hihnalinja ja eturatas
hihnalinja ja eturatas
hihnavetoinen Sportster siis kyseessä. mitenkäs olette kyseisen toimenpiteen suorittanu? kun tönärillä ja lattaraudalla tuntuu että välillä eturatas olis 1mm ulompana, sitten kun vähän roplaa ja heiluu niin se onkin päinvastoin ja muutenkin olis hyvä saada hihnaa inanen ulospäin, mutta mistä tiedän että onko tuo eturatas offsetilla vai vakio? ulkokehän ja keskiön väli on jotain 12mm mutta kopasta on kuitenkin teurastettu jäykkäreistä tavaraa irti. ja kuinka paksun spacerin tuonne etuhihnapyörän alle voi laittaa että sen saa vielä tukevasti kiinni? nykyisillä hiluilla ja 5.5" leveällä vanteella 160mm gummi meni ihan ok, 60-rofiililla hihnaan jäi rakoa ~5mm ja 70-rohviililla >1mm, veto päällä pelas mutta kun lykkäs taaksepäin niin otti kiinni
tästä sai ainakin jotain osviittaa http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=108.0
tästä sai ainakin jotain osviittaa http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=108.0
Re: hihnalinja ja eturatas
vannoutunut jawa & jytäri harrastaja eli oma isäukko kävi tallilla ja mittailtiin ja pähkäiltiin tuota hihnalinjaa, ja selkis että takaratas on reunuksensa paksuuden verran ulompana eturatasta. tuossa hemulin finnbikes-saitin kuvasarjassa näyttäis että 3mm spacer eturattaan alla menis vielä muttakun emmä saanu sitä ratasta irti clymerin kirja sano että siellä on nurinkurinen jenka joten taltta ja vasara esille ja mutterille iskua mutta ei liiku mihinkään. pitäs saada pillistä kuumaa mutku ei ole moisia vehkeitä. renkaskoko jää 160/60 - 180/55 välille sillä on tarkoitus käyttää hihnaa ja alkuperäistä rattaan suojakoppaa.
tää on vähän tällainen "kootus teokset" tää mun pärrä, joku tts-mikälie takahaarukka, leveys 28cm ja huomattavasti pidempi kuin orkkis. 136hampainen hihna jonka kanssa vakiorattailla jää kiristysvaraa ~3mm. ensin oli 16x5.5 vanne, nyt 18x5.5. vanne on 1-2mm sivussa rungon keskilinjaan nähden, varmaan tuolla tehty tilaa hihnalle. runkoa on levitetty sen verran että 160mm gummin kanssa lokarin väliin saa nippanappa sormenpäät.
tää on vähän tällainen "kootus teokset" tää mun pärrä, joku tts-mikälie takahaarukka, leveys 28cm ja huomattavasti pidempi kuin orkkis. 136hampainen hihna jonka kanssa vakiorattailla jää kiristysvaraa ~3mm. ensin oli 16x5.5 vanne, nyt 18x5.5. vanne on 1-2mm sivussa rungon keskilinjaan nähden, varmaan tuolla tehty tilaa hihnalle. runkoa on levitetty sen verran että 160mm gummin kanssa lokarin väliin saa nippanappa sormenpäät.
Re: hihnalinja ja eturatas
ääähhhh PRKL! nyt saatte kertoa missä mennään metsään!
elikkäs, pyörä rasvamontun reunalle, isä meni monttuun ja piti sieltä putkitongeilla rattaasta kiinni, vaihde ykkösellä. hylsy mutteriin ja väännin metrisellä varrella ja vääntöä ---- kääntyy! ja aina vaan helpommin... JA SITTEN HUOMATAAN: kone pyörii mukana! mutteri kääntyy, ratas pysyy paikoillaan ja kone pyörii mukana kaikissa kuvissa näkyy että siellä on boorit, ei kartio, eli mistä perkeleestä se pyörii läpi?!?!?!?!?????????? onko joku edellinen omistaja tehnyt sinne patentit, sitä en tiedä koska se mutteri vaan istuu siellä kiinni. vähän jo pelottaa mitä sieltä löytyy, saakohan tässä vielä purkaa koneen ja vaihtaa laatikkoon akselin jos siitä on boorit sileenä ja jotain kaljapurkkipeltiä rattaan ja akselin välissä
elikkäs, pyörä rasvamontun reunalle, isä meni monttuun ja piti sieltä putkitongeilla rattaasta kiinni, vaihde ykkösellä. hylsy mutteriin ja väännin metrisellä varrella ja vääntöä ---- kääntyy! ja aina vaan helpommin... JA SITTEN HUOMATAAN: kone pyörii mukana! mutteri kääntyy, ratas pysyy paikoillaan ja kone pyörii mukana kaikissa kuvissa näkyy että siellä on boorit, ei kartio, eli mistä perkeleestä se pyörii läpi?!?!?!?!?????????? onko joku edellinen omistaja tehnyt sinne patentit, sitä en tiedä koska se mutteri vaan istuu siellä kiinni. vähän jo pelottaa mitä sieltä löytyy, saakohan tässä vielä purkaa koneen ja vaihtaa laatikkoon akselin jos siitä on boorit sileenä ja jotain kaljapurkkipeltiä rattaan ja akselin välissä
Re: hihnalinja ja eturatas
Jospa se on jonkun itsetekemä offset-hihnapyörä, niin voi luistaa spooriosan ja hihnapyörän välistä.
Muuten taitaa olla mennyt spoorit joko hihnapyörästä tai 5-rattaasta.
Jos irroitus ei muuten onnistu niin sen mutterin voi koittaa halkaista terävällä talttamaisella tuurnalla.
Muuten taitaa olla mennyt spoorit joko hihnapyörästä tai 5-rattaasta.
Jos irroitus ei muuten onnistu niin sen mutterin voi koittaa halkaista terävällä talttamaisella tuurnalla.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: hihnalinja ja eturatas
Eikös se yleensä onneksi mene niin päin, ettei akselia tarvitse uusia. Tuo boorivaurio taitaa olla jo melkein tyyppivika. Booritushan muuttuu sitten uudemmissa lujemmaksi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: hihnalinja ja eturatas
joo rattaasta oli boorit sileenä. hajotin sen mutterin niin sai sen pois sieltä. mutta täytyy kyllä antaa tunnustusta sille jenkaliimalle mitä tuonne oli laitettu, ilman sitä olis varmaan alkanu rallattelemaan jo kauan aikaa sitten. nyt kun eturatas menee jokatapauksessa uusiksi, taitaa mennä joku offset ratas tilaukseen ja voi unohtaa tuon prikkasysteemin mitä suunnittelin. W&W katalookissa #77-630 ei ollu kallis, 153€ ja 3/4" offsettia. piisaa varmasti mun tarpeisiin.
Re: hihnalinja ja eturatas
Hyvä kun aukesi.
Tuossa lukitsemisessa voi käyttää myös ensiöpuolella sellaista porrasmaista muovipalikkaa rattaan ja ketjun välissä taikka eturattaan ja kytkinkorin väliin tulevaa palikkaa-rautaa, joka on pidempi kuin rattaiden väli lyhimmillään. Vinosti asennettuna. Nojaa hampaiden pohjaan.
Kumpikin edellämainittu toimii myös kytkinpuolen irroituksen yhteydessä.
Noita hihnapyöriä kun laitaa takas paikoilleen ja jos on väljä ennenkuin se on ihan pohjassa niin kannattaa vaihtaa uudempaan ajoissa. Ettei tule tienpäälläremonttia.
Varsinkin jos on se vanhempi tiheämmällä rihloituksella/spooreilla/booreilla varustettu malli.
Tuossa lukitsemisessa voi käyttää myös ensiöpuolella sellaista porrasmaista muovipalikkaa rattaan ja ketjun välissä taikka eturattaan ja kytkinkorin väliin tulevaa palikkaa-rautaa, joka on pidempi kuin rattaiden väli lyhimmillään. Vinosti asennettuna. Nojaa hampaiden pohjaan.
Kumpikin edellämainittu toimii myös kytkinpuolen irroituksen yhteydessä.
Noita hihnapyöriä kun laitaa takas paikoilleen ja jos on väljä ennenkuin se on ihan pohjassa niin kannattaa vaihtaa uudempaan ajoissa. Ettei tule tienpäälläremonttia.
Varsinkin jos on se vanhempi tiheämmällä rihloituksella/spooreilla/booreilla varustettu malli.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: hihnalinja ja eturatas
oli vasuri joo, onneks tuli sekin tarkistettua clymerin kirjasta ennenku ruvettiin takomaan auki. pistin 3/4" offsetilla olevan rattaan tilaukseen. kun se saapuu niin täytyy kokeilla kuinka väljästi menee booreihin
Re: hihnalinja ja eturatas
no nyt on spacereita väännetty ja offset eturatas paikoillaan. probleemana onkin tuo kumihihna, se vetää väkisin eturattaan ulkoreunalle. kun sen remelin pyörittelee silmämääräisesti ja lattaraudalla katsoen suoraan niin eturattaan reunaan jää varmaan 1,5mm rakoa. siitä kun pyörittää, ihan sama veivaako koneesta vai takapyörästä ja kumpaan suuntaan niin se hihna vetää aivan ulkoreunaan ja näyttää aivan banaanilta. pitääkö vaan tehdä paksumpaa palikkaa takarattaan alle jos se menisin näin "väkisin" oikealle kohdalle vai onko tässä joku jippo? monesta keskustelusta lukenut, että se on se takaratas mikä määrää missä remmi kulkee...
- Santerisalama
- Viestit: 171
- Liittynyt: 21:00 01.08.2008.
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re: hihnalinja ja eturatas
Tosiaankin se takahihnapyörä määrää remmin linjan, se on ihan sama missä se remmi kulkee edessä, kun ei ota mihinkään kiinni niin on hyvä. Itse pyörittelin rengasta pukilla ja samalla kaveri sääteli rengasta. Jollei kauhean paljon levitä, niin toi big twinin etu pulley sopii myös Sportster ja sitäkin saa 29 hampaisena, on nimittäin halvempi kuin ofset käikylä.