Menee nyt hieman alkuperäisen kysymyksen ohi, mutta...
AnttiM kirjoitti:Mulle on tulossa Wide Glide, jossa V&H + vapaavirtasuodatin.
Fuelpac:n tilalla on lambda anturit.
Dealerin mukaan lopputulos on sama
Niin, eikös ne lambdat ole siellä vakiona?
Fuelpac ja lambda-anturi eivät ole samanlaisia kapistuksia.
Fuelpac "pakkosyöttää" lisää polttoainetta, lambda puolestaan mittaa minkälainen seos on kyseessä.
LeClerc kirjoitti:Hitto tässä tippuu koko ajan kelkasta. Heittäkää joku linkki johonkin keskusteluun, josta saa selvää mitkä ihmeen lambdad ja mitä niillä tehdään...
Eikös ne mittaa jotain palamispuhtautta ja sitten säätää polttoaineen määrää. Mutta eihän ne mitenkään muuta ohjauskäyrää, eli lisää tehoa... VAI HÄH

Näinhän se on.
Lambda on anturi, joka mittaa ja ilmoittaa "palamispuhtautta" eli karkeasti millä seoksella mennään.
Itse lambda ei säädä yhtään mitään, se siis ainoastaan mittaa ja antaa jonkun arvon, jollain alueella, jossain muodossa.
Sitten on sen perässä, ennen sytytystä ja bensansyöttöä näitä erilaisia poissulkevia, vain yhtä tietoa antavia/ohjelmoidulla kartalla säätäviä, itsestään säätyviä jne sytytyksen ohjausbokseja sekä "lisärikastimia".
Ilman lambdaa/lambdoja ajetaan ennakkoon säädetyllä käyrällä (sytytys ja polttoaineen syöttö).
Lambdan/lambdojen kanssa on mahdollista, että sytytysmoduli säätää itsensä ajotilanteen mukaan. Optimiksi joko bensankulutuksen taikka tehon mukaan (tai jotain noiden väliltä).
Joskus aikoinaan (silloin kun motskarit oli vielä motskareita eikä tietokonepelejä) oli käytössä sytytyksen mekaaninen säätäjä, joko manuaalisesti taikka automaattisesti. Ja kärjet. Ja ne toimii huollettuna hyvinkin pitkään, mutta ei ehkä anna just sitä viimeistä 1/4 heppaa käyttöön just heti tässä nyt.
Silti näihinkin historiallisiin aikoihin päti sanonta: "Loud Pipes Makes Tinnitus".