Pyörien laakerit

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

5hd1gy
Viestit: 119
Liittynyt: 16:53 20.12.2008.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja 5hd1gy »

Uudemmissa Dyna-mallien alkuperäisissä pyöränlaakereissa on kuulemma jotain häikkää.

Onko akselit ja vanteiden pesät tuumasia vai millisiä mitoitukseltaan ?

Voiko alkuperäiset laakerit korvata näillä tuumasilla 0.9843x2.0472x?:

http://www.globalspec.com/datasheets/27 ... 5FC5CD3A59

tai näillä millisillä 25x52x15:

http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... ame=1_1_10

http://secure.skf.com/portal/skf/home/p ... ink=1_1_4d

Vai voiko alkuperäisiä korvata millään muulla kuin H-D made in Korea laakereilla ?

EDIT, lisätty:
Korjausmanuaalissa kehotetaan käyttämään laakerin ulosvedossa 25mm collet:ia H-D-44060-10. Ulosvetosarjassa on myös 1 tuuman collet (asennetaan laakerin sisäreikään ulosvedettäessä).

Koska 25mm pyydetään, niin onko ainakin akseli mm mittainen ? Entäs laakeripesä vanteessa ?

EDIT:
Nuo mainitsemani laakerivaihtoehdot ovat keskenään samoja laakereita. Toiset ilmoitettu milleinä toiset tuumina :), ihan samankokoisia taitavat olla. Tuumasella sivulla vieläpä mainitaan: Design units: Metric
Viimeksi muokannut 5hd1gy, 19:44 01.08.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Das Fette Sau
Viestit: 236
Liittynyt: 18:40 07.01.2009.
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Das Fette Sau »

Ainakin -08 Softailissa on tuo 25 x 52 x 15 mm laakeri, eli millinen.
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!

Yöjuna 2008
Sohveli 1975
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Miksi hätäillä, jos kaikki toimii.
karibo
Viestit: 153
Liittynyt: 17:41 12.06.2010.
Paikkakunta: Rio de Janeiro

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja karibo »

Dyna 2008 pyorien laakerit kestivat juuri ja juuri 8000 km. Alkuperaiset ovat aivan surkeita. Itse vaihdatin kaikki ja olen tyytyvainen.

Ja todellakin akseli on 25mm.
Avatar
Lippajärven kreivi
Viestit: 241
Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Eipäs yleistetä!!!
Osa Dyna sekä Rocker pyöristä todellakin saaneet huonon sarjan laakereita, mutta eivät kaikki, kuten aikaisemmista teksteistä saa käsityksen.
Fat Bobissa ollut aika moni joka kärsinyt kyseistä viasta.
Minulla Dyna Low Rider -08 jolla ajettu 12th eikä laakereissa mitään ongelmaa.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
Avatar
Kaapeli
Viestit: 141
Liittynyt: 17:19 31.12.2009.
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Kaapeli »

Juttelin tuossa erään HD-huoltoliikkeen edustajan kanssa ja hän totesi, että ovat hieman "kusessa", koska nyt nuo laakerihommat kaatuvat ns.päälle. Ovat vaihtaneet jo useampaan Fat Bobiin laakereita menneen kesäkauden aikana. Mopoilla ajettu 8000 - 10 000 km. Omani menee takalaakereiden vaihtoon tällä viikolla. Laittavat orkkislaakerit noiden orkkislaakereiden tilalle ja niillä sitten pörryytellään toiset n.9000 km ja sitten taas sama rumba mahdollisesti edessä ;-) Etupää on vielä toistaiseksi kunnossa, mutta saletisti sekin sanoo itsensä irti joku kaunis päivä...

btw. ainahan näissä on jotain mielenkiintoista :-D, mutta pitääkö HD:nkin osat valmistaa jo Koreassa, niin kuin nuo laakeritkin ovat...?
FXDF -09
"ihte kun tekee, niin siit tulee semmonen"
Das Fette Sau
Viestit: 236
Liittynyt: 18:40 07.01.2009.
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Das Fette Sau »

Kaapeli kirjoitti:pitääkö HD:nkin osat valmistaa jo Koreassa, niin kuin nuo laakeritkin ovat...?

Mie oon miettiny ihan samaa. Ja puhuvat vielä, että "American legend"... Vitut. (Takavanteessakin muuten lukee Made in Australia. Vai olikohan Austria..?) Kuiteski ei varsinkaan huomioiden Harleyn hinta Suomessa riitä mielen tyyneys jos kiinalaisen alihankkijan takia mopon matka katkeaa ekan 8000 km jälkeen.
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!

Yöjuna 2008
Sohveli 1975
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja smuige »

Noista pyörien laakereista.

Aikoinaan oli ihan irtokuulalaakereita.
Sitten kuulareita.
Rullalaakereita
Kartiorullalaakerit
Ja uudet suorat laakerit (kuulalaakeri)

Kartiorullalaakerit on erittäin hyvät motskarin pyörissä, silloin kun kaikki on OK.
Erittäin tärkeää on oikea kiristys sekä sisällä olevan holkin pituus - sen avulla säätyy laakerin välys.
Jos holkki on liian pitkä, niin kartiorullalaakeri ei istu riittävän tiukasti skooliinsa eli väljä.
Jos holkki on liian lyhyt (tai sitä ei ole ollenkaan) kiristää laakerin liian tiukalle ja paskaksi.

Mites näissä uusissa suljetuissa kuulalaakereissa?
Nojaako ne ainoastaan laakerin ulkokehältä keskiön upotukseen?
Onko sisällä holkki laakereiden välissä?
Jos ei ole niin silloin akselin kiristys liikaa saattaa aiheuttaa (=aiheuttaa) laakereiden paskaksi menemisen.
Eli ne ulkopuolella olevat holkit painaa sitä laakerin akselille tulevaa osaa liikaa liikaa kiristäessä sisään.

Lisäksi laakereihin tulee aikamoisia vääntäviä voimia (momentti) kun kurvaillaan kovasti.
Miten nämä kuulalaakerit sitten toimivat niiden kanssa?
Ei ilmeisesti kovinkaan hyvin jonkun laakerivalmistajan sarjan ongelmat tietäen.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pakko siellä holkki on olla, jos kerran akselilla kiristetään paketti kasaan. Holkkiinhan se voitelematon akselikin jämähtää kiinni.

Meidän 08-popilla on ajettu 20tkm eikä mitään kummallista pyörän laakereissa vielä ole ilmennyt.
On tosin aivan ensimmäistä tuontierää, otettu käyttöön elokuussa 07, vaikka eihän sen pitäisi mitään merkitä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Smuige
Mites näissä uusissa suljetuissa kuulalaakereissa?
Mulla oli Electrassa juuri tollaset laakerit, eikä mitään ongelmia 100.000 km matkalla. Eihän niitä edes voinut huoltaa millään tavalla.
Jos laakerit menee noin pienien km määrien jälkeen, niin sitten kyseisessä sarjassa täytyy olla valmistusvirhe mitä ei ole huomattu. Eikös SKF:llä tms laatuvalmistajilla ole samaa mittaa olevaa laakeria, ei kai toi koko ole niin eksoottinen?

ps. ja kuten Pertti totesi, niin putkenpätkä siellä sisällä on.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
John Doe
Viestit: 276
Liittynyt: 16:20 17.12.2009.
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Vallu kirjoitti:Smuige
Mites näissä uusissa suljetuissa kuulalaakereissa?
Mulla oli Electrassa juuri tollaset laakerit, eikä mitään ongelmia 100.000 km matkalla. Eihän niitä edes voinut huoltaa millään tavalla.
Jos laakerit menee noin pienien km määrien jälkeen, niin sitten kyseisessä sarjassa täytyy olla valmistusvirhe mitä ei ole huomattu. Eikös SKF:llä tms laatuvalmistajilla ole samaa mittaa olevaa laakeria, ei kai toi koko ole niin eksoottinen?

ps. ja kuten Pertti totesi, niin putkenpätkä siellä sisällä on.
Jep laakerikaupassa paskat maksaa 3 ekee, hd kaupassa 42 ekee ja laakerikaupassa laatutavara alta kympin. Sisällä on nimenomaan putkenpätkä, muilla merkeillä koneistettu holkki.

jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Moniko pesee pyöränsä puhtaaksi painepesurilla, korkealla paineella ja poistaa esim "paskat" myös pyörien napojen ympäristöstä. Monta kertaa kesässä?
Itse en enään painepesuria käytä, nähtyäni mitä takapyörälaakereille oli tapahtunut.
Johti sekä em. syyn takia että väärän kiristämisen takia(kartiorullalaakerissa täytyy olla aina pieni välys) laakerin kiinnileikkaamiseen Tanskasta tullessa.
Laakeri oli kuiva, koska vaseliinit oli pesty pois.
Toisen kerran petti sama laakeri, ja täytyy myöntää, että oman mokan takia :oops: .
Onneksi Lapissa Kiirunassa löytyi apua paikallisilta ja asennuksessa kaksi "moottorialan" ammattilaista, mun ajokaverit.
Kaikkea tälläistä tapahtuu, kun kertoo vaimolle ostotilanteessa, että mä hoidan sitten huollot itse. :)
karibo
Viestit: 153
Liittynyt: 17:41 12.06.2010.
Paikkakunta: Rio de Janeiro

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja karibo »

Lippajärven kreivi kirjoitti:Eipäs yleistetä!!!
Osa Dyna sekä Rocker pyöristä todellakin saaneet huonon sarjan laakereita, mutta eivät kaikki, kuten aikaisemmista teksteistä saa käsityksen.
Fat Bobissa ollut aika moni joka kärsinyt kyseistä viasta.
Minulla Dyna Low Rider -08 jolla ajettu 12th eikä laakereissa mitään ongelmaa.
Niin, ei yleisteta. Mita sita yleistamaan jos 99% on apulantaa naissa 2008 -> Dyna mopoissa. Taalla Brasiliassa miltei kaikilla on menny pyoranlaakerit, jopa Sportstereissa on paljon vikoja. Kuten jo joku totesi, nuo laakerit ovat Korealaisia (tai vastaavia) ja niiden kestavyys on ihan tuurikauppaa.

Mina ajattelin etta 72 Realia (n. 30 Eur) oli niin pieni sijoitus uusiin laakereihin etta kannatti kylla. Minulla takalaakerit olivat totaalisesti jumissa ja se holkki oli ruostunu akseliin kiinni. Ei ollu tehtaalta mitaan vaseliinia, silla ei ole pesty painepesurilla mopoa. Ja kuten sanottua muillakin on jos vaikka mita haikkaa ollut. Ja niille jotka ajattelevat etta valitan, voin kertoa etta mopo on aivan loistava nyt kun se on "uudelleen rakennettu".
5hd1gy
Viestit: 119
Liittynyt: 16:53 20.12.2008.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja 5hd1gy »

Pitkään moottoripyörissä on käytetty suojattuja urakuulalaakereita. Suoja on joko muovia tai metallia. Näiden suojattujen laakereiden kanssa on aina käytetty jotain irrallista tiivistettä ns. stefaa tai öljyttyä huopaa tms..

Nyt puheena on kuitenkin laakerointirakenne, jossa ei ole irrallista tiivistettä, vaan tiiviste on integroitu laakeriin, puhutaan suojatun laakerin sijasta tiivisteellisestä laakerista.

ICOS oil sealed bearing units have been developed by SKF. The new concept aims at applications where sealing requirements exceed the capabilities of standard sealed bearings. An ICOS unit (fig) consists of a 62 series deep groove ball bearing and an integral radial shaft seal. These units need less space than common two-component arrangements; they simplify mounting, and avoid expensive machining of the shaft because the inner ring shoulder is an excellent counterface.

Mittoja laakeroinnista, näkyy myös tuo integroitu tiiviste:

http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... 1050290205

Tiiviste on NBR eli nitriilikumia ja huuli on lisäksi jousella kiristetty sisempää laakerikehää vasten, ainakin SKF:n laakereissa.

Samanlainen rakenne on käsittääkseni myös H-D:ssa (ainakin joissakin malleissa) ja systeemi on jotenkin pettänyt, koska laakerit eivät tunnu kestävän edes sateessa ajoa.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että huolto on kertonut H-D:n alkuperäisten laakereiden olevan ainoa vaihtoehto. Jos korvaava vaihtoehto olisi, sitä myös käytettäisiin.

Eli onko tämä SKF:n laakeri ICOS-D1B05-TN9 -- 1050290205 vaihtokelpoinen alkuperäisen kanssa ?
Miksi ei ole ?
Oma arvaus: H-D:n tehdastakuu korvaa vain jos asennetaan alkuperäinen laakeri rikkoutuneen tilalle, vaikka SKF olisi jopa halvempi ?????

Muutamasta lähteestä on tullut viestiä, että korvaava laakeri on olemassa. Korvaavia on asenneltu ja kuulemma toimii.

Kukas tietää, milloin ensimmäisen kerran tällainen "SKF-ICOS"-tyyppinen laakerointirakenne on laitettu H-D:n?

Onko tuo rakenne kaikissa uusissa Harrikoissa ? Missä malleissa ? Näissäkö, mistä laakerit hajoaa : ) Ensisijaisesti Fat Bob ja Rocker, muita ??

T. Yhtä kysymysmerkkiä
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pyörien laakerit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

karibo kirjoitti:Dyna 2008 pyorien laakerit kestivat juuri ja juuri 8000 km. Alkuperaiset ovat aivan surkeita. Itse vaihdatin kaikki ja olen tyytyvainen.

Ja todellakin akseli on 25mm.
Mitähän mahtaa vaikuttaa laatuun, jos pyörä on koottu esim. Brasilian kokoonpanotehtaalla.
Ei tietenkään pitäisi erota mitenkään, mutta käyttävätkö ehkä eri valmistajan komponentteja, vai tulevatko kaikki osat keskitetysti Milwaukeen kautta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin