Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Moro!
Rakenneltu Dyna alla ja ajellessa raapii pyörän jalkatuki maata joka kynnyksen yms. kohdalla. Maavaraa ens kesän rientoihin pitäs kehittää vähintään pari senttiä lisää. Ajatuksia parhaista keinoista? Rengas profiilia muuttamalla vois sentin saada mutta hyvät nakit alla niin mielellään ajais niillä kesän joten osaisko joku kertoo tietämättömälle mistä vois löytyä sopivaa korotuspalikkaa yms ratkaisua tähän "pulmaan"
Rakenneltu Dyna alla ja ajellessa raapii pyörän jalkatuki maata joka kynnyksen yms. kohdalla. Maavaraa ens kesän rientoihin pitäs kehittää vähintään pari senttiä lisää. Ajatuksia parhaista keinoista? Rengas profiilia muuttamalla vois sentin saada mutta hyvät nakit alla niin mielellään ajais niillä kesän joten osaisko joku kertoo tietämättömälle mistä vois löytyä sopivaa korotuspalikkaa yms ratkaisua tähän "pulmaan"
Re: Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Sivujalkaa tarkoitin ja vois varmaa taivuttaakin, että pääsis pahimman yli mut ei haittas vaikka vähä reippaamman korotuksen sais jollain aikaan koko pyörään. Kyseessä kuitenkin enempi kulkuväline kun näyttelylaite.
Re: Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Yksi oleellinen asia, jotta onko jousiperä vai ei?
Kun on kerran rakennettu, voi olla jäykkäkin.
Jousiperässä iskareiden mitta vaikuttaa suoraan maavaraan. Myös iskareissa olevien jousien jäykkyys vaikuttaa maavaraan.
Jäykän kanssa joutuu hitsaushommiin, ellei keulalla tai renkailla saada maavaraa kohdalleen.
On siis olemassa aika monta muuttujaa, kun puhutaan rakennetusta Dynasta.
Kerro lisää, tai laita kuvaa, jos sanat eivät riitä kertomaan.
Kun on kerran rakennettu, voi olla jäykkäkin.
Jousiperässä iskareiden mitta vaikuttaa suoraan maavaraan. Myös iskareissa olevien jousien jäykkyys vaikuttaa maavaraan.
Jäykän kanssa joutuu hitsaushommiin, ellei keulalla tai renkailla saada maavaraa kohdalleen.
On siis olemassa aika monta muuttujaa, kun puhutaan rakennetusta Dynasta.
Kerro lisää, tai laita kuvaa, jos sanat eivät riitä kertomaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Pitemmät iskarit auttaa.
Pyörä tuettuna suoraan niin, että renkaat on maassa. Sitten maavaran mittaus. Seuraavaksi iskarit irti ja nostoa niin monta senttiä, kun arvelet olevan tarpeellista. Sitten mitalla uusi iskareiden pituus. Uusien iskareiden jousen jäykkyys on myös huomioitava.
Etupäätä saa nostettua lisäämällä jousen esijännitystä jousen päälle tulevalla holkilla.
Jos ongelma on ainoastaan sivutuki, eikä ensiöveto tai pakoputki ota kallistaessa normaalissa ajossa maahan, kannattaa ensin kokeilla lämmön kanssa taivuttaa jalkaa. Jalka voi myös heikon jousen takia jäädä lepoasennossa väärään asentoon.
Pyörä tuettuna suoraan niin, että renkaat on maassa. Sitten maavaran mittaus. Seuraavaksi iskarit irti ja nostoa niin monta senttiä, kun arvelet olevan tarpeellista. Sitten mitalla uusi iskareiden pituus. Uusien iskareiden jousen jäykkyys on myös huomioitava.
Etupäätä saa nostettua lisäämällä jousen esijännitystä jousen päälle tulevalla holkilla.
Jos ongelma on ainoastaan sivutuki, eikä ensiöveto tai pakoputki ota kallistaessa normaalissa ajossa maahan, kannattaa ensin kokeilla lämmön kanssa taivuttaa jalkaa. Jalka voi myös heikon jousen takia jäädä lepoasennossa väärään asentoon.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Kiitokset pikaisista vastauksista! Seuraavan kerran pääsen laitoksen kimppuun vasta kuun lopussa, joten otan silloin selvää onko kyse pelkästään jalan vika-asennosta vai tarviiko ottaa jouset työn alle.
Re: Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Tuli mieleen, että haittaaks se? Siis jos vähän vastaa? Jos se kunnolla vastaa, niin se nostaa kyllä takarengasta ilmaan. Ja sen huomaa, kun pito lähtee renkaalta.
Katoppa näkyykö jalustassa kohta mistä on raapinut. Jos siinä on orggisjalusta, niin muistaakseni siinäkin on semmoinen lenkki, mihin kantapää tällätään jalustaa alas laskettaessa. Se osa taitaa olla uloimpana. Senhän voi rapsaista pois tai modifioida, ettei enää vastaa.
Niin kuin harikkakin tuossa mainitsi siitö rasvauksesta. Kannattaa irrottaa, putsata ja rasvata jalusta sieltä juuresta.
Niin, tai laita leveämpi takarengas, sekin auttaa
Katoppa näkyykö jalustassa kohta mistä on raapinut. Jos siinä on orggisjalusta, niin muistaakseni siinäkin on semmoinen lenkki, mihin kantapää tällätään jalustaa alas laskettaessa. Se osa taitaa olla uloimpana. Senhän voi rapsaista pois tai modifioida, ettei enää vastaa.
Niin kuin harikkakin tuossa mainitsi siitö rasvauksesta. Kannattaa irrottaa, putsata ja rasvata jalusta sieltä juuresta.
Niin, tai laita leveämpi takarengas, sekin auttaa
Jussi
Re: Lisää maavaraa Dyna Projektiin
Kävin tallilla pyörää katsastamassa ja altapäin, löyty kohdat mihin oli vastannu. Uloimpana neliskanttine pien tappi joka oli eniten "hiotunu" toistuvista tälleistä, sivutuessa oli myös pari naarmua mutta myös oljypohjassa oli pari viirua ei onneks kovempia osumia ottanu hipasuja vaa. Hyvillä teillä ei siis perus ajossa vastaa mihinkää, mutta pienetkin routavaurioista syntyneet kummut raapii heti.
Mittasin takaa iskarin pituudeks 280mm täytyy näemmä sitten hommata pykälää pitemmpät 305mm pitkät iskarit taakse.
Paljonko etupään iskareita pystyy yleensä esijännitystä säätämällä nostamaan? Täytyy varmaa tuo Haynes`in huolto-opas hommata.
Mittasin takaa iskarin pituudeks 280mm täytyy näemmä sitten hommata pykälää pitemmpät 305mm pitkät iskarit taakse.
Paljonko etupään iskareita pystyy yleensä esijännitystä säätämällä nostamaan? Täytyy varmaa tuo Haynes`in huolto-opas hommata.