Kaasaria ruiskun tilalle.

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Jysäri
Viestit: 28
Liittynyt: 09:14 07.08.2010.

Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja Jysäri »

Järkeähän siinä ei ole, mutta onko missään harrastuksessa? :roll:

Mutta kaikesta huolimatta, mitä muutoksia homma vaatii?
Kyseessä on 88 tc Softail.
Pelkästään imusarjan ja läppärungon korvaaminen kaasarivermeillä
tuskin riittää.
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja ttopi »

TC on tietty eri kone, mutta tuollaista se vaatii Sportin ruisku EVO:n ollessa kyseessä...

http://www.amm.haan.de/EFI_to_carb_XL_m ... models.htm

http://www.youtube.com/watch?v=sHXRbfYiXNA

Tuolla sivustolla kyllä sanotaan ko. sytkän käyvän myös TwinCameihin...

http://www.amm.haan.de/P3/default.htm
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
Jysäri
Viestit: 28
Liittynyt: 09:14 07.08.2010.

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja Jysäri »

Kiitti vinkistä, eipä toi muutos ihan ydinfysiikan osaamista vaadi. :)
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Muutos vaatii kaasarin, imusarjan, asennussarjan bensahanalle, johtosarjan häntäpätkän (riippuen hieman vuosimallista), sytkäboksin (esim. dyna on hyvä) ja puolan. Noilla alkaa pelittään. Hanan asennussarjaa on kahdenlaista riippuen onko sulla Makneetti-Marelli vai Telphi-pruutta (elikkä 1999-2001 vai 2002 ja etiäpäin peli). Kaikenkaikkiaan aika helppo juttu.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
p.erkkila
Viestit: 45
Liittynyt: 16:40 02.01.2009.
Paikkakunta: E-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja p.erkkila »

Miks kaasari? Ruisku pelaa takuulla paremmin.
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Pysyhän Erkkilä aiheessa, tässä kysellään miten homma tapahtuu, eikä kumpi on parempi.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

p.erkkila kirjoitti:Miks kaasari? Ruisku pelaa takuulla paremmin.
Ei ole ollut kyllä mitään ongelmia kaasarin kanssa.Minusta ruisku sopii Harrikkaan yhtä hyvin kuin helmet sialle.Ja sitten kun ruiskuun tulee häikkiä,niitä ei välttämättä koti seppä paikallista.Aiheen vierestä...sori "mcjusa" :|
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ite vois vaikka hommata tohon twincamiin microsquirtin ruiskuboxin, sais säädellä ihan kotona tietokoneella karttoja ja muutenki värkätä kaikkee tarpeellista. Tai sitte keskittyä auton virittämiseen ja laittaa ruisku siihen...
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Joskus vuosia sitten kyselin itsekin jotain neuvoja kun vaihdetaan ruisku kaasariksi. Loppujen lopuksi topicin alla riideltiin kumpi on parempi, kaasari vai ruisku. Ei siihen löydy koskaan oikeaa vastausta. Kaikki ei vaan halua ajaa ruiskupelillä. Ruisku ikäänkuin vie sielun Harleyn moottorilta, siitä tulee "kermaperse" versio. Paremmuus on jokaisen korvien välissä elikkä makuasia. Yllättävän paljon vaan vaihdetaan pois ruiskupalikoita.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Se taitaaki olla näiden nettikeskusteluiden suola, mutta jos järjellä tätä kaikkea harrastamista mietittäis niin kaikki ajais uudella electralla... Ja huollotki tehtäis ainoostaan merkkiliikkeessä. Jos pyörälle ei suuremmin meinaa mitään tehä, nii turhaa siitä on toimivaa ruiskua pois ottaa.

Älä siis korjaa sitä mikä ei ole rikki :wink:
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Monen mielestä peli vaan on ikäänkuin rikki, kun siinä on ruisku ja jokainenhan saa tehdä omalleen mitä haluaa.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

mcjusa kirjoitti:Monen mielestä peli vaan on ikäänkuin rikki, kun siinä on ruisku ja jokainenhan saa tehdä omalleen mitä haluaa.
Eiks nitä olekaan tehtalla tehty toimivaks? :roll:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

mcjusa kirjoitti:Monen mielestä peli vaan on ikäänkuin rikki, kun siinä on ruisku ja jokainenhan saa tehdä omalleen mitä haluaa.
...että jos antaa huoltoon viedessä ohjeet laittaa kuntoon kaikki mikä rikki on, niin hakiessa ei pidä yllättyä jos Magneti Marelli on vaihtunut S&S Super E:hen....
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Pave. kirjoitti:
mcjusa kirjoitti:Monen mielestä peli vaan on ikäänkuin rikki, kun siinä on ruisku ja jokainenhan saa tehdä omalleen mitä haluaa.
Eiks nitä olekaan tehtalla tehty toimivaks? :roll:
Tehtaan mielestä tomivia, mutta kaikki käyttäjät ei välttämättä tykkää.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Kaasaria ruiskun tilalle.

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

HooReessa o keskimäärin yksi kaasutin, se ei siis voi olla syncronoinniltaan epäbalanssissa keskenään, oleellisin syy "sähkökaasuttimeen" puuttuu jo lähtökohtaisesti ko konstruktiosta. Oikeastihan ruiskusta saadaan jotain oikeaa hyötyä vasta kun kyseessä on dfi, siis direct fuel injection joka ruokkii suoraan palotilaan, ei imurööriin. HooReessä ruiskun "etu" on se että saadaan mopoon lisää tunnistimia, lisää sähkökomponentteja ja yks prosessori, jihuu. Ymmärrän hyvin jos joku haluaa yksinkertaisen, toimivan mekaanisen laitteen mieluummin.

Toi EVO:n jälkeinen kehitys, johtuu pääosin kiristyneistä määräyksistä. TC:ssä on kaks nokka-akselia, mut saman kierrosalueen työntötankokone se on edelleen, eli mikä on hyöty? Pari jakoketjua laahaimineen lisä huoltokohteina. Ruiskussa saadaan muutama tunnistin, sähköinen polttoainepumppu, sähköist suutint, sähköinen ohjain, ECU ja kiva määrä johtoja liitoksineen, mikä on hyöty? Se epätasapainoinen malmikasa vatkaa ja lotkottaa samallalailla edelleenkin, mut käy vajaalämpöisenä hieman sivistyneemmin, mut toisaalta esimerkiks Honda tekee koneita joiden käydes kolikko pysyy kantillaan siin koneel seisomassa... no TCB:ssä on tasapainoakseli et lotaa vähempi, japsitkin tykkää laittaa moottoreihinsa mokomia, kai ne sit o hyvä juttu.

EVO on eka HD joka keskimäärin pitää öljyt sisällään ja kestää perushuolloilla varsin pitkään ollen varsin huoleton... samalla se on vika HD jossa ei ole kyseenalaisia modernisointeja. Panshoveli on kaunein kuitenkin(Kauniimpi kuin öölärikin, koska pannun jakokoppa on nätimpi).

Ruiskun poisto vaatii sen ruiskun oheiskilkkeineen ja johtoineen poiston, bensalinjan ilman ruiskun painepumppua, imusarjan ja kaasarin, sekä kipinäntuottajan joka ei ole naimisissa ruiskun ECU:hun. Jos mul olis niin uus HooRee et siin olis ruisku, en harkitsis kuitenkaan ruiskun poistoa vaan vaihtaisin mopon vanhempaan.

Käyttöautoa en kaasuttimella/kaasuttimilla huolisi, mutta jos haluaisin sivistyneen nykyaikaisen moottorin prätkään, en kyllä ostaisi HooDeeta.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Vastaa Viestiin