CV-Keihin/suuttimet

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

kaveri meinas, että vaihtamalla vakiosuuttimet (ovat kuulemma kuin Miglanka), tarkkuushiottuihin merkkisuuttimiin, paranee kaasarin toiminta.?,
Totta vai Tarua??
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kuulostaa tarulta ainakin normaalissa tieliikenteessä käytettävissä Harrikoissa.
Suutin on kuitenkin siellä ketjun alkupäässä ja toimii lähinnä polttoaineen maksimimäärää säätävänä kuristimena. Tärkeämpi laite muuttuvakurkkuisessa on neula ja siihen kuuluva neulaputki, joka säätää polttoaineen määrän ilman suhteen oikeaksi.

Tietysti silloin kaasarit toimivat eri lailla, jos saman numeron suuttimissa on suuria kokoheittoja.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Vinon pinon noita roplanneena sanoisin että perääkin on. Välialue suutinta on joutunut hioaan/rotsaamaan. Pääsuutintakin voi rotsata isommaksi. Neuloja on kartioltaan ja päältään eri muotoisia. Neuloja voi hioa vielä eri muotoihin. Neulan ohjausputkia on saatavana eri kokoja. Pääsuutin tulee kiinni suutinputkeen jota neula säätää kunnes alipaine on imenyt männän ylös ja pääsuuttimen tuotto on maksimissan. Neuloja on säädettäviä(korkeuden säätö) ja yhdellä uralla olevia. Neulan nousunopeutta voidaan säätää alipaine reikien lisäämisellä tai reijän koon suurentamisella. Neulan halkaisija on periaatteessa maksimi mitä pääsuuttimen suutinkoko voi olla koska neulan ohjausholkki on vain sovituksen verran isompi kuin neulan halkaisija. Kiihdytyspumpun tehtävä on antaa lisähuikka ja rikastuttaa seosta hetkellisesti ettei kone kaasukahvasta käännettäessä joudu laihalle ja hyydy. Pääperiaatteeltaan tuon CV kaasarin toiminnan voi jakaa neljään osaan.....
0-1/4 toiminta on seosruuvin varassa, 1/4-2/4 on välialuesuuttimen varassa(todellisuudessa välialue aloittaa hieman aikaisemmin), 2/4-3/4 neulasuuttimen varassa ja 3/4-1 ollaan pääsuuttimen varassa. Osa-alueiden välissä ollaan suuremman suuttimen pisaroidessa ja pienemmän osa-aluesuuttimen antaessa maksimimäärän kakkua. Osa-alueiden rajapintoihin jos käytettävä mieluinen ajonopeus sattuu esim 100km/h sattuu ja suutin pisaroi aiheuttaa se nykimistä. Alempaa suutinta esimerkiksi rotsaamalla siirretään tuo pisarointi esimerkiksi nopeuteen 110km/h ja silloin nykimistä ei tapahdu tuolla 100km/+ jotain alueella vasta 110km/h kohdalla. .............................. Seosruuvi 2 1/4 auki uudella O-renkaalla pohja kosketuksesta, välialuesuutin 45, neula vakio, pääsuutin 180 tai 185 menee evo aika hyvin. Tyhjäkäyntiruuvi 2-21/4 kosketuksesta. Noilla EVO:laiset toimii aika hyvin.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Röpöttäjä kirjoitti: Osa-alueiden välissä ollaan suuremman suuttimen pisaroidessa ja pienemmän osa-aluesuuttimen antaessa maksimimäärän kakkua. Osa-alueiden rajapintoihin jos käytettävä mieluinen ajonopeus sattuu esim 100km/h sattuu ja suutin pisaroi aiheuttaa se nykimistä.
Menee heti OT:ksi, mutta pakko kysyä. Sama ilmiö käynee myös läppä-Keihinillä?

Tulin just ajelemasta "Etelän Electrallani" (1989 Ultra) ja pyörä pelasi muuten hienosti, mutta pintakaasulla ilmaantui nykiminen, joka voisi olla juuri tuota pisarointia. Putsailin läppä-Keihinin viime kesänä, kun kävin pyörällä Suomessa. Sen jälkeen on ajettu n. 4000 km ja 7 kk seisonta. Sitten 2100 km ja 5 kk seisonta. Tuolloin 7 kk seisonnan jälkeen pelasi vielä hyvin. Mutta nyt tosiaan 5 kk seisonnan jälkeen nyki pintakaasulla, mutta heti kun antoi hanaa, pelasi loistavasti. Tyhjäkäyntiin oli tullut myös epävarmuutta ja sammahteli muutaman kerran tyhjäkäynnillä.

Säilytys on ollut koko ajan samoissa lämpimissä sisätiloissa ja olen aina kaasutellut kaasarin tyhjäksi lähtiessäni. Muuta ylläpitohuoltoa se ei ole tarvinnut ja aina on ollut tankissa 95E:tä. Eikä tilanne muuttunut nyt mitenkään, vaikka uutta bensaa tuli tankattua useampikin tankillinen 3100 km matkalla.

Pohdiskelin tyhjäkäyntisuuttimen ja/tai välialuesuuttimen hartsiintumista, mutta valistuneita arvioita saa esittää ;)

Ei ollut mahdollisuuksia ruveta availemaan kaasaria reissun päällä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Joe olet oikeilla jäljillä. Ilmanpaine ja lämpötila tietysti vaikuttaa seokseen. Mutta yleensä tuo putsaus auttaa jos aikaisemmin pelannut.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Röpöttäjä kirjoitti:Joe olet oikeilla jäljillä. Ilmanpaine ja lämpötila tietysti vaikuttaa seokseen. Mutta yleensä tuo putsaus auttaa jos aikaisemmin pelannut.
Jep, mietiskelin tuossa ajellessani, että mikä sen nypytyksen tekee hartsiintuneella suuttimella ja yks' kaks' tuo sana pisarointi alkoi soittaa kelloja 8O

Osaisikohan se tyhjäkäyntisuutinkin pisaroida? Avasin sitä 1/2 kierrosta eräässä parkkihallissa ja ruuvailin mekaanista säätöä ja tuntui kuin se olisi toiminut muutaman sata kilometriä paremmin sen jälkeen. Ja oire ei ole edes kierrosluvusta kiinni, vaan kevyestä pintakaasusta. Jos veti vaikka jossain 2700-2800 kierroksen tuntumassa nelosella ihan pintakaasulle, nypytys tuntui ja pienikin kaasun lisäys ja veto oli puhdasta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joe Cool kirjoitti:
Röpöttäjä kirjoitti:Joe olet oikeilla jäljillä. Ilmanpaine ja lämpötila tietysti vaikuttaa seokseen. Mutta yleensä tuo putsaus auttaa jos aikaisemmin pelannut.
Jep, mietiskelin tuossa ajellessani, että mikä sen nypytyksen tekee hartsiintuneella suuttimella ja yks' kaks' tuo sana pisarointi alkoi soittaa kelloja 8O

Osaisikohan se tyhjäkäyntisuutinkin pisaroida? Avasin sitä 1/2 kierrosta eräässä parkkihallissa ja ruuvailin mekaanista säätöä ja tuntui kuin se olisi toiminut muutaman sata kilometriä paremmin sen jälkeen. Ja oire ei ole edes kierrosluvusta kiinni, vaan kevyestä pintakaasusta. Jos veti vaikka jossain 2700-2800 kierroksen tuntumassa nelosella ihan pintakaasulle, nypytys tuntui ja pienikin kaasun lisäys ja veto oli puhdasta.
Pisarointi tai ei, pienenpienessä suuttimessa vähäinenkin törky pienentää oleellisesti kanavan pinta-alaa ja läpi virtaavan polttoaineen määrä vähenee. Laihalle siis menee pintakaasulla, jolloin kone yrittää käydä mahdollisimman vähällä.
Säätöruuvin avaus auttoi, kun suuttimeen kohdistuu nyt pikkuisen enemmän imua.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

n6:teen vuoteen?, en o vuoteen ajannu muulla kuin omilla hoodeilla (piikki kotarilla, myyty) :oops: ,

kysyin kerra prätkämessuilla kun jollain oli penkkiständi, mitä jos toisin kaasariversion penkkiin?, sanoi rehellisesti "älä tuo jos ei oo pakko" EVVK kiinnostais kaasari...koja alkaa säätämään :?: :?: no ei ihan näin mut melekeen,, :lol:
Viimeksi muokannut Bronson Eye, 20:11 23.04.2017.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Oishan tuo mukava pyörähtää alhaalla ja etelässä mutta kun ei ole lomia tähteenä enää. Ronssoni ajele tänne ylös. Vielä on kelejä jäljellä. Nippelit löytyy hyllystä lähes jatkuvasti. ksi kurkkuinen yhdellä laasarlla olevan jopon säätäminen ei paljon penkkiä tartte. 13,7 seosuhteella kun ei katuajossa tee mitään. Muutaman asteen lämpötila ero ja ilmanpaineen muutos pistää koneen nypyttämään.
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Taas on aika.
Avatar
12r
Viestit: 10
Liittynyt: 21:50 22.07.2021.

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja 12r »

Evo Softail, Pääsuutin 175, välialue 45, tasakaasulla pelaa hienosti, äkäsempi kaasun avaus alkaa niin jo röpöttää, seosruuvi auki 1.5 kierrosta. Vakioputsari, supertrap -putket.

Mitä tuumaa raati
Fxd > FLSTC
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuolla löytyy hyviä ohjeita eri mallisille Harrikan kaasuttimille.
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?title=Kaasutin
moderattori

Romu rauhoittaa!
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Mitkähän suuttimet muuten vakioon evolaiseen, kaasari vakio cv-keihin, nokka vaan EV27, normi putsari, putket hiukan avarammat, pyörä
E Glide, 1990. :?:
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Katto se edellisen viestin linkki...cv:n säätöohjeessa mainitaan suuttimet.
45 tyhjäkäyntisuuttimeksi, 175 pääsuutin....pyörähän on käytännössä vakio
moderattori

Romu rauhoittaa!
harrikkaparta
Viestit: 50
Liittynyt: 17:25 23.08.2016.
Viesti:

Re: CV-Keihin/suuttimet

Viesti Kirjoittaja harrikkaparta »

Joo, eli välialue 45, ja pää 180 meinasin vielä neulan vaihtaa N65C:hen tuohon korotus prikka 0,9 mm, + uusi neulanohjain, tuollaisesta CVkeihinin modauksesta oli you tubessa juttua. Oli ihan asiallisen oloinen video ja tekijä. Täytyy testata :mrgreen:
Vastaa Viestiin