Springerkeulan jarrut
Springerkeulan jarrut
Käykö springerkeulaan muut jarrusatulat kun se oma malli?Saako esim ton kuvan satulan ,kiinnikesysteemit pitää tietysti miettiä erikseen?
Re: Springerkeulan jarrut
Moro!
Sähän jo vastasit itselles kun se on juurikin kiinni tuosta kiinnikekalikasta,eli melkein minkä vaan saa käymään kunhan löytyy/tekee sopivan kiinnikkeen. Kannattaa melkein käyttää hakua ja tutustua vanhojen topickien aineistoon josta selviää aikas paljon koko kombinaatiosta(esim. reaktiotanko ja sen asento muihin palikoihin nähden) ettei tartte tehdä montaa harjotuskappaletta. (Smuige on tod.näk. aamuun mennessä kaivanut tähän suorat linkit noihin kaikkiin vanhoihin topickeihin,joten lue sieltä)
Jouni
Sähän jo vastasit itselles kun se on juurikin kiinni tuosta kiinnikekalikasta,eli melkein minkä vaan saa käymään kunhan löytyy/tekee sopivan kiinnikkeen. Kannattaa melkein käyttää hakua ja tutustua vanhojen topickien aineistoon josta selviää aikas paljon koko kombinaatiosta(esim. reaktiotanko ja sen asento muihin palikoihin nähden) ettei tartte tehdä montaa harjotuskappaletta. (Smuige on tod.näk. aamuun mennessä kaivanut tähän suorat linkit noihin kaikkiin vanhoihin topickeihin,joten lue sieltä)
Jouni
Re: Springerkeulan jarrut
Tällästä settiä suosittelen on nimittäin pieni ja sievä ratkaisu --> http://www.tmg.fi/product_info.php?cPat ... ts_id=1145" onclick="window.open(this.href);return false;
Itselläni on sportin orkkis puristin ja levy, ja se on ainakin omasta mielestä aivan liian iso ja ruma systeemi. Mutta tuon sarjan olen nähny livenä pyörässä niin voin sanoa että on tähän mennessä hienoin ratkaisu mitä oon nähny.
Itselläni on sportin orkkis puristin ja levy, ja se on ainakin omasta mielestä aivan liian iso ja ruma systeemi. Mutta tuon sarjan olen nähny livenä pyörässä niin voin sanoa että on tähän mennessä hienoin ratkaisu mitä oon nähny.
Re: Springerkeulan jarrut
Ihan uhallakin pitää heittää jotain linkkejäkin
Toi Jonesin esittämä jarru on siro, ei liian iso. Ja valmis setti. Smantapaisen voi tehdä itsekin, tokassa noista alempana olevista linkeitä oli kuvakin.
Ja huomaa sitten jarrun reaktiotangon kiinnityskulma, parhaiten toimii kun on alalinkkujen kanssa samassa linjassa.
Springeriin ei sitten myöskään kannata laittaa tuota jarrua takimmaisen jalan takapuolelle.
Se aiheuttaa jarruttaessa "anti-dive" efektin liioitellusti, eli keula nousee...
Tossa sitten linkkejä joista voi lukaista millaisia jarruja on ollut...
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=26517" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tässä pitkä tarina joka kannattaa lukaista. Tärkeät hommat löytyy sieltä. Jotkut linkit on vanhoja, kun keskustelukin on ollut jo jonkin aikaa sitten.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=17860" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä sitten höpinää Dyna jarrusta Springeriin (kun on samanlainen)
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=32582" onclick="window.open(this.href);return false;
Totakin aikaisempaa pohdintaani kannattaa miettiä.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=30408" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan kaikkia vanhoja linkkejä en valitettavasti hiffannut...
Toi Jonesin esittämä jarru on siro, ei liian iso. Ja valmis setti. Smantapaisen voi tehdä itsekin, tokassa noista alempana olevista linkeitä oli kuvakin.
Ja huomaa sitten jarrun reaktiotangon kiinnityskulma, parhaiten toimii kun on alalinkkujen kanssa samassa linjassa.
Springeriin ei sitten myöskään kannata laittaa tuota jarrua takimmaisen jalan takapuolelle.
Se aiheuttaa jarruttaessa "anti-dive" efektin liioitellusti, eli keula nousee...
Tossa sitten linkkejä joista voi lukaista millaisia jarruja on ollut...
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=26517" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tässä pitkä tarina joka kannattaa lukaista. Tärkeät hommat löytyy sieltä. Jotkut linkit on vanhoja, kun keskustelukin on ollut jo jonkin aikaa sitten.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=17860" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä sitten höpinää Dyna jarrusta Springeriin (kun on samanlainen)
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=32582" onclick="window.open(this.href);return false;
Totakin aikaisempaa pohdintaani kannattaa miettiä.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=30408" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan kaikkia vanhoja linkkejä en valitettavasti hiffannut...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Springerkeulan jarrut
Kysymys lähti siitä kun selailin noita kataloogeja ja siellä oli springerkeulalle omia systeemeitä ja hinta tolkuton(+400?!).Tallista kun nimittäin löytyy tommonen kuvan satula,säästyyypi sievonen summa johonkin muuhun,täytyy alkaa pidikkeen suunnitteluun!!
Re: Springerkeulan jarrut
Tuossa on kuva tuosta mun ratkaisusta. Laserilla leikattu 10mm kirkkaasta tuo kikkare ja orkkis satula kiinni siinä, mutta pyöräytettynä oikealle puolelle.
http://picasaweb.google.fi/salo.teemu/H ... 8988645458
http://picasaweb.google.fi/salo.teemu/H ... 8988645458
Re: Springerkeulan jarrut
Ebaylta löytyy springeriin 4-mäntäistä settiä (DNA )jo 200? pintaan mikä sisältää kaiken tarvittavan.makela68 kirjoitti:Kysymys lähti siitä kun selailin noita kataloogeja ja siellä oli springerkeulalle omia systeemeitä ja hinta tolkuton(+400?!).Tallista kun nimittäin löytyy tommonen kuvan satula,säästyyypi sievonen summa johonkin muuhun,täytyy alkaa pidikkeen suunnitteluun!!
Mulla orggis 96 FXSTSB ja mä oon tässä pari vuotta tuumaillut et pitäis tehdä jotain tuolle tehottomalle alkuperäiselle etujarrulle. Nyt sitten tuli hankittua 4-mäntäinen puristaja tiedä sitten onko sekään onni ja autuus mut tuleepa jotain asian eteen tehtyä
Re: Springerkeulan jarrut
Tossa lueskelin noita Smuigen laittamia linkkejä vanhoihin keskusteluihin ja reaktiotangoista ja niiden rakenteesta oli tarinaa ja mielipiteitä melkosen paljon.
Aattelin että jos ne tekee ite,niin miltäs seuraava rakenne kuulostaa:1:Otetaan oikeaa kierretankoa, lujuusluokka jotain muuta kuin talonrakentamiseen tarkoitetuissa.Halkaisija 10mm 2:Otetaan putkea,sisähalkaisija 10mm. 3:Kierretään kierretanko putken sisään ja jätetään kierretanko putkea pidemmäksi,lukitaan putki kierretankoon muttereilla 4.Ruuvataan kierretangon päihin uniballit
Teoriassa toi rakenne vaikuttais melkoisen jäykältä,ite ainakin uskaltaisin luottaa.
Aattelin tehdä yhden koekappaleen,panna sen prässiin ja kattoa miten käy!!
Aattelin että jos ne tekee ite,niin miltäs seuraava rakenne kuulostaa:1:Otetaan oikeaa kierretankoa, lujuusluokka jotain muuta kuin talonrakentamiseen tarkoitetuissa.Halkaisija 10mm 2:Otetaan putkea,sisähalkaisija 10mm. 3:Kierretään kierretanko putken sisään ja jätetään kierretanko putkea pidemmäksi,lukitaan putki kierretankoon muttereilla 4.Ruuvataan kierretangon päihin uniballit
Teoriassa toi rakenne vaikuttais melkoisen jäykältä,ite ainakin uskaltaisin luottaa.
Aattelin tehdä yhden koekappaleen,panna sen prässiin ja kattoa miten käy!!
Re: Springerkeulan jarrut
helpommalla pääset kun ostat semmoset uniballit missä on "uros" kierre osuus valmiina, niin et tarvi mitään jengatanko virityksiä.
Esimerkkikuva.
Esimerkkikuva.
Re: Springerkeulan jarrut
Mä en ymmärrä ollenkaa, mikä sen putken tarkoitus siinä kierretangon päällä on? Muuta kuin ulkonäkö.makela68 kirjoitti:Tossa lueskelin noita Smuigen laittamia linkkejä vanhoihin keskusteluihin ja reaktiotangoista ja niiden rakenteesta oli tarinaa ja mielipiteitä melkosen paljon.
Aattelin että jos ne tekee ite,niin miltäs seuraava rakenne kuulostaa:1:Otetaan oikeaa kierretankoa, lujuusluokka jotain muuta kuin talonrakentamiseen tarkoitetuissa.Halkaisija 10mm 2:Otetaan putkea,sisähalkaisija 10mm. 3:Kierretään kierretanko putken sisään ja jätetään kierretanko putkea pidemmäksi,lukitaan putki kierretankoon muttereilla 4.Ruuvataan kierretangon päihin uniballit
Teoriassa toi rakenne vaikuttais melkoisen jäykältä,ite ainakin uskaltaisin luottaa.
Aattelin tehdä yhden koekappaleen,panna sen prässiin ja kattoa miten käy!!
Ja mitä sä siinä prässissä meinaat testata? Sille tangolle ja unibal:n ei tuu muuta kun vetoa ja sen kattominen prässissä on aika vaikeaa.
Re: Springerkeulan jarrut
Niin siis jos jarru laitetaan tuolleen niin kuin mulla on niin eihän siihen reaktiotankoon tule kuin vetoa, mutta jos sen laittaa takapuolelle niin silloin tanko joutuu paljon kovemmalle rasitukselle. Hyvin on ainakin mulla pelannut 10mm "oikea" kierretanko ja uniballit päissä. Ja pyörän on saanut välillä todella kovaa kyytiä.
Re: Springerkeulan jarrut
Maallikkona ajattelin, että se putki jäykistää sitä rakennetta aika paljon, kun noissa aikaisemmissa keskusteluissa epäiltiin kierretangon kestävyyttä. Tota en kyllä hokannu, että yleensä siihen ei tuu kun vetoa. Prässihän kertois aika paljon siitä tangon jäykkydestä/kestävyydestä, mutta tosiaan jos pelkkää vetoa niin hommahan muuttuu jonkun verran!
Re: Springerkeulan jarrut
Mistä noita unibooleja saisi ostaa Tampereelta
Re: Springerkeulan jarrut
http://www.lautamakimotorsport.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://verkkokauppa.harline.com/product ... &catid=946" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jatek.fi/auto-osat/store/25/ ... -_Chassis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kurkkaappa nämä aluksi...
http://verkkokauppa.harline.com/product ... &catid=946" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jatek.fi/auto-osat/store/25/ ... -_Chassis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kurkkaappa nämä aluksi...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro