V-rod kilkatus/kilahdus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

V-roti
Viestit: 17
Liittynyt: 10:55 29.06.2009.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja V-roti »

Alla on 02 Rodi 23000km ajettu. Ongelmana on kevyessäkin vedätyksessä esiintyvä "kilkatus" 3000rpm seutuvilla. Ei oikeastaan riipu vedätänkö täysiä vai kevyellä kaasulla mutta esiintyy aina samalla kierrosalueella hetken (todella lyhyt tovi). Kone vetää ja kiertää normaalisti ilman nykimistä/pätkimistä.
En ole saanut paikallistettua kilahduksen lähdettä. Mitään selvä mekaanista "löysyyttä" osissa ei näyttäis olevan. Pakosarjojen laipat kiristin ja omasta mielestä silloin alkoi tämä ongelma. Vai voiko kompuutteri jostain syystä säätää seoksen liian laihalle juuri tuolla pienellä alueella?. Venttiilin välykset OK ja bensana käytän 98 okt.
Sen verran tuore helistin niin kysynpä teiltä onko ongelma tuttu?!
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Vallu »

??? Kuuluukos kilkatus pyörän seistessä paikallaan ja käydessä sen n. 3000 rpm? Ja saakos sen kilkatuksen säilymään jos pitää samat kierrokset?
Kuva LIFEMEMBER
V-roti
Viestit: 17
Liittynyt: 10:55 29.06.2009.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja V-roti »

Tyhjänä kaasutellessa ei ilmene "kilahdusta" ainoastaan ajossa esiintyy. Vedättäessä jos pitää rundit samassa 300rpm ei kilkatus ole pysyvää . Sehä tässä ihmetyttää?!
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Tuntuu menevän taas tälle mystiikka puolelle. 8O Mutta enpä tosta osaa hirmuisesti huolestua jos kolinat ei kuulu selkeästi koneesta. Saattaa olla mitä ihmeellisin resonanssijuttu: irtonaisia palasia pakoputkessa, putki resonoi, koneen kiinnikkeet irti/löysällä, joku suojapelti löysällä yms. yms.
Veikkaanpa, että ajan myötä selviää. Rodin kone sinänsä pitää erilaista kilkatusta ja rähinää ihan normaalistikin.
Vaikuttaako ajotapa, tien laatu tms. ulkoinen tekijä ääneen?
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
Lippajärven kreivi
Viestit: 241
Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Tuli mieleeni että olikos jo tuon vuotisissa se pakokaasuläppä putkessa, aukeaa nimittäin juuri noilla kierrosalueilla, voisi aiheuttaa yksittäisen kilahduksen.
Mulla se läppä piti sellaista kitinää silloin kun oli vielä toiminnassa.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Rodissa ei ole samanlaista pakokaasuläppää, kuin noissa toivottoman vanhanaikaisissa ( :twisted: )ilmajäähdytteisissä Big Twineissä. Puhtaat pakokaasut on hoidettu kunnollisella ruiskulla ja antureilla kautta koko kierroslukualueen.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
Karzza
Viestit: 347
Liittynyt: 12:13 17.06.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Karzza »

Itellä oli pari vuotta sitten ihan samalainen kevysti kiihdyttäessä 3000rpm "naputus säräys"-ilmiö Rodissa. Kevytmassainen ääni kuullosti ihan venttiilinaputukselle, katkenneelle männänrenkaalle, polttoainesuuttimelle tms.

Syy oli uudella tiivistellä kasatussa hetkisen ajon jälkeen löystyneessä (=tiiviste painunut) pakoputken kiinnityslaipassa.

Tiiviste on kartiotyyppinen ja materiaaliltaan hyvin hienoa metalliverkkopunosta täytteenä jotakin kuumankestävää massaa. Laippoja jos kiristää liikaa tai vinoon niin tiiviste repää ja ainakin sen jälkeen se vuotaa.
VRSCA -04, 300rwhp
V-roti
Viestit: 17
Liittynyt: 10:55 29.06.2009.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja V-roti »

Tuo Karzzan selvitys kuulostaa juuri siltä mitä epäilin. Tuo kilahtelu alkoi juuri sen jälkeen kun kiristin löystyneet laipat mututuntumalla kun ei momenttiavainta reissun päällä takataskussa ollut.
Muuteenhan nuo mekaaniset kilinät ja kolinat on arkipäivää Rodin arjessa.
Täytyypä hakea uudet tiivisteet ja seurata tilannetta. Kiitos asiallisista vinkeistä!!
Avatar
Karzza
Viestit: 347
Liittynyt: 12:13 17.06.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Karzza »

V-roti kirjoitti:Muuteenhan nuo mekaaniset kilinät ja kolinat on arkipäivää Rodin arjessa.
Höpsis, kunnossa ja säädöissä oleva Revoluutio on mekaanisista äänistä täysin vapaa.
VRSCA -04, 300rwhp
Mikael
Viestit: 258
Liittynyt: 10:00 21.02.2005.
Paikkakunta: Degerby
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Olen samaa mieltä, se on hieno kone ja kunnossa käy kun kello ja on rodin rungossa kuin......

-Mikael

PS. minulla olis ylimääräiset Progressiv Suspensionin 13 tuumaiset mustat heavy duty 440 iskarit yörodiin
Avatar
Lippajärven kreivi
Viestit: 241
Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Vallu kirjoitti:Rodissa ei ole samanlaista pakokaasuläppää, kuin noissa toivottoman vanhanaikaisissa ( :twisted: )ilmajäähdytteisissä Big Twineissä. Puhtaat pakokaasut on hoidettu kunnollisella ruiskulla ja antureilla kautta koko kierroslukualueen.
Ainako täällä täytyy pieniä kiusata, tällä en tietenkään tarkoita koneen tilavuutta :D...hmm...meinasin mainita jotain vesipäis...mutta herrasmiehenä en tietenkään ryhdy moiseen vaan kurvaan menemään ilman huolia jäähdytysnesteiden korkeudesta ym. hienouksista.8)
Viimeksi muokannut Lippajärven kreivi, 01:35 23.07.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
Late69
Viestit: 8
Liittynyt: 14:01 16.01.2010.

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Late69 »

Omassa '03 Vrodissa kuuluu kilkatusta tietyllä tavalla kiihdyttäessä: Kun ajelee 5-vaihteella 60-70 km/h ja antaa vähän enemmän kaasua niin kuulostaa siltä kuin jotain pikkuisia metalliosia poistuisi pakoputkeen. Muun liikenteen tahtiin kiihdyttäessä ei moista kuulu vaan täytyy avata vähän enemmän hanaa. Kierrosluku saattaisi osua oikeille lukemille, parista tuhannesta noissa nopeuksissa lähtee ja ääni kuuluu alle sekunnin varsin pian kahvan väännöstä. Olen antanut itseni ymmärtää että kyse on pakokaasujen nopeasta lämpötilamuutoksesta, voihan tuossa sytytyskin olla myöhästetty nakutuksen välttämiseksi jolloin pakokaasut lämpenevät nopsaan. Aina muistaessani vaihdan pienemmälle ennen kiihdytystä, silloin ei mitään kuulu ja lienee oikeaoppisempaa ajotapaa.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:09 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Karzza
Viestit: 347
Liittynyt: 12:13 17.06.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja Karzza »

Rodissa on sylinterikohtainen nakutunnistus ja vastaava sytytyksen myöhästys.
..tai siis Delphin patentoima tulpan kärkivälissä olevan kaasun sähköisiin ominaisuuksiin perustuva systeemi, ei kunnon piezo-antureita.
VRSCA -04, 300rwhp
sorsaa
Viestit: 93
Liittynyt: 13:48 01.06.2009.

Re: V-rod kilkatus/kilahdus

Viesti Kirjoittaja sorsaa »

Muistiko käyttää 98 bensaa?
Vastaa Viestiin