Huoltopukki?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Taas tällainen aloittelijamainen kysymys :oops:

Sportsterin sivutuki päästää laitteen aika lailla länälleen, ja molemmat pyörät pysyvät myös tiukasti maassa. Olen aikaisemmin touhunnut vain 70-luvun alun Hondien kanssa, niissä on keskituki joka nostaa takapyörän irti, ja etupyörän saa ilmaan kun keskituella olevaa laitetta nostaa vaikka tunkilla rungon alta. En siis ole vielä koskaan tarvinnut/kaivannut huoltopukkia tai nostinta.

No, nyt on tilanne toinen :) Minkälaisia nostimia käytätte te jotka itse pyöriänne ruuvailette? Nostopöytä olisi kiva mutta vaatii tietysti tilaa, ja sen lisäksi joka tapauksessa tarvitaan joku tunkki tai muu jolla saa pyörät ilmaan. Toki sellaisen kanssa voisi puuhailla seisaaltaan, konttailu ja pyllistely lattialla olevan motskarin ympärillä vaatii tilaa sekin, kuten jakkaran kanssa rullailukin. Moto-njetissä on myös semmoinen pienempi nostin joka nostaa rungon alta vähän matkaa, joten pyörät saa irti toisin kuin ison pöydän kanssa. Sitten on olemassa vielä semmoinen etupyörän lukitusssysteemi tai kuljetustuki, jonka voi ruuvata lattiaan, se pitäisi prätkän kivasti pystyasennossa ja lattialla silloin kun tehdään sellaisia hommia joissa ei tarvitse saada pyöriä ilmaan.

Mun hommat ovat aluksi tuon rakkineen elvytystä/läpikäyntiä tekniikan osalta, joskus ehkä pitää ottaa siitä runko irralleen ja maalauttaa, jatkossa toivottavasti lähinnä määräaikaishuoltoja ym. eli laidasta toiseen.

Suuresti arvostaisin suosituksia ja vinkkejä :)

Tässä nämä harkitsemani härvelit:

Nostopöytä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/807517/M ... -180-760mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nostin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/807509/M ... -140-410mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuljetustuki: http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832833/ ... tupyoralle" onclick="window.open(this.href);return false;
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Kaikki kysymykset on hyviä... vastaukset voi sitten aina olla mitä sattuu.... :lol:
Itsellä on tuo malli "Motonet" ja hyvin on tuon maamoottorin kanssa sillä pärjännyt!
http://www.motonet.fi/fi/tuote/807509/M ... -140-410mm
Nostaa jopa sen verran korkealle, että saa jopa takarenkaan pois ilman suurempia purkamisia!
Ainostaan öjlynvaihdossa se on ollut sivutuella, kun ei tuon kanssa onnistu!
Ja siinä on jopa hyvä säilyttää se talven yli hieman maasta nostettuna... sanoin kun pystyy tuon avulla pyöräyttään sen tallissa tasaisella jopa ympäri!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jep, Pave, itsekin olin tuon nostimen kannalle taipumassa. Miten/millä kiinnität "maamoottorisi" nostimeen, vai kiinnitätkö?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Nostin. Varauksella. Street Bob kulkee sen verran matalalla, että tarvitsen ajaa etupyörän noin 5cm (kakkosnelosen pala) päälle. Toisekseen pyörän alla ei ole kahta runkoputkea vaan tekniikkaa joten laudanpala etuvasemmalle nosturin päälle. Nämä onnistuvat hyvin jos on avustaja, yksin saa vähän voimistella.

Pyörä sidotaan nostimeen hihnoilla. Keikkuu se siinä, mutta on toistaikseksi pysynyt. Enin mitä oon nosturilla purkanut on takahaarukka Dynasta irti. Renkaita oon vaihdellut edes ja taakse myös. Ja keulan ottanut pois.

Sportsteri on kevyempi ja sen saa muutenkin helpommin nosturlle (kuin Dynan).

Ja niin joo sitten kun purkaa pyörästa toista päätä, niin tasapaino nosturilla olevalle osalle on vähän hakusessa. Oon sitten sitonut kasan läheisiin kalusteisiin tai vaikka viereiseen motskariin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Mulla on kanssa tuo nostin. Dynaa en ole uskaltanut sillä nostaa, kun joutuu aika tarkkaan katsomaan mihin kohtaan sen sovittaa ettei mene nurin ja jos vaikka takarenkaan ottaa pois niin menee vaarallisesti jo epätasapainoon. 2000-luvun Sportster on seisontatuki vähän tiellä, mutta se nousee muuten ongelmitta. Mulla on lisäksi saksinostin, kun tuo on koko ajan varattuna kun jälkikasvu ropaa omia konepyöriään.

Jahka saan tuota talliani järjestettyä uudelleen niin varmaan joku nostopöytä täytyy hommata. Isompia hommia ei jaksa tehdä lattialla kyykkimällä, eikä tuo nostin sovellu mulla pitkäaikaiseen nostamiseen kun tallissa on melkoinen trafiikki välillä ja saa pelätä tuuppaako joku projektina olevan mopon nurin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:34 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nuo kaikki on hankittu ja niitä käytettykin ;)

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000021674/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollainen olisi jouten, kun hankin nostopöydän ja sen jälkeen käyttänyt vain kerran.

Tule nyt kurkkaamaan tuo '81 rautis ja nosta tuo nostin samalla peräkonttiin, saat 50 e 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joe:lla ne vaan tarjoukset paranee :lol: Millä nostat pyörää irti nostopöydästä?

Tuo Harikan esittelemä saksinostin on tietysti siitä kiva että kun se on mekaaninen, niin se ei valu itsekseen alas. Toki biltsun/motonetin nosturissa on lukitus hydrauliikkaa varmistamassa. Jos halutaan nostaa koko motskari ilmaan, niin varmaankin tarvitaan kaksi saksinostinta?

Voi olla että päädyn ainakin tuohon pieneen eturenkaan lukitusvehkeeseen, sillä saa tuettua pyörän pystyyn pihallakin esim kaasuttimen säätöä ajatellen ym juttuihin joissa kone käy tai tarvii lämmitttää, miksei öljynvaihtoihin/tarkistuksiinkin... Hydrauli- tai muu pienempi nostolaite saa paikan työpöydän alta, pöytä kun on vielä alkuaineina (pino kakkosnelosia) niin sen mittoihin voi vielä vaikuttaa. Hyvä pointti se talvisäilytys pyörät irti lattiasta, eipä tule litteää kohtaa renkaaseen.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:34 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

KariFS kirjoitti:Jep, Pave, itsekin olin tuon nostimen kannalle taipumassa. Miten/millä kiinnität "maamoottorisi" nostimeen, vai kiinnitätkö?
Välillä olen kiinnittäny niillä mukana tulevilla remmeillä, varsinkin jos on joutunut ottamaan renkaita pois tai tekemään jotain muuta vastaavaa, jossa voi tasapaino olla "koetuksella"
Mutta jos vaikka vaan tallissa pyöräyttänyt puolikierrosta eli keula tulosuuntaan, en silloin ole kiinnittänyt mitenkään!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

KariFS kirjoitti:Joe:lla ne vaan tarjoukset paranee :lol: Millä nostat pyörää irti nostopöydästä?

Voi olla että päädyn ainakin tuohon pieneen eturenkaan lukitusvehkeeseen, sillä saa tuettua pyörän pystyyn pihallakin esim kaasuttimen säätöä ajatellen ym juttuihin joissa kone käy tai tarvii lämmitttää, miksei öljynvaihtoihin/tarkistuksiinkin... Hydrauli- tai muu pienempi nostolaite saa paikan työpöydän alta, pöytä kun on vielä alkuaineina (pino kakkosnelosia) niin sen mittoihin voi vielä vaikuttaa. Hyvä pointti se talvisäilytys pyörät irti lattiasta, eipä tule litteää kohtaa renkaaseen.
Joella on reilu motoristihenki!
Tuo mikä tulee eturenkaaseen on siinä kohtaa huono, jos pitää ottaa eturengas pois.... Toki niin näistä kaikista malleista löytyy huonopuoli jossain kohtaa ja silloin melkein pitäisi olla kaksi erilaista.
Ja ei ehkä niinkään tuo litteä kohta renkaassa, vaan samalla myös jouset ei ole yhtään kuormittunut! Mopothan nyt onneksi on kevyitä, mutta aikoinaan noin suositeltiin jopa autojen pisempiaikaiselle säilytykselle, jos en ihan väärin muista......
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Jos olis nostin lähempänä kävisin ostamassa pois. Mulla on normi takaswingin alle tuleva nostin noille japsikyykyille. Samoin keulaan samanlainen,sen saa myös emäputkeen kiinni,ei ole tullut koskaan koitettua saako noilla Harrikan ilmaan?
Keskiseisonta tuki on yleensä isoissa japsi matkapyörissä,on kyllä hyvä huolloissa ja renkaan vaihdossa.
Harrikoissa ei ole tainnut olla sitten 20-30 luvun?
Mulla on tuo 19,95 maksava Motonetin nostin josta oli ylempänä kuva. On halpa ja hyvä. Sillä nousee ainakin etunen ilmaan helposti ja käy huoltopukkina. Sivuille jää tilaa myös. Käy kaikkiin jossa runkoputket alla ja ei vaan ole pakosarja edessä,kuten osassa japseista. Omaa Dynaa olen tuolla nostellut,saa myös ulkona helposti pyörän suoraan pikku ropaamista varten.
Tuollanen huolto pöytä 400€ on hankittava jossain vaiheessa. Silloin on oltava yhden auton talli sitten mp käyttöön pyhitetty,vie muuten liikaa tilaa.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

-Heluna- kirjoitti:
Pave. kirjoitti:Ollaan kyllä täysi OT, mutta....
Jos lainaat tekstiä ja sinne tulee ihan jotain muuta, niin tiedät kyllä itsekin, että sellainen EI OLE mikään painovirhe tai muukaan ja käsittääkseni en kyllä ole missä tuollaista harrastanut?
Mutta jos joskus lainaan tekstiäsi niin voit kyllä olla samalla tavalla vaikka Heluna tai joku muu!!!!!
PS. Enkä kyllä muista olenko jossain vahingossa saanut aikaiseksi jonkun "pianovihreen" enkä sitä kyllä löytänyt vaikka yritn vähän etsiäkin.... voitko näyttää missä niin on vaihingossa käynyt?
Harakka => Pölö...
Pertti on sujuvasti käyny muokkaamassa molempien kirjotuksia, eihä niitä ennää oo, syy: Henkilöön käyviä poistettu. Joten mitäs näistä :roll: :?:
Jos noin ikävästi on käynyt, niin en kyllä sitten ole huomannut itsekään ja on ollut ihan puhdas vahinko! Pahoittelut siitä........ On mukain joskus vahingossa tekstissä mainittu Peveksi ja jotain muutakin ollut joskus jossain muualla foorumissa, mutta mitäs noista....... Mutta ei se silti tuonne lainausosioon sitä muuta..........
Edit: Pitkään kyllä luin tuon nimimerkkisi -Harrikka- eli kahdella r-kirjaimella.... mutta alkoi itseäkin naurattamaan täällä jos noin olen kirjoittanut :lol: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Pave., 14:27 07.09.2017.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Jerry lee kirjoitti: Keskiseisonta tuki on yleensä isoissa japsi matkapyörissä,on kyllä hyvä huolloissa ja renkaan vaihdossa.
Harrikoissa ei ole tainnut olla sitten 20-30 luvun?
Jos en ihan väärin muista, niin eikös joihinkin malleihin saa ostettua joko lisävarusteena tai tarvikkeena?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Voi saadakin? Mulla ei ole tullut vastaan. Noi takaswingin alle tulevat pukit tuskin käy suoraan Harrikan nostoon,on varmaan putket tiellä. Oma projekti oli vaan pitkään ilman putkia,ei vaan tullut mieleenkään koittaa pukkia Dynaan. Olisi kai se sillä noussut myös.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Vastaa Viestiin