Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

pas2
Viestit: 42
Liittynyt: 21:40 06.08.2009.
Paikkakunta: Pori

Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja pas2 »

Höh.
Viimeksi muokannut pas2, 13:36 17.11.2016.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

pas2 kirjoitti:Olen tässä pistänyt merkille, että iso osa porukkaa "tahtoo" tehosyynit harrikoille taas kun ei tehoratsioita ole ollut miesmuistiin. Vanhemmat harrastajat varmaan muistavat 90-luvun, mutta olisi ehkä paikallaan painaa se asia muistiin, ettei 90-luvun tehotarkastusaikaan päässyt rakennellulla pyörällä kovinkaan pitkälle ilman syyniä ja paperien oli syytä pitää paikkansa pyörän kanssa.

Useissa tälläkin hetkellä myynnissä olevissa pyörissä on prosentit karannut rajusti käsistä ja jätetty muutoskatsastamatta. Monta muutoskatsastettuakin on, missä ei ole kerrottu katsastuksessa totuutta, mutta pyörää myydään kaikki tehdyt muutokset kertoen. Trafin riveissä ei taida tällä hetkellä olla mp-aktiiveja, koska aiheeseen ei vielä ole puututtu. Jos on, niin edesauttaa kaavailtua moottoripyörien vuosikatsastusta. Eikä siinä sinänsä mitään, tuleepahan meille katsureille lisää töitä.

Nykyisin käytössä oleva taulukko löytyy osoitteesta:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/3F4E48BE ... 0/C116.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämän viestin saa poistaa, mikäli se koetaan loukkaavaksi.
Mikähän tämä iso porukka on,joka haluaa pyörät syynättäväksi?Taitaa olla kuitenkin aika pienen porukan tahto.Enemmän ja vähemmän rakennettuja pyöriä löytyy joka merkistä tänä päivänä,että miksi Harrikoitten tehosyyni?
Millä resursseilla ym.järjestelyillä olette ajatelleet katsastaa yht'äkkiä n.200 000 moottoripyörää ja vielä mahdollisesti touko-elokuun aikana?Ei missään voida velvoittaa,että kukaan alkaa syksy tai talvi aikana roudaamaan pyörää katsastukseen millään kuljetuksella.Katsuri on hyvä ja vastaa!
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Vallu »

pas2
Useissa tälläkin hetkellä myynnissä olevissa pyörissä on prosentit karannut rajusti käsistä ja jätetty muutoskatsastamatta. Monta muutoskatsastettuakin on, missä ei ole kerrottu katsastuksessa totuutta, mutta pyörää myydään kaikki tehdyt muutokset kertoen
Uskallan väittää, aika kauan alaa seuranneena, että väitteesi on valtaosaltaan PUHDASTA PUPPUA! Mainitsemiasi pyöriä on marginaalinen määrä koko tiellä liikkuvasta kalustosta. Ja kyllä meidän poliisiystävämme olisi aiheeseen puuttunut ajat sitten jos tällaista esiintyisi laajemmin.

Pelkkää joutavaa uhkailua jo provoa koko väite. Juuri tällaisten mutujen perusteella asiaa tuntemattomat päättäjät sokaistaan.

:evil: :evil: :evil:
Kuva LIFEMEMBER
pas2
Viestit: 42
Liittynyt: 21:40 06.08.2009.
Paikkakunta: Pori

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja pas2 »

Ei ole mikään provo. Olenpa tässä vaan seuraillut enemmän tai vähemmän aktiivisesti mopopalstoja vasta muutaman vuoden ja ylilyöntien määrä on mun tutkalla kasvanut parin vuoden sisällä huikeasti.
"Isot pojat" ovat kertoneet tehoratsioista ja kyllä se silloin vaan kolahti eniten HD-harrastajiin. Muitakin merkkejä rakennellaan, mutta jostain syystä nyt vaan rakennellut HD:t ovat helpoiten tapetilla kun _monilla_ virkavallan edustajilla on lisäksi jonkunlainen antipatia amerikkalaisia v-moottoreita kohtaan. (Sitäpaitsi itseäni ei juurikaan kiinnosta muut merkit eli en edes tiedä rakenneltujen pyörien osuutta niissä)

Niin ja aikaahan tulee pyörien syynäilyyn, mikäli korjaamot saavat katsastaa autoja :D
Ja sanottakoon nyt vielä, että ihan oikeasti kukaan mp-harrastaja ei tahdo moottoripyörille vuosi / joka toinen vuosi katsastusta, niinkuin en minäkään. Me katsurit emme säädä pykäliä, vaan työmme on noudattaa säädettyjä pykäliä. Trafin edustajat sen sijaan pystyvät vaikuttamaan päättäjiin.

Pasi Laine
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Mikä tarkoittaa katsurin tutkassa ylilyöntiä?
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Esim hiljan olleessa näyttelyssä oli pyörä, jonka vuosimallin, mallin ja pyörässä olleiden osien suhteen oli aika selkeä epäsuhta. Ei ole kuvaa, enkä tarkenna, mikä pyörä. Tommosia vekottimia saa mun puolesta rakentaa ihan niin paljon kuin haluaa (ja pitääkin rakentaa), mutta edelleen myynti ymmärtämättömälle tai tietämättömälle (jolle verot sitten napsahtaa) on ehdottomasti kriminalisoitava kovimman jälkeen (kuin jouluna tappeleminen). Eli ihan aiheellinen alustus mun mielestäni.

Miks ei sais viedä moottoripyöriä katsastukseen talvella? Jos katastuspakko tulee ja noissa on ympärivuotiset vakuutukset, niin kuin on, niin silloinhan ne on sinne (kärryllä) vietävä, kun niillä katsureilla on parhaiten aikaa. Talvirengaspakkoa ei voi soveltaa, koska sopivan kokoisia kumeja M+S ei ole saatavilla. Dunlop Eliteillä siis... ...meidän mopedit tulis konttorille aivan varmasti kärrytavarana just parhaaseen lumisesonkiin. Se on lähinnä katsurien ongelma, miten koeajavat ne.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Tervetuloa vaan moottoripyörän katsastus. Se on ihan hyvä asia, kunhan pidetään järki touhussa mukana. Jääpähän sitten vaarallisiksi todetut laitteet pois tien päältä. Turvallisuus on kaikkien yhteinen asia.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

JKKo kirjoitti:Esim hiljan olleessa näyttelyssä oli pyörä, jonka vuosimallin, mallin ja pyörässä olleiden osien suhteen oli aika selkeä epäsuhta. Ei ole kuvaa, enkä tarkenna, mikä pyörä. Tommosia vekottimia saa mun puolesta rakentaa ihan niin paljon kuin haluaa (ja pitääkin rakentaa), mutta edelleen myynti ymmärtämättömälle tai tietämättömälle (jolle verot sitten napsahtaa) on ehdottomasti kriminalisoitava kovimman jälkeen (kuin jouluna tappeleminen). Eli ihan aiheellinen alustus mun mielestäni.

Miks ei sais viedä moottoripyöriä katsastukseen talvella? Jos katastuspakko tulee ja noissa on ympärivuotiset vakuutukset, niin kuin on, niin silloinhan ne on sinne (kärryllä) vietävä, kun niillä katsureilla on parhaiten aikaa. Talvirengaspakkoa ei voi soveltaa, koska sopivan kokoisia kumeja M+S ei ole saatavilla. Dunlop Eliteillä siis... ...meidän mopedit tulis konttorille aivan varmasti kärrytavarana just parhaaseen lumisesonkiin. Se on lähinnä katsurien ongelma, miten koeajavat ne.
Onko sinulla jotain konkreettista tietoa esittää,kun puhut täällä epäsuhtaisuuksista,että millaisilla papereilla tämä pyörä on OIKEASTI?
Verottamattoman pyörän myynti ymmärtämättömälle ja asian salaaminen,voisi kuulostaa huijaukselta.
Hyvinkin rakennetun,lakien puitteissa tehdyn laitteen sai katsastettua ja kilpiin omavalmisteena,ainakin vielä 90-luvun lopussa (nimim.kymmeniä tuhansia maksanut ja vapaaehtoisesti).

JKKo:lle tiedoksi,että kaikissa pyörissä ei ole vieläkään ympärivuotisia vakuutuksia.Eräät yhtiöt tarjoavat edelleen seisonta ajallista vakuutusta.

Ja talvirengaspakko vielä tai Dunlop Eliteillä,kas kun ei rataslicseillä :lol: Kaikkea sitä joillain mielessä käy...olis se näky,kun tuolla vetäis pitkällä kopterilla talvella nastat tai kitkat alla :lol: :lol: Ei hyvää päivää,mitä paskaa joku puhuu samalla suulla,millä syö!
pas2
Viestit: 42
Liittynyt: 21:40 06.08.2009.
Paikkakunta: Pori

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja pas2 »

1/6 topicciin vastanneista on näköjään ymmärtänyt aiheen.

Taannoin Harrikan hankinnan päätettyäni ensimmäinen kiinnostava oli laite, jossa oli pyörää ehkä jäljellä 46% (=54% varmuudella muutettu, otsaluulla nähtävissä ja luki ilmoituksessa). Katsurina en siihen lähtenyt. Joku toinen sen osti (ilmeisesti ymmärtämättä mahdollista identiteetin katoamista ja moottoripyörän osakasaksi muuttumista).

Nyt on lukutaitoisen maallikonkin tutkittavaksi myynnissä helposti laskettavana pari yli 64% muutettua (jos on prosenttitaulukko kädessä ja osaa lukea).

Ja kyllä, omavalmiste on asia erikseen. Mutta teeppä 2011 mallin omavalmiste...
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ehdoton ei moottoripyörien vuosikatsastukselle!

Kauheeta rahastustaha se olis, en mää ainakaa anna kenenkää ajaa mun pyörällä, hyvä ku rekisteröidessä annoin katsurille luvan vetää pientä lenkkiä... totta, osaa ne ajaa, mut silti :twisted:

meilläki on tällähetkellä lähemmäs 10 H-D:ta ja kaikkia muita laitteita, ei tulis mieleenkää katsastaa niitä joka vuosi, saatika ees joka toine vuosi :x

Totta toi kyl on, ei oikee mieltä lämmittäis jos pyörässä olis enemmä vaihettuja osia kotii päästyä ku ostohetkellä, tulis aika vihasta soittoo takasi myyjälle :evil:

mutta tämäkin asia on ratkaistavissa, tekee kaiken ite niinku haluaa ja käy konttorilla näyttämässä omantunnon mukaa 8)
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tästähän on kehkeytymässä pitkästä aikaa mielenkiintoinen keskustelu.
Tulee mieleen 90-luku ja Krp:n legendaarinen Harrikkaspesialisti Heli Harrin (nimi muutettu). Hänellä oli paljon yhteisiä ajatuksia ketjun aloittajan kanssa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Niimpä niin. Viimeviikolla keskustelin asiasta Trafiin päin. Omavalmiste 2011 ei ole vaikea rakentaa.... On vain vaikea katsastaa. Suomessa ei ole laitteita testata pakokaasupäästöjä tyyppikatsastusmääräyksen mukaan. Ruotsissa on lähimmät EU hyväksytyt vehkeet. Sinne on soiteltu ja kyselty onnistuuko. Kuvallista vastausta ei ole vielä saatu mitä maksaa jne. Hintaarvio 3000e. Ruotsissa ja suurimmassa osassa EU maista kun ei tartte testata kuin piensarja ja sarjavalmisteet. Yksittäin kappalein valmistetut ns. omavalmisteet menee katsastuskonttorin läpi. Jarrutestin, äänimerkin, ja radiohäirinnän ja melut saapi Suomesta. Vilkut ja valot kattoopi katsuri ja se on siinä. Kääntyvyyttä ei tartte omavalmisteesta mitata(laissa reikä), ainoastaan muutoskatsastettavasta yli 2m pitkästä ja/tai yli 47 asteisesta keulasta.
Ongelmana on mm Ruotsiin vienti laillisesti ja tuonti takaisin. Miettikääpä.... Rakennettu pyörä johon ei löydy rekisteriotetta eikä vakuutusta minkäänlaista. Onko pyörä varastettu jne.... Kaikista uusistakaan osista ei löydy tullaustodistuksia tai ostokuitteja koska voivat olla itse tehtyjä tai kirppikseltä ostettuja ja niistä kustomoituja. Pyörässä ei ole tässä vaiheessa edes identiteettinumeroa............. Neuvojia on ollut mutta oikeaa vastausta ei ole tullut edes Trafilta eikä Suomen Tullilta.
Katsastukseen.... Se tulee.... Samoin kun tutkitte aikaisempia juttujani niin kaikkee kivaa muutenkin.
Nykyiseen lakiin ei tule enää kuulema muutoksia. Uutta lakia valmistellaan kiireellä että ollaan ekana EU:ssa sitä esittelemässä. MMAF:n sivuilla on tietoo ei tartte arvella.
Trafi:ssa vaan luetaan noita EU lakeja ja asetuksia sellaisella kielen käännösmetodilla että sillä saadaan kaikki näyttämään periaatteelta "sairas>sairaampi>KUOLLUT" Kuollutta tekstiä kun luetaan niin mitään ei voi tehdä muuta kuin periaatteessa......Mutta kuitenkaan ei!!!!
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Vallu »

paskaks
ovat kertoneet tehoratsioista
Takerrun tähän detaljiin eli kerropa miten tien päällä suoritetaan tehoratsia? Ja entäs miten siellä Sun konttorilla se homma hoidetaan?

Ottaisin opikseni. :wink:
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

Niin se oli katsuri kuhuissaan ku vein kerran pannua leimalle pitenemisen johdosta,,,sano että mä en tolla ainakaan aja,,,tiedä sitte oisko tarttenu
-Panheads MC-
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: Ylilyönnit /prosentit Hd rakentelussa

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

no ainakin se hyvä, että valtio on säästänyt pitkän pennin kun ei tarvitse kouluttaa katsureita/lentäviä, , nekun saavat kaiken olennaisen tiedon kunhan toiminta alkaa näitä "avoimia", mopopalstoja seuraamalla,
ja tämä palstahan ei ole edes mitenkään suljettu eli eikun kerrotaan vaan kaikki muutokset ja hienoudet palstalla,, (pannaan vielä oikein värikuvia virityksistä, ni saavat hienoja kuvia, "varmoja nakkeja", tulostaessaan.)
ei voi syyttää edes ...koinnista koska sivut vapaat,
ja suljetuille sivuillekin riittää kuhan yhdessä ostavat yhden harrikan ja tunnuksilla sitten konttorilla naureskellaan "avoimmuudelle")),
...ttu sama ku BomBerit ajas letkassa kilvet "paljaina" avokypärin, ja vielä nimi rintamuksessa,, 200km/h mannerheimin tietä,,
sit löytyy ainaski yks etu sportsterissa, on vaan helvetinpaljon kevyempi ripustaa tallin kattoon kuhan katsastukset alkaa, tuskin tulee katsastettua, ennen siirtää pyörän vaik. viroon ja ajelee siellä tuskin ne lähtee tähän ...tanan pelleilyyn mukaan,,
Vastaa Viestiin