Omat selvitystyöt tehneenä ajattelin helpottaa muiden työtä tekemällä lyhyen mukaelman siitä, miten se lähtee. Tuumakokoja avaimille en muista.
1. Tyhjennä enskakoppa öljystä. Öljytulppa on enskakopan alla.
2. Irroita vaihdepoljin
3. Avaa keskellä oleva (19mm avain käy kun varovasti käyttää) mutteri, ketjunkiristimen jousta pitävä pultti ja kehällä olevat kuuskulmat
4. Avaa ketjunkiristintä pitävä pultti. Sijaitsee myös enskakopan alla. Tämä vapauttaa ketjun löysälle.
5. Avaa kopan kyljessä olevat kaksi korkkia. Etummainen on öljyntäyttö/ketjuntarkastus aukko, taemmaisen alla on jousi. Taemmaisen takaa löytyy kytkimen säätöruuvi. Ruuvia pitää paikoillaan sokka, joka irtoaa joko itsestään tai pienellä säätöruuvin käännöllä.
6. Sokan alla on pultti (17mm avain käy), jonka lävitse säätöruuvi tulee. Tämän pultin saat irti pyörittämällä säätöruuvia myötäpäivään.
7. Nyt olet vaiheessa, jossa pitäisi ruveta irroittamaan koppaa. Mikäli koppa ei lähde vaivatta irti, auta varovasti kampeamalla tai naputtelemalla kumivasaralla.
8. Hetken kiroilun jälkeen koppa on pyörän vierellä. Kytkivaijeria ei tarvitse irroittaa. Nyt näet taempana kytkinpaketin ja laturin yhdistelmän. Säätöpultti tulee paketin lävitse, irroittaa seger-rengas säätöpulttia ympäröivän kehän päältä. Nykäise pihdeillä säätöpultti kehineen irti.
9. Irroitettuasi säätöpultin, alta löytyy toinen seger, joka on syvällä akselin ympärillä. Tämä seger on sitten aivan v*tun raivostuttava p*ska ilman kunnollisia pihtejä. Se kuitenkin lähtee irti. Nyt laturi paketti on enää akselin varassa.
10. Avaa kampi-akselin ketjurattaan pultti. Pulttipyssy on äärettömän suositeltava työkalu. Pultin ja holkin yhdistelmä pitää paikallaan ratasta ja nyt kun sait sen irti, saat myös rattaan irti.
11. Laturi/kytkinpakettia voi joutua naputtelemaan (sivusta, älä lyö kytkipakkaan!) tai kampeamaan, että sen saa pois paikoiltaan. Kun paketti irtoaa, on edessäsi enää staattori.
12. MIkäli laturin magneetit ovat irti, voit kokeilla niitä liimata tai hartsata.. En suosittele. Kokeilin, eikä kannattanut. Uuden laturin ostaminen kirpaisee sielua, lompakkoa ja mielenterveyttä, mutta on suositeltavampaa.
13. Mikäli päädyt laturin vaihtoon, on seuraavana edessä kytkinpaketin purkaminen laturista.
14. Avaa laturin puoleinen seger ja kytkinpaketin puoleinen kiristinrengas.
15. Kiristinrenkaan jälkeen ota osat yksitellen pois, kunnes kytkinlevyt ovat näkyvissä. Älä sekoita järjestystä!
16. Tämä vaihe on akselin irroitus laakerista. Tämän minulla hoiti ulkopuolinen taho, mutta ei siinäkään muuta ollut kuin varovaista prässillä painamista. Pyydä samalla metallipajaa tekemään sinulla 86-89 milliä halkaisijaltaan oleva laatta, josta saat 10-12 millisen pultin läpi. Lisäksi toinen laatta, jossa n myös tuo sama reikä pultille, tämä ei ole niin tarkka halkaisijastaan.
17. Kasattuasi uuteen laturiin kytkimen osat, olet huomannut että se p*rkeleen kytkimen puoleinen kiristinrengas ei mene ihan helposti paikoilleen. Nyt tarvitset nuo edellisessä kohdassa mainitut laipat ja pitkän pultin muttereineen. tarkemmin mitoitettu laippa tulee kiristinrenkaan alla olevan prikan päälle, pultti läpi ja toinen laippa mutterin kanssa kiristämään toiselle puolelle. Kiristä pulttia niin pitkälle, että kiristinrenkaan hahlot tulevat näkyviin. Paina kiristinrengas paikoilleen.
18. Nyt voit edetä kohdasta 11 takaisin alkua kohti. Käytä runsaasti kierrelukitetta, etenkin kampi-akselin rattaan pulttiin. Laita kampi-akselin ratas ja laturi samanaikaisesti paikoilleen. Muuten enskaketju hanaa vastaan.
19. Säädä kytkin mieleseksesi. Sääto neuvotaan tekemään niin, että säätöpultti pyöritetään auki suuntaan sen minkä menee ja puoli kierrosta takaisin. Minä en jaksanut painaa kytkintä tuon säädön jälkeen, joten tähän en uskalla antaa muuta vastausta kuin sen, että kokeilemalla selviää.
Toivottavasti tästä on jollekulle apua!
Hakusanat: Sportster, evo, 4-speed, laturi, magneetti, jännite, avaaminen.
D-I-Y Laturin purkaminen 86-90 Sportster.
D-I-Y Laturin purkaminen 86-90 Sportster.
Naisen ruumis on kaunis. Toki elävissäkin on oma viehätyksensä.