Moottorin vaihto
Moottorin vaihto
Saattaa tulla eteen moottorin hankinta ulkomailta ja jos ymmärsin oikein niin esimerkiksi HD:n omia koneitakin on olemassa eri saastesysteemeillä. Siis Usan moottorit eivät läpäisisi euroopan standardeja vaikka olisi kyseessä uusi moottori? Vai onko kyseessä vain jokin säätö juttu?
Ei kai tehtailla ole varaa tehdä monella standartilla koneita.
Kyseessä on -93 Evolution ja katselen maailmalla olevaa tarjontaa.
Samalla olen miettinyt miten istuu 1340cc tilalle 1450cc tai vaihtoehtoisesti screamin eagle Evo 1340cc vm-99.
Ei kai tehtailla ole varaa tehdä monella standartilla koneita.
Kyseessä on -93 Evolution ja katselen maailmalla olevaa tarjontaa.
Samalla olen miettinyt miten istuu 1340cc tilalle 1450cc tai vaihtoehtoisesti screamin eagle Evo 1340cc vm-99.
Re: Moottorin vaihto
Minkälainen moottorin vaihto on kyseessä?
Jos on paperillinen pyörä, sen vaatimukset menevät ensimmäisen käyttöönottopäivän mukaan, joten saastemääräykset pitäisi täyttyä helposti, jos niitä edes tuon ikäisessä on.
Tehon ja kuutiotilavuuden lisäykset on huomioitava ja myös kanta-ajoneuvoprosentit.
Pelkän moottorin vaihdosta menee 14%.
Jos on paperillinen pyörä, sen vaatimukset menevät ensimmäisen käyttöönottopäivän mukaan, joten saastemääräykset pitäisi täyttyä helposti, jos niitä edes tuon ikäisessä on.
Tehon ja kuutiotilavuuden lisäykset on huomioitava ja myös kanta-ajoneuvoprosentit.
Pelkän moottorin vaihdosta menee 14%.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Kappas taas unohdin mainita, että tuo on Softail 80" evolainen vm-93. Aina tuppaa tuo Softail jäämään pois.
Juu on paperillinen ja papereissa pitäisi pysyäkkin. Niin, että vm.-93 ei ehkä olisi saastenormeja no hyvä juttu. Tehoja en ole ainakaan tarkoituksella nostamassa haen vain varma toimista ja kilometrejä kestävää konetta. Olen huomannut, että näitä HD:n koneita vaihdellaan vuosikerrasta toiseen vähän mistä kukakin tykkää. Idän ihmeistä olen sen verran oppinut, ettei niihin tuppaa käymään kuin omansa ja joskus jopa vuosimalleillakin on niin suuria eroja, ettei saa edes istumaan ilman rungon leikkaamisia.
Siis kiinnostaakin tietää, että jos sattuisi tarjolle jokin tuoreempi kuin 92-98vm.(nämä vuosikerrat ovat samasta muotista) Evon kone. esimerkiksi maailmalla on paljon myllyjä joissa on merkintä 88"Evolution vm-99. Mahtaako tämä istua mun pyörään ilman, että pitää vaihtaa enskaa, laatikkoa ja hitsailla runkoa vai pääseekö lisäämällä/ vähentämällä ns irto-osia.
Tai sitten onko harrastelijan parempi pysyä lestissään ja tyytyä alkuperäistä vastaavaan koneeseen.
Tuohan on helpoin vaihto ehto, mutta joskus aina tuntuu, että muutos on hyväksi.
T: Artsu
Juu on paperillinen ja papereissa pitäisi pysyäkkin. Niin, että vm.-93 ei ehkä olisi saastenormeja no hyvä juttu. Tehoja en ole ainakaan tarkoituksella nostamassa haen vain varma toimista ja kilometrejä kestävää konetta. Olen huomannut, että näitä HD:n koneita vaihdellaan vuosikerrasta toiseen vähän mistä kukakin tykkää. Idän ihmeistä olen sen verran oppinut, ettei niihin tuppaa käymään kuin omansa ja joskus jopa vuosimalleillakin on niin suuria eroja, ettei saa edes istumaan ilman rungon leikkaamisia.
Siis kiinnostaakin tietää, että jos sattuisi tarjolle jokin tuoreempi kuin 92-98vm.(nämä vuosikerrat ovat samasta muotista) Evon kone. esimerkiksi maailmalla on paljon myllyjä joissa on merkintä 88"Evolution vm-99. Mahtaako tämä istua mun pyörään ilman, että pitää vaihtaa enskaa, laatikkoa ja hitsailla runkoa vai pääseekö lisäämällä/ vähentämällä ns irto-osia.
Tai sitten onko harrastelijan parempi pysyä lestissään ja tyytyä alkuperäistä vastaavaan koneeseen.
Tuohan on helpoin vaihto ehto, mutta joskus aina tuntuu, että muutos on hyväksi.
Huomaa että pyörääsi käypäsiä motteja on originaalin lisäksi saatavilla myös after market - valmistajilta, merkkejä mm. S&S, Ultima, revtech yms. Ja iskutilavuutta tyypillisesti vakiota enemmän. Mielipiteitä näistä löytyy vanhoista kirjoituksista hakemalla. Sun täytyy hakea evo-tyyppistä konetta. Uudempi twin cam ei asennu ilman isoa jumppaa.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Tuohon sinun mopoon ei vaikuta saastejutut mitenkään. Osta orkkis tai kopio evo motti kaasarilla. Osta alle 110" EVO-motti ellet halua tai ole masokisti. 127 kone tärisee jo niin paljon että 150km jälkeen tuntuu pahalta. Onhan siinä voimaa mutta jos meinaa edemmäs ajella niin mukavampiakin on. 100 mennee runkoon "ehkä" heittämällä. Rokkereita et auo takapytystä enää jos vuotaa. Isompi vaatii runkomuutoksia takapytylle.
Isoissa on vielä se helvetillinen lämmön tuotto, jos putkiin tuuppaa vaimentimia tai hurjii kattien kanssa.
Isoissa on vielä se helvetillinen lämmön tuotto, jos putkiin tuuppaa vaimentimia tai hurjii kattien kanssa.
Miksi se moottorin vaihto on sulla edessä.-93 evolainenhan on kestävimpiä maamoottoreita mitä maa päällään kantaa.Eikö alkuperästä saa korjattua?Ei näillä uudemmilla kyllä mun näkemyksen mukaan ainakaan pidemmälle pääse(tää on tosin mun näkemys,omalla -93 Heritagella 135000km takana ja tuntuu vielä paukuttavan maailman tappiin)TwinCamissa kait pitää laitella jakopäätä jo aika paljon aiemmin?
Jos taas voimaa tarvii lisää,niin se on eri juttu,ei näitä kyllä kauheesti virittää kannata jos meinaa ajella
vuosia ilman huolia
Jos taas voimaa tarvii lisää,niin se on eri juttu,ei näitä kyllä kauheesti virittää kannata jos meinaa ajella
vuosia ilman huolia
Komppailen "Sumaa". Koneista moottori kuntoon. Mäntävalintana hyvälaatuiset normipuristuksilla olevat männät renkaineen. Laakerit, stefat, hydrauliset nostajat uusiksi kaikki. Samoin venttiilihommelit. Työntötangot vaihtaisin samalla pitkillä säädöillä oleviin tankoihin että tarvittaessa hydraulit tai työntötankojen suojaputkien tiivisteet voi vaihtaa ilman rokkerien avausta. Öljypumpun tarkastus ja tarvittaessa uusinta. Jopa tulee hjyvä ja prosentit ei mee moposta.
Voi näihin sitten hieman iskunpituuksia ja sylintereitä vaihtelemalla tehdä myös muutaman kuution lisää.... Silloin kyllä kantapyörän prosentteja mene hitusen.
Voi näihin sitten hieman iskunpituuksia ja sylintereitä vaihtelemalla tehdä myös muutaman kuution lisää.... Silloin kyllä kantapyörän prosentteja mene hitusen.
Viime syksynä nokka-akselin neulalaakeri petti reissussa ja kotiin oli päästävä. näköjään taksi olisi tullut halvemmaksi. Laakeri on tähän mennessä rikkonut kaiken mitä olen kerennyt purkamaan. Nokka-akseli, lohkojen laakeripesät kappaleina, öljynmerkkivalokin syttyi lopulta. Enkä ole vielä edes aloittanut purkutyötä kunnolla.
Teen nyt etsintöjä ja lasken kohta kolikoita mikä tulee järkeväksi ratkaisuksi. Tehojen lisäys ole tarkoitus vaan ajella pitkin ja poikin maailmaa. Orkkis kone on sopiva luonteeltaan, siis laiskan pulskea kuten kuskikin.
Ultimat olen jo hylännyt laskuista ja Revtech on tutkinnan alla, kun se on vissiin saman tehtaan tuote. Korjatkaa jos olen väärässä.
Nuo maailmalla olevat kolari pyörät myös kiinnostavat, mutta kun niissä on aina niin vähän kilometrejä, että epäilyttää. Joutuisin myös ulkomailta hankkiessani luottamaan toisten kuviin ja selityksiin, sillä en aikonut lähteä ainakaan skandinaviaa kauempaa sitä itse hakemaan.
Teen nyt etsintöjä ja lasken kohta kolikoita mikä tulee järkeväksi ratkaisuksi. Tehojen lisäys ole tarkoitus vaan ajella pitkin ja poikin maailmaa. Orkkis kone on sopiva luonteeltaan, siis laiskan pulskea kuten kuskikin.
Ultimat olen jo hylännyt laskuista ja Revtech on tutkinnan alla, kun se on vissiin saman tehtaan tuote. Korjatkaa jos olen väärässä.
Nuo maailmalla olevat kolari pyörät myös kiinnostavat, mutta kun niissä on aina niin vähän kilometrejä, että epäilyttää. Joutuisin myös ulkomailta hankkiessani luottamaan toisten kuviin ja selityksiin, sillä en aikonut lähteä ainakaan skandinaviaa kauempaa sitä itse hakemaan.
-
evoperkele
- Viesti:
Ite kattelisin kotimaasta vaihtokoneen, noita alkuperäisiä evokoneita on tarjolla aika runsaasti, ehjiä ja kohtuuhintaisia. Todennäköisesti halvin sekä helpoin ratkaisu.
'84 Shovelhead
Tainnu olla sellaisia alta kahden tonnin (toimivana isomman alta irroitettuja) koneita useampiakin kaupan.
Satatuhatta kilsaa ei ole normaalisti käytetylle ja huolletulle evolle kuin sisäänajo, jos ajomäärät huolestuttaa... ne nostajat ja nokan laakeri kannattaa kuitenkin tarkistaa, ellei ole jo tehty.
Satatuhatta kilsaa ei ole normaalisti käytetylle ja huolletulle evolle kuin sisäänajo, jos ajomäärät huolestuttaa... ne nostajat ja nokan laakeri kannattaa kuitenkin tarkistaa, ellei ole jo tehty.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!