Käräyttääkö puola sytkän vai päin vastoin?
Lähetetty: 17:42 18.05.2015.
Mielenkiintoinen tilanne tuli eilen eteen. Kaverilla sippasi '87 softail liikennevaloihin täysin varoittamatta Ei lupaustakaan käynnistymisestä, vaikka startti pyöritti ja bensaa sai.
Oli lähellä talliani, joten pyörä sinne pakulla ja yhdessä tutkimaan. Puolalle tuli rapiat 6v jännitettä, vaikka akulla oli liki 12V pitkien starttausten jälkeen. Puola havaittiin hyvin kuumaksi ja sieltä oli pursunut mustaa mönjää ulos parista saumasta.
Toinen puola tilalle ja jännite nousi puolan navalla normaaliin n. 12 V. Pyörä hörähti käyntiin kertalaakista, mutta sammui parissa sekunnissa.
Puolat olivat alkuperäisiä tuon ajan puolia, mutta sytkä DYNA S.
Tämän jäkeen pamautti muutaman kerran putkessa, mutta ei yhtään kunnollista käynnistymisyritystä. Ja oudoin piirre oli, että kun virrat katkaisi starttauksen jälkeen, pamahti putkessa tai kaasarissa kerran. Eli jompi kumpi pytty iski kerran kipinää ja palamaton bensa pamahti, parhaillaan oikein liekin kanssa.
Diagnoosi oli hajonnut sytkämoduli.
Sitten loppuivat vaihto-osat, konstit ja aika. Kaveri haki aamulla uuden DYNA S -sytkän ja puolan ja hinautti pyörän pajalle, kun oli kiire laivalle ja Superiin ja meikäläinen raatoi päätöissään eikä päässyt tallille jatkamaan kokeiluja.
Sen verran sain viestiä, että pajalla pyörä kävi hyvin kun viedyt osat oli vaihdettu.
Onkos kellekään sattunut moista tapahtumaketjua? Mikä voi hajottaa kerralla puolan ja sytkän? Vai kumpi hajoaa ensin ja hajottaa toisen?
Vai voisiko olla mahdollista, että täysin identtinen samanlaisesta pyörästä otettu H-D:n oma puola voisi olla eri ohmeilla ja polttaa sytkän parissa sekunnnisssa?
Oli lähellä talliani, joten pyörä sinne pakulla ja yhdessä tutkimaan. Puolalle tuli rapiat 6v jännitettä, vaikka akulla oli liki 12V pitkien starttausten jälkeen. Puola havaittiin hyvin kuumaksi ja sieltä oli pursunut mustaa mönjää ulos parista saumasta.
Toinen puola tilalle ja jännite nousi puolan navalla normaaliin n. 12 V. Pyörä hörähti käyntiin kertalaakista, mutta sammui parissa sekunnissa.
Puolat olivat alkuperäisiä tuon ajan puolia, mutta sytkä DYNA S.
Tämän jäkeen pamautti muutaman kerran putkessa, mutta ei yhtään kunnollista käynnistymisyritystä. Ja oudoin piirre oli, että kun virrat katkaisi starttauksen jälkeen, pamahti putkessa tai kaasarissa kerran. Eli jompi kumpi pytty iski kerran kipinää ja palamaton bensa pamahti, parhaillaan oikein liekin kanssa.
Diagnoosi oli hajonnut sytkämoduli.
Sitten loppuivat vaihto-osat, konstit ja aika. Kaveri haki aamulla uuden DYNA S -sytkän ja puolan ja hinautti pyörän pajalle, kun oli kiire laivalle ja Superiin ja meikäläinen raatoi päätöissään eikä päässyt tallille jatkamaan kokeiluja.
Sen verran sain viestiä, että pajalla pyörä kävi hyvin kun viedyt osat oli vaihdettu.
Onkos kellekään sattunut moista tapahtumaketjua? Mikä voi hajottaa kerralla puolan ja sytkän? Vai kumpi hajoaa ensin ja hajottaa toisen?
Vai voisiko olla mahdollista, että täysin identtinen samanlaisesta pyörästä otettu H-D:n oma puola voisi olla eri ohmeilla ja polttaa sytkän parissa sekunnnisssa?