Softis Evon käyntiongelmaan apuja. "vika" löytyi

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

rokkipoliisi
Viestit: 25
Liittynyt: 22:56 10.07.2013.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Softis Evon käyntiongelmaan apuja. "vika" löytyi

Viesti Kirjoittaja rokkipoliisi »

Nyt alkaa nimittäin hihat käryämään. Evo-softis ei tahdo käydä kunnolla. Starttaa ja käy tyhjää suht ok, mutta kun yrittää antaa kiekkaa, alkaa röpöttämään ja paukuttamaan putkissa mustan savun kera ja sammuu kun kaasun laskee pois. CV Keihänen purettu ja putsattu öbaut neljä kertaa liuottimella ja paineilmalla, kohon korkeus tarkistettu, imupuolen tiivisteet vaihdettu, tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu. Puola pelittää ( testattu varmasti toimivalla puolalla). Olisko sytkämoduli hautajaisia vailla?

Onko jollain ollut samaa onkelmaa - no joo varmaan on, mutta osaisko joku vihjata mistä lähteä seuraavaksi vikaa hakemaan. Akku on latauksessa, koska epäilin olevan valmis vaihtoon - en tiiä prkl.

Nyt meen juomaan kaljaa mopon viereen ja koitan keksiä vielä jotain...

Nimimerkillä: Järki loppuu ja isompia työkaluja ei kehtaa käyttää
Viimeksi muokannut rokkipoliisi, 06:34 18.06.2015.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Mikä sai epäilemään akkua, lähteekö kankeasti käyntiin? Virran vähyys saa kyllä pakarit paukkumaan.
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Oletko päivittänyt imusarjan tiivisteet? Kaasarin kun purit niin otitko poi s seosruuvin? Seosruuvin mukana ptää tulla jousi, prikka ja O-rengas. Prikka ja O-rengas monasti jumissa pohjalla. O-rengas on ulkohalkaisijaltaan 5mm ja reikä on 3mm. Prikka on ulkohalkaisijaltaan 5mm ja reikä 3mm paksuus noin 0,5mm. Säätö on uusdella O-renkaalla 2,1/4 kiekkaa auki kevyestä pohjakosketuksesta. Pääsuuttimen koko 180 ja välialue 45. Tyhjäkäyntiruuvi kosketuksesta 2-2,5 kiekkaa kosketuksesta. Otitkä pääsuuttimen ja sen suutinputken irti? onko suutinputken reijät auki? Onko neulasuuttimen ohjuriholkki oikein päin? Sitten lopuksi, oletko putsannut tankin suodattimen ja saako tankki ilmaa?
Seosruuvi pystyyn näppeihin, ensin jousi sitten prikka ja päälle O-rengas. Pystyssä sitten ruuvataan varovasti pohjaan. Katkeamisvaara. Avaa se 2,1/4 pohjakosketuksesta. Seosruuvin piikki näkyy kurkussa läpän edessä millin koholla silloin kun on kierretty pohjaan. Onko kiihdytyspumpun kalvo ehjä, samoin luistin alipainekalvo? Kun kohokammion pohja on kädessä ja heilutat, heliseekö, jos ei niin kiihdyyspumpun putki on tukossa.
rokkipoliisi
Viestit: 25
Liittynyt: 22:56 10.07.2013.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja rokkipoliisi »

Röpöttäjällä monta kysymystä - vastaus niihin kaikkiin: JEP, toi kaasarin "irroitus-purku-putsaus-kasaus-asennus"-operaatio hyvinkin tuttu, joten se sujuu kyllä. Tyhjäkäyntipiiriin vaihdoin vielä tiivisteen ihan varmuuden vuoksi. Kiihdytyspumppu toimii.

Tankin suodatinta en ole tutkinut, koska tuntuu saava bensaa liikaakin. Täytynee tutkia vielä sekin puoli...
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nouseeko luisti kunnolla myös alipaineella? Ei tarvitse kattoon asti hypätä, mutta pitää reagoida jo pienelläkin kaasun käännöllä.
Luistin toiminnan näkee, kun käyttelee putsari irti.
Kaasari pysyy sen aikaa pelkän kumin varassa.

Jos luisti takkuilee, oireet on juuri kuvatun kaltaiset.
moderattori

Romu rauhoittaa!
rokkipoliisi
Viestit: 25
Liittynyt: 22:56 10.07.2013.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja rokkipoliisi »

Enpä ole tuota luistia älynnyt tällä kertaa tuijottaa. Täytyykin tsekata heti, kun pääsee kotiin. Kuitenkin musta tuntuu, että ongelma on enemmänkin liika bensa (tai huono kipinä) kuin bensan vähyys.

Mittasin puristuksetkin eilen ja kylmät puristukset oli n.140 psi. Epäilin, jos olisi jopa venttiililvikaa. Ei onneksi noiden lukemien perusteella.

Kiitos näistäkin vinkeistä. Kun ei itte enää keksi, pitää kuunnella kaikki mahdollisuudet.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ilmestyikö ongelma ihan yht'äkkiä? Oliko jotain muutoksia tehty johonkin sitä ennen hiljattain? Kaverilla Dyna S -sytkä meni kertalaakista liikennevaloisssa ilmeisesti hajonneen puolan takia. Mutta se ei enää lähtenyt edes käyntiin sen jälkeen.

En tiedä miten orggis sytkä reagoi hajotessaan ja voiko se oirehtia eri tavoin hajoamisen asteesta riippuen.

Aikoinaan Hondasta meni sytkä niin, että kylmänä pelasi, mutta 10-15 min ajon jälkeen alkoi pätkiä ja käydä tosi huonosti.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
rokkipoliisi
Viestit: 25
Liittynyt: 22:56 10.07.2013.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja rokkipoliisi »

Sehän tässä oudoksuttaa, kun ei ole koskaan ollut mopopuolella mitään sytkän hajoamisongelmaa. Aikanaan muistan Saabin sytkäboksin hajonneen juuri tolla "kylmä-kyllä, lämpösenä ei käy"-tavalla.

Nythän on se ongelma, että toi oireilee kylmänä ja kuumana samalla tavalla - käy tyhjää (rikkaalla), mutta kierroksia ottaa röpöttäen ja savuttaen.

Täytyy nyt vielä purkaa toi Keihänen ja vielä kerran varmistaa langalla kera liuottimen kanavien puhtaus. Sitten ei jää enää kuin johdot ja sytkälevy ja -moduli.

ei tiiä stna...
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se nimenomaan saa liikaa pensaa silloin, kun luisti ei nouse kunnolla.

Imu tulee suutinputken kohdalla niin kovaksi, että alipaine imee väkisellä pensaa moottoriin enemmän kuin ilmaa on tulossa alhaalla olevan luistin välistä. Seos rikastuu lähes tukehtumispiseeseen.
Sama ilmiö kuin tukkisi lähes kokonaan putsarin, tai vetäisi läppämallisen ryypyn melkein kiinni.

Tarkista ensin luistin toiminta ja kalvon kunto!
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Oireiden perusteella ääni kalvovammalle myös.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
rokkipoliisi
Viestit: 25
Liittynyt: 22:56 10.07.2013.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja rokkipoliisi »

No niin tietysti... kiitos tästä. Eiku hommiin... palaamme asiaan, kun vika on korjattu :oops:
rokkipoliisi
Viestit: 25
Liittynyt: 22:56 10.07.2013.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja rokkipoliisi »

Väliaikatietona kerrottakoon kalvo ehjä ja luisti reagoi ripeästi kaasuun.
rokkipoliisi
Viestit: 25
Liittynyt: 22:56 10.07.2013.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja plz!

Viesti Kirjoittaja rokkipoliisi »

Noniin! Syy löytyi, kun otti silmän käteen ja katsoi! Neulan ohjain puutui kokonaan! PRKL! olin sitten kohlannut kaasaria putsatessa ja onnistunut sen taikomaan jemma-nimiseen paikaan. Hyvä muistutus taas siitä, että ei kannata tehdä kiirellä mitään!

No nyt Hertsikka taas pelittää. Kiitos kaikille osanottajille mielenkiinnosta!

Hyvät Jussit! Menkää ja juokaa Suomi nousuun - juu, ja pitäkää se pikkuveikka housuissa, jos olette vesillä!
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Softis Evon käyntiongelmaan apuja. "vika" löytyi

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

>Otitkä pääsuuttimen ja sen suutinputken irti? onko suutinputken reijät auki? Onko neulasuuttimen ohjuriholkki oikein päin?<
Tuon kun olisit lukenut niin vika ois korjautunut heti......

Tuo holkki käy molemmin päin mutta pyöreämpi pää tulee suutinputkea vasten....
Tuon osan moni tiputtaa pois tienpäällä tai kotona kaasarin putsauksen yhteydessä, kun on suutinputki irti ja vääntää kaasukahvasta.

Hyvä että vika löytyi.....
Vastaa Viestiin