A-kortin opetuslupa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja jman »

Näyttäisi vähän siltä että musta tulee lumien sulettua mp-ope yhden oppilaan verran.
Kuulin että opettajatenttiin ei riitä että osaa ajaa liikenteessä, vaan että kysymyksiin on upotettu jotain knoppeja varmistamaan uudelleententtiminen (ja -maksaminen).
Olen hemmetin huono omaksumaan ruudulta suurta määrää tekstiä varsinkaan kapulakielellä.
Jos kenellä on tuoreehkoa kokemusta hommasta, lukisin (tai kuulisin) mieluusti. 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kokeessa ei ole sinänsä mitään vaikeaa ja aiempi 10 sekunnin vastausaikakin on poistunut ja on vain 30 minuutin maksimiaika koko kokeelle. Siinä kuvakokeessa on omat knoppinsa, kun pitää katsella kaikki mahdolliset asiat, esim. mitä peilistä näkyy, onko jonkun auton takana jalankulkija piilossa, jne. Tuohon pitää vain harjoitella, jotta osaa kiinnittää huomion oikeisiin asioihin.

Minä kävin ennen joulua juuri tentissä ja meni ns. heittämällä läpi. Tein samalla kertaa myös B-kortin kokeen, koska autolla ajaminenkin pitää jälkikasvulle opettaa. Harjoittelin kokeeseen yhden iltapäivän Autoliiton ajokoulun materiaaleilla. Vaatii tietysti Autoliiton jäsenyyden, mutta se kyllä kannattaa kun saa sitten rajattoman oikeuden käyttää niitä palveluita. Löytyy tietysti muitakin, mutta kun olen vuosia jo ollut jäsen niin tuosta ei tullut ylimääräisiä kuluja. Tuon harjoittelun lisäksi lainasin kirjastosta autokoulun moottoripyöräkirjan jonka luin ihan varmuuden vuoksi.

Kirjallisissa kysymyksissä on yksinkertaisia juttuja liikennesäännöistä ja joku liikennemerkkikin saatetaan kysyä. Lisäksi on opettamiseen liittyvät kysymykset, joissa kysytään enimmäkseen hallintojuttuja joihin löytyy tietoa Trafin sivuilta http://www.trafi.fi/filebank/a/14497649 ... t_1__1.pdf. Toivottavasti tuo linkki toimii. Noihin hallintokysymyksiinkin on harjoitusmahdollisuus tuolla Autoliiton sivuilla.

Tutkintovaatimukset, tärkeimpänä käytännössä käsittelykokeen vaatimukset löytyvät myös Trafin sivuilta. http://www.trafi.fi/filebank/a/14706439 ... e_2016.pdf Toki liikenteessä pitää osata ajaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja jman »

Kiitos vastauksesta Veijo. =)
Veijo Esso kirjoitti:Toki liikenteessä pitää osata ajaa.
Juu, tässä on kyse siitä että prätkällä ajaminen on rentouttavampaa mikäli taskussa on BC-kortin sijaan ABC-kortti (ei liity huoltoasemiin).

Ilmeisesti juuri nuo hallintokysymykset oli niitä, missä tutkinnon knoppeja kironnut kaveri oli feilannut kokeen kaiketi ainakin kahdesti. Eipä silti, ei mulle kuvakoekaan sanana kerro mitään.

Autoliiton jäsenyyden ajattelin edelleen välttää, vaikka aikamoiselta seinältä tämä touhu vaikuttaa...
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jman kirjoitti: Ilmeisesti juuri nuo hallintokysymykset oli niitä, missä tutkinnon knoppeja kironnut kaveri oli feilannut kokeen kaiketi ainakin kahdesti. Eipä silti, ei mulle kuvakoekaan sanana kerro mitään.
Minä kävin poikieni mopo-opetusta varten kokeessa pari vuotta sitten ja siellä tuli ekalla hylsy hallinto-osasta (tai virallinen termi kai on "opettamiseen liittyvä osa"). Sen jälkeen luin huolella nuo Trafin ohjeet ettei tarvitse maksaa kovin monta kertaa.

Autoliiton sivuilta löytyy ilmainen tutustuminen, tosin ne ovat B-korttia varten. Ei niissä sinänsä ole mitään eroa A-kortin kysymyksiin. Kysymykset ovat sellaisia, että niihin vastataan kyllä tai ei.

Käy katsomassa tuolla https://ajokoulu.autoliitto.fi/learning/b/images
jman kirjoitti:Autoliiton jäsenyyden ajattelin edelleen välttää, vaikka aikamoiselta seinältä tämä touhu vaikuttaa...
Vastaavaa palvelua saa muiltakin toimijoilta. Kuukkeliin vaan hakusanoiksi "ajokortti teoriakoe harjoittelu" niin kyllä löytyy. Enimmäkseen ne ovat kaiketi B-korttia varten, mutta se ei haittaa. Kun oppii sen kuvakokeen periaatteen niin se on sama kaikissa.

Sellainen hauska yksityiskohta lupabyrokratiasta, että A-kortin luvalla et saa opettaa mopolla ajoa, vaan pitää erikseen tehdä sitäkin varten koe. Kysyin tätä erikseen, koska mopokorttia varten suorittamani koe vanhenee vähän yli vuoden päästä ja omassa perheessä on vielä mopo-opetusta tiedossa ennenkuin päästään isompien kaksipyöräisten kimppuun. Autokoululiiton ansiokkaan lobbauksen vuoksi ei saa opettaa kuin kolme perheen ulkopuolista kolmen vuoden aikana. Harvalle tuo tulee tarpeeseen, kun useimmiten opetettavat löytyvät perhepiirissä. Tämä siis koskee kaikkia opetuslupia ajokorttiluokasta riippumatta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Sen verran vielä pitää avautua tästä autokoulujen lobbauksesta, että sen verran ovat tässäkin saaneet monopolia pidettyä yllä. Jos haluaa rajoittamattoman A-kortin ennen 24 ikävuotta niin sen saa ilman ajokoetta 20-vuotiaana, kun suorittaa muutaman teoriatunnin ja ajotunnin, mutta opettajalla pitää olla liikenneopettajan pätevyys (lue: pakko käydä autokoulussa).

No, ainakin tiedän mitä annan jälkikasvulle 20-vuotislahjaksi. 8)
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse opetin tyttäreni A1-kortille 2011 ja otin opetuslupapaketin täältä, http://www.opetuslupa.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; Sieltä tuli harjoitustehtäviä ja pöytäkirja opetustunneista inssille annettavaksi.

Tämä oli erittäin hyvä kokemus. Ajelimme tyttäreni kanssa toista tuhatta kilometriä yhdessä harjoitusajoja ja meillä oli radiopuhelinyhteys kypärissä. Kävimme myös monena iltana ajokokeen suorituspaikassa harjoittelemassa ne koetehtävät etukäteen. Kerran sattui eräs autokoulun opettaja samaan aikaan sinne notkumaan, kun oppilas oli ajokokeessa ja hän vielä neuvoi lisää tehtävissä sekä mittaili vielä tyttären harjoitusnopeudet tutkallaan ihan vaan auttamisen ilosta. Kaveri oli sitä mieltä, että on erittäin hyvä, jos voi opettaa itse, koska heidän ajotunneillaan ei pääse lähellekään tuollaisia harjoituskilometrejä.

Sittemmin tytär joutui käymään sen autokoulun kurssin 35 kW A2-korotuksessa. Itsekin arvostelin sitä ajo-opettajavaatimusta, mutta sitten mietittyäni hieman paremmin ymmärsin sitä jonkin verran. Koska siinä ei tarvita ajokoetta, niin on toisaalta hyvä, että joku ammattilainen edes katsooo vähän perään sitä valmiutta ja kirjoittaa sitten todistuksen kurssin suorituksesta. Tyttäreni kanssa samaan aikaan oli mukana toinen tyttö suorittamassa vastaavaa ajoharjoitusta ja tämä olikin sitten ihan paimennettava ja mm. kaatoi autokoulun pyörän 2 kertaa ajopäivän aikana. Tälle ei opettaja kirjoittanut todistusta, vaan määräsi lisäopetusta. Se ajopäivä oli noin 4-5 tuntia ja vajaat 200 km.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: Sittemmin tytär joutui käymään sen autokoulun kurssin 35 kW A2-korotuksessa.
A2-korotustahan ei tarvitse tehdä autokoulussa, vaan jos ajaa muutaman tunnin lisää ja oppilas käy inssissä niin sen voi opettaa itse. Vanhimmalle pojalle hoidetaan tuo korotus B-kortin kanssa samaan aikaan, kun käytännön syistä jäi A1-kortin suoritus vähän myöhään niin 2 vuotta tulisi täyteen vasta yli vuoden päästä. Muutenkin tuo itse opettaminen on siitä kätevää, että ajotuntien sovittaminen muihin aikatauluihin menee helposti, ja ajokoekin tulee suoritettua sillä pyörällä jatkossa sitten ajetaan. Kustannuksissakin säästää vaikka viranomaismaksuja menee noin 100 euron edestä itse opetettaessa.

Tämä nyt meni jo vähän sivuun alkuperäisestä kysymyksestä, mutta lähelle kuitenkin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: Sittemmin tytär joutui käymään sen autokoulun kurssin 35 kW A2-korotuksessa.
A2-korotustahan ei tarvitse tehdä autokoulussa, vaan jos ajaa muutaman tunnin lisää ja oppilas käy inssissä niin sen voi opettaa itse.
Voi ollakin noin, silloin kun asia muuttui, en saanut muuta vastausta, kuin autokoulun. Tai opetuksen itse, jos minulla olisi ollut ajo-opettajan pätevyys. Hyvä tietää, jos tytär haluaa korottaa A2 --> A.

Helpoimmalla tosin itse siitä pääsin, kun kävi sen autokoulun kautta. Maksoi 450 eur, eli rahaahan siihen paloi enemmän kuin itse opettamalla. Mutta tulipahan kerralla kuntoon - yksi käynti teoriassa ja yksi päivä ajoa. Pakko sillekin on jotain laskea, että käy muutoskatsatamassa pyörän opetusajoneuvoksi ja takaisin ja hoitaa itselleen luvat yms. yms. ja oma aika ja vaiva. Ainahan näissä on monta puolta.

Eikä se niin pahasti mennyt asian sivuun, usein se korotus on edessä, kun tässä hommassa pääsee alkuun :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja jman »

Katsellut nyt noita kypäräpuhelimia.
Suosituksia toimivasta värkistä avokypärän kanssa? Mieluusti sellainen, missä itse kypärään ei tarvi ruuvata mitään mollukoita, vaan narut saisivat mennä povarissa möllöttävään härpäkkeeseen.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:32 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minä hommasin Sena SHM-5:n. Siinä on kylläkin tuollainen erillinen mollukka, mutta ei minusta mikään erityisen iso tai huomiota herättävä. Paketissa tuli mikrofoni umpi- ja avokypärälle. Senalta löytyy piiloon integroituvia malleja joihinkin Shoien ja Schuberthin kypäriin, mutta
a) ei ollut minun pottaan sopivaa vaikka Shoei minullakin on
b) hintaa tuplat mollukkaversioon verrattuna.

En vielä kerinnyt asentamaan, joten kokemukset rajoittuvat paketin avaamiseen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja jman »

Veijo Esso kirjoitti:hintaa
Sen mitä olen katsellut, niin helvatan kalliita ovat, ja kaikenmoista ominaisuutta tulvillaan. Mulle riittäisi ns. lälläripuhelin ilman tarvetta painaa nappia puhuessa: jonninmoiset kuuloke-elementit kypärän alle, jollain ilveellä jotakin muuta kuin suhinaa poimiva mikki jonnekin ja itse laite povariin.
Olisikohan kännykkään joku tsydeemi mikä toimis muuten kuin jatkuvasti puhelua auki pitämällä?
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:32 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Onko jollakin tietoa minkä pykälän nojalla olisi kiellettyä opettaa kahta oppilasta samaan aikaan? Tarkoitan siis, että ihan samaan aikaa ajaa kaksi oppilasta edellä. Minulla kun on nyt tilanne käsillä, että pitäisi opettaa toiselle pojalle A1 ja toiselle A2, niin voisi ainakin maantieajoja vähän vetää ryhmässä molemman jannut edellä. Kypäräpuhelimet löytyy, joten vaatimus ohjeiden antamisesta täyttyy.

Itse koitin kaivella dokumentteja Trafin sivuilta, mutta ei tuosta löytynyt mitään ohjetta. Tsaarinaikaisen byroslavian ylevien periaatteiden mukaan epäilen vahvasti, että on kiellettyä koska ei ole erikseen sallittu.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Liikenteessä olen ainakin bongannut autokoulun ryhmiä jossa on opettajan lisäksi 2 oppilasta.
Ja eikös ne tunnit ilmoiteta kuitenkin eteenpäin erikseen. Vai mietitkö mitä Kyyt sanoo jos pysäyttää?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Vastaa Viestiin