kaksi banaania yhdessä ;)

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
pl606
Viestit: 88
Liittynyt: 23:20 19.05.2007.
Paikkakunta: jkl mlk
Viesti:

kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja pl606 »

mulla olisi kaksi "banaani" jarrua
toinen on puhallettuna ja purettuna joten näkee sielun elämää tarkemmin
äsken tallilla mietin tutkin ja ihmettelin että taitaa olla puoliskot symmetrisiä kiinnitys pinnoiltaan
mitä jos laittaisi kaksi sylinterillistä puolikasta vastakkain :)
niin miten toimisi :P
onko kukaan kokeillut?

persaukisena haaveilen tehokkaammista jarruista :roll:
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
mix
Viestit: 7
Liittynyt: 18:33 30.11.2008.

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja mix »

Taitaa tulla aika kummallisen näköinen viritys vaikka onnistuisitkin naittaan ne keskenään.Esim letkutkin lähtee eri suuntiin,ja tokkopa se jarrutehokaan järjettömästi kasvaisi.Ja kolinaan se ei auta mitään :?
Avatar
pl606
Viestit: 88
Liittynyt: 23:20 19.05.2007.
Paikkakunta: jkl mlk
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja pl606 »

kummallisuudet on kivoja :D
mikä sitten on järkevää niin siitä en tiedä :lol:

letkut voi haaroittaa jossain hauskassa paikassa
ne kuitenkin ainakin noissa mulla olevissa malleissa lähtee kumpikin keskeltä suoraan keskilinjan suuntaisesti taaksepäin niin että ei jäisi toinen alaspäin...
mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi :o
itsellä ei ole banaaneista käyttö kokemuksia joten en kolinasta osaa sanoa...
mutta luulisin se olevan löysän sovituksen aikaan saamaa...
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja Oz »

pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi :o
Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Oz kirjoitti:
pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi :o
Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?
Kaksi panaania puristaa samalla käyttövoimalla tuplasti tehokkaammin, jos pääsylinteri pysyy samana. Eri asia sitten on, riittääkö pääsylinterissä tilavuus kahden panaanin käyttöön.
Jos ei riitä, jarrusta tulee pumpattava, siis ekalla puristuksella otetaan löysät pois, toisella vasta jarrutus. Ei kovin viisaan tuntuinen toiminto.
Tuohon jarruasiaankin käy sama kaava kuin moneen muuhunkin "mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään".
moderattori

Romu rauhoittaa!
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Oz kirjoitti:
pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi :o
Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?
Aika laveasti tulkittu sanaa "mäntä", koska vastaus taitaa olla sylinterin pohja.
Avatar
pl606
Viestit: 88
Liittynyt: 23:20 19.05.2007.
Paikkakunta: jkl mlk
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja pl606 »

Hessu kirjoitti:
Oz kirjoitti:
pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi :o
Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?
Aika laveasti tulkittu sanaa "mäntä", koska vastaus taitaa olla sylinterin pohja.
työsylinterin mäntä :wink:
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Avatar
pl606
Viestit: 88
Liittynyt: 23:20 19.05.2007.
Paikkakunta: jkl mlk
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja pl606 »

mikäpä estää työsylinteriä vaihtamasta isompaan
tai varsinkaan kun mulla sekin on palanut :twisted:
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Työsylinteri on se mikä tekee sen työn, eli puristaa paloja levyä vasten, eli se keulaputkessa kiinni oleva. Se stongassa oleva on pääsylinteri.
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja Oz »

Hessu kirjoitti:Aika laveasti tulkittu sanaa "mäntä", koska vastaus taitaa olla sylinterin pohja.
Näin se on.
Pertti kirjoitti:Kaksi panaania puristaa samalla käyttövoimalla tuplasti tehokkaammin, jos pääsylinteri pysyy samana.
Panaani on jarruna mulle vieras vempain, mutta jos se on tuollainen missä on mäntä toisella puolella ja satulalla painetaan toisen puolen palaa, niin sellaiset peräkkäin on tuplasti tehokkaampi, mutta ei kaksi mäntäpuolta vastakkain niin kuin tuossa avausviestissä ehdoteltiin.
Pertti kirjoitti:Tuohon jarruasiaankin käy sama kaava kuin moneen muuhunkin "mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään".
Totta, niitä paloja liikutetaan aivan yhtä kaukaa levyn pintaan, oli varsinaisia mäntiä molemmilla puolilla tai ei. Eli suhde on sama.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
piese

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja piese »

Banaani originaali kuosissaan riittää pysäyttämään tarpeeksi ja riittävästi, kunhan käyttäjä ei ole kovin "riisitautinen" siis tarvii puristaa kuin miehet eikä hiplata niin kuin nykyisiä kuusmäntäsiä.
Avatar
KvL
Viestit: 140
Liittynyt: 10:42 20.08.2008.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja KvL »

piese kirjoitti:Banaani originaali kuosissaan riittää pysäyttämään tarpeeksi ja riittävästi, kunhan käyttäjä ei ole kovin "riisitautinen" siis tarvii puristaa kuin miehet eikä hiplata niin kuin nykyisiä kuusmäntäsiä.
Juuri näin, meikäläisellä on kaksi banaania erikseen (etu & taka), hyvin pysähtyy tosiaankin kun vaan uskaltaa runnoa.
Avatar
pl606
Viestit: 88
Liittynyt: 23:20 19.05.2007.
Paikkakunta: jkl mlk
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja pl606 »

KvL kirjoitti:
piese kirjoitti:Banaani originaali kuosissaan riittää pysäyttämään tarpeeksi ja riittävästi, kunhan käyttäjä ei ole kovin "riisitautinen" siis tarvii puristaa kuin miehet eikä hiplata niin kuin nykyisiä kuusmäntäsiä.
Juuri näin, meikäläisellä on kaksi banaania erikseen (etu & taka), hyvin pysähtyy tosiaankin kun vaan uskaltaa runnoa.

itsellä kun ei ole noista tosiaan käyttö kokemusta niin en tiedä...
enkä kyllä mielestäni lukeudu kukkakeppi riisitautisten joukkoon :lol:
mutta taidan sitten kokeilla ainakin takana :twisted:
pääsylinteriä mulla ei kyllä vielä ole joten voisi siihen jokun järkevän "tehoisen" keksiä
tai vaikka jarru tehostimen :roll: olis varmaan aika näky :roll:
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja smuige »

Oz kirjoitti:
Pertti kirjoitti:Kaksi panaania puristaa samalla käyttövoimalla tuplasti tehokkaammin, jos pääsylinteri pysyy samana.
Panaani on jarruna mulle vieras vempain, mutta jos se on tuollainen missä on mäntä toisella puolella ja satulalla painetaan toisen puolen palaa, niin sellaiset peräkkäin on tuplasti tehokkaampi, mutta ei kaksi mäntäpuolta vastakkain niin kuin tuossa avausviestissä ehdoteltiin.
Pertti kirjoitti:Tuohon jarruasiaankin käy sama kaava kuin moneen muuhunkin "mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään".
Totta, niitä paloja liikutetaan aivan yhtä kaukaa levyn pintaan, oli varsinaisia mäntiä molemmilla puolilla tai ei. Eli suhde on sama.
Siis niinkö (kuten selostuksestasi saa käsityksen), jos on yksimäntäinen jarru, niin se on yhtä tehokas kuin kaksimäntäinen, nelimäntäinen taikka kuusimäntäinen, vai?

Miksi sitten tehdään noita monimäntäisiä (männät eripuolella levyä) jarrupuristimia.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Re: kaksi banaania yhdessä ;)

Viesti Kirjoittaja Oz »

smuige kirjoitti:Siis niinkö (kuten selostuksestasi saa käsityksen), jos on yksimäntäinen jarru, niin se on yhtä tehokas kuin kaksimäntäinen, nelimäntäinen taikka kuusimäntäinen, vai?

Miksi sitten tehdään noita monimäntäisiä (männät eripuolella levyä) jarrupuristimia.
Siksi että niillä saadaan tasainen pintapaine mahdollisimman suurelle alueelle jarrupalaa ja useamman kuin kahden männän tapauksessa mahdollisimman paljon liikkuvaa pintaa jarrunestettä vasten (voima = paine * pinta-ala). Jos niitä on esim se kuusi kipaletta, niin siihen saadaan huomattavasti isompi pinta-ala painamaan palaa levyä vasten, kun sen painavan pinnan muodon ei tarvitse olla pyöreä niin kuin se on kahdella liikkuvalla männällä tai yhdellä liikkuvalla männällä ja yhdellä liikkuvalla sylinterin pohjalla.

Kahdella vastakkaisella männällä ja kiinteällä satulalla on siis yhtä paljon liikkuvaa pintaa jarrunestettä vasten kuin yhdellä männällä ja liikkuvalla satulalla. Niin ollen levyyn kohdistuva normaalivoima on molemmissa tapauksissa yhtäsuuri, joten se voima ei kahdella vastakkaisella männällä kasva, niin se vain on. Kahden samankokoisen vastakkaisen männän hyöty on ainoastaan se, että se paine on palan keskellä, eikä kovemmissa jarrutuksissa käy niin että se valurautainen satulan sakara joka toisen puolen palaa painaa, vääntyisi kulmaan X, jolloin pala painaisi pääasiassa vain levyn ulkonurkkaan, eikä osu sisäreunaan juuri lainkaan. Puolenkin asteen heitto riittää pintapaineen katoamiseen.

Voin piirtää vaikka kuvan siitä miksi kahden eripuolisen männän levyyn kohdistuva normaalivoima ei ole yhtään sen suurempi kuin yhden männän ja kelluvan satulankaan, jos se on asian selvenemiseksi tarpeen. Uskoisin kuitenkin että asia selviää tuolla miettimisellä, että paljonko sitä liikkuvaa pintaa on jarrunestettä vasten kummassakin tapauksessa. Nyt kello on niin paljon että en jaksa vaan heitän itseni pötkölleni ja läskinpalat silmille, mutta sen sanon että jos minä jonkin asian hallitsen niin statiikan eli tasapaino-opin, josta tässäkin on kyse. Tarvitsen näitä juttuja joka päivä töissäni ja olen tätä ammattikorkeassakin joskus inssin aluille yrittänyt opettaa.

Öitä.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Vastaa Viestiin