TC103B pakoputkikokemuksia (Rush, BSL, Akrapovic), dynotusta
Lähetetty: 16:13 02.09.2012.
Ohessa piiitkä tarina muutamasta pakoputkikokeilustani. En ole riittävän kokenut ketään aiheesta neuvomaan, mutta ehkä tästä elvistelystä voi tulla jollekin joku ajatus omiin juttuihinsa.
Hankin Night Train 2008 TC96B:n käytettynä. Siihen oli vaihdettu ilmansuodatin hengittävämpään ja Rush 25305-200 -pakoputket sekä lisätty Fuelpak elikkä tehty ”perushengitysmuutokset”. Vähän pistettiin putkiin lisää vaimennushaittoja, en kehdannut kotoa illalla muuten lähteä liikkeelle. Ääni oli kyllä hieno lisävaimennuksen jälkeenkin.
Yhden kauden ajeltuani ryhdyttiin hakemaan lisää vääntöä, lähinnä huvin vuoksi, joskin tekosyynä oli se, että rouva istuu paljon takapukilla, matkat ovat pitkiä ja tavaraakin on mukana. Tehoa ei ollut tarkoitus maksimoida, vaan tavoitteena oli säilyttää pyörä kestävänä käyttöpyöränä.
Teho- ja vääntölukuihin ei sinänsä kannata takertua, niitä on ajettu jotta eri vaihtoehtoja on voitu vertailla. Ajot ja niihin liittyvät säädöt on tehnyt Atte V-Twin Cityssä, tulokset ovat takapyörätuloksia ja kaikki siis samasta penkistä.
Ensinnä käppyrät ennen temppuja eli 96 koolla. 71 hp ja 114 Nm. Vääntökäyrän muoto oli oikein hyvä meikäläisen makuun eli painopiste alaväännössä (Käyrä 1). (Käyrät ovat tuolla jäljempänä kaikki peräjälkeen että on helpompi vertailla. Valitettavasti käyrien skaalat vaihtelevat.)
Sitten pistettiin BigBore 96” > 103”, PowerCommander5, Andrews 37H nokat, lambdat ja pakoläppä eliminoitu ja vähän taisi Atte kansiakin portata. 84 hp ja 132 Nm. Vääntökäyrä ei ehkä ihan yhtä hyvän muotoinen kun aiempi, mutta kun sitä vääntöä riitti niin ok … Pyörä oli paljon hienompi ajella kuin aiemmin. (Käyrä 2) Tämän jälkeen ei koneelle ole tehty muutoksia, on vaan pakoputkia vaihdeltu ja säädetty.
Syksyllä 2011 Yyterissä mitattiin äänet, lukema oli 96 dB(A), eli sallituissa rajoissa. (Ääniasiantuntija Ari on
kylläkin tainnut mainita että siellä mitatut luvut olivat kaikki järjestään vähän alhaisia).
Putket eivät kuitenkaan olleet e-hyväksytyt. Tästä asiasta ei syksyllä vielä juurikaan puhuttu, mutta jostain syystä keksin, että laitetaanpa asia kuntoon ennen seuraavan kesän reissuja. Löysin netistä komean näköiset BSL Long John Bobber 2-1-putket. Ajattelin että tällä 2-1-systeemillä saa vielä vähän lisää vääntöä…
Putket tilattiin syksyllä. Putkien tulo kesti yli puoli vuotta ja vaati useita what the fuck-tyylisiä patistuspuheluita. No, tämä komea pilli laitettiin keväällä kiinni ja sitten dynoon. Muita muutoksia pyörään ei tehty. Luvut olivat tyrmistyttävät 59 hp ja 97 Nm! Eli -25 hp ja -35 Nm Rush-putkiin verrattuna. Putki oli niin ahdas että Atte ei kuulemma uskaltanut yli 4500 kierroksen juuri enää yrittää mitään … (Käyrä 3)
Hyvä etten itkua tihrustanut kun Loimaalta keväällä kotiapäin ajelin. Kone kävi todella tahmaisesti, 2500 kierroksen kohdilla ei tapahtunut mitään, hidasajossa meinasi kone tukehtua, suuremmissa nopeuksissa ohi ei kunnolla päässyt ym.
En näistä putkista löytänyt ulkomaisiltakaan foorumeilta etu- enkä jälkikäteen mitään kunnon kokemuksia. Valmistajat tietysti kehuvat putkensa sivuillaan. Mistään ei oikein saa selville pakoputkien ominaisuuksia, ovatko ahtaat, paljonko oikeasti tehoa/vääntöä tulee tai menee, mihin kokonpanoon sopivat ym.
Äänet mitattiin Seinäjoella keväällä 2012. Tulos oli 101 dB(A) eli ylittivät tyyppihyväksyntäarvon. Se oli yllätys, koska ääni oli korviin hiljainen, ihan tuhnua tsupsutusta. Ari suomensi, että ääni sisälsi ilmeisesti paljon korkeita ääniä jotka mittari A-painotuksella noteeraa. Putket olivat siis suuri pettymys. (Vika oli yksinomaan minun, olin itse putken valinnut, ja puhun nyt siis vain omasta kokoonpanostani, putkihan saattaa olla ihan hyvä vaikkapa 80 .. 96 vakiokoneelle tms.)
Mitään vaimentavaa materiaalia (esim. villa) ei putkissa ollut. Putkien vaimennus perustuu siihen, että pakokaasut kulkevat 7 kertaa kiemurrellen varsin tiukkojen sihtien läpi. Eli putket on tukittu.
(Hermot pettivät, suurensin pylväsporakoneella joka toisen reikärivin 3 mm > 4 mm jolloin reikäpinta-ala kasvoi joka ”osiossa” n. 1,4-kertaiseksi. Kone kävi heti huomattavasti paremmin, vääntöä ja kiihtyvyyttä tuli selvästi lisää, mutta äänikin tietysti koveni.)
No, sitten taas Loimaalla käydessäni esitteli herra A matkalehmää, johon oli juuri laitettu Akrapovic:n e-hyväksytyt putket. Äänet olivat muhevat ja suoritusarvot paremmat kuin SE-putkilla.
Netistä katselin Softailille Akrapovic-putkia. Minusta ne olivat rumat. Vähemmän rumat olivat FatBoy:lle tarkoitetut putket. (Nyttemmin olen jo kyllä ulkonäköön tottunut, jopa tykästynyt, teknisen näköiset!) Kyselin FatBoy:n alkukäyriä. Romikselta löytyivät hyväkuntoiset.
Satuin tutkimaan v. 2011 myyntiesitettä. Totesin, että kaikissa niissä Softail-malleissa, jossa ÄV-pöntöt ovat molemmat takana, on tehtaan ilmoittamana vääntöä 4 Nm enemmän kuin niissä, joissa toinen pönttö on edempänä ja toinen taaempana. Sama juttu on Dynassakin. Järkeilin, että tämän täytyy johtua lyhyestä (alle 100 mm pitkä) ja suorasta väliputkesta pakoputkien välillä. Niissä malleissa, joissa pöntöt ovat eri kohdassa, musta piilotettu yhdysputki on n. 500 mm pitkä ja siinä on pari lisämutkaa. Tarkistin asian vielä netistä 2012 malleista, samat luvut. Moottoreissa ei ole muuta eroa eli syyn tuohon pieneen yli 3 %:n lisävääntöön täytyy olla edellä mainittu.
Eli FatBoy:n alkukäyrät romikselta ja Akrat hankintaan. Putket ja tyylikkäät e-hyväksyntätodistukset tulivat kahdessa viikossa. Luvut 84 hp ja 133 Nm. (Käyrä 4).
Nyt nauratti koko matkaan kotiin asti. Pyörä on ihan eri pyörä. Vääntökäyrän muoto on vielä parempi kun Rush-putkilla. Maksimivääntö on 2000-4000 kierroksen välillä (Rush 3000-4500). Vaikka huipputeho ei kasvanut, on tehokäyräkin selvästi laakeampi eli teho alakierroksilla on aiempaa suurempi. Kuutosvaihteella saa nopeudessa n. 110 km/h (n. 2300 kierrosta) vääntää kahvan kaakkoon ja pyörä lähtee komeasti kiihtymään. Moottori on todella kierrosherkkä verrattuna mihinkään aikaisempaan tilanteeseen. Em. seikat huomaa ajossa selvästi.
Kun katsoo hajotuskuvaa http://az79640.vo.msecnd.net/akrapovicb ... erated.pdf, huomaa että vaimennus näissä putkissa ei perustu ”haittareikälevyihin”, vaan putkissa on isompi reikä keskellä ja vaimennusmateriaali ilmeisesti seinämissä. Pöntöissä on myös tilavuutta.
Äänet (ja ulkonäkö) ovat tietysti henkilökohtaisia mieltymyksiä, mutta minusta ääni on hieno, matala ja kuuluva. Tyhjäkäynnillä ääni tuntuu kovalta. Se ei merkittävästi kovene kierrosten noustessa. Itse mittasin kalibroidulla mittarilla tyhjäkäynnillä 94 dB(A) ja tyyppikilven kierroksissa 2650 r/min 99 dB(A). On tullut mieleen, että ovatko Akrapovic:n suunnittelijat tehon lisäksi virittäneet äänetkin mittaustavan tarkkaan tuntien! Ilmeisesti ne korkeat A-painotuksessa merkittävät korkeat äänet on vaimennettu lähes kokonaan pois.
Putkien äänet on mp-poliisi kerran tien päällä mitannut ja vähän niin kuin hänen yllätyksekseen jäivät lukemat sallittuihin rajoihin (mittaustulos 99 dB(A)).
Putkissa on kaikki alkuperäiset kilkkeet, katalysaattorit ym. Äänet voisivat olla vähän hiljaisemmatkin, mutta kun näihin tyyppihyväksyttyihin putkiin ei saa tehdä muutoksia!
Kävin katsastuskonttorilla, putket merkattiin rekisteriotteeseen. Nyt ei tarvitse olla mukana mitään erillisiä e-hyväksyntätodistuksia.
Rahaa ja aikaa on mennyt rutosti mutta kivaakin on ollut, ja on edelleen.
Käyrä 1
Käyrä 2
Käyrä 3
Käyrä 4
Rush-putket
BSL-putket
BSL-sisuskalu
Akrapovic
Muokattu: päivitin Akrapovic-linkin toimivaksi, nythän niilläkin on "äänisäätöläppä".
Hankin Night Train 2008 TC96B:n käytettynä. Siihen oli vaihdettu ilmansuodatin hengittävämpään ja Rush 25305-200 -pakoputket sekä lisätty Fuelpak elikkä tehty ”perushengitysmuutokset”. Vähän pistettiin putkiin lisää vaimennushaittoja, en kehdannut kotoa illalla muuten lähteä liikkeelle. Ääni oli kyllä hieno lisävaimennuksen jälkeenkin.
Yhden kauden ajeltuani ryhdyttiin hakemaan lisää vääntöä, lähinnä huvin vuoksi, joskin tekosyynä oli se, että rouva istuu paljon takapukilla, matkat ovat pitkiä ja tavaraakin on mukana. Tehoa ei ollut tarkoitus maksimoida, vaan tavoitteena oli säilyttää pyörä kestävänä käyttöpyöränä.
Teho- ja vääntölukuihin ei sinänsä kannata takertua, niitä on ajettu jotta eri vaihtoehtoja on voitu vertailla. Ajot ja niihin liittyvät säädöt on tehnyt Atte V-Twin Cityssä, tulokset ovat takapyörätuloksia ja kaikki siis samasta penkistä.
Ensinnä käppyrät ennen temppuja eli 96 koolla. 71 hp ja 114 Nm. Vääntökäyrän muoto oli oikein hyvä meikäläisen makuun eli painopiste alaväännössä (Käyrä 1). (Käyrät ovat tuolla jäljempänä kaikki peräjälkeen että on helpompi vertailla. Valitettavasti käyrien skaalat vaihtelevat.)
Sitten pistettiin BigBore 96” > 103”, PowerCommander5, Andrews 37H nokat, lambdat ja pakoläppä eliminoitu ja vähän taisi Atte kansiakin portata. 84 hp ja 132 Nm. Vääntökäyrä ei ehkä ihan yhtä hyvän muotoinen kun aiempi, mutta kun sitä vääntöä riitti niin ok … Pyörä oli paljon hienompi ajella kuin aiemmin. (Käyrä 2) Tämän jälkeen ei koneelle ole tehty muutoksia, on vaan pakoputkia vaihdeltu ja säädetty.
Syksyllä 2011 Yyterissä mitattiin äänet, lukema oli 96 dB(A), eli sallituissa rajoissa. (Ääniasiantuntija Ari on
kylläkin tainnut mainita että siellä mitatut luvut olivat kaikki järjestään vähän alhaisia).
Putket eivät kuitenkaan olleet e-hyväksytyt. Tästä asiasta ei syksyllä vielä juurikaan puhuttu, mutta jostain syystä keksin, että laitetaanpa asia kuntoon ennen seuraavan kesän reissuja. Löysin netistä komean näköiset BSL Long John Bobber 2-1-putket. Ajattelin että tällä 2-1-systeemillä saa vielä vähän lisää vääntöä…
Putket tilattiin syksyllä. Putkien tulo kesti yli puoli vuotta ja vaati useita what the fuck-tyylisiä patistuspuheluita. No, tämä komea pilli laitettiin keväällä kiinni ja sitten dynoon. Muita muutoksia pyörään ei tehty. Luvut olivat tyrmistyttävät 59 hp ja 97 Nm! Eli -25 hp ja -35 Nm Rush-putkiin verrattuna. Putki oli niin ahdas että Atte ei kuulemma uskaltanut yli 4500 kierroksen juuri enää yrittää mitään … (Käyrä 3)
Hyvä etten itkua tihrustanut kun Loimaalta keväällä kotiapäin ajelin. Kone kävi todella tahmaisesti, 2500 kierroksen kohdilla ei tapahtunut mitään, hidasajossa meinasi kone tukehtua, suuremmissa nopeuksissa ohi ei kunnolla päässyt ym.
En näistä putkista löytänyt ulkomaisiltakaan foorumeilta etu- enkä jälkikäteen mitään kunnon kokemuksia. Valmistajat tietysti kehuvat putkensa sivuillaan. Mistään ei oikein saa selville pakoputkien ominaisuuksia, ovatko ahtaat, paljonko oikeasti tehoa/vääntöä tulee tai menee, mihin kokonpanoon sopivat ym.
Äänet mitattiin Seinäjoella keväällä 2012. Tulos oli 101 dB(A) eli ylittivät tyyppihyväksyntäarvon. Se oli yllätys, koska ääni oli korviin hiljainen, ihan tuhnua tsupsutusta. Ari suomensi, että ääni sisälsi ilmeisesti paljon korkeita ääniä jotka mittari A-painotuksella noteeraa. Putket olivat siis suuri pettymys. (Vika oli yksinomaan minun, olin itse putken valinnut, ja puhun nyt siis vain omasta kokoonpanostani, putkihan saattaa olla ihan hyvä vaikkapa 80 .. 96 vakiokoneelle tms.)
Mitään vaimentavaa materiaalia (esim. villa) ei putkissa ollut. Putkien vaimennus perustuu siihen, että pakokaasut kulkevat 7 kertaa kiemurrellen varsin tiukkojen sihtien läpi. Eli putket on tukittu.
(Hermot pettivät, suurensin pylväsporakoneella joka toisen reikärivin 3 mm > 4 mm jolloin reikäpinta-ala kasvoi joka ”osiossa” n. 1,4-kertaiseksi. Kone kävi heti huomattavasti paremmin, vääntöä ja kiihtyvyyttä tuli selvästi lisää, mutta äänikin tietysti koveni.)
No, sitten taas Loimaalla käydessäni esitteli herra A matkalehmää, johon oli juuri laitettu Akrapovic:n e-hyväksytyt putket. Äänet olivat muhevat ja suoritusarvot paremmat kuin SE-putkilla.
Netistä katselin Softailille Akrapovic-putkia. Minusta ne olivat rumat. Vähemmän rumat olivat FatBoy:lle tarkoitetut putket. (Nyttemmin olen jo kyllä ulkonäköön tottunut, jopa tykästynyt, teknisen näköiset!) Kyselin FatBoy:n alkukäyriä. Romikselta löytyivät hyväkuntoiset.
Satuin tutkimaan v. 2011 myyntiesitettä. Totesin, että kaikissa niissä Softail-malleissa, jossa ÄV-pöntöt ovat molemmat takana, on tehtaan ilmoittamana vääntöä 4 Nm enemmän kuin niissä, joissa toinen pönttö on edempänä ja toinen taaempana. Sama juttu on Dynassakin. Järkeilin, että tämän täytyy johtua lyhyestä (alle 100 mm pitkä) ja suorasta väliputkesta pakoputkien välillä. Niissä malleissa, joissa pöntöt ovat eri kohdassa, musta piilotettu yhdysputki on n. 500 mm pitkä ja siinä on pari lisämutkaa. Tarkistin asian vielä netistä 2012 malleista, samat luvut. Moottoreissa ei ole muuta eroa eli syyn tuohon pieneen yli 3 %:n lisävääntöön täytyy olla edellä mainittu.
Eli FatBoy:n alkukäyrät romikselta ja Akrat hankintaan. Putket ja tyylikkäät e-hyväksyntätodistukset tulivat kahdessa viikossa. Luvut 84 hp ja 133 Nm. (Käyrä 4).
Nyt nauratti koko matkaan kotiin asti. Pyörä on ihan eri pyörä. Vääntökäyrän muoto on vielä parempi kun Rush-putkilla. Maksimivääntö on 2000-4000 kierroksen välillä (Rush 3000-4500). Vaikka huipputeho ei kasvanut, on tehokäyräkin selvästi laakeampi eli teho alakierroksilla on aiempaa suurempi. Kuutosvaihteella saa nopeudessa n. 110 km/h (n. 2300 kierrosta) vääntää kahvan kaakkoon ja pyörä lähtee komeasti kiihtymään. Moottori on todella kierrosherkkä verrattuna mihinkään aikaisempaan tilanteeseen. Em. seikat huomaa ajossa selvästi.
Kun katsoo hajotuskuvaa http://az79640.vo.msecnd.net/akrapovicb ... erated.pdf, huomaa että vaimennus näissä putkissa ei perustu ”haittareikälevyihin”, vaan putkissa on isompi reikä keskellä ja vaimennusmateriaali ilmeisesti seinämissä. Pöntöissä on myös tilavuutta.
Äänet (ja ulkonäkö) ovat tietysti henkilökohtaisia mieltymyksiä, mutta minusta ääni on hieno, matala ja kuuluva. Tyhjäkäynnillä ääni tuntuu kovalta. Se ei merkittävästi kovene kierrosten noustessa. Itse mittasin kalibroidulla mittarilla tyhjäkäynnillä 94 dB(A) ja tyyppikilven kierroksissa 2650 r/min 99 dB(A). On tullut mieleen, että ovatko Akrapovic:n suunnittelijat tehon lisäksi virittäneet äänetkin mittaustavan tarkkaan tuntien! Ilmeisesti ne korkeat A-painotuksessa merkittävät korkeat äänet on vaimennettu lähes kokonaan pois.
Putkien äänet on mp-poliisi kerran tien päällä mitannut ja vähän niin kuin hänen yllätyksekseen jäivät lukemat sallittuihin rajoihin (mittaustulos 99 dB(A)).
Putkissa on kaikki alkuperäiset kilkkeet, katalysaattorit ym. Äänet voisivat olla vähän hiljaisemmatkin, mutta kun näihin tyyppihyväksyttyihin putkiin ei saa tehdä muutoksia!
Kävin katsastuskonttorilla, putket merkattiin rekisteriotteeseen. Nyt ei tarvitse olla mukana mitään erillisiä e-hyväksyntätodistuksia.
Rahaa ja aikaa on mennyt rutosti mutta kivaakin on ollut, ja on edelleen.
Käyrä 1
Käyrä 2
Käyrä 3
Käyrä 4
Rush-putket
BSL-putket
BSL-sisuskalu
Akrapovic
Muokattu: päivitin Akrapovic-linkin toimivaksi, nythän niilläkin on "äänisäätöläppä".