Tässä hieman tarinaa
Twin Cam A ja B moottoreiden eroista.
(TC moottoria kait yrittivät kutsua "Fathead" nimellä?)
Niin Twin Camissa on nimensä mukaisesti kaksi nokka-akselia, siellä perinteisellä paikalla jakopäässä ja työntötangot. Nokan ohjaus ketjulla, saa muutettua ratasvetoiseksi. Kaasari ja ruiskupeleinä.
Eri malleissä käytetyt Twin Cam moottorit (
TC-A ja ja TC-B):
° 1999 alkaen matkamallit Electrat ja Road King, Dyna TCA (ilman balanssiakselia, kumiripustettu)
° Softail Evolla 2000 asti. 2001 alkaen TCB (balanssiakseleilla)
° 2004 eteenpäin ainoastaan ruiskulla, kaikki mallit
TCB moottori siis ainoastaan Softail-malleissa.
- TC88A...1999 - 2006 (kumiripustetut)
Mallit:
* Dyna, kaasari, ruisku 2004->
* Matkamallit: Road Glide (ex-Tour Glide), Road King, Electra, jne kaasari->vm?? asti, ruisku 1999 (-96 Evosta alkaen)->
- TC88B...2000 - 2006 (kiinteästi rungossa)
Malli:
* Softail (vain Softail mallit), kaasari ->2003, ruisku 2001->
- TC96A.....2007 -> (kumiripustetut) vain ruiskulla (ja 6-lovinen laatikko)
Mallit:
* Dyna, Touring (matkamallit)
- TC96B.....2007 -> (kiinteästi rungossa) vain ruiskulla (ja 6-lovinen laatikko)
Malli:
* Softail
- TC103A (kumiripustettu)
Mallit:
* Dyna, Touring 2005->
- TC103B (kiinteästi rungossa)
Malli:
* Softail 2005->
- TC110A (kumiripustettu)
Mallit:
* Dyna, Touring 2006 ->
- TC110B (kiinteästi rungossa)
Malli:
* Softail 2006 ->
Koko tarinointi löytyy
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=24026" onclick="window.open(this.href);return false;
TC koneisiin on muuttunut koneen ja laatikon kiinnitys runkoon.
4-lovisen laatikon sovituksesta TC kanssa juttua
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=21830" onclick="window.open(this.href);return false;
Nokkaketjunkiristimen kanssa ollut jotain ongelmia?
Täältä nokkaketjun kiristäjäremontista
http://www.harleyhog.co.uk/tensionerinstall2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä ei liity balance ketjun laakereihin, mutta samalle puolelle konetta, nokan laakereihin.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=5279" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja lisäksi on tullut
vuonna 2002 "Vesipää" eli Revolution.
Näistä nestejäähdytteisistä Porche moottororeista ei kokemusta, ilmeisesti kovinkin urheilullisia.
Perustuu VR1000 ratapyörän moottoriin.
60 asteen kulmassa oleva V-kone, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, 4-venttiilkannet, märkäsumppuvoitelu ja tietenkin polttoaine ruiskutettuna.
Onnistuneesti on noihinkin asenneltu remmiahtimia, kun voimaa ei muuten olisi tarpeeksi
