FLH Tarvikeakku

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Destroyer
Viestit: 6
Liittynyt: 22:24 19.07.2007.
Viesti:

FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Destroyer »

Pyöränä 1970 FLH, ja akku rupeaa olemaan elinkaarensa ehtoopuolella.

Minkälaisia tarvikeakkuja porukka on käyttänyt? Löytyylkö esim. Motonet/Biltema-akselilta vastaavaa?

Tällä haavaa pyörässä kiinni H-D Genuine akku, mutta epäilenpä että uuden vastaavan hinta on tähtitieteellinen... :cry:

Kyseessä siis kutakuinkin kuvanmukainen järkäle:

Kuva
Avatar
Jarza
Viestit: 58
Liittynyt: 12:04 16.07.2008.
Paikkakunta: Oulu

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Jarza »

Vartalta löytyy tuollainen akku....unohda ne tarvikeakut!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Eipä löydy. Akkualan erikosliikkeistä löytyy hintaan noin 100e. täällä pk-seudulla esim Akkukellari ja Häkkinen pitävät hyllyssä. Sinun ilmansuunnastasi en tiedä, kun et ole sitä tullut maininneeksi 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja smuige »

Semmoinen huomio myös, että kuvan akun kyljessä ei lukenut geguiini taikka orkkis.....

Sähköstartilliseen laittaisin keskivertoa paremman akun, jopa oikean virtalähteenkin (Odysseus tai vastaava) mutta kiksipeliin on melkein sama minkä patterin laittaa laturin perään... (no ei nyt sentään)

Jos navat eivät ole samanlaiset (kiinnitys) taikka paikka (eri puolilla alkuperäiseen verrattuan) kannattaa tarkistaa ensinnäkin, että riittääkö johdot, sitten mahtuuko johdot? Aika usein kohtalaisen tiukat paikat.
Muuten voikin laittaa akun kumminpäinvaan olevilla navoilla.
Erilaisella akulla huomio myös ylivuotoputken paikka, ettei tule yllätyksiä esim pakoputkesta irtoavan kromin myötä...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kyllä tuo kuvan akku Yuasa YHD-12 pitäsi vastata alkuperäistä OEM66006-65A akkua, tuossa on 28Ah.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuota samaa kokoa ja napaa saa nykyään useimmiten 32Ah versiona noista akkuliikkeistä. Edellinen minulla oli Varta ja nyt siellä on joku HuiHaiHoi, jonka hain GL-Energystä Pitäjänmäeltä, kun ko. putiikki sattui parhaiten matkan varrelle. Soittokierros kolmeen akkujen erikoisiikkeeseen antoi tulokseksi 100 e joka paikassa.

Orggissakkua ei välttämättä saa enää edes HD-diileriltä eikä etenkään hyllystä. Samoin tuota kokoa ei tunnu olevan näinä hienompina geeleinä sun muina saatavilla eikä Odysseykaan taida tuota kokoa tarjota. Kun itse uusin akkua, tuumin etten viitsi värkätä tuon pienempien kanssa ja kehitellä kiinnityksiä uusiksi, kun akkuliikkeestä voi kantaa satasella jetsulleen sopivan pelin. Ja hyvin tuo huihai on nyt pari kesää startannut, eikä talvellakaan tuntunut tyhjenevän mihinkään, vaikka latasin vain kerran C-Tekillä maaliskuussa.

Mutta mikä tekee akusta huonon tai vähintään kyseenalaisen tarvikeakun? Olivatko aikoinaan Suomessa tehdyt Salamat tai Pakkasakut niitä, kun kyljessä ei lukenut esim. Ooppeli? Taitaa tuo akkuteollisuus olla tänä päivänä keskitynyt aikalailla pienten sorminäppärien kiinalaisten tekosiksi, melkein merkistä riippumatta... :roll: :?:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
avvil
Viestit: 17
Liittynyt: 18:00 01.05.2003.
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja avvil »

Osta ihmeessä kunnon akku. Ns geeli systeemi kesti 4 vuotta ja vartan perinteinen 2kuukautta. Vartan takuu (2 vuotta oli silloin) ei toimi jos akku on m-pyörässä; autossa kyllä. Näin kerto kauppias enkä enää ko liikettä käytä.
Avatar
TEKE
Viestit: 125
Liittynyt: 14:00 22.05.2003.
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja TEKE »

avvil kirjoitti:Osta ihmeessä kunnon akku. Ns geeli systeemi kesti 4 vuotta ja vartan perinteinen 2kuukautta. Vartan takuu (2 vuotta oli silloin) ei toimi jos akku on m-pyörässä; autossa kyllä. Näin kerto kauppias enkä enää ko liikettä käytä.
Kauppiaasi puhuu sontaa.Kuluttajaneuvonnan mukaan akun pitää kestää yli vuoden.
Siis hintaluokaltaan 70--->
When I hear the lunch time whistle blow.I don't go out to eat.I rather stick around and polish a couple of cruise missiles.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

avvil kirjoitti: geeli systeemi kesti 4 vuotta ja vartan perinteinen 2kuukautta. takuu ... ei toimi jos akku on m-pyörässä
Todella mielenkiintoinen tulkinta, moottripyörän akun takuu ei ole voimassa moottoripyörässä :twisted: Olisi kyllä kannattanut keskustella suoraan maahantuojan tyypin kanssa asiasta...

Asia ei kuitenkaan ole 100% yksioikoinen. Jos akku pannaan ilman minkäänlaista vaimennusta tärisevään paikkaan, silloin tärinä voi toki rikkoa perinteisen akun. Mutta näissä 70-luvun Harrikoissa alkuperäinen akun teline jopa rautiksessa on kumiripustusten päässä ja niin taitaa olla shovelissakin. Eli alkuperäisessä paikassa kyllä minulla ainakin ovat perinteiset akut kestäneet vuosia. Autoissa on tullut pari kuukauden kestävää sutta vastaan, mutta niissä on taas takuu toiminut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
matkamallimies
Viestit: 79
Liittynyt: 13:25 02.11.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja matkamallimies »

Osta vaan se satasen akku, kestänyt -79 Electrassa 5-7 vuotta kerrallaan ja sitten taas uutta kehiin!
terv kk

ps. Häkkisellä voit samaan hintaan keskustella INDIAN- moottoripyörän sielunelämästä!
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joe Cool kirjoitti: Jos akku pannaan ilman minkäänlaista vaimennusta tärisevään paikkaan, silloin tärinä voi toki rikkoa perinteisen akun. Mutta näissä 70-luvun Harrikoissa alkuperäinen akun teline jopa rautiksessa on kumiripustusten päässä ja niin taitaa olla shovelissakin. Eli alkuperäisessä paikassa kyllä minulla ainakin ovat perinteiset akut kestäneet vuosia.
Samat kokemukset on myös täällä... edelliseen rautapäähän laitoin tismalleen tuollaisen akun, sinne mahtui vielä 5mm neopreenikumi joka puolelle "lisävaimennukseksi" :) kolme vuotta tuo pyörä minulla oli sillä akulla...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Destroyer
Viestit: 6
Liittynyt: 22:24 19.07.2007.
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Destroyer »

Kiitokset nopeista vastauksista. Pari tarkennusta.

Kuvan löysin netin syövereistä, ja liitin sen vain havainnollistaakseni napojen sijainnin ja akun koon. Kuva ei siis omasta akusta.

Tarvikeakulla tarkoitin sitä, että en halua maksaa veikkaamaani +100? "ylimääräistä" siitä HD-logosta akun kyljessä. Tai sitten pitäisi ainakin repiä akkukotelon sivupellit irti että saa "näkyvyyttä"... :lol:

Pitää käydä kurkkaamassa noi mainitut pk-seudun akkukioskit läpi, etelässä kun tulee itsekin asusteltua. Ei tuo 100? toimivasta akusta kuullosta korvaani yhtään pahalta.
wlamies
Viestit: 37
Liittynyt: 18:35 31.07.2006.
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja wlamies »

omaní ostin biltemasta kun siellä toukokuussa muutenkin ajelin ja kävin ohimennen kattomassa niin oli 32 AH suljettu ( kai ns. huoltovapaa) oikein päin olevilla navoilla hyllyssä ,69 Euroa. On ainakin vielä pelannu kun junan klosetti. Silloin piti lainata kaverin pyörästä akku sille Vantaan reissulle, kun ostin 3 vuotta sitten 19 Ah koska ei ollut paikallisessa liikkeessä hyllyssä isompaa. se meni varmaan osaksi koska oli liian pieni ja osaksi käyttämättömyyttä ( fillarin laitoin museorekkariin vasta vuosi sitte, oli kaikenlaisten hässäköiden takia 3 vuotta käytännössä tallin nurkassa). Se 19 AH oli exide, ja kun keväällä laittoi, niin jo samana syksynä alkoi puutua. saa ny nähdä sit ton biltsun patterin kanssa...
Nii ja yritin c-tek laturilla sitä kyllä herätellä, mut ei jaksan.... sovelin startti kyl tarvii oikeesti kunnossa olevan akun, ja kun ei ole kiksiäkään, niin... aika paska homma sitä möhkälettä on yrittää työntääkään käyntii.

Nii joo sellain juttu nyt kun kattelin tota kuvaa, siinä biltsun akussa on kyllä muistaakseni noi navat ylöspäin, mutta mulla on joku edellinen jo kätevästi sen kansipellin kolonnut niin ei haitannut. Mut jos ehjä pelti niin pitää olla tietty noi makuullaan olevat navat
- että vois kai olla huonomminkin....
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH Tarvikeakku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

wlamies kirjoitti: biltsun akussa on kyllä muistaakseni noi navat ylöspäin ...jos ehjä pelti niin pitää olla tietty noi makuullaan olevat navat
Niin, tässä oli minun pointtini, että jos haluaa tuollaisen alkuperäisen kokoisen ja muotoisen, niin noista tavarataloista ei löydy. Silloin vaan pitää mennä akkuliikkeeseen, joista onneksi satasella löytyy.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin