Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

hämy
Viestit: 43
Liittynyt: 20:22 01.06.2004.
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja hämy »

Moi. Viime vkonloppuna pistin mopon FLHR 07 tulille ja kaikki ok. Pöräytin takas talliin ja ajattelin nyt tsekkaa lisää,mut ei lähtenykkään enää käyntiin. Hyvin pyörittää ja uudet bensatkin heitin tankkiin, mut ikään kuin ei antas kipinää tai käynnistyksen esto päällä!? Oiskos kellään mitään vinkkiä?
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Olet ihan varmasti jo tzekannut, mutta kysyn silti tämän tyhmän kysymyksen: Eihän tappokatkaisija ole stop-asennossa? 8)
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Kusve
Viestit: 30
Liittynyt: 15:05 15.09.2007.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Kusve »

saattaa olla myös akkujännite liian alhainen sytytykselle,
kaverilla kävi -07 porassa ja itellä -03 rodissa samoin.

Akku lataukseen niin tod.näk sytyttää :D
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kuuluuko virran päällekääntämisen jälkeen hetki hurinaa?
Siis pyöriikö polttoainepumppu?
Pumpulle on muistaakseni oma sulake.
moderattori

Romu rauhoittaa!
hämy
Viestit: 43
Liittynyt: 20:22 01.06.2004.
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja hämy »

Ok. Täytyy kokeilla lähteekö, kun akku on latautunut 1 vrk. Hurinaa kuuluu virran kytkennän jälkeen, tappo kytkin ei pohjassa, silloinhan ei startti edes pyöritä. Outoa jos sytkä oikeesti tarttee sit niinpal virtaa, kun joskus on pyörittäny huonommin ja sit hörähtäny kuiteskin tulille. No perästä kuuluu; eli kokeillaan jahka kerkkee töistä kotiin.
hämy
Viestit: 43
Liittynyt: 20:22 01.06.2004.
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja hämy »

Ei se perskule edes lupaa vaikka startti pyörittää kun viimestä päivää. Taka pytyst tarkistin jotta kipunaa iskee hyvin. Mitä ihmetä voi tapahtua viikossa, kun ajaa mopon talliin ja laittaa jalkatapilleen!!!! Onko ruiskussa sit jotain häikkää; Fuel pak toiminu kyl moitteetta alusta lähtien! Bensa tuoksahtaa hieman starttiyrityksen jälkeen.
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

hämy kirjoitti:Ei se perskule edes lupaa vaikka startti pyörittää kun viimestä päivää.
Jotenkin viittais tuo lausuma "startti pyörittää kuin ..." bensan saantiongelmiin. Muutamassa mopossa käänsin bensahanan kiinni, kun piti laittaa varatankille. :oops: Startti kyllä pyöritti, pyörikin oikein helposti, kun pyttyyn ei muodostunut painetta ollenkaan.
Dyna FXDCI
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

hämy kirjoitti:Ei se perskule edes lupaa...kun ajaa mopon talliin ja laittaa jalkatapilleen!!!!
Tuosta tuli mieleen, että onko näissä nykypyörissä joku tunnistin, joka estää käynnistymisen seisontajalan ala-asennossa? Ettei se olisi mennyt jumiin/irti/rikki, kun jysäytit jalan varaan. Tämä siis ihan villi arvaus, kun tyttären mopossa - siis nimenomaan mopossa - kävi niin, että starttasin hulluna toissa keväänä eikä lupaillut vaikka mitä teki. No sitten tajusin seisontajalan olevan maassa ja kun nostin sen ylös, starttasi heti.

Tuli mieleen, että voisiko nyky-moottoripyörässäkin :wink: olla sama juttu, kun nyky-mopossa?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Erittäin hyvä huomio JoeCoolilla.Näitä kytkimiä on melkein jokaisessa uudemmassa pyörässä nykyään,että seisontatukea ylös ennen starttia ja kannattaa tsekata,ettei kytkimessä häikkiä.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja smuige »

hämy kirjoitti:ja laittaa jalkatapilleen!!!!
Pyörän ollessa jalkatapilla, taitaa se olla liian vinossa asennossa käynnistyäkseen. :lol:
Siellä on nimittäin kallistusanturi (bang angle sensor) joka myös katkaisee sytytysvirran.

Mutta seisontatuen anturin pitäisi toimia niin, että
sallii pyörän käydä kun vaihde on vapaalla ja pyörä seisontatuella.
Kun vaihteen laittaa päälle ja seisontatuki on alhaalla, pitäisi pyörän sammua.
Eli se on myös yhteydessä vapaavaloon.

Tuo '07 RoadKing on ruiskupeli ja siinä ei ole ollenkaan bensahanaa.

Mitäs '07 Service Manual tarjoaa taulukossaan vaihtoehdoiksi kun pyörä ei käynnisty?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

smuige kirjoitti:
hämy kirjoitti:ja laittaa jalkatapilleen!!!!
Pyörän ollessa jalkatapilla, taitaa se olla liian vinossa asennossa käynnistyäkseen. :lol:
Kieltämättä tämä hieman hymyilytti. Voihan epäonnistuneen parkkeerauksen toki ilmaista niin, että "en minä sitä pyörää kaatanut, pysäköin vain jalkatapilleen" :mrgreen:

Mutta yhteys vapaavaloon - huomasitko palaako se vapaavalo siinä normaalisti?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
hämy
Viestit: 43
Liittynyt: 20:22 01.06.2004.
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja hämy »

No niin, nyt alkaa selvitä. Tottakai mopoa on yritetty käynnistää jalalla ja ilman kuten edelliset 5 kauttakin.
Tarkistettuani sulakkeet, mitattuani virrat 12,9 ym, mitkä kunnossa, päädyin bensapuolelle.
Soitto HD of hkiin ja muistan jo törmänneeni jollakin palstalla tankin läpiviennin ongelmiin.
Eli starttia pyörittäessä ja toisella kädellä ru....kkaamalla tankkiliitosta pyörä heräsi henkiin ja sammui taas sopivassa asennossa. Käynnistyy aina yhtäkkiä liitosta ropaamalla. Nyt vaan sis vinkkejä, pitääkö vaihtaa letku bajonetteineen ruiskulle; onko siis tyyppivika?!
aakoo
Viestit: 3
Liittynyt: 12:39 27.08.2010.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Olen törmännyt samanlaiseen ongelmaan autojen parissa ja samalla periaatteellahan ne moottorit pelaa. Eli tuli joskus ajeltua rokkirallia ja vein illalla auton kisapaikalle ja ajoin alas trailerilta, siis lyhyen kylmäkäynnistyksen. Seuraavana aamuna auto ei lähtenyt käyntiin, kipinää tuli ja bensa haisi, yritettiin lisävirralla (ruiskupeli) mutta ei vaikutusta neljän tunnin hinauksen ja taistelun jälkeen kokokeiltiin lämmittää tulppia kaasutoholla ja tulpat takas ja auto käyntiin. Tähän tiesivät vanhemmat rallikollegat kertoa, että normiongelma nykybensalla. Ei tulpat paljon maksa, eli kannattaa kokeilla.
hämy
Viestit: 43
Liittynyt: 20:22 01.06.2004.
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja hämy »

OK, nyt pelittää. Eli ilmeisesti vain tankin bajonetin kuulat tms. olivat jumittuneet ja WD-40 ruiskuttaminen liitokseen purkamatta sitä riitti, joten me teeseitse-miesten huolto-ohjelmaan kannattaa liittää liitoksen ajoittainen voitelu WD-40 tai CRC:llä (tosin tuskin sitä merkkihuollossakaan olisi säännöllisesti tehty!)
Avatar
Janecky
Viestit: 32
Liittynyt: 17:14 26.09.2009.

Re: Ei käynnisty 1 viikon jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Janecky »

hämy kirjoitti:OK, nyt pelittää. Eli ilmeisesti vain tankin bajonetin kuulat tms. olivat jumittuneet ja WD-40 ruiskuttaminen liitokseen purkamatta sitä riitti, joten me teeseitse-miesten huolto-ohjelmaan kannattaa liittää liitoksen ajoittainen voitelu WD-40 tai CRC:llä (tosin tuskin sitä merkkihuollossakaan olisi säännöllisesti tehty!)
Nostetaanpas tätä ketjua ylös kun vähän samantyyppistä robleemaa havaittavaissa mun -07- softiksessa.
Eli, tankki ollut tyhjä koko talven ja irti piuhoineen, letkuineen ja pikaliittimineen rungosta. Lisäksi putket (vh short shots) olleet irti jonkin aikaa. Laitoin tankin takaisin, liitin piuhat, letkut ja pikaliittimet sekä täytin tankin bensalla. Ei käynnisty ei. Akun varaus ok (ladattu täyteen) ja akunkengät kiinni hyvin. Pyörittää mutta ei käynnisty. Otin bensaletkun tms. (se tankin vasemmassa alapohjassa kiinni oleva pikaliitin) irti ja "korjasin" asentoa ja yritin käynnistää uudelleen niin sitten lähti. Nyt vaan oudoksuttaa se, että putkien ja sylinterien välistä alkaa savuttamaan jonkin jälkeen kun kone ollut käynnissä. Varmuutta ei ole onko pakokaasua vai mitä Vinkkejä???. Lisäksi sellainen huomio, kun pikaliittimen ottaa irti niin siltikin tiputtaa bensaa, eli voisiko vikaa olla liittimessä tai sen tiivisteissä??? MItä nää bajonetit ovat ja miten tuota wd40:stä kannattaisi sujauttaa tuonne liittimiin???
Aikainen lintu madon nappaa, mutta vasta toinen hiiri saa juuston.
Vastaa Viestiin