Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Muutama päivä sitten huomasin lattialle ilmestyneen pienen öljyläikän ja seisontatuki oli selvästi öljyinen.
Aikaisemmin ei pyörässä ole ollut mitään vuotoja ja siksi kiinnitin siihen erityistä huomiota, onneksi.
Tutkin tilannetta ja puhdistin enskakopan alapinnan öljytipat. Tippoja oli lähinnä tyhjennystulpan kohdalla ja kopan keskimmäisen kiinnitysruuvin kohdalla. Seuraavana päivänä (ei ajettu välillä) tippoja oli vain tuon kiinnitysruuvin kohdalla. Mutta jotenkin vaikutti, että öljy ei olisi kuitenkaan tullut enskakopan tiivisteen välistä.
Avasin kopan ja tiiviste näytti aivan virheettömältä, mutta koettassani ketjun kireyttä huomasin koko kiristin paketin olevan aivan löysässä! Itse kiristyspalikka oli kiinni ja säädössään, mutta koko paketin kiinnittävät kaksi senkkiruuvia olivat löysällä. Alempi oli enään pari kierrettä kiinni ja ylempi kierroksen pari auki!
Nuo kierrereijät ovat läpireikiä, joten sieltä se öljy oli tullut ulos.
Puhdistin kierteet ja laitoin jotain hydraluliikkaliitoksille tarkoitettua "Loksitnittiä" ruuveihin.
Voi vain kuvitella, millainen täystuho olisi tullut kiristinpaketin irrotessa ja mitä muuten olisi tapahtunut.
Onko ko. senkkiruuvien löystyminen yleistä vai onko tämä yksittäinen tapaus?
Googlella en löytänyt aiheesta juttuja, maailmaltakaan.
Aikaisemmin ei pyörässä ole ollut mitään vuotoja ja siksi kiinnitin siihen erityistä huomiota, onneksi.
Tutkin tilannetta ja puhdistin enskakopan alapinnan öljytipat. Tippoja oli lähinnä tyhjennystulpan kohdalla ja kopan keskimmäisen kiinnitysruuvin kohdalla. Seuraavana päivänä (ei ajettu välillä) tippoja oli vain tuon kiinnitysruuvin kohdalla. Mutta jotenkin vaikutti, että öljy ei olisi kuitenkaan tullut enskakopan tiivisteen välistä.
Avasin kopan ja tiiviste näytti aivan virheettömältä, mutta koettassani ketjun kireyttä huomasin koko kiristin paketin olevan aivan löysässä! Itse kiristyspalikka oli kiinni ja säädössään, mutta koko paketin kiinnittävät kaksi senkkiruuvia olivat löysällä. Alempi oli enään pari kierrettä kiinni ja ylempi kierroksen pari auki!
Nuo kierrereijät ovat läpireikiä, joten sieltä se öljy oli tullut ulos.
Puhdistin kierteet ja laitoin jotain hydraluliikkaliitoksille tarkoitettua "Loksitnittiä" ruuveihin.
Voi vain kuvitella, millainen täystuho olisi tullut kiristinpaketin irrotessa ja mitä muuten olisi tapahtunut.
Onko ko. senkkiruuvien löystyminen yleistä vai onko tämä yksittäinen tapaus?
Googlella en löytänyt aiheesta juttuja, maailmaltakaan.
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Omassa Dynassa V,98 oli vuodon syy se tyhjenys proppu. Eli kierretä pitkin tuli enskaöljyt. Huolellisen
liimauksen (kynsilakkaa) jälkeen on pitänyt. Hyvä tietää jatkossa että muualtakin voi vuotaa.
BT-EVO:ssa ei kai kovin yleistä tämä mainisemasi ruuvvi/mutteri juttu ole.Liimaa vaan,,kyllä pysyy.
liimauksen (kynsilakkaa) jälkeen on pitänyt. Hyvä tietää jatkossa että muualtakin voi vuotaa.
BT-EVO:ssa ei kai kovin yleistä tämä mainisemasi ruuvvi/mutteri juttu ole.Liimaa vaan,,kyllä pysyy.
북한 대통령
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Kuulostaa siltä että joku on sen paketin joskus avannut ja kasannut huolimattomasti. Yleensä noi senkkiruuvit on tehtaan jäljiltä niin lujassa että pääsee jo pari perkelettäkin ennen kuin ne saa auki.
Yleensä jos näyttää enskakopan alapinnasta vuotavan niin ei välttämättä kannata ensimmäiseksi avata enskaa, se kun on pyörän alin kohta sen seistessä seisontatuen varassa niin mistä tahansa vuotava öljy putoaa maahan juurikin siitä tyhjennyspropun kohdalta.
Yleensä jos näyttää enskakopan alapinnasta vuotavan niin ei välttämättä kannata ensimmäiseksi avata enskaa, se kun on pyörän alin kohta sen seistessä seisontatuen varassa niin mistä tahansa vuotava öljy putoaa maahan juurikin siitä tyhjennyspropun kohdalta.
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Niin, unohtui mainita, että pyörällä on ajettu n. 46 tkm, josta vajaa puolet itse ajamia. Pyörä on uutena ostettu ja huollettu HD-Centerissä. Tuntuu epä todennäköiseltä, että koppa olisi jouduttu avaamaan.
Ja ko. ruuvien ristipääkannoissa ei näkynyt jälkeäkään väätämisestä, yleensä ristipääsenkkiin tahtoo avatessa tulla "työn" jälkiä. Olikohan voinut olla sitten tehtaalta asti löysässä.
Ja ko. ruuvien ristipääkannoissa ei näkynyt jälkeäkään väätämisestä, yleensä ristipääsenkkiin tahtoo avatessa tulla "työn" jälkiä. Olikohan voinut olla sitten tehtaalta asti löysässä.
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Pedrolle iskenyt ruokatunti just' kun se oli saanut ne ruuvit paikoilleen niin jäänyt kirimättä ...Simo kirjoitti:...Olikohan voinut olla sitten tehtaalta asti löysässä.
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Samaa vaivaa oli omassa TC Dyna 00 pyörässä. Käyttäessäni Dynan 32000 km huollossa, todettiin toisen enskan kiristimen ruuvin pudonneen enskakopan pohjalle ja toinen oli juuri irtoamassa. Joten tuho oli erittäin lähellä. Mitähän kaikkea koneelle olisi voinut tuossa mäjähdyksessä käydä, ja olisiko se voinut aiheutta takapyörän äkkinäsen lukkiutumisen, jolloin kuskillakin olisi ollut ns täpärä paikka..
Kysyin useammasta HD-huollosta moisen vaivan yleisyyttä, mutta kovin oudolta tapaukselta tuntui....
Jutellessani erään toisen TC Dyna 00 omistajan kanssa, tuli puheeksi tämä tapaus ja hänellä myös oli löytynyt myös löystyneet enskan kiristimen kiinnitysruuvit 24000 km huollossa.
Onko tämä vika ilmennyt vain vuoden 2000 TC Dynan koneissa vai onko muissa malleissa samaa vikaa.
Kysyin useammasta HD-huollosta moisen vaivan yleisyyttä, mutta kovin oudolta tapaukselta tuntui....
Jutellessani erään toisen TC Dyna 00 omistajan kanssa, tuli puheeksi tämä tapaus ja hänellä myös oli löytynyt myös löystyneet enskan kiristimen kiinnitysruuvit 24000 km huollossa.
Onko tämä vika ilmennyt vain vuoden 2000 TC Dynan koneissa vai onko muissa malleissa samaa vikaa.
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
työn alla buell xb missä vaihteiston sivuakselin lukitus pultti irronnut ja pudonnut ketjun väliin tuloksena avonainen ensioveto ja ketju kehäkolmosen ojassa eli siinä vastaus uteliaille.
keijo erkkilä
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Minkälainen projekti olisi vaihtaa enska hihnavetoiseksi, silloinhan koko kiristin jäisi pois.
Lähinnä olen ajatellut sellaista alkuperäiseen koppaan sopivaa remmisysteemiä.
Onko kokemuksia mitä kustantaa ja miten kestää.
Lähinnä olen ajatellut sellaista alkuperäiseen koppaan sopivaa remmisysteemiä.
Onko kokemuksia mitä kustantaa ja miten kestää.
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
eikö remmi-ensiötä tarvitsisi kiristää?
Dynassa kai on vaihdelaatikkokin koneessa kiinni eli laatikkoa siirtämälläkään ei tuo löysääminen tai kiristäminen onnistu?
eikö pelkästään jo sen paikalle laittaminen tuottaisi ongelmia?
Dynassa kai on vaihdelaatikkokin koneessa kiinni eli laatikkoa siirtämälläkään ei tuo löysääminen tai kiristäminen onnistu?
eikö pelkästään jo sen paikalle laittaminen tuottaisi ongelmia?
"HASTA LA PISTA"!
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Siinä tulikin hyvin tietoa remmin asentamisesta, toi vois olla hyödyllinen kirja.
Onko nyt niin, että remmi olisi TC Dynassa ns kertakäyttöinen. Toimii niinkauan kunnes venyy likaa,
ja siiten vaihdetaan uusi. Mikähän remmin kestoaika mahtaa olla normaalissa käytössä.
Onko nyt niin, että remmi olisi TC Dynassa ns kertakäyttöinen. Toimii niinkauan kunnes venyy likaa,
ja siiten vaihdetaan uusi. Mikähän remmin kestoaika mahtaa olla normaalissa käytössä.
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
morot
Samaa meilläpäin. Dynassa -99, enskavedon kiristimen pultit toinen irti ja toinen irtoamassa.
Oli lähellä mut oljyn vuodosta onneks huomattiin eikä pahempaa ehtinyt sattumaan.
Samaa meilläpäin. Dynassa -99, enskavedon kiristimen pultit toinen irti ja toinen irtoamassa.
Oli lähellä mut oljyn vuodosta onneks huomattiin eikä pahempaa ehtinyt sattumaan.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 16:48 05.12.2004.
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Ensiöketjun kiristimen ruuvit löystyneet (TC Dyna '00)
Sama homma. Dyna -99. Molemmat ruuvit irti ja samalla myös ketjun kiristin. Onneksi valutti öljyä mikä aiheutti huolestumisen. Onneksi ei kummempia vaurioita mutta läheltä piti!