Softail-95: talven projektia
Softail-95: talven projektia
Pyöränä siis -95 Softail FXSTS Custom Springer (Springeri vaihettu aiemmin pois aiemman omistajan toimesta, prkl.. ), yksi kesä sillä ajettu, jotain opittu, ja ittensä näköiseks nyt tekemähän.
Sähköt: Kaikki uusiks.Simplify, eli yksinkertaistetaan ja kaikki turha pois. Se mitä tämä tarkoittaa, selviää itteleenki sitten tässä pikku hiljaa. Vinkkejä saa antaa.
Renkaat & vanteet:
Eteen: Niin leveää kuin mahtuu.
Taakse: Pinnavannetta mielin. Takana orkkisswingi, kuinka levee mahtuu? 180?
Alustaa matalemmaksi/jäykemmäksi:
Takaa: Ultiman korkeussäädettävät. Aivan liian lullat. Jouset sisältä vaihtais LAChoppersin jäykempiin punaisiin tai harmaisiin. JOS oikein innostun niin täräytän air suspensionin, kun tulee kuitenkin emännyyden kanssa matka-ajua ajettua. Sitten o säätöjä mistä sopivaksi säätää. Maksaahan se, mutta niin se maksaa kaikki muukin.
Edestä: Keulakulman muutos. Tästä en tiedä paljoakaan. Opiskelu alkakoon eli eikun foorumia selailemaan.
Springerikeulaa vois laittaa jos löytyy. Piru kun ovat entiset laittajat vaihtaneet tosiaan sen orkkiskeulan pois.
Tankki: Keskeltä lähtee kromimuoviloota vipuineen pois, tai sitten koko tankki vaihtoon.
Maalaus: Luultavasti itte.Kattoos ny.
Tähän siis voi kommenttia, neuvoja, vinkkejä laitella. Jos osia kiinnostaa vaihdella niin eiku postia vaan.
Sähköt: Kaikki uusiks.Simplify, eli yksinkertaistetaan ja kaikki turha pois. Se mitä tämä tarkoittaa, selviää itteleenki sitten tässä pikku hiljaa. Vinkkejä saa antaa.
Renkaat & vanteet:
Eteen: Niin leveää kuin mahtuu.
Taakse: Pinnavannetta mielin. Takana orkkisswingi, kuinka levee mahtuu? 180?
Alustaa matalemmaksi/jäykemmäksi:
Takaa: Ultiman korkeussäädettävät. Aivan liian lullat. Jouset sisältä vaihtais LAChoppersin jäykempiin punaisiin tai harmaisiin. JOS oikein innostun niin täräytän air suspensionin, kun tulee kuitenkin emännyyden kanssa matka-ajua ajettua. Sitten o säätöjä mistä sopivaksi säätää. Maksaahan se, mutta niin se maksaa kaikki muukin.
Edestä: Keulakulman muutos. Tästä en tiedä paljoakaan. Opiskelu alkakoon eli eikun foorumia selailemaan.
Springerikeulaa vois laittaa jos löytyy. Piru kun ovat entiset laittajat vaihtaneet tosiaan sen orkkiskeulan pois.
Tankki: Keskeltä lähtee kromimuoviloota vipuineen pois, tai sitten koko tankki vaihtoon.
Maalaus: Luultavasti itte.Kattoos ny.
Tähän siis voi kommenttia, neuvoja, vinkkejä laitella. Jos osia kiinnostaa vaihdella niin eiku postia vaan.
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail-95: talven projektia
Miksi koskea sähköihin,jos kaikki pelaa nyt hyvin?Siitä ne ongelmat sitten alkaa,enkä mitenkään vähättele sähkömiehen taitojasi.Taakse mahtuu orkkis swingiin maksimissaan 150 leveä rengas ja sekin raapii (riippuu renkaan merkistä) jo remmiin.Varma valinta on 140 leveä,jos ei saa koskettaa remmiä.
Re: Softail-95: talven projektia
Kiitoksia renkaan mitoista grasschopperille.
Se että ei saa leveempää rengasta ei sinänsä haittaa takalokarin mallin takia.
Keulaan tosin tukevampaa kumia kaipaan ja eiköhän semmonen jostain löydykin.
Sähköihin kosken, koska kaikki ei pelaa hyvin.
Takavalo vilkkuu vuorotahtiin vilkun kanssa kun laittaa vilkun päälle.
Tutkittu on, ja hutkittu, mutta ei selvinnyt missä vika.
Sähköistä siis jäljellä jää vaan pakolliset, ja muutenkin yksinkertaisemman näköiseks pyörää laitan.
Simple as fuck, on päivän sana.Tuleepahan isäntänsä näkönen.
Se että ei saa leveempää rengasta ei sinänsä haittaa takalokarin mallin takia.
Keulaan tosin tukevampaa kumia kaipaan ja eiköhän semmonen jostain löydykin.
Sähköihin kosken, koska kaikki ei pelaa hyvin.
Takavalo vilkkuu vuorotahtiin vilkun kanssa kun laittaa vilkun päälle.
Tutkittu on, ja hutkittu, mutta ei selvinnyt missä vika.
Sähköistä siis jäljellä jää vaan pakolliset, ja muutenkin yksinkertaisemman näköiseks pyörää laitan.
Simple as fuck, on päivän sana.Tuleepahan isäntänsä näkönen.
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
Re: Softail-95: talven projektia
Siirsin aihen tänne projektiosioon, niin saat päivitettyä projektisi etenemistä.
Kuviakin voi laittaa liitteeksi taikka omalta kuvapalvelimelta.
Jos sähköt eivät toimi, niin voi tehdä uudestaan kokonaankin.
Vilkkuvika vaikuttaa maadoitusvialta.
Vanhat deutsch-liittimet voi käyttää, ovat helposti purettavia sekä luotettavia.
Niihin saa uusia pinnejä joten ei tarvitse välttämättä tehdä ylimääräisiä juotoksia. Mutta tarttee oikeanlaisen puristustyökalun.
Äläkä unohda sulakkeita jos teet sähköt uusiksi.
Noi H-D automaattisulakkeet on hyviä.
Sähkökaavio auttaa kummasti omien sähköjen suunnitteluun.
Jos stongaa siistii (ja siroilla painimilla) niin sieltäkin saa jotain johtoja pois ja loput stongan sisään.
Esim starttinappulan saa laitettua muuallekkin kuin stongaan.
Renkaat, vanteet:
Taakse saa orkkis swingillä mahtumaan ainakin 180 kumin.
Silloin pitää ne rungon sarvet katkaista ja lokasuoja kiinnittää toisenlaisilla fender strutseilla.
Taikka lokari kiinni swingiin. Silloin matkustaja on kuin jäykkäperäisen kyydissä kun kuski nauttii softailjousituksesta.
Remmiksi 20mm niin hyvin sopii. (O-rengasketjut on leveämmät eli 24mm)
Keulakulman muutos ei ole sekään rakettitiedettä, mutta hitsaukset on syytä tehdä hyvin.
Jos ei itse ole hitsaillut niin tuon homman antaisin ammattilaisen tehtäväksi.
Esim VooDoo Metalli Helsingissä taikka Mr.Moore Tampesterin lähellä. Taikka joku muu.
Kannattaa olla yhteydessä jo nyt niin saa työn jonoon.
Niin ja se keulan pituuskin olisi hyvä olla tiedossa?
Meinaatko pitkäkeulaista vai vain muutaman tuuman pidempää?
Muistutus softailin madallukseen:
Kun asentaa lokarin niin pitää koittaa, ettei se ota renkaaseen kun swingi pohjaa pohjauskumeihin.
Voi koittaa ilman iskareita tai kun iskarit swingin päästä irti.
Pohjauskumeja voi vaihtaa pidempiin niin ei sitten osu lokari ja rengas, mutta swingi tumpsahtelee niihin pohjauskumeihin...
Liike pitää siis rajoittaa niillä pohjauskumeilla. Vaihda sen mittaisiksi ettei rengas osu missään vaiheessa lokariin.
Pelkillä jäykemmillä jousilla ei poista sitä tosiasiaa, että lokari ottaa jossain vaiheessa raskaalla lastilla renkaaseen ellei pohjauskumit ole oikean mittaiset.
Ja iskareiden pituussäätö myös sen mukaan.
Kuviakin voi laittaa liitteeksi taikka omalta kuvapalvelimelta.
Sähköt:onni kirjoitti:Pyöränä siis -95 Softail FXSTS
Sähköt: Kaikki uusiks.Simplify, eli yksinkertaistetaan ja kaikki turha pois. Se mitä tämä tarkoittaa, selviää itteleenki sitten tässä pikku hiljaa. Vinkkejä saa antaa.
Renkaat & vanteet:
Eteen: Niin leveää kuin mahtuu.
Taakse: Pinnavannetta mielin. Takana orkkisswingi, kuinka levee mahtuu? 180?
Alustaa matalemmaksi/jäykemmäksi:
Takaa: Ultiman korkeussäädettävät. Aivan liian lullat. Jouset sisältä vaihtais LAChoppersin jäykempiin punaisiin tai harmaisiin. JOS oikein innostun niin täräytän air suspensionin, kun tulee kuitenkin emännyyden kanssa matka-ajua ajettua. Sitten o säätöjä mistä sopivaksi säätää. Maksaahan se, mutta niin se maksaa kaikki muukin.
Edestä: Keulakulman muutos. Tästä en tiedä paljoakaan. Opiskelu alkakoon eli eikun foorumia selailemaan.
Springerikeulaa vois laittaa jos löytyy. Piru kun ovat entiset laittajat vaihtaneet tosiaan sen orkkiskeulan pois.
Jos sähköt eivät toimi, niin voi tehdä uudestaan kokonaankin.
Vilkkuvika vaikuttaa maadoitusvialta.
Vanhat deutsch-liittimet voi käyttää, ovat helposti purettavia sekä luotettavia.
Niihin saa uusia pinnejä joten ei tarvitse välttämättä tehdä ylimääräisiä juotoksia. Mutta tarttee oikeanlaisen puristustyökalun.
Äläkä unohda sulakkeita jos teet sähköt uusiksi.
Noi H-D automaattisulakkeet on hyviä.
Sähkökaavio auttaa kummasti omien sähköjen suunnitteluun.
Jos stongaa siistii (ja siroilla painimilla) niin sieltäkin saa jotain johtoja pois ja loput stongan sisään.
Esim starttinappulan saa laitettua muuallekkin kuin stongaan.
Renkaat, vanteet:
Taakse saa orkkis swingillä mahtumaan ainakin 180 kumin.
Silloin pitää ne rungon sarvet katkaista ja lokasuoja kiinnittää toisenlaisilla fender strutseilla.
Taikka lokari kiinni swingiin. Silloin matkustaja on kuin jäykkäperäisen kyydissä kun kuski nauttii softailjousituksesta.
Remmiksi 20mm niin hyvin sopii. (O-rengasketjut on leveämmät eli 24mm)
Keulakulman muutos ei ole sekään rakettitiedettä, mutta hitsaukset on syytä tehdä hyvin.
Jos ei itse ole hitsaillut niin tuon homman antaisin ammattilaisen tehtäväksi.
Esim VooDoo Metalli Helsingissä taikka Mr.Moore Tampesterin lähellä. Taikka joku muu.
Kannattaa olla yhteydessä jo nyt niin saa työn jonoon.
Niin ja se keulan pituuskin olisi hyvä olla tiedossa?
Meinaatko pitkäkeulaista vai vain muutaman tuuman pidempää?
Muistutus softailin madallukseen:
Kun asentaa lokarin niin pitää koittaa, ettei se ota renkaaseen kun swingi pohjaa pohjauskumeihin.
Voi koittaa ilman iskareita tai kun iskarit swingin päästä irti.
Pohjauskumeja voi vaihtaa pidempiin niin ei sitten osu lokari ja rengas, mutta swingi tumpsahtelee niihin pohjauskumeihin...
Liike pitää siis rajoittaa niillä pohjauskumeilla. Vaihda sen mittaisiksi ettei rengas osu missään vaiheessa lokariin.
Pelkillä jäykemmillä jousilla ei poista sitä tosiasiaa, että lokari ottaa jossain vaiheessa raskaalla lastilla renkaaseen ellei pohjauskumit ole oikean mittaiset.
Ja iskareiden pituussäätö myös sen mukaan.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail-95: talven projektia
Selitin hiukan väärin.Kyllä tietysti swingiin mahtuu 180 leveä rengas,mutta ilman mitään muutoksia ei mahdu kuin 150 leveä.
Re: Softail-95: talven projektia
Smuigelle iso kiitos. Tuosta oli jeesiä.
Kuvia laitellaan kyllä kunhan on jotain laitettavaa.
edit: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?acti ... opic=536.0
"Monesti näkee että koskemattoman rungon keulakulmaa halutaan muuttaa pelkillä t-kappaleilla, tällöin on syytä huomioida ettei etujättö jää liian pieneksi. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että suurimpaan osaan vakiorungoista viiden asteen kappaleet alkavat olla niillä rajoilla missä ajettavuus kärsii mikäli runkoon ei tehdä keulakulmamuutosta."
Pystyisikö siis pelkästään noilla 5 asteen muutospaloilla, joita tuossa joku jo kauppasikin,
tekemään tuon keulakulmamuutoksen ajettavuuden silti kärsimättä?
Ja kiitokset siis myös grasschopperille.Tajusin kyl mitä tarkoitit.
Tässäpä vielä kuvia lähtötilanteesta jos auttais hahmottamaan tjsp:
Kuvia laitellaan kyllä kunhan on jotain laitettavaa.
edit: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?acti ... opic=536.0
"Monesti näkee että koskemattoman rungon keulakulmaa halutaan muuttaa pelkillä t-kappaleilla, tällöin on syytä huomioida ettei etujättö jää liian pieneksi. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että suurimpaan osaan vakiorungoista viiden asteen kappaleet alkavat olla niillä rajoilla missä ajettavuus kärsii mikäli runkoon ei tehdä keulakulmamuutosta."
Pystyisikö siis pelkästään noilla 5 asteen muutospaloilla, joita tuossa joku jo kauppasikin,
tekemään tuon keulakulmamuutoksen ajettavuuden silti kärsimättä?
Ja kiitokset siis myös grasschopperille.Tajusin kyl mitä tarkoitit.
Tässäpä vielä kuvia lähtötilanteesta jos auttais hahmottamaan tjsp:
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
Re: Softail-95: talven projektia
..
Viimeksi muokannut Uncle Sam, 12:51 09.01.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail-95: talven projektia
Kyllä varmaan noilla 5 asteen paloilla muutos onnistuisi,plus pidemmät yläputket.Mutta, kysymys kuuluu:Mitä olet hakemassa?Mitä haluat akseli välin olevan...paljonko keula kulmaa?
Re: Softail-95: talven projektia
Onko toi tankissa oleva mittarin kotelo/kromimuoviloota sellainen 1 osainen joka täyttää tankkien välin ylhäältä alas asti? jos on ja olet siitä luopumassa, niin saattaisin olla kiinnostunut sen ostamaan.
Re: Softail-95: talven projektia
1-osainen on, ja myynnissä. Vaihdossakin voi jotain pyörätavaraa ehdottaa.markon kirjoitti:Onko toi tankissa oleva mittarin kotelo/kromimuoviloota sellainen 1 osainen joka täyttää tankkien välin ylhäältä alas asti? jos on ja olet siitä luopumassa, niin saattaisin olla kiinnostunut sen ostamaan.
Esim. tankkia SAATTAISIN olla vaihtamassa jos sopivaa löytyy.
Suunnitelmat vielä niin aluillaan, ettei tiedä mitä meinaa, mutta niin on syksykin eli aikaa on.
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail-95: talven projektia
Vaikka aikaa on,se kuluu nopeasti.Kannattaa aloittaa heti,varsinkin jos joutuu teettämään vieraalla jotain hommia.Niissä tahtoo aina venyä ja luvatut aikataulut ei aina pidä ja nyt on vielä hiljaista monissa paikoissa.Keväällä on kiire taas joka puolella.
Re: Softail-95: talven projektia
Paljonko pidät käikäleelä hintaa? Vaihdossa ei kyllä ole tarjota kuin rahaa. Postitatko?
Re: Softail-95: talven projektia
Harikka
Mulla takaa madalletussa 09 junassa 4 asteen kappaleet (saadettavat kahden asteen valein). Vakiokeulaputket, joten runko aika hyvin vaaterissa. Todella hyva ja vakaa ajaa 110 km/h tunnissa asti. Mutta sitten keula alkaa tekemaan pienta liiketta edestakaisin ja tuntuu tosi kevyelta.
Ohjausgeometria on mielestani ok. Ohjaus on tosi kevyt kaantaa muutoksen jalkeen, joten epailen ennemminkin sita etta johtuisi keulan keveydesta kuin geometriasta. En itse laittanut keulaa kiinni, mutta kuulin etta oli hieman tiukka ja olivat sorvanneet akselia (?) jotta menee paremmin paikoilleen.
Onko sulla samanlaisia kokemuksia kovissa vauhdeissa?
Tai mita keulalle voisi yrittaa tehda etta saisi jaykennettya. Kiristaa laakerit? Tarkistaa ettei ohjausakseli ole liian valja? Muuta?
t. Mikko
Mulla takaa madalletussa 09 junassa 4 asteen kappaleet (saadettavat kahden asteen valein). Vakiokeulaputket, joten runko aika hyvin vaaterissa. Todella hyva ja vakaa ajaa 110 km/h tunnissa asti. Mutta sitten keula alkaa tekemaan pienta liiketta edestakaisin ja tuntuu tosi kevyelta.
Ohjausgeometria on mielestani ok. Ohjaus on tosi kevyt kaantaa muutoksen jalkeen, joten epailen ennemminkin sita etta johtuisi keulan keveydesta kuin geometriasta. En itse laittanut keulaa kiinni, mutta kuulin etta oli hieman tiukka ja olivat sorvanneet akselia (?) jotta menee paremmin paikoilleen.
Onko sulla samanlaisia kokemuksia kovissa vauhdeissa?
Tai mita keulalle voisi yrittaa tehda etta saisi jaykennettya. Kiristaa laakerit? Tarkistaa ettei ohjausakseli ole liian valja? Muuta?
t. Mikko