Softailin takaiskarien irrotus?

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ajattelin vaihtaa 1986 softailiin vikkelästi takaiskarit, orggikset Progressiven vehkeisiin. Vikkelyys loppui siihen paikkaan, kun aloin sovitella avainta pulttiin. Pultti on 3/4" avainkoolle, mutta siihen ei pääse käsiksi hylsyllä, vaan ainoastaan lenkkiavaimella. Ja sillä pultti ei osoita minkäänlaisia aukemisen merkkejä, kun ei oiken pääse edes vääntämään kunnolla.

Ovatkohan ko. pultit vedetty sellaisella lukitteella kiinni, että ne vaativat kuumennuksen? Riittäneekö kuumailmapuhallin, ettei tarvitse kaasutoholla ruveta kuumentamaan (ettei pala koko keksintö).

Vai onko muita kikkakakkosia sofatilin iskareita vaihtaneilla?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Progressivet on hyvä valinta, olen ollut niihin tyytyväinen.
Tarkoitat siis svingin puoleisessa päässä olevaa pulttia?
En tiedä mitä tuolloin aiemmin on väliin pistetty, mutta 2008 manuaali kertoo että aika tiukkaan kiritään, normilukitteella kuitenkin:

Coat shouder of bolt with LOCKTITE ANTI-SEIZE and threads of bolt with LOCKTITE THREADLOCKER 243 (blue). ... Tighten bolt and washer at rear of shock to 121-136 ft-lb (164.0-184.4 Nm).

Tuon videon alussa nuijitaan pulttia auki, uudemmasta vehkeestä kylläkin:
https://www.youtube.com/watch?v=W0INoPeN4Mk
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

OK, voi tuolle tietysti antaa vähän lämpöä kuumailmapuhaltimella ja yrittää nuijia lisää :) Kiitos.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ei tarvinnut kuumaa, vain pöydälle parempaan asentoon ja takapyörä sen verran ylös, että pääsi nuijimaan kumivasaralla normaalipituista lenkkiavainta. Nyt ovat PS:n iskarit takana ja perä toimii todella mukavasti. Sen se poiki, että nyt on pakko panna varmaan progressiivista vieteriä eteenkin :roll:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Niin siinä voi käydä. Minä pistin vasta seuraavana kesänä eteenkin progressiiviset jouset. Olisi kannattanut pistää heti, parani.
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Joe Cool kirjoitti: Nyt ovat PS:n iskarit takana ja perä toimii todella mukavasti. Sen se poiki, että nyt on pakko panna varmaan progressiivista vieteriä eteenkin :roll:
Yleensä projekteilla on tapana laajentua ja toisaalta kun ruokahalu kasvaa syödessä.............. niin ja sitten seuraava paikka kaipaa kohenneus eli loputon kierrehän tämä harrastus on..... :lol: :lol:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pave. kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: Sen se poiki, että nyt on pakko panna varmaan progressiivista vieteriä eteenkin :roll:
Yleensä projekteilla on tapana laajentua ja toisaalta kun ruokahalu kasvaa syödessä.
Näin siinä käy. Tosin tämä oli jo otaksuttavissa, kun sama on käynyt aikaisemmissakin pyörissä.

Mutta alustaan laitettu raha ja vaiva on hinta/laatu suhteessa parasta, mitä ikinä voi pyörään (tai autoonkin) tehdä. Takaiskarit maksoivat Strormin joulualessa n. 300 e ja eteen saa saman valmistajan vieterit noin satasella eikä tarvitse edes maailmalta tilailla. N. 400 e mihin tahansa muuhun parannukseen ei ikinä anna yhtä hyvää lopputulosta - sanon tämän taas kerran 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kierrätys kunniaan, eli lainataan vanhaa ketjua.

Onko jotain erityistä muuta mitä pitäisi ottaa huomioon iskareita vaihtaessa? Potilas on -98 Softail, eli iskareissa ei ole alunperinkään lisäsäiliöitä, joten pitäisi ymmärtääkseni riittää kun vaan saa pyörää sen verran ylös, että pultteihin pääsee kiinni. Nosturi on käytössä (Big Blue), eli kikkailematta saa alle tilaa ns. riittävästi.

Lukite: uhka vai mahdollisuus? Kaikki mahdolliset lujuudet löytyy, joten ei tarvitse kauppareissulle lähteä jos katsotaan tarpeelliseksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

No hyviä tarpeita iskarien vaihtoon on ¾" räikkälenkki ja kasatessa sinistä lukitetta, eipähän pääse kosteus kierteisiin.
Avatar
hiekkanen
Viestit: 421
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Veijo Esso kirjoitti: 15:04 14.05.2021. Kierrätys kunniaan, eli lainataan vanhaa ketjua.

Onko jotain erityistä muuta mitä pitäisi ottaa huomioon iskareita vaihtaessa? Potilas on -98 Softail, eli iskareissa ei ole alunperinkään lisäsäiliöitä, joten pitäisi ymmärtääkseni riittää kun vaan saa pyörää sen verran ylös, että pultteihin pääsee kiinni. Nosturi on käytössä (Big Blue), eli kikkailematta saa alle tilaa ns. riittävästi.

Lukite: uhka vai mahdollisuus? Kaikki mahdolliset lujuudet löytyy, joten ei tarvitse kauppareissulle lähteä jos katsotaan tarpeelliseksi.

Ei ole tullu käytettyä lukitetta noissa iskarin pulteissa. Tosin tarkastan kerran ajokaudessa varsinkin noiden takahaarukan puoleisten pulttien kunnon (että onko syöpymiä) ja kireyden. Jos on kulumia pulttien pinnoituksessa niin säilytän aina hyllyssä uutta pulttisatsia mikäli vaihtotarvetta on. Iskarin silmukat kevyesti öljynnyt. Räikkälenkillä olen kireyteensä laittanut ja sen päälle vielä yksi mojova moskalla avaimeen jysäytys.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pulttien vaihtoa en tullut ajatelleeksi, mutta eiköhän niitä saa melko hätäiseen tilattua, jos ei hyllyssä ole diilerillä. Huomenna sen näkee, missä kunnossa ovat. Tuskin on tätä ennen ikinä irrotettu, joten voi löytyä mitä vaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Joe Cool kirjoitti: 23:32 13.05.2015. ... Pultti on 3/4" avainkoolle, mutta siihen ei pääse käsiksi hylsyllä, vaan ainoastaan lenkkiavaimella...
Miulla on tommone työkalu oottamassa iskarin vaihto inspiraatiota :idea:
Pultit kun on kuulemma kunnolla kiinni... :roll:
:arrow: 3/4" Crows Foot Socket - 3/8" Drive - Craftsman - 43626

Kuva
Kuva

Ja tuommosella vastaavalla aattelin vääntää, 1/2"=>3/8" adapteri vällii, jollei omat voimat ja lämpö riitä, pyyän kavereilta apuja :!: :wink:
:arrow: Vintage Craftsman -V- Series 1/2" Drive, 15" Breaker Bar, Made in U.S.A.

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Harikalla käytössä ns. Monumenttiavain :D

Tuolla kun vääntää niin aivan varmasti narahtaa ainakin jossain.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

No, eipä nuita tarvii apinan raivolla vääntää :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Softailin takaiskarien irrotus?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Juu, kyllä tuolla varrella saa vääntöä. Itse huomannut kumivasaran hyväksi avuksi, nopea täräys irrottaa hyvin. Muistaakseni en pannut mitään lukitetta ja tänäänkin ajoin sillä softaililla. Siellä tuntuvat iskarit pysyvän ja toimivan vielä 6 vuoden jälkeenkin. Eilen vedettiin mukavaa mutkatietä kyytiläisen kanssa ja hyvin pärjäsi.

Erilaisiahan nämä värkit ovat, ensin vedin muutaman päivän arkiajot '81 rautiksella (Progressiven alusta siinäkin) ja nyt tällä '86 softaililla 2 päivää. Kyllä sportti on sportti, mutta softaililla on mukavampi cruisailla 2 päällä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin