Rautapäätä ostattelemassa
Rautapäätä ostattelemassa
Tervehdykset uudelta foorumin jäseneltä
Aluksi vähän johdantoa, varsinaiset moottorikysymykset lihavoituna allaolevan ja sitä seuraavan kappaleen jälkeen:
Ekaa Harrikkaa olen tässä harkitsemassa ja koska evot ovat kuulemma hyviä, helppoja ja luotettavia, niin tottakai Rautis vaikuttaa kaikkein houkuttelevimmalta No, on siinä hintapuolikin tietysti mutta vanhat ja vanhanaikaiset koneet kiinnostavat silti enemmän kuin modernit. Muutaman kesän olen nyt ajellut museokilpisellä vm 1973 Honda CB350:llä. Olen siihen tehnyt huollot, säädöt ym näpertelyt itse ja tekniikka on muutenkin vähän niinkuin harrastus. Honda vaan alkaa tuntua vähän pieneltä näin 90+ kiloiselle ja 180cm pitkälle joten jotain raamiltaan isompaa pyörää tekisi mieli.
Nettimoton tarjonnasta on valikoitunut pari-kolme ehdokasta, joiden pyyntihinnan jälkeen olisi budjettia vielä jäljellä korjauksiinkin. Kaikki ovat "tax free", kaksi ilmeisesti käyntikuntoista ja yksi koko lailla osina mutta ajamattomalla, joku aika sitten rempatulla koneella.
Käyntikuntoisia voisi mennä kuuntelemaan, ehkä koeajamaankin, mutta mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota kun niin tekee? "Kuuluuko" rautiksen pitää meteliä muuten kuin pakoputkesta? Ilmeisesti perstuntumalta sen kuuluu loikata vähän ripeämmin kuin Hondan (36hp/160kg)? Mitenkäs se "paljon puhuttu" vaihteiston "tyyppivika" josta kuulee Essolla juttua? Enskaveto ketjulla koneen kyljessä on ihan uusi juttu mulle, mitä mahdollisia ongelmia voi siinä piillä?
Mikä kaasutin olisi paras? Yhdessä on 60-lukuinen orkkis, toisessa S&S ja kolmannessa ilmeisesti CV.
Niin, ja ennenkaikkea, mikä olisi hintahaarukka moottorin sisälle kurkistamiselle, tiivisteiden uusimiselle, tarkastukselle ja tyypillisimmille "varmuuden vuoksi" vaihdettaville osille (vaihteistossa?) jos homman tekee ammattilainen eikä koneesta ole mitään varsinaisesti rikki?
Pyörä tulisi lähinnä työmatka- ja päristelykäyttöön, eli korkeintaan vajaan päivän ajoreissuja, ei moottoritielle. Näpertely on harrasteen suola eli pikku nysväys, kiristely, säätö ym on ihan OK, öljyläikkiä on jo pihassa (ei Hondasta), mutta kaikennäköiset totaalituhot ovat lievä turn-off. Rungon, jarrut ym käyn läpi joka tapauksessa.
Ja jos nyt jollakulla on tiedossa hyvä rautis sopuhintaan niin voi myös ilmoitella. Hakusessa olisi lähinnä sellainen jossa runkoa ei ole muuteltu, jousitus on vielä jäljellä takapäässäkin, saisi olla pinnavanteet (ei haittaa vaikka olisi 18" takana) ja mielellään orkkismallinen kapea etupää.
Aluksi vähän johdantoa, varsinaiset moottorikysymykset lihavoituna allaolevan ja sitä seuraavan kappaleen jälkeen:
Ekaa Harrikkaa olen tässä harkitsemassa ja koska evot ovat kuulemma hyviä, helppoja ja luotettavia, niin tottakai Rautis vaikuttaa kaikkein houkuttelevimmalta No, on siinä hintapuolikin tietysti mutta vanhat ja vanhanaikaiset koneet kiinnostavat silti enemmän kuin modernit. Muutaman kesän olen nyt ajellut museokilpisellä vm 1973 Honda CB350:llä. Olen siihen tehnyt huollot, säädöt ym näpertelyt itse ja tekniikka on muutenkin vähän niinkuin harrastus. Honda vaan alkaa tuntua vähän pieneltä näin 90+ kiloiselle ja 180cm pitkälle joten jotain raamiltaan isompaa pyörää tekisi mieli.
Nettimoton tarjonnasta on valikoitunut pari-kolme ehdokasta, joiden pyyntihinnan jälkeen olisi budjettia vielä jäljellä korjauksiinkin. Kaikki ovat "tax free", kaksi ilmeisesti käyntikuntoista ja yksi koko lailla osina mutta ajamattomalla, joku aika sitten rempatulla koneella.
Käyntikuntoisia voisi mennä kuuntelemaan, ehkä koeajamaankin, mutta mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota kun niin tekee? "Kuuluuko" rautiksen pitää meteliä muuten kuin pakoputkesta? Ilmeisesti perstuntumalta sen kuuluu loikata vähän ripeämmin kuin Hondan (36hp/160kg)? Mitenkäs se "paljon puhuttu" vaihteiston "tyyppivika" josta kuulee Essolla juttua? Enskaveto ketjulla koneen kyljessä on ihan uusi juttu mulle, mitä mahdollisia ongelmia voi siinä piillä?
Mikä kaasutin olisi paras? Yhdessä on 60-lukuinen orkkis, toisessa S&S ja kolmannessa ilmeisesti CV.
Niin, ja ennenkaikkea, mikä olisi hintahaarukka moottorin sisälle kurkistamiselle, tiivisteiden uusimiselle, tarkastukselle ja tyypillisimmille "varmuuden vuoksi" vaihdettaville osille (vaihteistossa?) jos homman tekee ammattilainen eikä koneesta ole mitään varsinaisesti rikki?
Pyörä tulisi lähinnä työmatka- ja päristelykäyttöön, eli korkeintaan vajaan päivän ajoreissuja, ei moottoritielle. Näpertely on harrasteen suola eli pikku nysväys, kiristely, säätö ym on ihan OK, öljyläikkiä on jo pihassa (ei Hondasta), mutta kaikennäköiset totaalituhot ovat lievä turn-off. Rungon, jarrut ym käyn läpi joka tapauksessa.
Ja jos nyt jollakulla on tiedossa hyvä rautis sopuhintaan niin voi myös ilmoitella. Hakusessa olisi lähinnä sellainen jossa runkoa ei ole muuteltu, jousitus on vielä jäljellä takapäässäkin, saisi olla pinnavanteet (ei haittaa vaikka olisi 18" takana) ja mielellään orkkismallinen kapea etupää.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Käy ajamassa ja kokeilemassa niin monta kuin ehdit. Huomaat, että jokainen on erilainen. Osta se paras, jossa ei ole yhtään helposti korjattavaa pikkuvikaa - jos sellaisen löydät. Se tulee halvimmaksi hinnasta riippumatta.
Eikä toimivaa rautista ole mitään syytä purkaa varmuuden vuoksi. Purkaa ja korjaa sitten sen mitä tarvitsee.
Uudemmissa rautiksissa oli jo läppä Keihin, se on oikeasti hyvä ja helppo kaasari eikä ole mitään todellsita syytä korvata sitä muodikkailla S&S:llä tai edes vielä läppää paremmalla CV:llä.
Jos päivittäistä ajopeliä haluaa, niin mahdollisimman vähän paranneltu 80-lukuinen voi olla hyvinkin luotettava vielä.
Itselläni ovat '71 ja '81 rautikset tallissa ja se tuoreempi on huomattavasti parempi jo rungoltaan ja ajoltaan, kuin vanhempi. Eli käyttöpyöräksi 80-85 rautis ja ajoa vaan, eikä turhaa purkamista.
Eikä toimivaa rautista ole mitään syytä purkaa varmuuden vuoksi. Purkaa ja korjaa sitten sen mitä tarvitsee.
Uudemmissa rautiksissa oli jo läppä Keihin, se on oikeasti hyvä ja helppo kaasari eikä ole mitään todellsita syytä korvata sitä muodikkailla S&S:llä tai edes vielä läppää paremmalla CV:llä.
Jos päivittäistä ajopeliä haluaa, niin mahdollisimman vähän paranneltu 80-lukuinen voi olla hyvinkin luotettava vielä.
Itselläni ovat '71 ja '81 rautikset tallissa ja se tuoreempi on huomattavasti parempi jo rungoltaan ja ajoltaan, kuin vanhempi. Eli käyttöpyöräksi 80-85 rautis ja ajoa vaan, eikä turhaa purkamista.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Jos jostain löytäisin viimesiä rautapäitä jotka on jo vaihtovirtalaturilla niin hommaisin varmaan sellasen. Mistähän laatikkoviasta essolla on puhuttu?
Onhan nuo rautapäät hondaa isompia, mutta kannattaa käydä big twinejäkin koettamassa, testin jälkeen vasta tietää kummanlaisen haluaa. Ne on hieman erilaisia pyöriä, Sportster on ihan oikeasti urheilullinen laite vakio big twiniin verrattuna.
Niin, ja niistä äänistä... Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu, ja rautapää jos jokin sitä tuottaa. Mekaanisia ääniä siis on, ihan kaikkia ei pidä säikähtää. Kylmänä tietty enemmän ja lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ei pitäis suurempia ääniä kuulua. Kannattaa ottaa joku vanhempia harrikoita harrastanut kaveri mukaan kaupoille (jos sellainen löytyy), niin ei tartte arvuutella niin paljoa.
Onhan nuo rautapäät hondaa isompia, mutta kannattaa käydä big twinejäkin koettamassa, testin jälkeen vasta tietää kummanlaisen haluaa. Ne on hieman erilaisia pyöriä, Sportster on ihan oikeasti urheilullinen laite vakio big twiniin verrattuna.
Niin, ja niistä äänistä... Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu, ja rautapää jos jokin sitä tuottaa. Mekaanisia ääniä siis on, ihan kaikkia ei pidä säikähtää. Kylmänä tietty enemmän ja lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ei pitäis suurempia ääniä kuulua. Kannattaa ottaa joku vanhempia harrikoita harrastanut kaveri mukaan kaupoille (jos sellainen löytyy), niin ei tartte arvuutella niin paljoa.
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Käy ajamassa myös Big Twinejä, Dynat, Touringit ja Softailit.. Jos mittaa on 180, tuskastut jossain vaiheessa kuitenkin ja oot taas vaihtamassa. Ajamalla se selviää, ei kannata ostaa mielikuvien perusteella. Aja kunnon lenkki eikä mitään korttelinkiertoa.
Mulle pyöräksi valikoitui touring vaikka se oli varmasti listalla viimeisenä.
Mulle pyöräksi valikoitui touring vaikka se oli varmasti listalla viimeisenä.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Viimeksi muokannut Arsuva, 18:43 21.07.2017.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rautapää -84 1-litra uudempi malli;-)
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Tuohon mainitsemaasi käyttöön loppupään rautis on kyllä ihan soiva peli, jos hyvän löydät. Yhdellä akverilla olisi '81 shovelikin myynnissä ja sopisi myös ko. tarkoitukseen ja vaikka pidemmällekin matkalle. Itse olen vastaavalla '75 shovelilla käynyt Helsingistä Pallaksella ja takaisin, 2500 km viikon reissuna.
'81 rautiksella pisin viikonloppureissu on ollut 1200 km.
Ovat ne hurjat näillä enemmänkin ajaneet, mutta kuvastakoon tuo nyt jotain noiden eroista.
Paikkakuntatieto nimimerkin yhteydessä auttaisi paikallisia asiaa tuntevia jeesaamaan asiassa. Harrikkakuskeilla kun se kaverin auttaminen on jopa tapana useimmiten
'81 rautiksella pisin viikonloppureissu on ollut 1200 km.
Ovat ne hurjat näillä enemmänkin ajaneet, mutta kuvastakoon tuo nyt jotain noiden eroista.
Paikkakuntatieto nimimerkin yhteydessä auttaisi paikallisia asiaa tuntevia jeesaamaan asiassa. Harrikkakuskeilla kun se kaverin auttaminen on jopa tapana useimmiten
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Kiitokset kaikille neuvoista ja vinkeistä!
Rautapää (tai muu Sportster) on minulla listalla aika korkealla paljolti budjettisyistäkin. Halvin ei-Sportster nettimotossa on luokkaa 6 tonnia (jos jepjepin ym kolaripyörät jätetään huomiotta) kun taas Sportstereilla on hintalapun eka numero jopa kolmonen. Ei sillä että olisin viimeisiäni tähän laittamassa mutta on vaan paljon muutakin rahareikää/harrastetta, ja hiljattain myymästäni harrasteautosta saadut rahnat riittäisivät mukavasti. Big Twinien hinnoilla alkaa saamaan jo niin monenlaista laitetta (Britit, italot ym) että valintakin menee jo vaikeaksi... H-D kun ei ole pakkomielle (vielä ), vaan hakusessa on "joku" räyhäkäs, keskirankka, sopivasti kulkeva ja paukkuva laitos joka pistää rintakarvat kasvamaan
Toinen Sportsteria puoltava juttu mielessäni on juuri se "urheilullisuus" josta Kiwi mainitsi. Nykyinenkin rassi on tehtaan mukaan "Super Sport" ja mieluiten ajan pikkuteillä, yleensä max 150-200km reissuja. En usko että alan matkamotoristiksi ainakaan lähiaikoina. Moneen Sportsteriinkin on vaan laitettu pitkää ja loivaa keulaa, tai ainakin leveätä, perä on alhaalla, jalkatapit edessä jne juttuja jotka eivät oikein sytytä. Nämähän toki saa muutettua takaisin, eikä se liene edes vaikeaa/kallista jos alkuperäiset osat ovat tallessa.
Varmaan Big Twinistä saisi tehtyä Sportsterin tyyppisen kun vähän karsisi ylimääräisiä osia jne, vähän niinkuin old skool bobber-meiningillä. Etuna olisi ilmeisesti suurempi ja tukevampi raami verrattuna Sportsteriin.
Jos vertailukohtaa visiolleni hakisi automaailmasta, niin mulla oli joskus MGB. Ei se nopea ollut, 90hp, mutta tuoksui autolle (=öljyn, maantiepölyn, nahan ja muutaman muun sulotuoksun cocktail), piti ääntä (tupla SU:t ja suora 2" putki) ja pisti tukan sekaisin kun tuulilasi oli vain 25cm korkea ja kuomua käytettiin vain jos satoi aivan liikaa. Moottorin ja maantien tunsi persuksissa, 90km/h 80:n mutkatiellä oli riittävä nopeus vauhdin hurman saavuttamiseen, ja parin tunnin keikalta tultiin korvat humisten ja suu virneessä No, ajeleppa yhdeksääkymppiä vaikka Mersun SLK:lla... Ei tunnu juuri miltään.
No, nyt aletaan etääntyä jo moottori/vaihteistoaiheesta, sorry jaarittelut.
Esson baarin juttu vaihdeaskista oli jotain sellaista että kulahtaneessa askissa voi valikoitua kaksi vaihdetta yhtaikaa päälle jota seuraa kallis rusahdus, voi mennä jopa lohko rikki. Mutta tämä kai varoittaa ennakkoon hylkimällä jotain vaihdetta kiihdytyksessä? No, kuitenkin, ei ole kynnyskysymys kurkata sisälle ja sijoittaa mielenrauhaan muutama satanen vs mahdollisuus siihen kalliiseen rusahdukseen.
Niin joo, Joe, täällähän minä majailen, Tampereen kupeessa Hämeenkyrössä. On tässä muutama työkaveri H-D harrastaja, yhdellä on ennen sotia tehty Knuckle, yhdellä Pannu-kopteri ja isompia evo-malleja on muutamilla. Knucklemiehellä on pitkä tausta näiden kanssa, joskaan ei ole rautista koskaan omistanut. Tutuntuttuja sitten onkin varmaan aika liuta. Hienoa kun on porukka auttavaista
EDIT: Niin, tosiaan, täytyy tosiaan käydä koeajamassa muutama, katsoa koveneeko kuume vai lässähtääkö, ja näkee/tuntee samalla minkälainen laite olisi se eniten oikea minulle.
Rautapää (tai muu Sportster) on minulla listalla aika korkealla paljolti budjettisyistäkin. Halvin ei-Sportster nettimotossa on luokkaa 6 tonnia (jos jepjepin ym kolaripyörät jätetään huomiotta) kun taas Sportstereilla on hintalapun eka numero jopa kolmonen. Ei sillä että olisin viimeisiäni tähän laittamassa mutta on vaan paljon muutakin rahareikää/harrastetta, ja hiljattain myymästäni harrasteautosta saadut rahnat riittäisivät mukavasti. Big Twinien hinnoilla alkaa saamaan jo niin monenlaista laitetta (Britit, italot ym) että valintakin menee jo vaikeaksi... H-D kun ei ole pakkomielle (vielä ), vaan hakusessa on "joku" räyhäkäs, keskirankka, sopivasti kulkeva ja paukkuva laitos joka pistää rintakarvat kasvamaan
Toinen Sportsteria puoltava juttu mielessäni on juuri se "urheilullisuus" josta Kiwi mainitsi. Nykyinenkin rassi on tehtaan mukaan "Super Sport" ja mieluiten ajan pikkuteillä, yleensä max 150-200km reissuja. En usko että alan matkamotoristiksi ainakaan lähiaikoina. Moneen Sportsteriinkin on vaan laitettu pitkää ja loivaa keulaa, tai ainakin leveätä, perä on alhaalla, jalkatapit edessä jne juttuja jotka eivät oikein sytytä. Nämähän toki saa muutettua takaisin, eikä se liene edes vaikeaa/kallista jos alkuperäiset osat ovat tallessa.
Varmaan Big Twinistä saisi tehtyä Sportsterin tyyppisen kun vähän karsisi ylimääräisiä osia jne, vähän niinkuin old skool bobber-meiningillä. Etuna olisi ilmeisesti suurempi ja tukevampi raami verrattuna Sportsteriin.
Jos vertailukohtaa visiolleni hakisi automaailmasta, niin mulla oli joskus MGB. Ei se nopea ollut, 90hp, mutta tuoksui autolle (=öljyn, maantiepölyn, nahan ja muutaman muun sulotuoksun cocktail), piti ääntä (tupla SU:t ja suora 2" putki) ja pisti tukan sekaisin kun tuulilasi oli vain 25cm korkea ja kuomua käytettiin vain jos satoi aivan liikaa. Moottorin ja maantien tunsi persuksissa, 90km/h 80:n mutkatiellä oli riittävä nopeus vauhdin hurman saavuttamiseen, ja parin tunnin keikalta tultiin korvat humisten ja suu virneessä No, ajeleppa yhdeksääkymppiä vaikka Mersun SLK:lla... Ei tunnu juuri miltään.
No, nyt aletaan etääntyä jo moottori/vaihteistoaiheesta, sorry jaarittelut.
Esson baarin juttu vaihdeaskista oli jotain sellaista että kulahtaneessa askissa voi valikoitua kaksi vaihdetta yhtaikaa päälle jota seuraa kallis rusahdus, voi mennä jopa lohko rikki. Mutta tämä kai varoittaa ennakkoon hylkimällä jotain vaihdetta kiihdytyksessä? No, kuitenkin, ei ole kynnyskysymys kurkata sisälle ja sijoittaa mielenrauhaan muutama satanen vs mahdollisuus siihen kalliiseen rusahdukseen.
Niin joo, Joe, täällähän minä majailen, Tampereen kupeessa Hämeenkyrössä. On tässä muutama työkaveri H-D harrastaja, yhdellä on ennen sotia tehty Knuckle, yhdellä Pannu-kopteri ja isompia evo-malleja on muutamilla. Knucklemiehellä on pitkä tausta näiden kanssa, joskaan ei ole rautista koskaan omistanut. Tutuntuttuja sitten onkin varmaan aika liuta. Hienoa kun on porukka auttavaista
EDIT: Niin, tosiaan, täytyy tosiaan käydä koeajamassa muutama, katsoa koveneeko kuume vai lässähtääkö, ja näkee/tuntee samalla minkälainen laite olisi se eniten oikea minulle.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Moro
Knuklemieskin tietää, että rautapää on samanlainen kuin kaikki muutkin vanhat koneet. Mitä enemmän tehtaan tekemiä parannellaan, sitä vikaherkempiä ne tahtovat olla. Paras kaasari rautapäähän on cv- keihin ja vaihteiston räjähdys on tilastotappio samalla lailla kuin lentokoneen putoaminen.
Mahdollisimman muuttamaton ja moitteettomasti toimiva rautis on pitkäaikainen kumppani, kun sen kujeet oppii.
Jk. Tunnen tuon knuklemiehen
Knuklemieskin tietää, että rautapää on samanlainen kuin kaikki muutkin vanhat koneet. Mitä enemmän tehtaan tekemiä parannellaan, sitä vikaherkempiä ne tahtovat olla. Paras kaasari rautapäähän on cv- keihin ja vaihteiston räjähdys on tilastotappio samalla lailla kuin lentokoneen putoaminen.
Mahdollisimman muuttamaton ja moitteettomasti toimiva rautis on pitkäaikainen kumppani, kun sen kujeet oppii.
Jk. Tunnen tuon knuklemiehen
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapäätä ostattelemassa
No nyt on homma ehkä vähän nytkähtänyt eteenpäin...
Tähtäimessä on nyt hurmaava loppupään rautis, tarkoitus on mennä tsekkaamaan se henk kohtaisesti lähiaikoina. Näin lomakaudella ja etäisyyden takia en välttämättä saa ketään tietäjää mukaani joten joutunen suoriutumaan yksin.
Kyseinen peli on koko lailla tehtaan kuosissa, seissyt ilmeisesti kauan, uitettu USAsta jokseenkin tuossa kunnossa viime vuonna. Maileja joku 40+k. Myyjä kertoi että tuollaisenaan se ei ole ajoon valmis mutta käyntiin saadaan kyllä.
Oliskos arvon raadilla heittää hyviä pointtereita mitä erityisesti kannattaisi katsoa (öljyt, enska, hanski, mitä niitä nyt on) etten nyt aivan skeidaan nyrkkiäni lykkää? Tosiaan moottoripyörät, tai no ainakin vanhat twini-Hondat tyypillisimpine metkuineen on tuttuja, mutta lähinnä rautiksen ominaisjuttuja kaipaan.
Tai jos on joku linkki tms johonkin "for dummies" tyyliseen ohjepakettiin, niin kiitollinen olisin.
Tähtäimessä on nyt hurmaava loppupään rautis, tarkoitus on mennä tsekkaamaan se henk kohtaisesti lähiaikoina. Näin lomakaudella ja etäisyyden takia en välttämättä saa ketään tietäjää mukaani joten joutunen suoriutumaan yksin.
Kyseinen peli on koko lailla tehtaan kuosissa, seissyt ilmeisesti kauan, uitettu USAsta jokseenkin tuossa kunnossa viime vuonna. Maileja joku 40+k. Myyjä kertoi että tuollaisenaan se ei ole ajoon valmis mutta käyntiin saadaan kyllä.
Oliskos arvon raadilla heittää hyviä pointtereita mitä erityisesti kannattaisi katsoa (öljyt, enska, hanski, mitä niitä nyt on) etten nyt aivan skeidaan nyrkkiäni lykkää? Tosiaan moottoripyörät, tai no ainakin vanhat twini-Hondat tyypillisimpine metkuineen on tuttuja, mutta lähinnä rautiksen ominaisjuttuja kaipaan.
Tai jos on joku linkki tms johonkin "for dummies" tyyliseen ohjepakettiin, niin kiitollinen olisin.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Veikkaisin, että Joe Cool osaa sanoa hyviä vinkkejä ainakin... jos vaan on paikalla!KariFS kirjoitti:
Oliskos arvon raadilla heittää hyviä pointtereita mitä erityisesti kannattaisi katsoa (öljyt, enska, hanski, mitä niitä nyt on) etten nyt aivan skeidaan nyrkkiäni lykkää? Tosiaan moottoripyörät, tai no ainakin vanhat twini-Hondat tyypillisimpine metkuineen on tuttuja, mutta lähinnä rautiksen ominaisjuttuja kaipaan.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Rautapäätä ostattelemassa
1977 on mallina osien puolesta hankala. Vuosimalli on sellainen, jossa on vanhaa ja uutta sekaisin moottorissa. Joitakin osia tilatessa pitää olla malli mukana ja sittenkin tulee väärä, kun myyjällä ei ole mitään käsitystä aiheesta.
75-76 ovat sellaisia, joissa on vaihdekeppi siirretty ulkoisella vivustolla oikealta vasemmalle. Siinä on uutenakin ollut suuri liikerata polkimessa, koska asia on toteutettu exjarrupolkimen "osilla".....vanhana sitten on enemmän tai vielä enemmän välystä, joka tekee vaihtamisesta aika viitteellistä.
Tuon saa kyllä pikkuvaivalla muutettua vanhan malliseksi oikealle puolelle, jolloin poljin toimii kuin ajatus. Laatikossa pitää kyllä käydä sisällä.
Toiset rautapäät ovat hiljaisia, toiset eivät. Meillä on kumpaakin laatua, eikä sitä toista ole saatu hiljaiseksi vaikka joskus on tosissaan yritettykin. Silti rouva on monet vuodet yksin tehnyt kyseisellä laitteella matkaa Ylläksen reissuja myöten.
Meillä on rautiksilla ajeltu n.130tkm, rouvan rotalla se sata ja mun xlch:llaloput. Rouvan pyörää on joskus matkalla parsittu, mutta koskaan ole rautalangalla korjattua osaa jätetty olemaan.
Pääasia on, että laitetta kuunnellaan ja toimitaan ennen kuin uusi ääni tulee silmin havaittavaksi.
75-76 ovat sellaisia, joissa on vaihdekeppi siirretty ulkoisella vivustolla oikealta vasemmalle. Siinä on uutenakin ollut suuri liikerata polkimessa, koska asia on toteutettu exjarrupolkimen "osilla".....vanhana sitten on enemmän tai vielä enemmän välystä, joka tekee vaihtamisesta aika viitteellistä.
Tuon saa kyllä pikkuvaivalla muutettua vanhan malliseksi oikealle puolelle, jolloin poljin toimii kuin ajatus. Laatikossa pitää kyllä käydä sisällä.
Toiset rautapäät ovat hiljaisia, toiset eivät. Meillä on kumpaakin laatua, eikä sitä toista ole saatu hiljaiseksi vaikka joskus on tosissaan yritettykin. Silti rouva on monet vuodet yksin tehnyt kyseisellä laitteella matkaa Ylläksen reissuja myöten.
Meillä on rautiksilla ajeltu n.130tkm, rouvan rotalla se sata ja mun xlch:llaloput. Rouvan pyörää on joskus matkalla parsittu, mutta koskaan ole rautalangalla korjattua osaa jätetty olemaan.
Pääasia on, että laitetta kuunnellaan ja toimitaan ennen kuin uusi ääni tulee silmin havaittavaksi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Kiitokset lisävinkeistä!
Kyseinen pyörä on vm 83, olikohan siitäkin uusi ja vanha malli olemassa. Tässä yksilössä näyttäisi olevan erillinen laturi moottorin edessä, ja sen alapuolella patruunamallin öljynsuodatin. Myös jäähdytin on lisätty.
Toinen jota katselin oli 77, hyvä tietää tuo osien sekavuus, tosin se yksilö on hieman "rakenneltu" eli voi sisältää mitä vain.
Löysin joitakin manuskoja, yhdessä puhuttiin "Shovelhead Sportsterista", tarkoittaen ilmeisesti näitä Evoa edeltäviä malleja... Pitää perehtyä. Rautiksessa ilmeisesti säädetään venttiilinvälykset "sormituntumalla"? Öljyt tsekataan säiliöstä, ja öljynkiertoa voi tarkkailla sieltä myös. Onko näihin ihan perusperusjuttuihin jotain tärppejä vielä?
Lisähaasteen mulle tuo se että pyörä on Tallinnassa, eli pitkän tsekkausreissun lisäksi tulee mahdollisesti maahantuonti. Onko siinä ihmeempiä? EU:tahan tässä ollaan kaikki kuitenkin.
Kyseinen pyörä on vm 83, olikohan siitäkin uusi ja vanha malli olemassa. Tässä yksilössä näyttäisi olevan erillinen laturi moottorin edessä, ja sen alapuolella patruunamallin öljynsuodatin. Myös jäähdytin on lisätty.
Toinen jota katselin oli 77, hyvä tietää tuo osien sekavuus, tosin se yksilö on hieman "rakenneltu" eli voi sisältää mitä vain.
Löysin joitakin manuskoja, yhdessä puhuttiin "Shovelhead Sportsterista", tarkoittaen ilmeisesti näitä Evoa edeltäviä malleja... Pitää perehtyä. Rautiksessa ilmeisesti säädetään venttiilinvälykset "sormituntumalla"? Öljyt tsekataan säiliöstä, ja öljynkiertoa voi tarkkailla sieltä myös. Onko näihin ihan perusperusjuttuihin jotain tärppejä vielä?
Lisähaasteen mulle tuo se että pyörä on Tallinnassa, eli pitkän tsekkausreissun lisäksi tulee mahdollisesti maahantuonti. Onko siinä ihmeempiä? EU:tahan tässä ollaan kaikki kuitenkin.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäätä ostattelemassa
77 on ollut kauan myynnissä, eikä se minuakaan lämmitä.
83 taas on melko varmasti seissyt toodella kauan ja sen kanssa saa varautua muuhunkin kuin pelkkään käynnistykseen. Muuten kyllä hieno ja pikkuisen harvinaisempi "korimalli vielä tehtaan kuosissa.
Ensimmäiseksi kannattaisi hankkia sellainen, jolla pääsee koeajamaan ja joka on kilvissä jo valmiiksi.
Rautis on sellainen, että sitä usein korjataan puutteellisin tiedoin innolla, mutta tulos ei aina ole toimiva.
Siihen pätee sama kuin muihinkin, mitä enemmän parannuksia pyörään on jälkeenpäin tehty, sen huonommin se yleensä toimii.
Itse etsisin sellaista viidentonnin alkuperäisen näköistä, joka on ollut Suomessa ajossa jo jonkin aikaa.
83 taas on melko varmasti seissyt toodella kauan ja sen kanssa saa varautua muuhunkin kuin pelkkään käynnistykseen. Muuten kyllä hieno ja pikkuisen harvinaisempi "korimalli vielä tehtaan kuosissa.
Ensimmäiseksi kannattaisi hankkia sellainen, jolla pääsee koeajamaan ja joka on kilvissä jo valmiiksi.
Rautis on sellainen, että sitä usein korjataan puutteellisin tiedoin innolla, mutta tulos ei aina ole toimiva.
Siihen pätee sama kuin muihinkin, mitä enemmän parannuksia pyörään on jälkeenpäin tehty, sen huonommin se yleensä toimii.
Itse etsisin sellaista viidentonnin alkuperäisen näköistä, joka on ollut Suomessa ajossa jo jonkin aikaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Joopa, tuosta puutteellisin tiedoin/taidoin/budjetein korjailusta on paljon varoituksia kun rautiksista puhutaan. Itse olen havainnut ihan vaan kuvien ja ilmoitusten perusteella että niistä kuten myös uudemmista Sportstereista halutaan tehdä jotain muuta kuin ne ovat, on isoa tankkia, leveätä keulaa, siirtosarjaa, madallettua perää, mattamustaa jne. Makuja on monia mutta useimmat noista muutoksista ovat sellaisia että joutuisin ne purkamaan ja etsimään alkuperäisemmät osat.
Tuo kasikolmonen Roadsteri kiehtookin juuri alkuperäisyytensä takia. Aika paljon maileja ja räpeltämätön olemus antaisi ymmärtää että ajossa ollessaan se on saattanut olla ns asiaa ymmärtävällä, jonka jälkeen on vaan jäänyt... Koi syö ja ruoste raiskaa mutta ei niin pahasti ehkä kuin osaamaton mekaanikko No, voihan se olla vaikka tulvavahingon takia vakuutusyhtiön lunastama (valkoiset tussimerkinnät tankissa), sellaiset autot ainakin ovat melkoisia pommeja.
Hyvä pointti tuo että koeajo olisi viisasta, kuten myös ajokuntoisen hankkiminen ensimmäiseksi H-Deeksi. Viiden tonnin orkkikset menevät yleensä evo-osastolle, olisihan viidennessä vaihteessa ja kuminauhavedossa tietysti puolensa. Eikä se evo vs Rautapää mikään kynnyskysymys ole muutenkaan.
Tuo kasikolmonen Roadsteri kiehtookin juuri alkuperäisyytensä takia. Aika paljon maileja ja räpeltämätön olemus antaisi ymmärtää että ajossa ollessaan se on saattanut olla ns asiaa ymmärtävällä, jonka jälkeen on vaan jäänyt... Koi syö ja ruoste raiskaa mutta ei niin pahasti ehkä kuin osaamaton mekaanikko No, voihan se olla vaikka tulvavahingon takia vakuutusyhtiön lunastama (valkoiset tussimerkinnät tankissa), sellaiset autot ainakin ovat melkoisia pommeja.
Hyvä pointti tuo että koeajo olisi viisasta, kuten myös ajokuntoisen hankkiminen ensimmäiseksi H-Deeksi. Viiden tonnin orkkikset menevät yleensä evo-osastolle, olisihan viidennessä vaihteessa ja kuminauhavedossa tietysti puolensa. Eikä se evo vs Rautapää mikään kynnyskysymys ole muutenkaan.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautapäätä ostattelemassa
Pian päästäänkin museaalisiin arvoihin.....
Alkuperäinen maali hiukan kuluneenakin pesee uuden alkuperäisenkaltaisen maalauksen 100-0, jopa hieman fiksattunakin. Esim. tuo tallinnan poikien 83 näyttäisi kuvien perusteella kuuluvan kategoriaan hyvä alkuperäiskunto. Puhdistettuna ja kiillotettuna tietenkin....tosin yksi kuva valehtelee enemmän kuin sata trumppia...
Vitosella saa jo aika tuoreen evon....
5-vaihteisen itse ottaisin ja tehtaan tekemän 1200:n
Alkuperäinen maali hiukan kuluneenakin pesee uuden alkuperäisenkaltaisen maalauksen 100-0, jopa hieman fiksattunakin. Esim. tuo tallinnan poikien 83 näyttäisi kuvien perusteella kuuluvan kategoriaan hyvä alkuperäiskunto. Puhdistettuna ja kiillotettuna tietenkin....tosin yksi kuva valehtelee enemmän kuin sata trumppia...
Vitosella saa jo aika tuoreen evon....
5-vaihteisen itse ottaisin ja tehtaan tekemän 1200:n
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!