Sivu 1/2

toisio vedon välityssuhteista

Lähetetty: 12:24 16.09.2004.
Kirjoittaja Vieras
minkä moisilla välityssuhteilla mailmalla kurvaillaan? itte ajelin turhankin tiuhalla ja lukuisten muutosten ansiosta joudun pähkäilemään ja laskemaan uuteen puuhun koko hela paskan. alkutilanne: 1200 jäykkä soveli, eturatas 24,takaratas 56!!! ja 16inc taka kumi. tulevaisuus:1450, eturatas 22, 17inc matala profiili takana joten halkaisija ei muutu merkittävästi. laskemalla toisio välitys 2,33... joten palatakseni lähtöruutuun pitäs ilm. laittaa taakse 49,5 hampainen? mutta! en haluis enää ajella 100 km/h 114db metelissä. löytyiskö joku linkki,vihje/ mutu tai kantapään kautta opittua faktaa? alkuperäis välityksistä tietoo/ faktaa kiinnostaa myös... ps:AAVIKKO VÄLITYKSET???

Lähetetty: 12:36 16.09.2004.
Kirjoittaja Mopopoika -65
Ei ole shovelista tietämystä mutta 1200 evosportti kulkee mukavasti 22/46 välityksellä (16 tuuman orggistakarengas).

Aiemmin välitys oli 23/50 ja vaihdon tuloksena meteli pieneni, matka-ajo muuttui leppoisammaksi ja kaupungissa voi ajella muillakin kuin suurimmalla vaihtella. Suosittelen siis takarattaan vaihtoa ja jos menee perseelleen, niin saahan sen vanhan takaisin.... :wink:


ps. desibelit laskee kun laitat kunnon äänenvaimentajat ja korvatulpat :lol:

Lähetetty: 20:43 16.09.2004.
Kirjoittaja Vieras
http://www.nightrider.com/biketech/calc_gearratios.htm
Täällä voi laskea minkälaiset suhteet haluaa.
Mulla on 1340 Shovelissa 25/37/23/48
ja transmission ratio on Shovelissa 3/1.8/1.23/1
Kokonaisvälityssuhde on 3.088 eli pitempi kuin
Twincamin vitonen (3.15) mutta ihan hyvin
kone kääntää.Kaupungissa riittää kolmonen.

Lähetetty: 11:47 24.01.2005.
Kirjoittaja Raimo-Raato
Vanha aihe takaisin pöydälle.

Kysymys vois kuulua vaikka näin: Paljoko vakio 1200 late-shovelin kierrosluku voi olla jatkuvana maksimissaan matka-ajossa ettei jokainen pultti ja mutteri pyöri tärinästä irti jne.:?:

Eli siis mikä ois sopiva kierrosalue matka-ajoon? Omasta lapiopäästä mennossa toisiovälitykset uusiks ja vois kerralla laskee ne kohilleen. Tavoitteena ois että pystyis Helsinki-Lahti välin ajelemaan 120 lasissa. Toisaalta ois kiva jos ykkösellä pääsis liikkeelle niin ettei tartteis työntää vauhtia :twisted: . Syksyllä kerkesin ajella vain serran että totesin 23/51 välityksien olevan liian lyhyet jopa taajama-ajoon.

Lähetetty: 14:31 24.01.2005.
Kirjoittaja Hessu
Hommaanhan vaikuttaa myös ensiövälitys.
Mulla se on 2" ja se on vähän tiuhempi kuin 1,5", johtuen asioista mitkä ei tähän liity.

Toisio välitys on 26/45. Isoimmalla vaihteella 3000 rpm:llä 120 km/h.
4000 rpm:llä 160 km/h(plusmiinus 200 rmp). On ollu mulla jo monta vuotta ja minusta sopiva mulle. Niin ja ykkösessä closeratio rattaat eli pitkä ykkönen.
Silti kaupungissa jalkakykällä ihan kätevä ajettava.
Kaks päällä tuntuu lähtö vähän laiskalta. Mut prätkähän onkin yhden ihmisen ajoneuvo.

Lähetetty: 16:19 24.01.2005.
Kirjoittaja Raimo-Raato
Joo jäi sanomatta että enska on vakio 24/37 ketjuenska. Vaihdeaskin sisällöstä ei sitten olekkaan mitään tietoa.
Laskeskelin tuossa että 22/44 toisiolla sais nelosen kokonaisvälityssuhteeksi 3,083 ja tämä puolestaan tarkottas 17" matalaprofiilikumilla n. 3147 rpm@120 km/h (vakiona oli n. 3305 rpm @ 120 km/h).
Oiskohan vielä tuostakin varaa pidentää välityksiä?

Lähetetty: 11:53 25.01.2005.
Kirjoittaja Vieras
Mulla oli 1200 Shovelissa edessä 24 ja takana 51 eli vakio kokoonpano. Rattaiden vaikutus on about 1/2 eli yhden hampaan muutos eturattaassa vaikuttaa saman verran kuin kahden takarattaassa. Toi vakio oli vähän liian tiuha ja nyt kun koneeseen tulee vielä vähän enemmän potkua niin vaihdoin taakse 47 ja jätin eteen tuon 24. Eteen saa mahtumaan max. 26 hampaisen ilman muutoksia. Nämä siis vakio ketjuenskalle.

Lähetetty: 22:08 06.09.2008.
Kirjoittaja PTB
Osaisko joku kertoo -90 malliseen heritageen toisio hihna pyörien kokoa.
Harvempi välitys pitäisi saada, yli satasen nopeudessa alkaa sarvet väriseen ilkeesti. Samalla kun tekee pientä vaihteisto huoltoo,
vois vaihtaa hihnapyöriä. Se huolto voi olla laatikon vaihto 6-vaihteiseen ultiman laatikkoon mitäs tää vaikuttaa siihen välitys leikkiin?
Nyt on vakio ensiöveto, vaihteisto ja takarengas.

Lähetetty: 22:30 06.09.2008.
Kirjoittaja hemuli
Kuusivaihteisissa aftermarketlaatikoissa tuppaa se kutonen olemaan ylivaihde eli välityssuhde on alle 1:1 mikä taas on on normaali viisivaihteisen vitosen välitys. Tehtaan alkuperäiset kuusivaihteiset taas on eri välityksillä mutta niissä onkin myös eri ensiövälitys.

Softaileissa taitaa olla yleensä 32/70 hihnapyörät mutta joissain vuosimalleissa on nähty myös 61 tai 65 hampaista takahihnapyörää.

Jos omassa pyörässäsi on nyt 70 takahihnapyörä niin osta meikäläiseltä pois hieno 65-hampainen billettipyörä: www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=27609

Lähetetty: 01:10 07.09.2008.
Kirjoittaja Alf
Ihan joskus opiskeltua, näinhän se menee välitysten laskeminen: enskan rattaat iso jaettuna pienemmällä kertaa toision iso jaettuna pienemmällä= kokonaisvälitys (1/1)
Ja kierrosten mukaan, moottorin r/min *60=moottorin r/h* renkaan halkaisia* 3,14=renkaan kehä metreissä jaettuna 1000 ja saatu tulos jaetaan sillä kokonaisvälityksellä niin saadaan laskettua vauhdit eri kierroksilla. Tämä siis vanhalla nelivaihteisella ja suurimmalla vaihteella.
Esim. ittellä:
1000 r/min=38km/h
2000r/min=76km/h
3000r/min=114km/h
4000r/min=152km/h
5000r/min=190km/h
5400r/min=205km/h
Ja toi early shovel kiertää helposti sen 5000r/min ajossa :D
Taitaa mennä noi mun välitykset aika lähelle Hessun aavikkovälityksiä.
Ei mulla oo tosin pitkää ykköstä, ihan vakio loota.

Lähetetty: 20:43 07.09.2008.
Kirjoittaja PTB
Noin hienoja laskukaavoja ei ole tullut opeteltua, se Hemulin hihnapyörä vois olla hyvä, ongelmana on vaan se kun en tiedä oman hammaslukua.
Yritin kattella hihnapyörän sisäpinnalta hammaslukua mutta ei löytyny,
tälläinen numero sarja oli 40225-86A mitä lie tarkottaa.
Hihnapyörän halkaisija oli n.31,5cm.
Sen vaihdelaatikon oston voi sitten unohtaa jos siinä on sama välitys kuutosella kuin vakio lootasa vitosella.
Hakaneulajousia vaan vaihtaan vanhaan, joskus olin lukevinani kun ykkönen ja nelonen menee huonosti päälle niin vaihteen siirtäjä on väärä, se pitää myöskin vaihtaa.

Lähetetty: 20:50 07.09.2008.
Kirjoittaja hemuli
PTB kirjoitti:...Sen vaihdelaatikon oston voi sitten unohtaa jos siinä on sama välitys kuutosella kuin vakio lootasa vitosella...
En tiedä ilmaisinko itseäni vähän epäselvästi äsken mutta kertauksena:

- Kuusivaihteiset aftermarketlootat - joihin myös Ultima luetaan - kutosvaihde on ylivaihde jolloin välityssuhde on alle 1:1.
- Harley Davidsonin alkuperäisissä kuusivaihteisissa kutonen on 1:1 - samoin kuin tavallisisten viisivaihteisten vitonen. Tuollaisia alkuperäisiä kuusivaihteisia on vain uudemmissa twincameissa ja sellaista laatikkoa et saa millään sopimaan omaan softailiisi.

Takahammaspyörän hammasluku selviää erittäin helposti - laskemalla. Väritä tussilla yksi hammas mustaksi ja lähde pyörittämään rengasta hitaasti samalla laskien hampaita. Kun musta hammas tulee uudestaan näkyviin lopeta laskeminen.

Voin tosin säästää aikaasi, pyörässäsi on 70-hampainen takahihnapyörä jos sen ulkohalkaisija on 31,5 cm. 65-hampaisen pyörän halkaisija on näet 29,5 cm.

Lähetetty: 21:32 07.09.2008.
Kirjoittaja PTB
Sieltähän niitä tietoja löyty ja nopeesti.
Se hampaitten laskeminen ei kyllä onnistu helpolla kun on hihnasuoja ja remmi paikoillaan tarttis saada takapyörä ilmaan ja nyt ei oo kotona sopivaa tunkkia.
Kyllä se halkaisija piti paikkansa, katoin sen niin tarkkaan kun sen pystyi paikallaan katsoon.
Sitä laatikko remppa pitää sitten vielä miettiä vanhaan maksaa osat muutamia kymppejä ja ultiman uusi tonnin.
Millainen sen vetohihnan hammasluvun pitäis olla kun takaa tippuu viis hammasta pois?

Et ilmaissut itseäsi epäselvästi, vika oli minun järjenjuoksussa, siitä on ollut paljon harmia vuosien saatossa.

Lähetetty: 22:04 07.09.2008.
Kirjoittaja hemuli
70-hihnapyörän kanssa käytetään 132 hampaista hihnaa, 65:sen kanssa menee 130.

Lähetetty: 23:45 07.09.2008.
Kirjoittaja eitulemieleenmitäänhyvää
Tässä on linkki laskuriin joka laskee vauhdin ja kierrosluvun. Esittää sen diagrammina, laskee myös renkaan ympärysmitan haluttaessa. Voi myös muuttaa valmistajan antamiin lukemiin jos se on eri. ohjelma on freeware ja sen voi ladata omalle koneelle. On kyllä valitettavasti saksankielinen mutta onhan noita sanakirjoja. Mahdollisuus myös chaindata ohjelmaan jonka voi käsittääkseni tilata sähköpostitse, itse en ole sitä kyllä tehnyt.

Toivotaan että linkki toimii.

http://www.svs-tools.de/2.html