Sivu 1/2

-97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 21:22 24.12.2018.
Kirjoittaja Fattari97
Hyvää Joulua HD bros,

97 HD Fatboy alkaa olla laiska. Se lienee 1340 ccm ja S&S kaasarilla. Ajettu kohta 75 teu. Toimii hyvin ja luotettavasti, vaihteet vähän kankeita (kytkinvaijeria pitää säätää ajoittain) ja hiukan ehkä työntötangot hakkaa, mutta laiska se on. Kun oikein kiusaa saa sillä vaihdin noin 145 kmh. Ajattelin käydä koneen läpi, haluaisin tehoja ja luotettavuutta. Olisiko se big bore kit vai mikä.. ja mitä muuta kannattaa tsekata kun kone ja loota pannaan paloihin ?

terv JP

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 23:22 24.12.2018.
Kirjoittaja Holmisto
Eikai sitä lootaa tarvi pilkkoa? Koneeseen tekee kannet ja hoonaa pytyt. Uudet renkaat ja nokka. Sillä pääsee halvimmalla. Jos haluaa niin voihan sitä vaihtaa pikkusen korkeampi puristeiset männät. Alakerralla ajaa helpostoisen mokoman. Säätämisen jättää asiaan vihkiytyneelle.

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 09:20 25.12.2018.
Kirjoittaja Pertti
Nokka-akselin vaihdolla alkaa kulkea mittarin pohjaan....Andrews EV-3 tai EV27 on hyviä yleisnokkia, voimaa tulee koko kierrosalueelle.

Saksantuonnin orkkisnokalla ei oma evo mennyt oikein mihinkään.
Kaksipäällä (n130kg kuorma) ei tarvinnut rekkaa alkaa ohittamaan, ellei ollut lentokentän mittaa tyhjää tietä edessä.
Saattoi kyllä olla joku sakujen vero-nokka, jolla on tehoa pudotettu. Joka tapauksessa EV3 teki siitä aivan toisen pyörän.
Ei sitä kyllä vieläkään voi TC96:een verrata. Kokeilimme rouvan kanssa satkusta kaasua pohjaan, niin nelosella pärjäsin Bobin kutoselle 8O

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 20:41 25.12.2018.
Kirjoittaja Fattari97
Good. Hyviä vinkkejä. Sen verran pitää tosiaan olla voimaa reservissä, että kaksi päällä pääsee turvallisesti ohi. Oli mullakin taannoin vähä hilkulla kun emäntä mukana...Mitä kansille yleensä tehdään? Hionta ? Venttiilit ? Työntötangot ? Mäännät ajattelin vaihtaa ja tietty tsekata alapään. Toi nokkajuttu on mielenkiintoinen..jos jotain olen HD:stä 20 vuoden aikana oppinut niin sen, että älä sekoita "harmoniaa".. vaikka ovatkin krouvia tekoja niin jotenkin ne on aika hyvin säädettyjä tehdasmoodissakin. Mitä muutoksia pirteämpi nokka voisi aiheuttaa ? Katoaako JÄLJITTELEMÄTÖN tyhjäkäyntisoundi : ) Jos - niin luovun ylimmääräisistä tehoista : )

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 21:56 25.12.2018.
Kirjoittaja Peacemaker76
Fattari97 kirjoitti: 20:41 25.12.2018. Good. Hyviä vinkkejä. Sen verran pitää tosiaan olla voimaa reservissä, että kaksi päällä pääsee turvallisesti ohi. Oli mullakin taannoin vähä hilkulla kun emäntä mukana...Mitä kansille yleensä tehdään? Hionta ? Venttiilit ? Työntötangot ? Mäännät ajattelin vaihtaa ja tietty tsekata alapään. Toi nokkajuttu on mielenkiintoinen..jos jotain olen HD:stä 20 vuoden aikana oppinut niin sen, että älä sekoita "harmoniaa".. vaikka ovatkin krouvia tekoja niin jotenkin ne on aika hyvin säädettyjä tehdasmoodissakin. Mitä muutoksia pirteämpi nokka voisi aiheuttaa ? Katoaako JÄLJITTELEMÄTÖN tyhjäkäyntisoundi : ) Jos - niin luovun ylimmääräisistä tehoista : )
Ei katoa mihinkään. Etkä itseasiassa luovu mistään, toi vakionokka noissa on kyllä aivan uskomattoman surkea (lienee päästöjen takia tai sit on haluttu myyntiä tehtaan viripalikoille).

Puristusten nosto, kannen kanavien siistiminen ja sopivan nokan valinta alkaa riittämään jo johonkin.

Lähetetty: 23:52 25.12.2018.
Kirjoittaja -Harikka-
.

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 09:18 26.12.2018.
Kirjoittaja Peacemaker76
-Harikka- kirjoitti: 23:52 25.12.2018.
Peacemaker76 kirjoitti: 21:56 25.12.2018. Ei katoa mihinkään. Etkä itseasiassa luovu mistään, toi vakionokka noissa on kyllä aivan uskomattoman surkea (lienee päästöjen takia tai sit on haluttu myyntiä tehtaan viripalikoille).

Puristusten nosto, kannen kanavien siistiminen ja sopivan nokan valinta alkaa riittämään jo johonkin.
Ja tietty kaasarin säätö uusilla sopivan kokosilla suuttimilla. Ja perinteiset vakiot virityskonstit, putket & putsari :idea: :wink:
Tottakai nämä myös :wink:

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 17:02 26.12.2018.
Kirjoittaja Joe Cool
Minulla oli yksi pelkästään nokat vaihdettu softail, '87. Se oli huomattavasti miellyttävämpi käytökseltään, kuin vastaava vakio, joka minulla on nykyisin. Vääntöä tuntui olevan juuri oikeassa paikassa. Siinä olivat hieman avarammat putket ja taisi olla K&N suodatin, orggis läppä-Keihin pykälää paria suuremmilla suuttimilla, mutta mitään muuta muutosta ei oltu tehty. Joten pelkästään noilla se muuttuu paljon, jos ei halua ruveta kansia työstämään.

Suurin ongelma noilla evolaisilla on se välitys. Jos niitä virittää, niin kyllähän niistä paukkuja saa, mutta ei tuollainen kone ole suunniteltu mihinkään 4000 rpm nopeuksiin jatkuvassa käytössä, väittäisin.

Jos Saksassa pitää päästä 150 matkanopeuksia, niin ostaa suosiolla uudemman pidemmillä välityksillä olevan TC:n. Niitä saa jo varsin sopivasti.

Jos taas pelkkä kotimainen spurttailu riittää, niin sitten vaan nokat, putsari ja putket uusiksi.

En oikein tiedä noiden softailien ja saman ajan matkalehmien teknisiä eroja. Olen ajellut '89 ja '94 evolehmillä noin 60000 km ympäri Eurooppaa Suomi mukaan lukien ja kyllä niillä pääsee 2 päällä täydellä lastilla sen minkä tarvitsee. Välitys vaan alkaa tympiä jo 125 nopeudessa. Siksi ajan nykyään TC-lehmällä nuo pidemät reissut.

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 10:52 27.12.2018.
Kirjoittaja Fattari97
Thanks ; ) Alkaa selkiintyä. Tsekataan puristukset yms. vaihdetaan nokka ja suuttimet tarpeen mukaan (jos männät vaihdetaan). Shotgun putket siinä jo on ja taitaa ilmansuodatinkin olla sporttisempi. Tuo 4 vaihdetta on niin totta. Ei sillä taida päästä tosiaan "tonnia" (100 mph) noilla välityksillä, mutta enpä haluakaan siihen 5:ttä vaihdetta tms. Kunhan piristyy. Olin pari vuotta USA:ssa ja sieltä tarttui mukaan -02 1200 Sporsteri. Oli ajettu 14 t mailia, vähän kosteassa pidetty, mutta tuohan kulkee "tonnin" ja on muutenkin älyttömän mukava raaseri : ) Laitanpa palautetta sitten aikanaan, että miksikä Fattari muuttuu, jos muuttuu : )

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 11:30 27.12.2018.
Kirjoittaja Pertti
Fattari97 kirjoitti: 10:52 27.12.2018. Thanks ; ) Alkaa selkiintyä. Tsekataan puristukset yms. vaihdetaan nokka ja suuttimet tarpeen mukaan (jos männät vaihdetaan). Shotgun putket siinä jo on ja taitaa ilmansuodatinkin olla sporttisempi. Tuo 4 vaihdetta on niin totta. Ei sillä taida päästä tosiaan "tonnia" (100 mph) noilla välityksillä, mutta enpä haluakaan siihen 5:ttä vaihdetta tms. Kunhan piristyy. Olin pari vuotta USA:ssa ja sieltä tarttui mukaan -02 1200 Sporsteri. Oli ajettu 14 t mailia, vähän kosteassa pidetty, mutta tuohan kulkee "tonnin" ja on muutenkin älyttömän mukava raaseri : ) Laitanpa palautetta sitten aikanaan, että miksikä Fattari muuttuu, jos muuttuu : )
Mitä tarkoitat "4 vaihdetta"...viisi siinä on!

Ja satamailia menee että heilahtaa EV-3 nokalla ilman puristusten nostoa. Matkavauhtina voi hyvin pitää reilua 120km/h jos perse kestää.
Eurovälityksiin voi suurentaa eturissaa yhdellä hampaalla, tekee n.10% nopeutta lisää samoilla kierroksilla. Siirtyy tärinäkohta yli 110km/h, niin on mukavampi ajella laillisia nopeuksia.
Jos on uitettu jenkkilästä välitys voi olla selvästi hitaampi.

Jos ajomäärä on 75tkm ja öljyjä on vaihdeltu, ei vielä mitään porauksia tarvita. Männänrenkaat ja hyvä tiivistesatsi...niillä pääsee satatuhatta lisää.

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 22:13 08.01.2019.
Kirjoittaja ranze
Mittarinruuvausneuroosista kärsiville. Samalla yläkerralla 229 000 km ja erittäin vaikeissa olosuhteissa. Täydellä kuormalla.
http://www.horizonsunlimited.com/forwood/bike2.shtml

Laiskempi olis pukannut jotain kooteeämmää tuommoisilla lälliteillä?

Kuva

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 12:42 01.11.2019.
Kirjoittaja Veijo Esso
Jatketaan täällä kun osuu niin lähelle omaa.

Potilas minulla -98 fättäri ja tuolla toisessa säikeessä vähän näkymiä sisäpuolelta. Pytyssä jurmut sen verran syviä, että pitänee porauttaa, joten samalla vaivalla sitten vähän lisää tehoja.

Ennestään on vapaasti hengittelevä putsari ja V&H straightshots putket. Kaasari vakio CV-keihin, toki suuttimet vaihdettu sopivampiin.

Olisiko komitean suositus EV27 ja 10:1 männät? Kannelle ei ole tarkoitus tehdä mitään, jos se ei vaadi jotain toimenpiteitä. Jos se on muutenkin kunnostuksen tarpeessa, niin sitten tietysti tehdään kanavillekin jotain. Venttiilit ja jouset pysyvät vakiona vaikka kantta muuten sipisteltäisiinkin.

Putket mahdollisesti menossa vaihtoon, jos löytyy joku sopiva tilalle.

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 17:39 01.11.2019.
Kirjoittaja Peacemaker76
Onkohan tuo kymppi vähän kova ruttu laiskalle EV27:lle. Aavistuksen jyrkempi nokka sais mielestäni olla jo.

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 19:14 01.11.2019.
Kirjoittaja Veijo Esso
Mikä sitten olisi hyvä nokka?

Nyt kun mietin, niin meneeköhän starttaus hankalaksi noin kovalla puristuksella? Että jos kumminkin ysipuolikas, niin menisi varman päälle? Dynassa on ihan riittävästi haastetta sen puolen kanssa. Ihan huipputehoja ei nyt ole edes hakusessa, mutta kun nykyisellään tuo on laiska kuin neuvostosotilas, niin vähän virkistystä. Kustannukset ei tässä juuri muutu vaikka kombinaatiota vaihtaa, kun männät pitää uusia joka tapauksessa.

Re: -97 Evo koneen päivittäminen ?

Lähetetty: 20:43 01.11.2019.
Kirjoittaja Peacemaker76
EV-3 vois olla tuolla rutulla hyvä. Staattinen puristus laskee hieman mikä auttaa käynnistymistä vs. EV-27 ja samalla pitäis yläpäähän tulla samasta syystä paremmin vetoja.