Moottori "Hakkaa"
Lähetetty: 18:59 26.08.2011.
Meikäläinen on melkoinen ensialkaja. Hankin elämäni ensimmäisen, vuosien ja ehkäpä tässä vaiheessa vuosikymmenien haaveen. Kesäkuun ensimmäinen päivä lähti H-D Centeristä vm 2004 XL883C (1.6.2011 mittarissa 12000km) uudelle tyytyväiselle omistajalleen. Kilsoja on kertynyt kesän mittaan hiukan vajaa seitsemän tuhatta, ja pyörän käsittelyä on tullut harjoiteltua paljon. Tarkoitus oli ajaa 7000 rikki tänä viikonloppuna, mutta kone kränää.
Kone on ruvennut "Hakkaamaan" rasituksen yhteydessä. Ennen maantiellä mutkassa kun antoi kaasua tipauttamatta vahdetta pienemmälle pyörä vaan liikahti mukavasti. Mikäli rasitus kasvoi ja pienempää vaihdetta kaivattiin pieni vedättäminen ravisti, mutta ei "hakannut". Nyt joutuu jatkuvasti pelaamaan vaihteiden kanssa, koneesta on ikäänkuin tehoja kadonnut ja kone "hakkaa" pienimmästäkin rasituksesta.
Hakkaamisella tarkoitan sitä että jalkatapeissa tuntuu ikäänkuin joku löisi vasaralla jalanpohjaan. Penkissä tuntuu takamuksessa vastaavasti vähän kuin joku takoisi persettä altapäin. Kysymys ei ole "normalista" tärinästä. Tehojen katoaminen tuntuu myös siinä että risteyksestä lähtiessä ei pyörä enää liikahda kuin ennen. Ihan ei tule se fiilis että pitääkö mennä työntämään, mutta ei ole kaukanakaan. Pyörä kyllä liikahtaa, mutta vähän on kuin tervassa juoksisi. Ei lähde enää niin kuin aiemmin.
Siispä vein sportsterin H-D Centeriin eilen. Tänään hain ja sanoivat että pyörässä ei ole mitään vikaa. Sanoi huollon kaveri käyneensä koeajolla ja että hänen mielestään pyörässä ei ollut hämminkiä. No, ei tarvinnut kuin nousta itäväylälle niin johan rupesi hakkaamaan. Myöhemmin vedin yhden liittymävälin porvoon moottoritiellä ja kone hakkasi niin että odotin sen kohta putoavan kyydistä. Ajaminen oli jo todella epämiellyttävää. Moottoriöljyt oli kyllä hdcenterissä vaihdettu, ilmanputsarit, jarrut ja vetohihnat tarkistettu. Tosin olivat unohtaneet pyydetyn vaihteistoöljyn vaihdon. Vaihteistoöljyt luulen osaavani toki vaihtaa itsekin, mutta olis mennyt tossa rytäkässä samassa, kun oli työ pyydetykin.
Pyörän käyntiääni on samalla madaltunut ja desibelit nousseet. Ongelmista huolimatta kone lähtee hyvin käyntiin ja tottelee kaasukahvaa ripeästi. Lämpimäksi ajettuna se kuitenkin helposti sammuu pysähtyessä.
Harrikoiden kansa ikänsä puljannut kaveri, tosin näkemättä pyörää, totesi puhelimessa että "älä jumalauta aja sillä ettei tuu koneremontti". Sitä on nyt alottelija ihmeissään, ns. ammattipaja sanoo että koneessa ei ole mitään vikaa, se ei kuitenkaan toimi niinkuin ennen ja tehot on kadonneet. Puhumattakaan koneen "hakkaamisesta" joka tekee ajamisesta pahimmillaan hyvin epämiellyttävää. Sitten taas rakentelija joka puuhaa noiden kanssa on sitä mieltä että siinä saattaa olla vakava vika.
Nyt olisi alottelijalle, jolla ei ole tallia eikä kummoista teknistä osaamista, hyvät neuvot paikallaan. Ei meikäläisellä ole varaa kuljettaa pyörää "ammatipajasta" toiseen ja kokeilla josko nyt nämä saisi sille jotain tehtyä.
Kone on ruvennut "Hakkaamaan" rasituksen yhteydessä. Ennen maantiellä mutkassa kun antoi kaasua tipauttamatta vahdetta pienemmälle pyörä vaan liikahti mukavasti. Mikäli rasitus kasvoi ja pienempää vaihdetta kaivattiin pieni vedättäminen ravisti, mutta ei "hakannut". Nyt joutuu jatkuvasti pelaamaan vaihteiden kanssa, koneesta on ikäänkuin tehoja kadonnut ja kone "hakkaa" pienimmästäkin rasituksesta.
Hakkaamisella tarkoitan sitä että jalkatapeissa tuntuu ikäänkuin joku löisi vasaralla jalanpohjaan. Penkissä tuntuu takamuksessa vastaavasti vähän kuin joku takoisi persettä altapäin. Kysymys ei ole "normalista" tärinästä. Tehojen katoaminen tuntuu myös siinä että risteyksestä lähtiessä ei pyörä enää liikahda kuin ennen. Ihan ei tule se fiilis että pitääkö mennä työntämään, mutta ei ole kaukanakaan. Pyörä kyllä liikahtaa, mutta vähän on kuin tervassa juoksisi. Ei lähde enää niin kuin aiemmin.
Siispä vein sportsterin H-D Centeriin eilen. Tänään hain ja sanoivat että pyörässä ei ole mitään vikaa. Sanoi huollon kaveri käyneensä koeajolla ja että hänen mielestään pyörässä ei ollut hämminkiä. No, ei tarvinnut kuin nousta itäväylälle niin johan rupesi hakkaamaan. Myöhemmin vedin yhden liittymävälin porvoon moottoritiellä ja kone hakkasi niin että odotin sen kohta putoavan kyydistä. Ajaminen oli jo todella epämiellyttävää. Moottoriöljyt oli kyllä hdcenterissä vaihdettu, ilmanputsarit, jarrut ja vetohihnat tarkistettu. Tosin olivat unohtaneet pyydetyn vaihteistoöljyn vaihdon. Vaihteistoöljyt luulen osaavani toki vaihtaa itsekin, mutta olis mennyt tossa rytäkässä samassa, kun oli työ pyydetykin.
Pyörän käyntiääni on samalla madaltunut ja desibelit nousseet. Ongelmista huolimatta kone lähtee hyvin käyntiin ja tottelee kaasukahvaa ripeästi. Lämpimäksi ajettuna se kuitenkin helposti sammuu pysähtyessä.
Harrikoiden kansa ikänsä puljannut kaveri, tosin näkemättä pyörää, totesi puhelimessa että "älä jumalauta aja sillä ettei tuu koneremontti". Sitä on nyt alottelija ihmeissään, ns. ammattipaja sanoo että koneessa ei ole mitään vikaa, se ei kuitenkaan toimi niinkuin ennen ja tehot on kadonneet. Puhumattakaan koneen "hakkaamisesta" joka tekee ajamisesta pahimmillaan hyvin epämiellyttävää. Sitten taas rakentelija joka puuhaa noiden kanssa on sitä mieltä että siinä saattaa olla vakava vika.
Nyt olisi alottelijalle, jolla ei ole tallia eikä kummoista teknistä osaamista, hyvät neuvot paikallaan. Ei meikäläisellä ole varaa kuljettaa pyörää "ammatipajasta" toiseen ja kokeilla josko nyt nämä saisi sille jotain tehtyä.