Sivu 1/2

Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 18:59 26.08.2011.
Kirjoittaja HD-Wolf
Meikäläinen on melkoinen ensialkaja. Hankin elämäni ensimmäisen, vuosien ja ehkäpä tässä vaiheessa vuosikymmenien haaveen. Kesäkuun ensimmäinen päivä lähti H-D Centeristä vm 2004 XL883C (1.6.2011 mittarissa 12000km) uudelle tyytyväiselle omistajalleen. Kilsoja on kertynyt kesän mittaan hiukan vajaa seitsemän tuhatta, ja pyörän käsittelyä on tullut harjoiteltua paljon. Tarkoitus oli ajaa 7000 rikki tänä viikonloppuna, mutta kone kränää.

Kone on ruvennut "Hakkaamaan" rasituksen yhteydessä. Ennen maantiellä mutkassa kun antoi kaasua tipauttamatta vahdetta pienemmälle pyörä vaan liikahti mukavasti. Mikäli rasitus kasvoi ja pienempää vaihdetta kaivattiin pieni vedättäminen ravisti, mutta ei "hakannut". Nyt joutuu jatkuvasti pelaamaan vaihteiden kanssa, koneesta on ikäänkuin tehoja kadonnut ja kone "hakkaa" pienimmästäkin rasituksesta.

Hakkaamisella tarkoitan sitä että jalkatapeissa tuntuu ikäänkuin joku löisi vasaralla jalanpohjaan. Penkissä tuntuu takamuksessa vastaavasti vähän kuin joku takoisi persettä altapäin. Kysymys ei ole "normalista" tärinästä. Tehojen katoaminen tuntuu myös siinä että risteyksestä lähtiessä ei pyörä enää liikahda kuin ennen. Ihan ei tule se fiilis että pitääkö mennä työntämään, mutta ei ole kaukanakaan. Pyörä kyllä liikahtaa, mutta vähän on kuin tervassa juoksisi. Ei lähde enää niin kuin aiemmin.

Siispä vein sportsterin H-D Centeriin eilen. Tänään hain ja sanoivat että pyörässä ei ole mitään vikaa. Sanoi huollon kaveri käyneensä koeajolla ja että hänen mielestään pyörässä ei ollut hämminkiä. No, ei tarvinnut kuin nousta itäväylälle niin johan rupesi hakkaamaan. Myöhemmin vedin yhden liittymävälin porvoon moottoritiellä ja kone hakkasi niin että odotin sen kohta putoavan kyydistä. Ajaminen oli jo todella epämiellyttävää. Moottoriöljyt oli kyllä hdcenterissä vaihdettu, ilmanputsarit, jarrut ja vetohihnat tarkistettu. Tosin olivat unohtaneet pyydetyn vaihteistoöljyn vaihdon. Vaihteistoöljyt luulen osaavani toki vaihtaa itsekin, mutta olis mennyt tossa rytäkässä samassa, kun oli työ pyydetykin.

Pyörän käyntiääni on samalla madaltunut ja desibelit nousseet. Ongelmista huolimatta kone lähtee hyvin käyntiin ja tottelee kaasukahvaa ripeästi. Lämpimäksi ajettuna se kuitenkin helposti sammuu pysähtyessä.

Harrikoiden kansa ikänsä puljannut kaveri, tosin näkemättä pyörää, totesi puhelimessa että "älä jumalauta aja sillä ettei tuu koneremontti". Sitä on nyt alottelija ihmeissään, ns. ammattipaja sanoo että koneessa ei ole mitään vikaa, se ei kuitenkaan toimi niinkuin ennen ja tehot on kadonneet. Puhumattakaan koneen "hakkaamisesta" joka tekee ajamisesta pahimmillaan hyvin epämiellyttävää. Sitten taas rakentelija joka puuhaa noiden kanssa on sitä mieltä että siinä saattaa olla vakava vika.

Nyt olisi alottelijalle, jolla ei ole tallia eikä kummoista teknistä osaamista, hyvät neuvot paikallaan. Ei meikäläisellä ole varaa kuljettaa pyörää "ammatipajasta" toiseen ja kokeilla josko nyt nämä saisi sille jotain tehtyä.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 19:24 26.08.2011.
Kirjoittaja eppu
Kokeilepa ajaa pienemmällä vaihteella / isommilla kierroksilla. Sportit tykkää kierroksista.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 19:28 26.08.2011.
Kirjoittaja HD-Wolf
Juu, hakkaaminen vähenee. Mutta koneen toiminta on selkeästi muuttunut. Ja ennen pystyi vetämään satasen nopeuksilla, nyt hakkaa sen verran että ei tee mieli mennä isolle väylälle.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 19:40 26.08.2011.
Kirjoittaja hiekkanen
Mitenkään senkummemmin pessimismiä viljelemättä,mutta....
Vie pyörä valtuutettuun merkkiliikkeeseen HETI tutkimuksiin.Löytävät kyllä sieltä "häiriön".(Mikäli tarina osoittautui todeksi). :?: :wink:

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 19:52 26.08.2011.
Kirjoittaja HD-Wolf
No kun se mielstäni oli valtuutetussa merkkiliikkeessä. Eikös HD Center ole sellainen? Toki ihmisiä ollaan kaikki, ja sielläkin voi erhettä sattua, mutta jotenkin nyt lykkii vastaan kun sen sieltä "kunnossa on" kommentilla kotiin sain.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 20:31 26.08.2011.
Kirjoittaja hdjokke
Vaikka nyt tarkasti kerroit pyöräsi oireet, niin kaikki kommentit ovat tietenkin silkkaa perjantai-illan arvausta.
HD-Wolf kirjoitti:Pyörän käyntiääni on samalla madaltunut ja desibelit nousseet.
Kun ei tiedä, mitkä putket sulla on. Jos V&H:t, niin Quiet Baffleista on palanut villat pois. Monihan haluaa juuri tätä, matalaa murinaa ja pauketta.
HD-Wolf kirjoitti:Tehojen katoaminen tuntuu myös siinä että risteyksestä lähtiessä ei pyörä enää liikahda kuin ennen.

Sulla on kohta 7000 km:n ajohistoria yhdeltä kaudelta ja alla 883C, jossa tehoa on kuitenkin aika vaatimattomasti. Olisko tottumus ja taito aiheuttaneet tehon puutteen tunteen. 883:n ei ole mikään raketti, vaikka normaaliajossa kulkeekin ihan kivasti. Siitä on olemassa, kuten tiedät, tehokkaampikin versio.

Onko sulla kaveria tai tuttua, jolla olisi samanlainen pyörä. Vaihtakaa mopoja keskenänne ja koeajakaa toistenne pelit. Jos kaverin mopo käyttäytyy samoin sun allasi, niin vaihda ajotottumuksia. Jos ei, niin vaihda huoltoa. Jos tää sun rakentajatuttu ajaisi sun vehkeen ja kertoisi arvionsa, mikäli samalla seudulla asuu.

Sulla kun on kumiripusteinen Sportster, niin voisiko olla kumipusla/moottorin kiinnityspultti irti tai löysällä? Ei kai ne puslat vielä noilla kilometreillä, alle 20 000, kuoleutuneet ole. Jos korjaamojannu koeajoi sen vaan Mekaanikonkadulla, niin ei ehkä mahdollinen ongelmasi tullut esillekään. Toisaalta mekaanikko tekee huoltotyötä päivittäin työkseen ja me taas kaikki olemme epäileviä Tuomaita, emmekä aina kunnioita ammattitaitoa...

Tässä keskustelua aiheesta XLH-foorumilta http://xlforum.net/vbportal/forums/show ... hp?t=27701" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli siis arvailua tämä. Mielestäni sun kannattaa hankkia vaikka H-D of Helsingistä toinen mielipide. Pyydä niitä koeajamaan koneesi Kehä kolmosella satkun nopeusalueella, kun se siinä vieressä on.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 10:13 27.08.2011.
Kirjoittaja hd54
Rullanostimen laakeri sökö!.....mahdollisesti syönyt sen myötä myös nokka-akselin.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 11:15 27.08.2011.
Kirjoittaja Grasschopper1
Voi olla pelkästään tulpassa tai tulpanjohdossa vikaa.Toinen pytty putoaa pois osittain heikon kipinän takia.Vika saattoi olla pois,kun HD-Center testasi pyörää,jos ei kerran temppuile koko ajan.Tämä myöskin tällaista lauantai aamun arvailua.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 14:08 27.08.2011.
Kirjoittaja Race-Ace
Tämäkiin lauantai aamun jorinaa :evil:
Joskus puola tekee temppujaan lämmitessään.
Ikävää kun kaikki oireet eivät näy koko aika.
Ystävän kanssa pyörän vaihto ja pitempi lenkki on oiva tapa
selvittää asiaa. Onpahan kaksi mielipidettä :D

-AnA-

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 12:20 28.08.2011.
Kirjoittaja Röpöttäjä
Jos hydrauliset nostajat menossa niin väännätyksessä kuuluu hakkaava kolkatus. Tietysti myös keinuvipujen helat voi väljänänä lisätä ääntä.
Motonettiin ja sieltä moottorien kuunteluun tarkoitettu stetoskooppi. Kone lämpimänä kuuntelemaan. J
Nostajan pesien pääsät ei saa kuulua mitään muuta ääntä kuin hiljaista kohinaa. Venakopasta kuuluu tikittävä ääni pakopuolella matalampi kuin imupuolella.
Nostajien suojaputkista ei kuulu kuin ehkä kaikuna venttiilien tikitys. Jos mopoon laitettu säätötönärit joskus säätökohta ottaa kiinni alumiiniseen siihen teleskooppiputken alareunaan. Nahkasormikas käteen ja kosketa puolesta välistä tuntuuko tökitystä sormessa. Älä paina koska suojaputki taipuu ja kosketus lisääntyy. Jos tiivisteiden vaihto ei auta niin sisäputken (alumiinisen teleskoopin) lyhennys putkileikkurilla 3mm riittää.
Jos CV kaasarilla niin tyhjäkäynnillä alipaine kolkottaa väljyyttään.
Kun konetta väännättää pienillä kierroksilla ja isolla vaihteella äänet voimistuu.

Kannattaa tutkituttaa pajalla jos ei itse ymmärrä tai ei ole vehkeitä.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 00:43 29.08.2011.
Kirjoittaja Grasschopper1
No ei helvetissä kaikki voi olla menossa ja väljänä alle 20tkm ajetussa vehkeessä,tai sitten on kyseessä täydellinen MAANANTAI kappale!Kaikki on tietysti mahdollista,mutta jos lähtisi katsomaan sieltä helpommasta päästä ensin,vastaus voi löytyä nopeasti.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 09:42 29.08.2011.
Kirjoittaja Pertti
Siihen pitäisi laittaa huoltotöpseli kiinni, tai ainakin tarkistaa koodit mittarista.

Eikös tuon ikäisessa sytytystä ohjata kampiakselin asentotunnistimella. Kyseinen mötikkä saattaa aiheuttaa käyntiin muutoksia, vaikka ei kokonaan pysäytäkkään.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 06:58 31.08.2011.
Kirjoittaja Röpöttäjä
Niin kuuntelemaangan tuossa neuvoin. Toi kuuntelu maksaa 8,5€ ja on kannattava investointi.

On tossa käynyt 14500 km ajettu vehje jossa uusi nostaja rikki. (rullassa 0,5mm klappi pystysuunnassa) Ei se maaliman ihme ole. Eikä keinuvivunkaan hela ole ihme. Tehtaalla meksikolainen rapuloissaan tai lopputili kourassa tutistellut paikoilleen. Venttiilin nostajan suojaputki voipi olla hieman vinossa ja jos on vaihdettu säätötangot niin sieltä voipi kolkotus kuulua.....

Sytytysennakko / kampiakselin tunnistus on taas töpselihommaa ruikkimisvehkeissä.

Kaasaripeli CV on taas oma lukunsa. Alipaineella toimiva luisti saattaa olla hieman väljä (toleranssi/toleranssi) jo tehtaalta lähtiessä tai luistin jousi epäonnistunut.

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 19:37 31.08.2011.
Kirjoittaja TimoT
Moottorin etupäässä oleva vaimennintanko löysällä ja/tai tuo kampiakselin asentotunnistin mennyt. Nämä -04 up kumipääsportit on käynniltään huomattavasti äänekkäämpiä kuin -03 asti olevat....

Re: Moottori "Hakkaa"

Lähetetty: 07:26 04.09.2011.
Kirjoittaja make72
Kuinka "rautavaa" kovaa se hakkaaminen on jos nostajien/nokka-akselin laakeri on menossa? Ettei vaan olis ne ns.petilaakerit, vai hajoaako ne koskaan..