Sivu 1/1
93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 15:17 11.08.2018.
Kirjoittaja Patuwaa
Morjesta,
Hävis ajaessa sportista kaikki sähköt, ja savua alko kipinöiden kera työntämään akun lähistöltä..
Myöhemmän tutkimisen jälkeen syyksi paljastui akulta lähtevä päävirtajohto, josta oli suojakuori hankautunut puhki, ja sulanut sen myötä..
Aika paljon saanut siistiä vanhan omistajan jäljiltä sähköjä muutenkin. Aikaisemmin paloi pitkät ja lyhyetkin samaanaikaan tosi himmeästi, nyt toimii ne kun kytkentäkaavion kera kävi tankin alla olevat johdot läpi
Pyörässä ei aikaisemman ”sähköinsinöörin” jäljiltä päävirtasulakettakaan ole ollenkaan!
Kysymys kuuluukin, minkähänkokoinen riittäisi? 30A?
Ensi talvena tarkoitus rakentaa sähköt kokonaan uusiksi, ettei vastaavia yllätyksiä pääse enää käymään.. (blackbox?)
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 18:21 11.08.2018.
Kirjoittaja Kiwi
Ei tuon ikäinen sportti sisällä alunperinkään pääsulaketta, eikä se sitä tarvitse. Ei black boxikaan mikään pakollinen varuste ole.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 18:25 11.08.2018.
Kirjoittaja Patuwaa
Tarkennetaan vielä, ettei tässä automaattisulakettakaan ole.. Hajonnut joskus ja jätetty pois?
Pakkohan tohon joku on laittaa, palaa vielä koko pyörä...
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 23:20 11.08.2018.
Kirjoittaja Pertti
Vika paikllistettu, korjaa vika kunnolla.
Kaapeliviat on yleensä edullisia korjata, kun mittaat tarvittavan johdon pituuden(+5cm) ja sitten lähimmälle autosähkökorjaamolle. Silikonipäällysteinen 35neliöinen kaapeli ja siihen asianmukaiset kengät päihin.
Halavalla kuntohon.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 15:47 12.08.2018.
Kirjoittaja Patuwaa
Mitä sitä turhaan autosähkökorjaamolle, kun itseltäkin tuo hoitui
.
Tosiaan ensitalvena tarkoitus rakentaa sähköt uusiksi, ovat sen verran ”pommin jäljiltä” vielä..
Alkuperäistä johtosarjaa ole kuin osa tallella, vilkkujen releitykset ym puuttuu ja kaikki tosi hätiköiden liitetty, sekä vedetty ihan ihme reittejä, josta tämäkin nyt johtui.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 16:38 12.08.2018.
Kirjoittaja Pave.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 07:54 12.10.2018.
Kirjoittaja Vilpe
Täällä pitäs kans tehdä sähköt uusiks ens talvena -93 Sportster. Mahdollisimman yksinkertaset ilman vilkkuja yms turhuuksia, joten kyselisinkin mitä kaikkea voi ja mitä ei voi jättää pois? Jos jollai sattus olee vaik sellanen "karsittujen sähköjenkaavio" niin olis kova sana.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 09:59 12.10.2018.
Kirjoittaja Pertti
Vilpe kirjoitti: 07:54 12.10.2018.
Täällä pitäs kans tehdä sähköt uusiks ens talvena -93 Sportster. Mahdollisimman yksinkertaset ilman vilkkuja yms turhuuksia, joten kyselisinkin mitä kaikkea voi ja mitä ei voi jättää pois? Jos jollai sattus olee vaik sellanen "karsittujen sähköjenkaavio" niin olis kova sana.
Jos johtosarja on alkuperäinen ja kunnossa, en lähtisi sitä kovin paljoa leikkelemään. Ottaisin tarpeettomat pistokkeista pois ja köyttäisin johdot piiloon. Riippuu tietysti siitä, minkälainen rakennustyömaa on käynnissä.
Vilkut kyllä pitää tuon ikäisessä olla.
Yksinkertaisin tietysti on:
#laturi--jännitteensäädin --akku
#akku--sulake--virtalukon B
#virtalukon IGN--puola+
Näillä jo käy....mutta tieliikenteessä...
#virtalukon IGN--jarruvalokytkin-jarruvalo (etu-ja takajarrusta)
#virtalukon L--takavalo
#virtalukon L--valonvaihdin
#valonvaihdin--etulamppu
Nämäkin on hyvä olla....
#virtalukon IGN--vapaavalo ja öp-valo
#vapaavalo ja öp-valo--kummankin anturit
Näin äkkituumauksella johtosarjan muuttaminen teettää pirusti töitä, kun kumminkin pitää melkein samat piuhat laittaa uusiksi.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 11:15 12.10.2018.
Kirjoittaja Vilpe
Kiitos jo tästä !
Pieni tarkennus suunnitelmaan lienee kohdallaan. Ajatuksena tehdä kokonaan uudet johdotukset ja pitää alkuperäinen koskemattomana, näin saa vedot juuri sellaisiin paikkoihin kuin haluaa eikä myöskään tarvitse piilotella isoja alkup. liittimiä... Fillariin tulossa myös kokonaan uusi öljytankki joka täyttää kokonaan kolon jossa nykyään on öljytankki, akku sekä sähköboksi. Tankki vaihtuu myös 2osaiseksi ja mittari luonnollisesti korkkien väliin joten siihenkään en tarvitse kuin öljy- ja virtavalon sohvelin paneelissa kun on vain se 2 polttimoa.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 14:01 12.10.2018.
Kirjoittaja Pertti
Virtavalolla tarkoitat varmaan latausvaloa. Jos se on sportissa vakiona niin ok, mutta ellei ole, saattaa vaatia pikkuisen elektroniikkaa vakiokamojen lisäksi.
Tuossa aika ihmisläheinen kaavio....
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 14:20 12.10.2018.
Kirjoittaja Vilpe
Thänks !
Latausvalohan siinä pitäis olla mutta tässä tapauksessa laitan virtavalon joka palaa aina kun avain käännetään "on" asentoon
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 20:29 12.10.2018.
Kirjoittaja UrpoTJ
Muistan jossain vanhassa sähkökaaviossa olleen "Ignition indication light"-merkinnällä olleen merkkilampun. Onko se ollut lataukseen yhdistetty kuten autoissa?
Eikös tämänikäisissä ole ollut öljynpaineen varoitusvalo ja siis öljynpaineen anturikin? Sehän yleensä ajaisi saman asian ja olisi ihan hyödyllinen merkkivalo. Ainakin uudemmissa taitaa olla maaduttava eli kytkentä olisi helppo. Tuossa Pertin kaaviossa ei näitä taida olla.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 11:07 13.10.2018.
Kirjoittaja Vilpe
On tässä juu. Se jää "virtavalon" lisäksi myös
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 22:33 15.10.2018.
Kirjoittaja Kiwi
Mua ainakin alkais tuollainen ylimääräinen valo häirittemään ja laittaisin sen vapaavaloksi. Mitä tuolla virtavalolla on virkaa jos sulla on mittari ja mittarivalot?
Nimimerkillä ylimääräinen on turhaa.
Re: 93vm sportsterin sähköt
Lähetetty: 06:05 16.10.2018.
Kirjoittaja Vilpe
Nojoo, tuossa on kyllä pointtia kerrakseen !
Taidan jättää kokonaan tyhjäksi, vapaan kun löytää ilman valoakin ja ompahan taas muutama piuha vähemmän