Tuosta en tiedä.
Mutta sellainen kokemus on H-D springerkeulasta johon oli laitettu jarrupuristaja takapuolelle, että kun jarrua käytti niin pyörä niiaamisen sijasta nuosikin ylöspäin.
Siis keula ei painunut kasaan vaan "venyi"...
Oli tosi anti-dive-jarru/keula. Tosi omituinen ajaa...
Re: Lehtijousikeulan jarru
Lähetetty: 15:07 26.12.2013.
Kirjoittaja ma^ko
Kunhan reaktiotanko on riittävän tukeva niin tokihan tuo toimii ja ihan ilman mitään kummallisuuksia, koska tuossahan on joustava linkun puoli myös takana, kuten jarrukin. Kunhan reaktitanko kestää satulan työnnön, ni toimii kyllä.
Re: Lehtijousikeulan jarru
Lähetetty: 22:06 26.12.2013.
Kirjoittaja jeku
Smuigen vastaukseen viitaten ...eikös toi vetävä lehtijousikeula toimi kuitenkin eri periaatteella kun tuo orkkis tai orkkistyylinen springerkeula, siinä ei tarvitse olla kun reaktiotanko väärässä asennossa noihin alalinkkuihin verrattuna niin tekee tuota anti- dive ilmiötä.
Ongelmana tossa mun lehtijousikeulassa tähtinavalla on kun ei mahdu jarrusatula tonne jalkojen väliin...on sen verran kapea....siksi tuota vaihtoehtoa pähkäilty.
Re: Lehtijousikeulan jarru
Lähetetty: 23:21 27.12.2013.
Kirjoittaja smuige
jeku kirjoitti:Ongelmana tossa mun lehtijousikeulassa tähtinavalla on kun ei mahdu jarrusatula tonne jalkojen väliin...on sen verran kapea....siksi tuota vaihtoehtoa pähkäilty.
A)
Jääkö sen tähtinavan ja keulan linkkujen väliin yhtään tilaa? Eli tuleeko akselille millaisia holkkeja väliin?
Jos pystyy siirtämään navan vaikka ihan toiseen laitaan (jolloin jarrulevykin siirtyy keskemmälle) ja sitten rihtaamaan vanteen napaan nähden sivuun eli vanne tulee keskelle.
Tulisko tuolla tavalla riittävästi tilaa?
B)
Entäs jos jarru tulisi linkun etupuolelle? (kuvaan nähden 180°)
Reaktiotanko normaalisti sieltä takajalasta.
C)
Jos jarru olisi etupuolella ja reaktiotanko olisi nivelöity esim etummaisesta linkun kohdasta, taikka jarrusatula suoraan linkussa kiinni.
Tuon linkun nivelpisteiden etäisyys (navan akselista) ei todellisuudessa siirry mihinkään jarrulevyyn nähden (pisteet pyörii vain kehällä koska sama akseli jarrulevyllä/navalla ja linkulla - videossa näyttää siirtyvän eri kehällä koska ei ole kuvattu suoraan akselin kohdalta).
Mutta silloin jarrutus vaikuttaa linkun ja jousituksen liikkeeseen pyrkien nostamaan keulaa. Vai???
Meniköhän noin kuin mietin?
Re: Lehtijousikeulan jarru
Lähetetty: 00:42 28.12.2013.
Kirjoittaja Spöke
Toimiihan tuo kummalla puolella tahansa. Niiaukseen jarrutettaessa on vaan hankalampi vaikuttaa kuin sprinkussa. Mut etupuolella voimat on helpompi hallita ja satula vetää ittensä jarrutuksessa suoraan ja reaktiotanko saa olla sirompi. Tuolta voi katella mun leaferprojektifotoja parin vuoden takaa. http://s1097.photobucket.com/user/Nosko ... ort=6&o=53" onclick="window.open(this.href);return false;
-Spöke-
Re: Lehtijousikeulan jarru
Lähetetty: 10:39 28.12.2013.
Kirjoittaja Pertti
Spöke kirjoitti:Toimiihan tuo kummalla puolella tahansa. Niiaukseen jarrutettaessa on vaan hankalampi vaikuttaa kuin sprinkussa. Mut etupuolella voimat on helpompi hallita ja satula vetää ittensä jarrutuksessa suoraan ja reaktiotanko saa olla sirompi. Tuolta voi katella mun leaferprojektifotoja parin vuoden takaa. http://s1097.photobucket.com/user/Nosko ... ort=6&o=53" onclick="window.open(this.href);return false;
-Spöke-
Vähän sivuun, mutta hieno kattella, että vielä joku muukin hitsaa ja hioo, eikä tilaa tai teetä pilletistä valmiita palikkoja
Re: Lehtijousikeulan jarru
Lähetetty: 13:55 28.12.2013.
Kirjoittaja jeku
Jep....kiitokset osaaottaneille tuo sivuunpinnaus on hyvä vaihtoehto sillä sais sopivasti tilaa tuolle satulalle.
Hienot rojektikuvat Spökellä...kumpaanko päädyit tuon satulan kanssa? näytti sovittelut olevan molemmin puolin takajalkaa noissa kuvissa.