Sivu 1/1
Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 13:07 07.03.2009.
Kirjoittaja janne63
Kertokaapa millä saan takajarrulevyn ruuvit auki?
Pyörä on 1985 FLHT ja ruuvit on ne isot kartiokuusiokolot.
Nyt on katkennut kaksi 1/4" kuusiokoloavainta.
Koitettu kahdella eri pulttipyssyllä.
Lämmitetty.
Jäädytetty.
Uskaltaako kuumetaa punahehkuiseksi?onko se ainoa keino saada ne irti?
-janne-
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 13:47 07.03.2009.
Kirjoittaja Joe Cool
Ei noin pieni (1/4") avain kestä oikein mitään pyssyä. Kyllä ne pitäisi saada auki ruosteenirrotusaineella ja avaimella vääntämällä ja varovasti napauttamalla. Nyt en tuota rakennetta tiedä, mutta vanhemmassa 1975 FLH:ssa kun vahdoin vermeitä, niin muistelen siellä olleen myös vastapuolella mutterit. Tuossa ei kai sitten ole enää...? Niistä olisi helpompi toki löysätä...
Tietenkin iskumeisseli voisi auttaa, jos siihen saisi tuon kuusiokolaavaimen päähän...
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 14:18 07.03.2009.
Kirjoittaja hemuli
Tuossa paketissa on pari sellaista tekijää jotka saattavat muodostua ylipääsemättömiksi esteiksi - ensinnäkin kartiokanta joka puree jarrulevyyn todella tiukkaan ja toiseksi alumiinivanteen ja teräspultin muodostama sähköpari joka liimaa eri aineet todella tehokkaasti toisiinsa. Tiukin noista kahdesta on kartioliitos. Lämmittäminen taitaa olla ainoa konsti, poraamisen lisäksi. Sitten kun kanta on irti levystä niin loppuruuvi tulee ihan hyvin irti.
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 14:32 07.03.2009.
Kirjoittaja smuige
Vanhaa kikkaa voi kokeilla niihin kartiokantoihin.
Sulattaa steariinia (esim kynttilä) siihen kannan ja jarrulevyn väliin ja lämmittää pakettia.
Jos steariini pääsee menemään sinne väliin (edes pienen pienestä raosta) niin helpottaa kummasti aukeamista.
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 17:02 07.03.2009.
Kirjoittaja Jartza
Ota 6-8mm tuurna ja moska(vasara liian kevyt). Lyö kartion reunoille(=ruuvin reunoille) muutamia teräviä iskuja, Näin lähti Buellin levy irti ja töissä satoja ruuveja. Näytää olevan uudemmissa jarrulevyissä soviteruuvit, olisko sitten tämän kiinnileikautumisen takia.
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 21:59 07.03.2009.
Kirjoittaja Joe Cool
hemuli kirjoitti:Tiukin noista kahdesta on kartioliitos
Tuo kuulosti kyllä pahaenteiseltä ja sitä se taitaa ollakin. Hyviä konstejahan tässä on tarjottu ja niillä pitäisi irrota, mutta niitä täydentämään tuo iskumeisseli tuntuu yhä mielenkiintoiselta. Mutta saako niihin kuusiokoloavaimia? Meisseliin lyöminen ei ehkä katkaisisi avainta yhtä helposti, kuin pulttipyssy...
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 22:06 07.03.2009.
Kirjoittaja janne63
Huomenna kokeillaan vielä sitä iskumeisseliä ja jos ei se auta niin kopistellaan tuurnalla ruuvien reunoja.
Jos ei vieläkään irtoa niin alkaa vanha jarrulevy näytään ihan hyvälle
Laitetaan uusi tallin seinälle koristeeksi ja mietitään asiaa ens talvena uudetaan.
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 22:28 07.03.2009.
Kirjoittaja Röpöttäjä
Hommaa Fyrtin ruosteen irroituspreitä. Sihauta kantoihin reilusti. Lämmitä butanipistoliekkisytkällä Tai 150 hitsipillillä tosi kuumaksi. Sihauta spräytä ja odota muutama minuutti. Toista lämmitys ja avaa ruuvi. Lähtee yleensä helposti. CRC voi olla korvike mutta toi ruosteenirroituskama on tosi hyvä.
Re: Jarrulevyn irroitus.
Lähetetty: 22:48 07.03.2009.
Kirjoittaja Smokie
smuige kirjoitti:Vanhaa kikkaa voi kokeilla niihin kartiokantoihin.
Sulattaa steariinia (esim kynttilä) siihen kannan ja jarrulevyn väliin ja lämmittää pakettia.
Jos steariini pääsee menemään sinne väliin (edes pienen pienestä raosta) niin helpottaa kummasti aukeamista.
Vielä vanhempi ja kuulemma parempikin kikka on sulattaa sian läskiä sinne väliin. Ellei homma onnistu jää edes kyljys ittelle.. Tuo "venäläinen iskumeisseli" on myös hyvä konsti ellei pultit ole 10.9 kovuutta miltä nyt vähän kuullostaa jos avaimet katkee eikä pultti nuljaannu. Lopuksi kunhan 6-kolo kanta on nuljattu voi tehdä Dremelillä tai rälläkällä tasapää uran, hakata iskumeisselillä ja vasta sitten hitsata siihen kiinni mutterin. Sitten kun sen vääntää irti on pultti sen verran päästynyt että siitä on helppo homma porata kanta pois.