säätö sitten tapista.
Myös askarruttaa että tietääkö joku pienemmän enska rattaan kiinnitysmutterin momenttia, manuaalista ei löytyny ja on kumminki kait aika tärkee? Ja miten lukitsette koneen kiinni kääntämistä varten?
Suuri kiitos vastauksista.
Rautiksen kytkin
Ainakin evo sportsteriin korjauskäsikirja neuvoi hd:n omaa työkalua joka tulee enskavedon eturattaan ja kytkinpakan rattaan väliin.
Eli tekee lattaraudasta sopivan palikan siihen väliin niin et rattaiden hampaat ottaa siihen kiinne.
Pelas mulla ainakin hyvin. On meinaan aika tiukka se mutteri. Ja muistaakseni kun kiristin niin momenttiavain just riitti siihen momenttiin.
Eli tekee lattaraudasta sopivan palikan siihen väliin niin et rattaiden hampaat ottaa siihen kiinne.
Pelas mulla ainakin hyvin. On meinaan aika tiukka se mutteri. Ja muistaakseni kun kiristin niin momenttiavain just riitti siihen momenttiin.
kireys ja lukitus
Jos enska on ketjulla, voi sen lukita myös pistämällä sellaisen nylonpalan johon on sahannut portaat, ketjun ja rattaan väliin. Tai sitten kytkimen kasaan, vaihteen päälle ja takarenkaan paikoilleen niin saa etummaisen mutterin kiristettyä. Piikkisikaa voi pitää paikoillaan myös reikälevyllä niistä piikkisian piikeistä.
Painelevyn etäisyys pakasta on manuaalissa (pannussa muistaakseni 24.6mm), mutta ainakaan mun pannussa se ei pitänyt paikkaansa johtuen tiheämmistä kytkimen jousista, eli sen voi kiristää "sopivan" kauas pakasta niin että kytkin pitää mutta varoa ettei jouset painu liian kasaan että liikevara loppuu sitten kytkimestä. Ei jousten kovin kireällä tarvitse olla. Kannattaa katsoa että se painelevy tulee justiinsa suoraan joka puolelta.
Painelevyn etäisyys pakasta on manuaalissa (pannussa muistaakseni 24.6mm), mutta ainakaan mun pannussa se ei pitänyt paikkaansa johtuen tiheämmistä kytkimen jousista, eli sen voi kiristää "sopivan" kauas pakasta niin että kytkin pitää mutta varoa ettei jouset painu liian kasaan että liikevara loppuu sitten kytkimestä. Ei jousten kovin kireällä tarvitse olla. Kannattaa katsoa että se painelevy tulee justiinsa suoraan joka puolelta.
Minkäs ikäinen rautis ? kytkimiä on ainakin 4 erillaista.
1. 6-jousinen märkä 900cc
2. 6- jousinen kuiva 1970 900cc
3. 2-jousinen 1974 1000cc
4. 2-jousinen "late" 74->
Temput kytkimen mukaan....
1. 6-jousinen märkä 900cc
2. 6- jousinen kuiva 1970 900cc
3. 2-jousinen 1974 1000cc
4. 2-jousinen "late" 74->
Temput kytkimen mukaan....
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
Tero
Moi!
Kytkin, jos 1971 eteenpäin.
Mutterien alle tulee holkit, joiden pituus määrää kytkimen kireyden.
Saa eri pituisina variaatioina.
Itse tein haponkestävästä teräksestä omatekoiset, ovat paljon paremmat kuin tarvikepaska joka menee helposti ruttuun jos tiukkaamisen kanssa huolimaton.
Avaa pulttipyssyllä, niin ei tarvitse viritellä kaikenlaisia rytäyksiä.
Kun kasaat, laita lukituslevyn lisäksi kovin laakerilukite kierteisiin niin johan pysyy.
Kytkin, jos 1971 eteenpäin.
Mutterien alle tulee holkit, joiden pituus määrää kytkimen kireyden.
Saa eri pituisina variaatioina.
Itse tein haponkestävästä teräksestä omatekoiset, ovat paljon paremmat kuin tarvikepaska joka menee helposti ruttuun jos tiukkaamisen kanssa huolimaton.
Avaa pulttipyssyllä, niin ei tarvitse viritellä kaikenlaisia rytäyksiä.
Kun kasaat, laita lukituslevyn lisäksi kovin laakerilukite kierteisiin niin johan pysyy.
-
T. Bickle
Pyörä on -68, kytkin kuus jousinen, ilmeisesti muutettu kuivasta märäksi, puuttuu se koppa/suoja joka tulis koko paketin päälle. Säädin sen 5mm mukaan ja vaikuttaa hyvältä. Myös moottorin lukitseminen onnistui hyvin sopivalla lattaraudalla että sai kiinnikemutterin isoon momenttiin. Kiitos vinkeistä.