Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Pyörä seissyt pari vuotta, alkuvaiheessa oli toinen tulppa pimeä eikä puolalle tullut jännitettä lainkaan. Uudet tulpat ja sytkän liittimien putsaus niin jännite puolalle löytyi, sytkä on dyna 2000 ja käyrä 1 käytössä. Myös bensat ja akku vaihdettiin.
Nyt pyörä pelaa muuten hyvin, tyhjäkäynti ok jne mutta vitosella 100-110km/h kun ajaa muutaman kilsan niin sammuu! Meno hiipuu hiljalleen, alkaa vähän oudosti rötisemään, tuntuu et pitäis vääntää lisää hanaa ja sit sammuu, välillä heräilee ja HD menee kuin kenguru eteenpäin, ei taho satulassa pysyä!
Tuosta kun painaa kytkimen pohjaan, "pumppailee" kaasua, että pysyy käynnissä, laittaa neloselle ja antaa vauhdin pudota 70-80 tuntumaan niin meno jatkuu kuin ei mitään. Sama juttu, jos antaa sammua, pysäyttää tienposkelle niin napista taas käyntiin ja menoksi! Myöskään nelosella 80km/h ajellessa ei ole koskaan sammunut, vain ja ainoastaan vitosella kovemmissa vauhdeissa.
Yhessä mopossa aikoinaan oli sytkäpoksi vallan hapettunut ja meno vähän samanlaista, tosin sillon teki missä vauhissa hyvänsä tuon pätkimisen ja harrikat on uusi tuttavuus niin mikähän tässä vois olla? Poksi on ainakin päällisin puolin ehjä, ei halkeillut ja liittimet on napakat, tuo hapettunut poksi silloin joskus oli halki joka nurkasta ja vihreää ruikkua oli valunut sisältä.
Nousee kyllä kädet pystyyn ja melki menee ristiin tän vehkeen kans, nyt olis ne hyvät neuvot kalliit!
Nyt pyörä pelaa muuten hyvin, tyhjäkäynti ok jne mutta vitosella 100-110km/h kun ajaa muutaman kilsan niin sammuu! Meno hiipuu hiljalleen, alkaa vähän oudosti rötisemään, tuntuu et pitäis vääntää lisää hanaa ja sit sammuu, välillä heräilee ja HD menee kuin kenguru eteenpäin, ei taho satulassa pysyä!
Tuosta kun painaa kytkimen pohjaan, "pumppailee" kaasua, että pysyy käynnissä, laittaa neloselle ja antaa vauhdin pudota 70-80 tuntumaan niin meno jatkuu kuin ei mitään. Sama juttu, jos antaa sammua, pysäyttää tienposkelle niin napista taas käyntiin ja menoksi! Myöskään nelosella 80km/h ajellessa ei ole koskaan sammunut, vain ja ainoastaan vitosella kovemmissa vauhdeissa.
Yhessä mopossa aikoinaan oli sytkäpoksi vallan hapettunut ja meno vähän samanlaista, tosin sillon teki missä vauhissa hyvänsä tuon pätkimisen ja harrikat on uusi tuttavuus niin mikähän tässä vois olla? Poksi on ainakin päällisin puolin ehjä, ei halkeillut ja liittimet on napakat, tuo hapettunut poksi silloin joskus oli halki joka nurkasta ja vihreää ruikkua oli valunut sisältä.
Nousee kyllä kädet pystyyn ja melki menee ristiin tän vehkeen kans, nyt olis ne hyvät neuvot kalliit!
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Kokeile avata tankin korkkia, kun alkaa ahistaa. Jos suhahtaa kunnolla ja ongelma loppuu, niin korkit eivät hengitä ja bensa loppuu.
Voihan tuon testata vaikka jättämällä korkin raolleen ja roudarinteipillä kiinni, ettei putoa matkalle.
Sitten se sytkä voi temppuilla, jos siinä on jo ollut ulkoista vauriota, niin en kyllä enää luottaisi siihen.
Yhdessä pyörässä kävi niin, että puola keitti piet pihalle ja rikkoi Dyna S -sytkän. Se ei kyllä käynyt enää lainkaan sen jälkeen. Käytetty orggis puola ja uusi sytkä ja se oli siinä. Mielenkiintoista oli, että ko. pyörä teki jokseenkin kuvailemiasi temppuja satunnaisesti, ei siis säännöllisesti ehkä 1000 km ennen tuota hajoamista. Sitten se vaan parani itsekseen ilman mitään näkyvää syytä vikaan tai korjaukseen.
Yksi linja ovat sitten sähköongelmat. Perinteinen huono akkukaapeli, eli kosketus huono joko akun tai rungon päästä ja/tai akun piuha osittan poikki kuoren sisältä.
Tai sitten joku pienempi piuha hankautut rikki ja maadottaa sopivassa vauhdissa ja tärinässä.
Voihan tuon testata vaikka jättämällä korkin raolleen ja roudarinteipillä kiinni, ettei putoa matkalle.
Sitten se sytkä voi temppuilla, jos siinä on jo ollut ulkoista vauriota, niin en kyllä enää luottaisi siihen.
Yhdessä pyörässä kävi niin, että puola keitti piet pihalle ja rikkoi Dyna S -sytkän. Se ei kyllä käynyt enää lainkaan sen jälkeen. Käytetty orggis puola ja uusi sytkä ja se oli siinä. Mielenkiintoista oli, että ko. pyörä teki jokseenkin kuvailemiasi temppuja satunnaisesti, ei siis säännöllisesti ehkä 1000 km ennen tuota hajoamista. Sitten se vaan parani itsekseen ilman mitään näkyvää syytä vikaan tai korjaukseen.
Yksi linja ovat sitten sähköongelmat. Perinteinen huono akkukaapeli, eli kosketus huono joko akun tai rungon päästä ja/tai akun piuha osittan poikki kuoren sisältä.
Tai sitten joku pienempi piuha hankautut rikki ja maadottaa sopivassa vauhdissa ja tärinässä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 23:10 31.01.2008.
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Alipainebensahana? Läpinäkyvä letku kertoo, kuplia tai tyhjää, tarviiko sijottaa 10 € tarvikehana.
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Täytyypi koittaa tuota tankinkorkkia aukasta, eipä käyny mielessäkään, hyvä!
Bensahanasta en tiiä mikä se on, metallinen/romattu on ja lukee "pingel" siinä. Letku on musta ja joku röpelö-osuus on siinä keskellä, olisko siinä jonkinlajin suodatin? Vaikutti vähä semmoselta, että vois olla original HD osa tuo. Tankista kyllä tuli bensat hyvin ulos, mutta toinen korkki oli sillon auki. Korkit on jotku tarvikkeet, hianot pääkallot niissä oikee.. Voi hyvinkin olla, ettei ne sitte pelaa niinku pitää.
Tässä on tuo Dyna päällisin puolin täysin ehjä, vanhassa mopossa se oli ulkoisesti halkeillut ja myös sisäisesti sitä mukaa mäsänä. Mistä tommosen sytkäpoksin vois saada uuden, jos semmoseen päädytään? Dyna 2000.
Johtoja ja liittimiä on koitettu tutkia ja putsailla, ei löydetty mitään erikoista.
Bensahanasta en tiiä mikä se on, metallinen/romattu on ja lukee "pingel" siinä. Letku on musta ja joku röpelö-osuus on siinä keskellä, olisko siinä jonkinlajin suodatin? Vaikutti vähä semmoselta, että vois olla original HD osa tuo. Tankista kyllä tuli bensat hyvin ulos, mutta toinen korkki oli sillon auki. Korkit on jotku tarvikkeet, hianot pääkallot niissä oikee.. Voi hyvinkin olla, ettei ne sitte pelaa niinku pitää.
Tässä on tuo Dyna päällisin puolin täysin ehjä, vanhassa mopossa se oli ulkoisesti halkeillut ja myös sisäisesti sitä mukaa mäsänä. Mistä tommosen sytkäpoksin vois saada uuden, jos semmoseen päädytään? Dyna 2000.
Johtoja ja liittimiä on koitettu tutkia ja putsailla, ei löydetty mitään erikoista.
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Epäilen myös pensansaantia.
Tankeissa voi olla moskaa, joka tukkii hanassa olevan sihdin niin, ettei pensaa tule tarpeeksi, kun oikein aletaan pyytämään.
Tuo Joen vinkkaama pensakorkin huohotus menee samaan oireeseen. Teippaus on tärkeä, koska korkkia ei varmasti löydy, jos se lentää vauhdissa.
Jos on orkkistankit, vasen korkki on tiivis ja oikea huohottaa molempiin suuntiin. Puhaltamalla ja imemällä on helppo testata.
Tankeissa voi olla moskaa, joka tukkii hanassa olevan sihdin niin, ettei pensaa tule tarpeeksi, kun oikein aletaan pyytämään.
Tuo Joen vinkkaama pensakorkin huohotus menee samaan oireeseen. Teippaus on tärkeä, koska korkkia ei varmasti löydy, jos se lentää vauhdissa.
Jos on orkkistankit, vasen korkki on tiivis ja oikea huohottaa molempiin suuntiin. Puhaltamalla ja imemällä on helppo testata.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Pingel pitäisi olla laatuhana, joidenkin mielestä oparas, mitä rahalla saa. Ei siis orggis, mutta ilmeisen hyvä.
Tuo Pertin mainitsema sihdin tukkeutuminen alkaa yleensä vajaalla tankilla vaivata, mutta täydellä menee hyvin. Sihti harvoin tukkiutuu koko matkaltaan. Mutta esim. tankin sisäpuolen irtoilevat pinnoitteet saattavat tukkia sitä tehokkaasti.
Mutta kuten muukin raati arveli, bensa saamiseen se tuntuu liittyvän. Joskus myös bensaletku hajoaa niin, että sisäpuoli vetää kurttuun, kun letku on mutkalla eikä bensaa tule kunnolla. Jos siis letku suorana laskee, niin lirisee mukavasti, mutta taipuneena alkaa ahistaa.
Joten bensan saantia tutkimaan kohta kerrallaan.
Sytkiä saa alan liikkeistä. Mainitsemaani esimerkkitapaukseen löytyi siihen kiireeseen yksi samanlainen Hotbikestä hyllystä.
Tuo Pertin mainitsema sihdin tukkeutuminen alkaa yleensä vajaalla tankilla vaivata, mutta täydellä menee hyvin. Sihti harvoin tukkiutuu koko matkaltaan. Mutta esim. tankin sisäpuolen irtoilevat pinnoitteet saattavat tukkia sitä tehokkaasti.
Mutta kuten muukin raati arveli, bensa saamiseen se tuntuu liittyvän. Joskus myös bensaletku hajoaa niin, että sisäpuoli vetää kurttuun, kun letku on mutkalla eikä bensaa tule kunnolla. Jos siis letku suorana laskee, niin lirisee mukavasti, mutta taipuneena alkaa ahistaa.
Joten bensan saantia tutkimaan kohta kerrallaan.
Sytkiä saa alan liikkeistä. Mainitsemaani esimerkkitapaukseen löytyi siihen kiireeseen yksi samanlainen Hotbikestä hyllystä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Jees kiitoksia kaikille vastauksista, koitan katella tuon bensan saamapuolen kondikseen ja päivittelen homman edistymistä tänne sitten kun sellaista on. Työt perhana haittaa tätä harrastamista!
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
No niin, tankin korkkiin tuo toden totta alkaa kallistua, pienellä lenkillä kävin ja kolme kertaa yli 100km/h vauhdissa alkoi tuntua tukkoiselta ja tais se jo sammuakin, mutta vasenta tankinkorkkia kun väänsi vähän auki niin meno taas jatkui! Imemällä ja puhaltamalla tuntuu, että korkki pelaa, mutta saattaa sitten "pienemmillä paineilla" olla pelaamatta. Mistä tähän kannattaa uusia kysellä, ei jaksais välttämättä odotella maailmalta? Vai saako sitä kuulaa jotenkin herkisteltyä, maksaako vaivaa?
Lisäksi tuossa myös on melko tahmeat vaihteet etenkin kylmällä koneella, ei taho aina saada isompaa pykälää edes päälle eikä käynnissä kannata vapaalle yrittää, ei löydy! Vaihteistoöljyt saattaa olla vähän vajaat, jos sen mittatikun/korkin kiertää kiinni, niin öljytaso puolivälissä, jos ei kierrä vaan ns. tökkää jengan alkuun, huulille, niin sitten on varmaan vähän vajavaista.. Kumpi on oikea mittaustapa? Nykyiset öljyt on hiljan vaihdatettu liikkeessä, moottoriöljyn väriset ja peräöljyn hajuset tuntuu olevan, mitä sinne kuuluis laittaa jos ne vaihtais?
Ja selvennyksenä vielä, että kyseessä on se jarrupolkimen puolella oleva mutikka josta mittatikku löytyy, 3/8" kuusiokololla auki, tottapa ne vaihteistoöljyt siellä on? Webissä kun puhuttiin motor- primary- ja transmission-öljyistä.
Tulee nyt paljon asiaa samaan ketjuun, mutta kun aikaisemmissa pyörissä on ollu vaan yhet öljyt eikä tämä ole tuttua ollenkaan. Korjauskäsikirja pitäs vissiin hankkia
Lisäksi tuossa myös on melko tahmeat vaihteet etenkin kylmällä koneella, ei taho aina saada isompaa pykälää edes päälle eikä käynnissä kannata vapaalle yrittää, ei löydy! Vaihteistoöljyt saattaa olla vähän vajaat, jos sen mittatikun/korkin kiertää kiinni, niin öljytaso puolivälissä, jos ei kierrä vaan ns. tökkää jengan alkuun, huulille, niin sitten on varmaan vähän vajavaista.. Kumpi on oikea mittaustapa? Nykyiset öljyt on hiljan vaihdatettu liikkeessä, moottoriöljyn väriset ja peräöljyn hajuset tuntuu olevan, mitä sinne kuuluis laittaa jos ne vaihtais?
Ja selvennyksenä vielä, että kyseessä on se jarrupolkimen puolella oleva mutikka josta mittatikku löytyy, 3/8" kuusiokololla auki, tottapa ne vaihteistoöljyt siellä on? Webissä kun puhuttiin motor- primary- ja transmission-öljyistä.
Tulee nyt paljon asiaa samaan ketjuun, mutta kun aikaisemmissa pyörissä on ollu vaan yhet öljyt eikä tämä ole tuttua ollenkaan. Korjauskäsikirja pitäs vissiin hankkia
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Moottoriöljyt on moottorissa - mittatikku ja lisäys siitä isommasta "nupista" oikealla puolella!Vormisto kirjoitti:Webissä kun puhuttiin motor- primary- ja transmission-öljyistä.
Vaihteistoöljyt siitä vierestä, kuusiokololla auki.
Ensiöveto (primary) on sitten toisella puolella!
Eli kaikille on omat öljynsä!
Ja kuten varmaan tiesitkin, se riittää joka laitteessa (autot, mopot jne....) kunhan öljyn pinta on merkkien välissä! Sen ei tarvi olla aina ylärajassa (kuten jotkut luulee)!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Sen verran korjausta edelliseen, että moottoriöljy löytyy istuimen alta säiliöstä, korkki oikealla puolella ja siinä tikku.
Vaihteistoöljy mitataan pyörä pystyssä ja korkki ruuvattuna pohjaan.
Nykyään vaihdelaatikkoon ja ensiövetoon on tarkoitettu sama H-D Formula+.
Alunperin tuon ikäisessä oli omanlaisensa öljy laatikossa ja ensiövedossa. Laatikkoon Gearoil ja ensiövetoon Primary case oil.
Noita erillisöljyjä ei enää saa Harrikan pulloissa, mutta tarvikevalmistajilla on.
Itse vaihtaisin varmuudeksi öljyt ja laittaisin Formula+ laatikkoon ja ensiövetoon Primaryöljyn.
Kytkin toimii kyllä Formulallakin, mutta kylmänä hieman tahmeammin kuin Primary oililla.
Motopediassa paljon asiaa uudelle Harrikkakuskille
http://84.234.73.214/wiki/index.php/Tekniikka" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihteistoöljy mitataan pyörä pystyssä ja korkki ruuvattuna pohjaan.
Nykyään vaihdelaatikkoon ja ensiövetoon on tarkoitettu sama H-D Formula+.
Alunperin tuon ikäisessä oli omanlaisensa öljy laatikossa ja ensiövedossa. Laatikkoon Gearoil ja ensiövetoon Primary case oil.
Noita erillisöljyjä ei enää saa Harrikan pulloissa, mutta tarvikevalmistajilla on.
Itse vaihtaisin varmuudeksi öljyt ja laittaisin Formula+ laatikkoon ja ensiövetoon Primaryöljyn.
Kytkin toimii kyllä Formulallakin, mutta kylmänä hieman tahmeammin kuin Primary oililla.
Motopediassa paljon asiaa uudelle Harrikkakuskille
http://84.234.73.214/wiki/index.php/Tekniikka" onclick="window.open(this.href);return false;
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Vanhemmissa Evoissa on sitten vielä perinteinen säiliö?Pertti kirjoitti:Sen verran korjausta edelliseen, että moottoriöljy löytyy istuimen alta säiliöstä, korkki oikealla puolella ja siinä tikku.
No aina oppii jotain uutta!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
On vielä -99 mallin Softailissakin...en tiedä, onko se sitten uusi vai vanha
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Vormistolle vastaten. Korkkeja saa kaikkien H.D. tarvikeosia myyvien liikkeitten kautta. Orkkis tyyliset korkit ovat ainakin halpoja.
Vaihteiston ongelmat johtuvat joskus vivustostakin. Väljyydet vivustossa voivat tehdä myös kiusaa. Ongelmat ovat joskus hyvin pienestäkin kiinni. Pari kertaa omassa pyörässä on auttanut vaihdevivun akselin puslan rasvaus. Jos on isoja väljyyksiä, ne kannattaa korjata.
Toki kannattaa kokeilla jollain eri merkkisellä öljylläkin ja oikealla määrällä.
Vaihteiston ongelmat johtuvat joskus vivustostakin. Väljyydet vivustossa voivat tehdä myös kiusaa. Ongelmat ovat joskus hyvin pienestäkin kiinni. Pari kertaa omassa pyörässä on auttanut vaihdevivun akselin puslan rasvaus. Jos on isoja väljyyksiä, ne kannattaa korjata.
Toki kannattaa kokeilla jollain eri merkkisellä öljylläkin ja oikealla määrällä.
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Joo tässä on ainakin moottoriöljy tankissa penkin alla, mutta sen jälkeen onkin sitten uutta ja outoa.
Vaihteistoöljyn mittaamiseen kattelin ohjetta ja parissa eri paikassa oli, että ei kierretä kiinni, ja jossain jenkkivideossa pyörä kuului vielä pitää jalalla mitatessa (on kyllä uudempi pyörä, mutta eikö nuo nyt samallalailla katota) https://youtu.be/501Q_w2mF1E?t=2m37s" onclick="window.open(this.href);return false;
Pienkoneissa oon kattonu öljytasot aina kiertämättä korkkia kiinni.
No eniveis ostin motonetistä Bel Rayn vaihteistoöljyt, vaihtelen ne kun tässä joutaa ja katotaan muuttuuko miksikään. Noin 0,7l pitäis olla menekki, katellaan sit osuuko merkit mitenkäänpäin kohilleen
Vivusto tuntuis olevan kunnossa kun sitä tuossa joku ilta nytkyttelin, ja tosiaan vähän lämmettyään vaihteet toimii hienosti.
Vaihteistoöljyn mittaamiseen kattelin ohjetta ja parissa eri paikassa oli, että ei kierretä kiinni, ja jossain jenkkivideossa pyörä kuului vielä pitää jalalla mitatessa (on kyllä uudempi pyörä, mutta eikö nuo nyt samallalailla katota) https://youtu.be/501Q_w2mF1E?t=2m37s" onclick="window.open(this.href);return false;
Pienkoneissa oon kattonu öljytasot aina kiertämättä korkkia kiinni.
No eniveis ostin motonetistä Bel Rayn vaihteistoöljyt, vaihtelen ne kun tässä joutaa ja katotaan muuttuuko miksikään. Noin 0,7l pitäis olla menekki, katellaan sit osuuko merkit mitenkäänpäin kohilleen
Vivusto tuntuis olevan kunnossa kun sitä tuossa joku ilta nytkyttelin, ja tosiaan vähän lämmettyään vaihteet toimii hienosti.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail evo 1340 -91 ja sammuu maantienopeuksissa
Olisko sitten kuitenkin kytkin puolella jotain ongelmaa, ettei levyt irtoa kunnolla tms. Sinne enska puolellekin kannattaisi vaihtaa varmaan öljyt...primary öljyäkin löytyy Motonetista BelRay:ltä.