Mielenkiintoinen tilanne tuli eilen eteen. Kaverilla sippasi '87 softail liikennevaloihin täysin varoittamatta Ei lupaustakaan käynnistymisestä, vaikka startti pyöritti ja bensaa sai.
Oli lähellä talliani, joten pyörä sinne pakulla ja yhdessä tutkimaan. Puolalle tuli rapiat 6v jännitettä, vaikka akulla oli liki 12V pitkien starttausten jälkeen. Puola havaittiin hyvin kuumaksi ja sieltä oli pursunut mustaa mönjää ulos parista saumasta.
Toinen puola tilalle ja jännite nousi puolan navalla normaaliin n. 12 V. Pyörä hörähti käyntiin kertalaakista, mutta sammui parissa sekunnissa.
Puolat olivat alkuperäisiä tuon ajan puolia, mutta sytkä DYNA S.
Tämän jäkeen pamautti muutaman kerran putkessa, mutta ei yhtään kunnollista käynnistymisyritystä. Ja oudoin piirre oli, että kun virrat katkaisi starttauksen jälkeen, pamahti putkessa tai kaasarissa kerran. Eli jompi kumpi pytty iski kerran kipinää ja palamaton bensa pamahti, parhaillaan oikein liekin kanssa.
Diagnoosi oli hajonnut sytkämoduli.
Sitten loppuivat vaihto-osat, konstit ja aika. Kaveri haki aamulla uuden DYNA S -sytkän ja puolan ja hinautti pyörän pajalle, kun oli kiire laivalle ja Superiin ja meikäläinen raatoi päätöissään eikä päässyt tallille jatkamaan kokeiluja.
Sen verran sain viestiä, että pajalla pyörä kävi hyvin kun viedyt osat oli vaihdettu.
Onkos kellekään sattunut moista tapahtumaketjua? Mikä voi hajottaa kerralla puolan ja sytkän? Vai kumpi hajoaa ensin ja hajottaa toisen?
Vai voisiko olla mahdollista, että täysin identtinen samanlaisesta pyörästä otettu H-D:n oma puola voisi olla eri ohmeilla ja polttaa sytkän parissa sekunnnisssa?
Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Mulla on Dynatekin TC88 sytkä Twincamissa ja manuaalin mukaan puolaa vaihdettaessa ohmimäärään tulee kiinnittää huomiota. Taisi olla siinä aika lähellä nollaa. Mut alunperin boxi oli kytkettynä nimenomaan HD:n orkkispuolaan. Hommasin sittemmin Daytona Twintechin tehopuolan, kun kipinä oli vaatimaton.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Evokoneissa sekä DynaS, että kärkisytkä pelaa 5 ohmin puolan kanssa mainiosti (dual-fire).
Re: Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Juu, DynaS vastaa muistaakseni kärkisytkää, eli se tarvitsee 5 ohmin puolan. 87 oli elektroninen sytkä orkkiksena, eli orkkispuola taisi olla 3 ohmia. En tiedä rikkovatko ne toisensa, mutta eivät kaiketi toimi ihan kunnolla.
Life Member
Re: Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Dyna S voi käyttää tehokkaampaa 3 ohmin puolaa, mutta sen kanssa pitää olla tarkkana lämpiämisen takia. Kyseisen sytkän kanssa ei saa pitää virtaa päällä ilman että moottori on käynnissä, muuten 3 ohm puola alkaa kuumentua. Ja sitten kun puola menee oikoseen hajoaa myös sytkämoduuli.
...kele, tämmöisiin pikkuhommiin ole ennenkään mitään ns. ammattimiestä tarvinut pyytää.
FLHTK -11
FLHTK -11
Re: Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Tämä on todennnäköisesti ollut järjestys. Mutta ko. ketjun ongelma alkoi siis liikennevaloissa. Kaveri oli ensin seisoskellut tallimme pihalla turisemassa paikalla olleiden tyyppien kanssa ja lähtenyt sitten liikenteeseen. Parin kilometrin päässä sammui kuin saunalyhty liikennevaloihin. Tarina ei kerro, olisiko virta voinut jäädä siellä tallin pihalla päälle kuumentamaan puolaa.kimmos kirjoitti:Dyna S voi käyttää tehokkaampaa 3 ohmin puolaa, mutta sen kanssa pitää olla tarkkana lämpiämisen takia. Kyseisen sytkän kanssa ei saa pitää virtaa päällä ilman että moottori on käynnissä, muuten 3 ohm puola alkaa kuumentua. Ja sitten kun puola menee oikoseen hajoaa myös sytkämoduuli.
Joka tapauksessa pyörään vaihdettiin sitten pajalla sekä sytkä että puola ja nyt pyörä ja kaveri ovat jo Malmössä. Soiteltiin 100 km ennen Malmöta ja kaikki oli pelannut hyvin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Dynatec ja Cranen sytytysmoduleissa ei ole suojausta puolan oikosulun varalle, eli jos puola kärähtää menee sytytysmoduli todennäköisesti samalla. Tietääkseni Daytona Twintekin modulissa on suojaus. TC:n puola on 0.5-1 Ohmia ja sille täytyy olla oma sytkämodulinsa. Dyna S:n kanssa kannattaa käyttää 5 Ohmin "katkojankärkimallin" puolaa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro