Rautapään imusarjan laippa

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Hommasin Keihin CV-kaasuttimen rautikseen, ja tarttis kiinnitys vielä keksiä. Laipallisia kumikurkkuja on pilvin pimein, pitäisi vaan tietää laipan mitat. Jep, onhan mulla se pyörä tallissa mutta siinä on vielä vanha säätösuutin-Bendix kiinni. Ja sitäpaitsi on kylmä, pimeä, mukakiire ja laiskottaa...

Niinettätuota olisikos jollakulla mittakuvaa kyseisestä laipasta niin voisin kodin lämmössä scouttailla/surffailla sopivan osasen? Tai jos löytyy linkki tai tieto sopivasta osasta niin saa laittaa semmoisenkin, vaikka sitten minulta kyllä jää se löytämisen riemu kokematta :wink:

Suuret kiitokset jo etukäteen!
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:34 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuollainen laippa se on:

https://www.blocket.se/goteborg/Harley_ ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos ite haluu tehä niin hommaa siihen imusarjan ja kaasarin väliin tiiviste ja siitä väsäät sen, sisämitta sellaseks että CV puristuu ilman mitään kiinni. Tai sit marssit metallimiehelle tiiviste ja kaasari kourassa ja näytät tuon kuvan. Ite oon kans suunnitellu että noita vois tehä/teettää kerralla useemman kun nytkin olis shoveliin tarve...
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tuo Ruotsin kaverin systeemihän näyttää aika pätevältä. Itsellä oli mielessä joku tämän tyylinen:

http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/p5022.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Pitää varmaan laittaa kyselyä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Rautapäässä tarvii myös huomioida ettei sovitteesta tule liian pitkää, tulee ikävästi polven kohdalle. Minulle nyt jo eläkkeellä oleva tuttu koneistaja teki alumiinista adapterin HSR42:n. Jos tulee kumin varaan kannattaa laittaa putsarikoteloon kunnon tukiraudat.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kiwi, olisiko sinulla tiedossa tekijä ja mitat keskireiälle niin että tulee napakka? Ilmeisesti tuo Ruotsissa myynnissä oleva on semmoinen että se asettuu "ahdistuksella" CV:n kaulalle, ilmeisesti reiän koko pitäisi olla silloin ihan justiinsa oikein. Jos olet teettämässä lähiaikoina noita niin voisin yhden ottaa.

Sepixlh, sain samassa kaupassa CV:lle tarkoitetun putsarin, ei ehkä virtauksien kannalta paras mutta asettuu tuuman verran sisemmäksi kuin monet muut. Mullahan on leveä tankki joten ei vaikuttane paljoa ulkonäköön mutta toi polvihomma pitää muistaa. Nykyisessäkin putsarissa on muistaakseni tukirauta lohkon päältä, mieluummin tukisin systeemin sylintereihin mutta siihen ei taida olla valmiita paikkoja.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Saattaa mennä hetki että saan tuon keihinin varman mitan, josta vois laskea sopivan lämpösovitteen tuolle laipalle. Nyt on tikit päässä enkä pääse tallille ihan heti.
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mulla on kyllä Keihin tallissa irrallaan, ja talliin ei ole kuin muutama askel etuovelta. Jospa huomenna mittaisin. Riittääkö tönäritarkkuus? Mulla ei ole noin isoa mikrometriä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla on sellainen käsitys, että Harrikan cv-kaasarien kiinnityshuuli on samalla halkaisijalla kaikissa....ainakin evo-aikakauden kamppeissa. Tönäritarkkuus kyllä riittää oikean koon varmistamiseen myyjältä.
Asennuksessa laippa lämmitetään ja pakastimessa jäähdytetty kaasari painetaan paikalleen. Luultavasti menee aika pienellä voimalla...saattaa mennä ilman puristustakin. Kotikonstein varmaan viilapenkissä onnistuu.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tönäritarkkuus riittää mutta mieluusti ite mittaan niin tiiän ketä syyttää...
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Toivotaan ettei tule kovin tiukka palautekeskustelu vessan peilin ääressä :lol: Joo, krymppiin kun laitetaan, pitää sovitteen olla just.

Mulla oli Bendixi kourassa eilen, näyttäisi ruuvit olevan 70mm k-k. Bendixissä ja tiivisteessä oli pieni reikä varsinaisen kurkun vieressä mutta imusarjassa ei. Ja se pikku reikä taitaa olla tyhjäkäyntipiiri... Ei ihme ettei meinaa käydä. Leikkasin tiivisteestä kanavien välisen kannaksen pois, se auttoi niin että kävi jo parikymmentä sekuntia jopa. Bensanpinnan tarkastin, oli OK mutta silti tulvii kun bensaa katosi siinä ährätessä irtopurkista joku puoli litraa. Tai sitten se tykkää erityisen paljon pienkonebensasta :) Komeasti leiskahteli liekit syysillassa kun "vähän" sylki takaisin kaasuttimesta 8)

On tuossa joku juttu vielä mitä siitä voisi katsoa, mutta kaipa ne bendixleikit on nyt leikitty ja siirrytään leikkimään CV:llä. Bendix vaatisi toisen imusarjan ilmeisesti, tai jotain modausta.

Ilmoittele jos ja kun tiedät koska semmoinen laippa materialisoituu.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tyhjäkäyntipiirin kuuluu syöttää polttoainetta läpän etupuolella olevan reiän/reikien kautta. laipassa oleva reikä on luultavasti kanavan poraukseen liittyvä, jonka ei ole tarkoituskaan olla laipan kautta yhteydessä mihinkään.
Puhdista ensimmäiseksi tyhjäkäyntisuutin myös mekaanisesti, pelkkä puhallus ei hapettumaa poista.
Seosruuvi on kaasarin päällä ja toimii päinvastoin kuin hondassa. Aukipäin lisää pensan saantia.

Luultavasti ultraäänipesuri saisi ihmeitä aikaan kanavissa.
Bendix ei ole aivan pilallinen kaasutin, vaikka netti taitaa niin väittääkin. Jos läpän akseli on tiivis ja kanavat auki, saat varmasti pyörän käymään tallissa kunnolla.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kuten Pertti viisaasti kirjoitti, kyllä se bendix, toimii jos se ei ole ihan väljä tai kanavat/suuttimet tukossa. Alunperin putsarin tuki menee venttiilin nostajapesän ruuvin alle, itse laitoin vielä toisen tuen moottorin yläkiinnikeeseen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, voi olla että se mitä "kanavaksi" kutsuin onkin vain valmistustekninen poraus. Usein sellaiset on kuitenkin tulpattu, tätä ei. Ja lisäksi paikalla olleessa tiivisteessä oli myös reikä porauksen kohdalla joten hieman hämäsi ehkä sekin. Myös kurkun alapuolella oli reikä mutta se oli tulpattu.

Tämä minun kaasutin on sitä mallia jossa on myös pääsuutin "jatkuvasäätöinen". Epäilemättä simppeli laite ja kohtuullisen toimivakin. Kaipa tuon kuntoon saisi, mutta kun nyt on se CV jo hommattuna niin en nyt tässä vaiheessa suuresti ala tähän panostamaan.

Saattaapa silti olla että aikani kuluksi otan tuon nippeleiksi ja kylvetän kuumassa ultraäänikylvyssä. Olisiko Sinol hyvä pesuaine näihin?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Rautapään imusarjan laippa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti:Tämä minun kaasutin on sitä mallia jossa on myös pääsuutin "jatkuvasäätöinen". Epäilemättä simppeli laite ja kohtuullisen toimivakin. Kaipa tuon kuntoon saisi...
Tähän totean, että minulla oli yhdessä pyörässä juuri tuo säädettävä suutin ja sen huonompaa keksintöä tuskin voi näissä olla. Kun sen heitti pöpelikköön ja läppä-Keihinin tilalle, niin pyörä lähti kuin lentoon!

Toisessa taas oli ihan perinteisllä kiinteillä suuttimilla oleva Bendix ja se pelasi erinomaisesti. Sen tilalle kokeiltu läppä-Keihin ei tarjonnut juurikaan mitään lisää. Noihin säädettäviin en enää kyllä koske.

Jos tuollainen yksinkertainen laite ei toimi kiinteillä suuttimilla, niin sitten se on väljä ja/tai likainen. Ei siinä toisaankaan tarvita säädettäviä pillejä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin