Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa, sekä muita

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa, sekä muita

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Nyt hieman vituttaa.. Joskin jotain tällaista oli odotettavissakin.
Talvella saapui -72 shovel, jota tallilla kevyesti muokkailin ja ajattelin ajella kesän läpi
josko se kestäisi. Jälkikäteen on helppo todeta että kyllä nuo kannattaisi aina avata, varsinkin kun
talvella saisi aloittaa.
No.. öljyä tiputteli pitkin kevättä välillä enemmän tai vähemmän.
Vaikutti tulevan eniten tönäreiden putkista tai nostajan pesistä, ennen himosta ajattelin vaihtaa tiivisteet ettei ympäristöministeriö anna sanktioita.
Vaihdon jälkeen tursusi vielä enemmän! Mitä helv..
No putket ja tikut pois, ihan oikein oli tiivisteet paikallaan, mutta ööliä tulee vaan.
Alkoi vaikuttamaan että tulee painetta jakopäästä, tönärinputken välistä tuntui jopa kädellä tupsutusta.
Ahaa.. ehkäpä se huohotinventtiili!
Jakopää auki ja kas! Löytyi 5 irrallista neulaa sekä muovinen huohotinventtiili, josta pala pois.
Nostajan rullista ei neuloja kateissa, eikä nokka-akselin laakeristakaan.
Vaikuttaisi siltä että amerikan pojalle oli sattunut nostajan rullavaurio ja pisti pikaisesti uudet (jäykät)nostajat, eikä siivonnut jätteitä pois.
Mutta se huohottimen pesä on PAHAN näköinen, kuinkakohan paljon sitä pystyy kairaamaan ja
kuinka isoja ylikoko huohotusventtiilejä löytyy? Keskellä oli varmaan millin ura.
No onhan koko kone avattava, kun ei tiedä missä muualla niitä neuloja on. Sovelin kausi on kuitenkin ohi!!
Himokselle näköjään mennään porsesterilla.
Huomenna ehkä nähdään, jos ei pikkukakkonenkin porsi :mrgreen:
Viimeksi muokannut Karvanaama, 16:51 27.01.2024.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Näinhän se menee

Viesti Kirjoittaja jensen »

Otan osaa. Mullakin on Shovelin kanssa propleemia. Jarru värkännyt ja nyt tulossa taas uusia osia. Panin Hondan kaksimäntäisen jarrusatulan. Uusi jarrusylinteri tulossa. Kärjet paskana taas kun kipinöi ja kävi huonosti. Taivanin kärjet susia. Olen mopolla 1000 km ajanut ja jo neljännet kärjet. Tänään ihme vika ja jos olisi jossain ulkona tai muualla seisonut niin olisin ollut varma että joku on ruuvaillut minun kytkintä kun ei irrottanut ja jouduin säätämään. Kävi myyminenkin jo jällen mielessä kun aina jotain. :(
Avatar
maicol
Viestit: 386
Liittynyt: 23:26 16.08.2004.

Re: Näinhän se menee

Viesti Kirjoittaja maicol »

niin käy myyminen mielessä mutta kun nuo uudemmat on niin hintavia että sitä päättää vielä venyttää pinnaa ja parempia aikoja odotellessa sitä sitten tyydyttelee itseään mielessään siinä pientareella että ainakin roplaus kokemusta kertyy ja kovasti jo osaa tehdä ja kaikkia mittoja ja konsteja on tullu tietoon, siitä tulee vielä olemaan paljon hyötyä, siinä selittelet tyttöystävälle, joo seon kyllä hienoo, ja sitten ostat sen TCn ja tajuat ettei mitään tarttekkaan tehdä, ehkä koskaan ja et kaikki hikinen kokemus olikin itseasiassa aivan turhaa ja että ikinä et enää kättäs vanhaan paskaan laita...
"HASTA LA PISTA"!
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Näinhän se menee

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Vetäsen stetsonista +.03 eli noin 0,75mm löytyy ainakin. Tarkemmin voi ite kattoo netin syövereistä.
Ja kyllä. Täytyy olla tyhjä lohkonpuolikas kun koneistetaan.
Mutta ei skraadit haittaa, jos pesä vaan on sen verran kondiksessa, että breater valve ei hölsky siellä.
Mä vedän tossa toista kesää shovelin lohkoilla, missä joskus on männäntapin lukkorengas lähteny taipaleelle ja tehny tuhoa huohottimen pesässä. Muovinen mäkeen ja S&S:n teräksinen vakiokokonen tilalle. On syviä uria, mutta istuu ihan hyvin uus pesässä. Mosa ei huohota yhtään enempää mitä strokerin kuuluu.

Tärkeintä siinä on, että on senverran napakka pesään, että hammaskosketus ei mee pieleen.

Toi olikin mulle ihan uus juttu, että näillä vanhoilla vedetään vaan sen takia, kun fyrkat ei riitä uuteen.
Mä oon kyllä ihan pihalla tästä touhusta nykyään.
Viimeksi muokannut Hessu, 08:56 15.07.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja smuige »

Kun ottaa ne lohkot auki, niin jakopään puolihan lähtee irti kampiakselista.

Jakopäässä pinionakselilla vasenkätinen kierre ja tarvitsee erikoisen putkimallisen ulosvetäjän jos haluaa rattaaan irti.

Kampiakseli jää vasempaan lohkoon kiinni niistä kartiorullalaakerista (timken).
Jos kampuran ottaa irti niin se pitää prässätä - ei missään tapauksessa saa yrittää lyödä irti.
Jakopään puolen lohkoa työstäessä ei kampuraa siis välttämättä tartte irrottaa.
Mutta kannattaa tarkistuttaa ne keskitapin/veivien laakerit samalla ennen purkamista. Jos liikaa välystä niin samalla avauksella myös ne kuntoon.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja smuige »

Mites toi S&S reed valve?

Se joka ei pyöri vaan toimii jousilla paineen mukaan?

S&S mukaan sitä voi käyttää myös Shovelissa kun enskakopan öljynkierto/huohotus on tukittu.
S&S kirjoitti:S &S notes in catalog: The Evolution style S&S crankcase breather reed valve can be used in shovelhead style engines with open primary drives or sealed primary chain cases that do not require external lubrication or oil scavenging.
Tossa vähän keskustelua siitä reed valvesta Shoveliin.
http://shovelhead.us/forum/archive/inde ... -2957.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei toimi kunnolla lohkoista huohottavissa malleissa. Kansista huohottavissa toimii hyvin.
Ei ime öljyä pois siitä sumpusta joka on öljypumpun vieressä johon huohotuksen mukana tuleva öljy kerääntyy. Josta on poraus breatherkammioon ja jota varten breatherissa on se pieni reikä ja S&S:ssä ura.
Avatar
maicol
Viestit: 386
Liittynyt: 23:26 16.08.2004.

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja maicol »

Hessu kirjoitti:Toi olikin mulle ihan uus juttu, että näillä vanhoilla vedetään vaan sen takia, kun fyrkat ei riitä uuteen.
Mä oon kyllä ihan pihalla tästä touhusta nykyään.
No et varmastikaan ole pihalla mutta ehkä siellä tallin hämärässä, josta välttämättä ei aina hahmotu todellisuus.

Toki on hienoa ajaa TOIMIVALLA vanhuksella johon on tunteja ja taalaa sijoitettu, useimmilla tuntuu olevan varaa jopa ostaa uudempi fillari sitten ihan ajoa varten.

Ja kertakaikkiaan voidaan kai suurin osa jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka mielummin ajaa ja niihin jotka mielummin väsää.

Sori offtopic!
"HASTA LA PISTA"!
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja smuige »

maicol kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Toi olikin mulle ihan uus juttu, että näillä vanhoilla vedetään vaan sen takia, kun fyrkat ei riitä uuteen.
Mä oon kyllä ihan pihalla tästä touhusta nykyään.
No et varmastikaan ole pihalla mutta ehkä siellä tallin hämärässä, josta välttämättä ei aina hahmotu todellisuus.

Toki on hienoa ajaa TOIMIVALLA vanhuksella johon on tunteja ja taalaa sijoitettu, useimmilla tuntuu olevan varaa jopa ostaa uudempi fillari sitten ihan ajoa varten.

Ja kertakaikkiaan voidaan kai suurin osa jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka mielummin ajaa ja niihin jotka mielummin väsää.

Sori offtopic!
Jaa...
kumpaankohan ryhmään Hessun sijoittaisit? :roll:
Tais tulla heitto nyt hieman väärään rakoon, mutta eihän newbiet aina kaikkee voi tietää... :evil:

Hessu on kyllä ajanut "mailman tappiin asti" noilla vanhoilla paskoilla ja duunannut aika pitkään sielläkin "tallin pimeässä missä todellisuus ei hahmotu". Ajaa ja väsää. Väsää ja AJAA.
Tollasia heppuja pitäis olla enemmänkin.

Niin ja tietääkin asiosta "jotakin" ja on valmis niistä myös muille kertomaan.
Tekniset perusteet löytyy omille tiedoille, ei siis pelkkää mutua.

Mut tosta S&S reed valvesta sen verran, että sitähän on kokeiltu myös Shoveleissa (Suomessakin). Toiset ilmeisesti huonolla menestyksellä, mutta onkos silloin juuri nuo huohotuslinjat tulpattu S&S ohjeiden mukaisesti?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mulla ei oo tosta reed valvesta henk.koht. kokemusta, mutta tuttavapiirissä on.
Joillain toimii, mutta jotkut sylkäsee aina lätäkön alleen. Joka kerta kun käynnistää. Ihan selvästi on kertynyt öljyä sumppuun. Näin käy mm. S&S:n omassa koneessa. Uudesta asti.
Noista tulppauksista en tiedä, mutta veikkaisin että on tehty oikein.
Kansista huohottavissa toimii moitteettomasti.
Mutta suhtaudun laitteeseen pienellä varauksella.

Älä Smuige liiottele. Mä oon vetäny Knucklella vasta rapiat yli 200 000 km.
Siirsin sen eläkkeelle ja harrastepyöräksi, kun sillä tuli virallinen suomen eläkeikä vastaa (63v). Katotaan mitä Shoveli sanoo samoista kilsoista.
Avatar
maicol
Viestit: 386
Liittynyt: 23:26 16.08.2004.

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja maicol »

niin..alkaa taas menemään tohon besserwisser sarjaan.

en nyt ota enempää kantaa ettei tu paha mieli.

toki sanoin että: voidaan K A I SUURIN OSA jakaa kahteen ryhmään jne.....

no vielä tämä vanha hyvä sanonta että: "Fuck you if you cant take a joke"!
"HASTA LA PISTA"!
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Moi taas!
Kiitokset osanotosta ja neuvoista, projekti ei ole vielä edennyt yhtään.
Paitsi löysin vahvistuksen tuohon Hessun hatustavetoon, juuri noinhan se oli. Eli +0.03" ylikokoa on saatavilla.
Mutta jos Hessu ajaa uritetulla breatherilla, niin liekö tuota pakko edes kairata, no hölskyähän se ei saa.
Eli on pakko ehjällä katsoa välykset ensin. Ja kun se kone on kuitenkin avattava, voihan se pesänkin
samalla koneistaa.. Vaan pitäisikö säästää koneistusvaraa seuraavaan breathervaurioon..? :mrgreen:
Inspiraatiota odotellessa taidan lähteä kiljuttamaan sporttia, jospa sekin hajoaisi kesken kauden.
Päivitän tähän miten asia edistyy (ehkä sitten syksymmällä..?)
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Lisää pähkäilyä.
Käsiin putosi RevTechin bigbore-pytyt (3 5/8")vakiokorkeus. Näille pitää kai lohkot ja kannet koneistaa ja männätkin on jostain hankittava. Heikkeneekö lohkon kestävyys merkittävästi?
Vai menenkö vakio kokoonpanolla, jos pytyt pitää porata joudun uudet männät hankkimaan kuitenkin. Kyllähän lisätilavuus olisi aina hyväksi. Iskunpituutta en olisi lähdössä muuttamaan.
Olisiko porukalla kokemuksia näistä bigbore-pytyistä.
Ja millaisella kokoonpanolla? (männät, nokat ym)
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Bigboreista on, mutta ei Revtechin.
Vakiolohkoja kun kaivaa pytyille sopivaksi, pytynreikien välissä olevaa vaarnaa joutuu ohentamaan ja reikien avarrusvaiheessa siinä pitäis olla ohuempi ruuvi. Sen ruuvin reikä menee puhki, mutta on normaalia.
Ei kandee säikähtää.
Kyllä vakiolohkoillakin on vedetty menestyksellisesti isoilla pytyillä.
Se millasia mäntiä ja nokkia haluaa käyttää, on maku asia. Nehän oikeastaan vaikuttaa enemmänkin vain toisiinsa, kuin sylinterin halkaisijaan.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Moro! Pientä päivitystä:
Asia venähti vähän, mutta kone on nyt takaisin paikallaan.
Pata kävi koneistamolla ja kaikenlaista sitten on laitettu eli täysremppahan siihen tuli.
Pytyt porattu + uudet männät+kiertokanget, kansiin uudet ohjurit, alakerta laakeroitu, uusi öljypumppu ja tietysti se ylikoko breather. Kaikki saatanan kierteet uusiksi..
Ensisavuja ei ihan vielä ole saatu, pientä hieromista riittää. Lataussäädin pitäisi hankkia.
Onneksi tänään kuulin kaverin pajalla shovelin louskutusta. Auttoi vieroitusoireisiin..
Täälla saatana sataa lunta!!!
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Vastaa Viestiin