Eilen tuli ajeltua about 200 kilsan lenkki helteessä ja pyörä toimi hyvin. Sitten pysähdyin varmaan vajaaksi tunniksi ja kun lähdin kotiin niin öljyvalo jäi palamaan. Pysähdyin ihmettelemään ja valo vaan palo mutta koneen äänet ihan normaalit. Masiina on koko käytössä olon ajan eli tämän ajokauden tehnyt sitä että kuumana yläkerta vähän kilkuttaa. Jatkoin matkaa mutta pysähdyin vielä kerran tutkimaan tilannetta. Sammutin koneen ja käynnistyksen jälkeen öljyvalo ei jäänyt palamaan. Seuraavana päivänä tutkimaan ja nyt öljyvalo palaakin taas kokoajan vaikka mitään erikoista ei käyntiäänessä ole. No sitten vaihdoin uudet öljyt mineraali 20w50 ja uusi suodatin (aikaisemmin oli valvoline durablend 20w50 synteettinen). Nyt laitoin kiinni halvan auton mekaanisen öljynpaine mittarin. Kylmänä 40 psi painetta ja tyhjäkäynnillä 20 psi. Kone ajettiin kuumaksi 20 kilsan lenkillä ja ajossa paineet pysyy noin 20 psi mutta tyhjäkäynnillä tippuu mittarin mukaan nollaan? Öljyn lämpötila säiliössä pysyy about 170 fahrenheitissa mittarin mukaan. Nostajien sihdissä oli jotain pieniä hileitä muttei mitään erikoista. Vanha öljysuodatin leikattiin auki muttei siellä ollut mitään mujua.
Ihan tahtois uskoa että vaan toi öljynpaine anturi ois sökönä ellei olis tullut mitattua noita paineita. Purin sitten pumpun ja muuten kaikki kuin uutta mutta sisimmäisten rattaiden pesissä naarmuja. Onko noilla vaikutusta vai onko mulla vaan anturi sökönä ja tyhjäkäyntipaineet kuumana ovat normaalisti olemattomia ja tuo halpa mittari silloin näyttää vain nollaa vaikka siel oikeesti onkin muutamat psit???
kuvia pumpun rungosta
Video kuumasta koneesta ja öljynpaineista (kuuluu myös yläkerran tikitys)
Re: S&S öljypumppu ja 0 paineet tyhjäkäynnillä?
Lähetetty: 07:35 10.06.2011.
Kirjoittaja Hessu
Toi pumppu on ihan hyvä. Samoin noi paineet on ihan normaalit, kun ottaa huomioon mittarivirheen. Eiköhän anturi oo vaan paskana, tai vähän liian korkealle paineelle tehty.
Mutta voihan vikaa olla nostajissa tai kansissa ja sen takia paineet on "vähän" huonot. Ja kilinä.
Sulla kumminkin mittarinanturi näytti olevan, niin kuin yleensä on, kanavassa josta öljy nousee nostajille ja kansiin. Ei painetta ilman vastapainetta, niin kuin tiedät.
Re: S&S öljypumppu ja 0 paineet tyhjäkäynnillä?
Lähetetty: 16:11 10.06.2011.
Kirjoittaja kesämopo
mikjus kirjoitti:
Masiina on koko käytössä olon ajan eli tämän ajokauden tehnyt sitä että kuumana yläkerta vähän kilkuttaa. Jatkoin matkaa mutta pysähdyin vielä kerran tutkimaan tilannetta. Sammutin koneen ja käynnistyksen jälkeen öljyvalo ei jäänyt palamaan. Seuraavana päivänä tutkimaan ja nyt öljyvalo palaakin taas kokoajan vaikka mitään erikoista ei käyntiäänessä ole.
Nyt laitoin kiinni halvan auton mekaanisen öljynpaine mittarin. Kylmänä 40 psi painetta ja tyhjäkäynnillä 20 psi. Kone ajettiin kuumaksi 20 kilsan lenkillä ja ajossa paineet pysyy noin 20 psi mutta tyhjäkäynnillä tippuu mittarin mukaan nollaan?
Uskaltaudun nippanappa kommentoimaan erittäin vaatimattomien mutta sangen tuoreiden kokemuksien perusteella. Taistelin evon nostajien toimimattomuuden kanssa, ja samassa rytäkässä tuli mittailtua&ihmeteltyä mm öljynpaineita. Eri kone mutta sama periaate- kai?
Videon nakutus kuulostaa nimittäin niin tutulta, just samalta kun itsellä männäviikolla kun öljynpaine ei riittänyt nostajien tasauksen toimintaan (ei ollut tarpeeksi oljyä nostajissa). Mulla naputusta kuului nostajien päästä ja tikitystä juurikin kannen päästä, välillä vaihdellenkin.
Loppujen lopuksi kun sain tarpeeksi öljyä nostajiin, nakuttamattomaan käyntiin riitti niinki pieni paine että tyhjäkäynnillä ÖP valo jo vilkkui.
Voisko olla niin että sulla on siellä öljypumpun painesäätimessä jotain hämminkiä? Eli jäis kuula (?) välillä ihan pikkaisen raolleen (ohitukselle)? Kylmä paksu öljy ei mahdu pienestä raosta ja siksi vois kylmänä pelatakin oireitta ja nostaa paineet normilukemiin jo tyhjäkäynnillä.
En kyllä edes tiedä onko SS pumppu sinnepäinkään sama kun harrikan. Viisaammat korjatkoon jos/kun veikkaukset meni täysin metsään..kiitos ja anteeksi...
Re: S&S öljypumppu ja 0 paineet tyhjäkäynnillä?
Lähetetty: 11:26 13.06.2011.
Kirjoittaja mikjus
Lueskelinkin tuota kilkatusta/kalkatusta tyhjäkäynnillä juttua. Kai se on ihan "normaalia" että nää koneet käy vähän kun betonimylly. Netistä löytyy paljon juttua tästä "nolla" öljynpaineet tyhjäkäynnillä aiheesta ja useissa vain sanotaan että se on normaalia. Sössön pumppu oli palasina mutta en tutkinut tuota kuula juttua sen tarkemmin. Öljynpaine anturi on ainakin rikki kun se palaa vaikka mittarin mukaan on painetta vaikka kuinka ja pajon. Lisäksi anturi tuntui tihkuvan öljyä läpi. No uusi on tilauksessa ja katotaan sitten miten käy. Täytyisi tuo tyhjäkäyntinopeuskin tarkistaa mutta saakos tohon viriteltyä mitään auton kiekkamittaria jolla tarkistaa se vai pitääkö olla joku oma V2 malli?