Knoppitietoutta aiheeseen ent. ahvalttimieheltä. Ne bitumläikät on valuasfalttia. Se on lähes kokonaisuudessaan bitumia johon laitetaan sekaan 8 tai 11mm mursketta. Ihan tarkkoja suhteituksia en enää muista. Isompia paikkoja käytetään lähes ja vain yksinomaan talvipaikkauksissa, kun muuta ahvalttia ei yleensä ole saatavilla, mutta päänkokoisiin ja isompiin reikiin pitää jotain keksiä. Paikkamassa, joka olisi karkeampaa ja vähän turvallisempaa, ei auta isoliikenteisillä teillä, sillä se ei kestä kulutusta, vaan kesii isojen liikennemäärien alla pois. Paikkamassaakin pitää lämmittää talvipakkasilla, että sen saa pistettyä edes johonkin reikään ja toisaalta siinäkin käytetään normaaliin asfalttiin verrattuna isompia määriä bitumia, joten nekin pakkaa olemaan vähän liukkaita pläjäyksiä. Ei ihan niin liukkaita, mutta kuitenkin.
Sitten jos on oikein pitkiä ja kapeita viiruja tiessä, niin se on puhdasta bitumia, jossa ei ole karhennusta ollenkaan. Ne on yleensä tien, tai sauman ratkeamisen korjaamiseksi. Ne saattaa olla useamman satametriä pitkiä ja nuljuttelee sateisilla keleillä tosi "miellyttävästi" renkaan alla jos on sivuttaisvoimia. Näihinhän kuoli kaksi-kolme vuotta sitten kaksi motoristia Lahti-Heinola välillä ja Tampereen nurkilla kanssa yksi motoristi.
Toisaalta valuasfalttia käytetään tosi monissa silloissa, jos ette ole huomanneet. Ihan isoilla valtateillä jne. Ne tosin karhennetaan lopuksi 22 mm murskeella (seuloksen koko tosin tuli nyt ulkomuistista) kun valuasfaltin pinta on tarpeeksi jäähtynyt ettei nuo karhennuskivet uppoa ns. pohjaan kun valumassa on liian vetelässä muodossa. Aina tosin homma ei mene putkeen ja pintaan jää puhdas bitumi ja sitten vasta liukasta onkin.
Kestomerkinnät (näistä ei oo niin tarkkaa tietämystä) on tietääkseni kanssa ihan samaa bitumia ilman tota mursketta. Siihen vaan laitetaan riittävästi valkosta tai keltasta pigmenttiä eli titaanivalkoista, jota valmistetaan esim. Porin Mäntyluodon tien varressa olevassa pahanhajuisessa tehtaassa. Samaa tavaraa mitä laitetaan purukumien pintaan, että niistä saadaan valkoista tai maaleihin, eli miettikäätten kun seuraavan kerran purkkaa jauhatte ja moottoripyörää ajatte, mitä tuli just laitettua suuhun

. Vähän ne heittelee lopuksi lasihelmiä tai lasimurskaa siihen kestomerkinnän pintaan, mutta se nyt kuluu jo ensimmäisenä talvena huitsi nevadaan ja pinnaksi jää vain tuo pliukas bitumi.
Ei tuo asfaltti sen kummoisempaa ole nyt kuin menneisyydessä. Tosin mun muistikuvat ei riitä kun 30-35 vuoden taakse. Ikää tosin ei ole kuin muutama vuosi enemmän, mutta koko ikäni olen isäni mukana asfalttityömailla roikkunu. Se rasvaisuus johtuu siitä, että kun asfaltti valmistetaan, niin siinä on tuoretta bitumia joka 2-5 päivän kuluessa haihduttaa osan orgaanisista yhdisteistä huitsi kettuun. Kun nuo yhdisteet haihtuu, niin silloin tuo öljyinen pinta häviää. Vieläkin pinta jää hieman liukkaammaksi kuin lyhyen käytön jäljiltä, kunnes asfaltissa olevista päällimmäisistä kivistä alkaa bitumi irtoamaan ja kivien oma pinta puhdistuu ja kitka kasvaa oikeisiin mittoihin. Noita kitka-arvoja tarkkaillaan kyllä koko ajan, mutta tarkkailuun ei kuulu mukaan em. paikkaukset, sillat ja siltojen liikuntasaumat.
Ja noi liikuntasaumat vasta liukkaita on. Riippuu rakenteesta, mutta vaihtoehtoisesti siinä on terästä, kumibitumia tai ihan kumia. Eli ovat yhtä liukkaita kuin Sportster- tai junakiskot ja kaivonkannet. Varsinkin ne jotka on liikenteen alla hioutuneet ihan sileiksi. Ei parane paljoa vesisateella niistä yli ajella. Ja entäs sitten rautateiden tasoristeykset joissa on kumista ne ylitykset. Aika liukkaita ne on kans vesisateella.
Miksi sitten asfaltti ei kestä. Meillä kun on nää pirun talvet. Täällä pohjolassa joudutaan tosi hankaliin olosuhteisiin noitten bitumien osalta. Pitäs toisaalta kestää lähemmäs -40 astetta ja toisaalta auringonpaisteessa +60. Ei ne vaan ota kestääkseen kaikin paikoin. No miksi tällaisia kaikkia välimallin paikkauksia käytetään. Vain ja ainoastaan siksi, että rahat ei riitä muuhun. Mihin kaikki rahat sitten menee? En ole koskaan jaksanut selvittää ja toisaalta luulen, että tieto vain lisäisi tuskaa.
No, ei ollut tarkoitettu puollusteluksi, oikeutukseksi, tms, vaan taustatiedoksi itse kullekkin kun ajelette. Hill Street Bluesia lainatakseni: "Let's be careful out there."
Edit: kävi freudilainen lipsahdus, kun piti kirjoittaa Sportster=raitsikka eikä sportster

Olkoon teksti noin, on hauskempi tolleen.