Sportster xl 883 r öljyt
Sportster xl 883 r öljyt
Terve,
Ostin 48tkm ajetun otsikon mukaisen pyörän ja kilometrejä on kertynyt nyt liki 2tkm kahteen viikkoon. Tilasin öljynvaihdon parin viikon päähän sillä haluan varmistua siitä, että koneessa on oikeasti uudet öljyt. Pyörällä ajeltuani huomasin, että vaihteet "kolahtaa" aika ajoin vaihdettaessa ja tämä sai minut miettimään onko vaihteistoöljyä tarpeeksi. Onko öljypinnan tarkastaminen mahdollista kerrostalon pihalla/miten se tapahtuu? Vaihteet siis menevät silmään hienosti mutta tuo kolahdus on pistänyt miettimään sitä, että uskaltaako pyörällä ajaa alkuunkaan ennen tilattua huoltoa. 2006 vuosimallin pyörässä ei tietääkseni ole erillistä varoitusvaloa vaihteistoöljylle, korjatkaa jos olen väärässä.
Ostin 48tkm ajetun otsikon mukaisen pyörän ja kilometrejä on kertynyt nyt liki 2tkm kahteen viikkoon. Tilasin öljynvaihdon parin viikon päähän sillä haluan varmistua siitä, että koneessa on oikeasti uudet öljyt. Pyörällä ajeltuani huomasin, että vaihteet "kolahtaa" aika ajoin vaihdettaessa ja tämä sai minut miettimään onko vaihteistoöljyä tarpeeksi. Onko öljypinnan tarkastaminen mahdollista kerrostalon pihalla/miten se tapahtuu? Vaihteet siis menevät silmään hienosti mutta tuo kolahdus on pistänyt miettimään sitä, että uskaltaako pyörällä ajaa alkuunkaan ennen tilattua huoltoa. 2006 vuosimallin pyörässä ei tietääkseni ole erillistä varoitusvaloa vaihteistoöljylle, korjatkaa jos olen väärässä.
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Sportsteri ei oo mulle tuttu, mut ei tosiaan missään pyörässä taida olla lootan öljyille merkkivaloa.
Hommaa ihmeessä omistajan käsikirja ja/tai workshop manuaali!
Vaiika evaysta: https://www.ebay.com/itm/HD-SPORTSTER-X ... 6W&vxp=mtr
Hommaa ihmeessä omistajan käsikirja ja/tai workshop manuaali!
Vaiika evaysta: https://www.ebay.com/itm/HD-SPORTSTER-X ... 6W&vxp=mtr
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Omistajan käsikirja ja Service Manual tosiaan kannattaa hommata jos pyörää aikoo pitää. Service Manualia on mukava lukea vaikka ei itse tekisikään huolto- tai korjaustoimia, on kärryillä minkä luokan askareista on kulloinkin kyse.
Kuten Pekka jo totesikin, Sportsterissa eikä muissakaan harrikoissa ei ole öljyn määrävaloa tai öljynmäärän mittaria enskaöljylle. Moottorin öljynpaineelle valo on ja jos syttyy niin silloinhan öljy ei kierrä ja moottori on pysäytettävä heti mutta tämä olikin jo varmasti tiedossa. (Tosin, kun syttyi kerran Ruotsin puolella tuo öljynpainevalo, niin kotiapa ajettiin kun tien poskessa selvisi että vika oli kojelaudan ledivaloissa!)
Kolahdus vaihdettaessa on HD:n ominaisuus. Enskaöljyn pinta ei ole kovin tarkka, ei tapahdu katastrofia vaikka pinta olisi vähän yli tai alle. Kytkin käyttäytyy huonosti jos öljymäärä on väärä ja voi varmaan kolahduksetkin muuttua, mutta tuskin mitään ihmeellistä heti tapahtuu jos öljyä kotelossa kuitenkin on. Mutta katso tosiaan öljyn pinta niin ei asia jää vaivaamaan.
Tuo seuraava teksti on lainattu toisesta säikeestä, joka koski muistaakseni Dynaa mutta ensiövedon öljymäärä katsotaan Sportsterissa samalla tavalla. Sportsterissahan on sama öljy ensiöketjukotelossa ja vaihdelaatikossa ja sitten erillinen moottoriöljy. Big Twineissähän on erillinen enskaöljy ja erillinen vaihdelaatikkoöljy ja sitten vielä lisäksi moottoriöljy.
Pinta on suurin piirtein kytkimen luukun alareunan kohdalla, kytkinjousen näkyvän reunan kohdalla. Pyörä suorassa eikä sivuseisontatuella. Mitään asteikkoa ei siis ole, ohessa kuva:
Jos haluat katsoa lisää kuvia aiheesta, kirjoita Googleen "primary oil level sportster" ja Kuvahaku. Videoitakin Youtubesta runsaasti löytyy.
Kuten Pekka jo totesikin, Sportsterissa eikä muissakaan harrikoissa ei ole öljyn määrävaloa tai öljynmäärän mittaria enskaöljylle. Moottorin öljynpaineelle valo on ja jos syttyy niin silloinhan öljy ei kierrä ja moottori on pysäytettävä heti mutta tämä olikin jo varmasti tiedossa. (Tosin, kun syttyi kerran Ruotsin puolella tuo öljynpainevalo, niin kotiapa ajettiin kun tien poskessa selvisi että vika oli kojelaudan ledivaloissa!)
Kolahdus vaihdettaessa on HD:n ominaisuus. Enskaöljyn pinta ei ole kovin tarkka, ei tapahdu katastrofia vaikka pinta olisi vähän yli tai alle. Kytkin käyttäytyy huonosti jos öljymäärä on väärä ja voi varmaan kolahduksetkin muuttua, mutta tuskin mitään ihmeellistä heti tapahtuu jos öljyä kotelossa kuitenkin on. Mutta katso tosiaan öljyn pinta niin ei asia jää vaivaamaan.
Tuo seuraava teksti on lainattu toisesta säikeestä, joka koski muistaakseni Dynaa mutta ensiövedon öljymäärä katsotaan Sportsterissa samalla tavalla. Sportsterissahan on sama öljy ensiöketjukotelossa ja vaihdelaatikossa ja sitten erillinen moottoriöljy. Big Twineissähän on erillinen enskaöljy ja erillinen vaihdelaatikkoöljy ja sitten vielä lisäksi moottoriöljy.
Pinta on suurin piirtein kytkimen luukun alareunan kohdalla, kytkinjousen näkyvän reunan kohdalla. Pyörä suorassa eikä sivuseisontatuella. Mitään asteikkoa ei siis ole, ohessa kuva:
Jos haluat katsoa lisää kuvia aiheesta, kirjoita Googleen "primary oil level sportster" ja Kuvahaku. Videoitakin Youtubesta runsaasti löytyy.
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Kiitos vastauksista, pistin Pekan linkkaaman opuksen tilaukseen!
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Evo sporsterissa ei ole erillistä luukkua josta vaihteiston ja ensiövedon öljyn tason voi tarkistaa. Yksi keino on vaihtaa öljyt ei vanhat enskan takanurkassa olevasta propusta pois. Siinä enskassa keskellä olevasta luukusta uutta tilalle 32oz purkillinen.Täytynee kaivella kuvia ja laittaa ohje tuonne motopediaan.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Jaa, eikös tuossa 2006 XL883R moottorissa ole enskakotelossa kytkimen kohdalla pyöreä luukku josta voi tuon öljyn tason tirkistellä samalla tavalla kuin muistakin?
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Taitaa siitä öljytason nähdä, mutta koko kytkin ei minusta näy. Kannen alla on säätöruuvi ja pieni "ikkuna" alhaalla.
Helpointa on vaihtaa öljy. Propusta pois ja yksi purkillinen H-D Formula+:aa pikkuluukusta sisään.
Helpointa on vaihtaa öljy. Propusta pois ja yksi purkillinen H-D Formula+:aa pikkuluukusta sisään.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Jos sua se valtava paukaus huolettaa kun pistät vaihteen päälle, syytä huoleen ei sen suhteen ole.
Mun uudempi Iron:kin kolahtaa oikein kunnolla liki aina kun vaihdan vaihdetta.
Sen huomaa varsin helposti esim valoissa kun seisoo vapaalla odottaen niiden vaihtumista ja kun ne vaihtuu....KaKlonks ! Ja taas mennään....
Taitaa olla aika normaalia. Tai sitten mullakin on sama vika...
Ja juu, hanki se tehtaan korjausmanuaali. On hintansa väärtti.
Onpa muuten ollut melkoisen hyvät kelit nyt viimeiset pari viikkoa ajella, voi hyvää päivää että olen nauttinut !
Mun uudempi Iron:kin kolahtaa oikein kunnolla liki aina kun vaihdan vaihdetta.
Sen huomaa varsin helposti esim valoissa kun seisoo vapaalla odottaen niiden vaihtumista ja kun ne vaihtuu....KaKlonks ! Ja taas mennään....
Taitaa olla aika normaalia. Tai sitten mullakin on sama vika...
Ja juu, hanki se tehtaan korjausmanuaali. On hintansa väärtti.
Onpa muuten ollut melkoisen hyvät kelit nyt viimeiset pari viikkoa ajella, voi hyvää päivää että olen nauttinut !
Eki / -12 Sportster Iron
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Juu sillähän tuo selviää että vaihtaa öljyt. Silloin kannattaa varmaan tuota ensiöketjun tarkastusreikää käyttää. Mutta jos kysyjä vaan nyt halusi tarkistaa öljyn pinnan, niin kyllä se tuosta onnistuu.
Buellissa olen öljytkin tuosta reijästä kaatanut, mutta hankalaahan se on ollut. Pitääpä jatkossa käyttää tuota ketjuntarkastusreikää. Buellissa tuo derby cover-kansi on huomattavasti pienempi kuin Sportsterissa, mutta "tehollinen" reikä kannen alla ei taida olla juurikaan ole pienempi. Öljypinnan tason olen tästä kyllä saanut kurkittua.
Buellissa olen öljytkin tuosta reijästä kaatanut, mutta hankalaahan se on ollut. Pitääpä jatkossa käyttää tuota ketjuntarkastusreikää. Buellissa tuo derby cover-kansi on huomattavasti pienempi kuin Sportsterissa, mutta "tehollinen" reikä kannen alla ei taida olla juurikaan ole pienempi. Öljypinnan tason olen tästä kyllä saanut kurkittua.
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Vanhemmissa on tyhjäyspropun lisäksi kopan takapyörän puoleisella sivulla ylivuotoruuvi. Se auki kun täyttää öljyllä niin liika tulee pihalle. Quart elikkäs noin litrahan noihin menee paitsiko esimerkiksi 1991 jossa tilavuutta kirjan mukaan enemmän. Tarkastusluukusta näki että ketjut on öljyiset ja kun ruuvimeisselillä sai koitettua että kotelon pohjallakin on jotakin ,niin enpä sitten ruvennut muuten mittaaaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Noniin, kevät tekee tuloaan ja ajattelin vaihtaa hyvissä ajoin koko kierroksen öljyjä. Onko jotain tiettyjä öljyjä mitä foorumistit suosittelee? Onko tuota vaihteiston "kolahdusta" mahdollista vaimentaa jollain tietyllä öljylllä?
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Kolahdus on ollut ominaisuus kaikissa Harrikoissa viimevuoteen asti.
2018 malleissa ainakin bigtwineissä tuli jokin uudistus ja kolahdukset vaimenivat selvästi.
Öljy pysyi samana Formulaplussana.
2018 malleissa ainakin bigtwineissä tuli jokin uudistus ja kolahdukset vaimenivat selvästi.
Öljy pysyi samana Formulaplussana.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Red Lineltä löytyy erityisesti Sportsterin vaihteistoon ja enskaan ajateltu öljy. Amsoililta taitaa löytyä myös.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Kaikista HD-liikkeistä ja -huolloista löytyy sopivat öljyt. Mikä on sitten parasta, niin siihen ei ole vastausta. Joka ukko vannoon jonkin merkin nimeen.
LIFEMEMBER
Re: Sportster xl 883 r öljyt
Kevät tulee kun öljyketjut aktivoituu.
Lonksahdukset katoaa ja kadotettu vapaa löytyy ainakin vaihtamalla Bakerin lootan. Varsinkin jos valitsee vapaa alla, loput ylös -kaavion.
Lonksahdukset katoaa ja kadotettu vapaa löytyy ainakin vaihtamalla Bakerin lootan. Varsinkin jos valitsee vapaa alla, loput ylös -kaavion.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR