Olipa tuossa ongelmia latauksessa touring mallin rungolla oleva evossa.
Siis lyhyellä enskakopalla ja uudemmalla startilla.
Lataus loppui.
Ei ladannut kun pyörä kävi ja kiersi n.2000rpm.
Akku otti latausta vastaan irrallisella akkulaturilla. Testattiin myös kuormittamalla akkutesterillä ja oli OK.
Säätäjän plugi irti - pinnit ehjät, myös lohkossa olevassa liittimessä. Ei kipinöintiä tai muuten vaurioituneet.
Testaus suoraan lohkossa olevasta liittimestä.
Pyörän käydessä antoi ulos kierroksista riippuen 35 - 45 V.
Service Manuaalin antamissa arvoissa oltiin. Mutta...
Vaikka kokeiltiin uudella säätimellä niin ei tullut mitään latausta akkuun asti.
? ? ?
Siis mitä?
Vastusmittaus liitimen pinneistä maahan ja keskenään antoikin sitten viitteitä, että staattori olisi kärähtänyt.
Niinkuin olikin.
Ensimmäinen "käämisakara" oli paikoitellen sulanut.
(Mutta silti antoi käydessä KUORMITTAMATTOMANA speksien mukaista volttimäärää ulos)
Hyvää tässä hommassa oli se, että staattorin vaihtotyö oli helppoa.
- Vasen astinlauta edestä ja takaa irti.
- Ulompi ensiövetokakoppa irti. (öljyjen valutus ensin)
- Kampiakselin päästä mutteri auki.
- Ensiövetoketjun kiristin irti. Vain ylä- ja alaruuvi auki, säätöön ei tarvitse koskea.
- Ensiöketjun eturatas vaimentimineen irti. Voi vielä pujottaa ketjun välistä pois.
- Roottori irti.
- Staattori irti.
- Kasaus...
Kytkintä ei tarvitse irroittaa. Sisempää ensiökoppaa ei tarvitse irroittaa.
Taitaa onnistua noin muillakin uudemman mallin startilla olevilla vehkeillä?
Shoveleissa ja alkuevoissa jää roottori sisemmän enskakopan alle, joten joutuu purkamaan koko ensiövedon.
Vaihtovirtalaturi - EVO ja muut
Vaihtovirtalaturi - EVO ja muut
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Vaihtovirtalaturi - EVO ja muut
Kuulostaa iahn tutulta! Itelle kävi kanssa nelisen vuotta sitten samoin......
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Vaihtovirtalaturi - EVO ja muut
hei!
tuttu juttu auto puolelta, sen takia on laturien koepenkkejä. monta tapausta uran varrella että laturi lataa ok - mutta kun aletaan kuormittaan järjestelmää eristevika tulee esiin. jos on tälläinen epäselvä vika josta on vaikea tehdä varmaa dg. ostaa vaikka halpa bil...ma akkutesteri jolla voi kuormittaa järjestelmää mopon käydessä. lataus ns. romahtaa kierroksilla kuormittaessa testi turvallinen koska laturi ei lataa määränsä enempää. nämä ns. vastuslanka testerit kuormittavat n.50amp suuruusluokkaa joten niitä on turvallista käyttää, silloin kun mennään isompiin virtoihin tarvii olla hiilipakka virtapiikkien takia.
terv. mooses
tuttu juttu auto puolelta, sen takia on laturien koepenkkejä. monta tapausta uran varrella että laturi lataa ok - mutta kun aletaan kuormittaan järjestelmää eristevika tulee esiin. jos on tälläinen epäselvä vika josta on vaikea tehdä varmaa dg. ostaa vaikka halpa bil...ma akkutesteri jolla voi kuormittaa järjestelmää mopon käydessä. lataus ns. romahtaa kierroksilla kuormittaessa testi turvallinen koska laturi ei lataa määränsä enempää. nämä ns. vastuslanka testerit kuormittavat n.50amp suuruusluokkaa joten niitä on turvallista käyttää, silloin kun mennään isompiin virtoihin tarvii olla hiilipakka virtapiikkien takia.
terv. mooses
Re: Vaihtovirtalaturi - EVO ja muut
Kuormitustesterin voi tehdä vaikka lisävaloista, toki tuossa kuormaa ei voi "tasaisesti" lisätä.
normi halogeenipolttimo vetää 4-5 A joten seitsemällä polttimolla on normilaturi tapissaan...eli yks kerrallaan kun kytkee lamppuja paistamaan niin alkaa löytymään.
normi halogeenipolttimo vetää 4-5 A joten seitsemällä polttimolla on normilaturi tapissaan...eli yks kerrallaan kun kytkee lamppuja paistamaan niin alkaa löytymään.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro