Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 13:39 15.08.2022.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Yleispätevää kokemusta viime vuodelle ostetusta 450 on. Ei juttele Applen kanssa oikein mitenkään joten reaaliaikainen ruuhkadata jäi saamatta. Ei niinkuin pidä BT:tä päällä ompun kanssa. Tästä puolesta täytyi kaivaa tieto netistä itse. Myyjä ei varoitellut mitenkään kun suoritti myyntityötään omppupuhelimesta kelloa vilkuilevalle. Teline, joka on sama näköjään, näin 550 myyntitiskin, porsi jo ekana suvena, ei vaan ladannut enää. Ei ole mitään paikallista huoltoa, ei edes netissä tietoa. Itte mittailin, että sähköä ei tuu. Viimein sain mustanseiskan kauppiaan kiinni, joka opasti, mistä sen netistä saisi huoltoon. Kakkaa kanssa. Ei saanut. Uudelleen soitin ja lopulta kauppias haki ja löytyi suora numero, jonne sai kuvailla vian ja sitten osille toimitettiin kuriirin kuljetuspakkaus jolla ne kävi Romaniassa (!) vaihdettavana. Se meni hyvin sitten kun oli se numero tiedossa.

Käyttöliittymä oli vieras Garminista tulijalle. Joku navigoinnin lopettaminen ja siirry karttanäkymään on aika monen painalluksen takana. Jotka ei toimineet mun ajohanskalla.

Laite vaati aika ajoin ryssänresetin, kun ei millään toennut jostakin "käännänpä näkymän 90 astetta kallelleen" muuten. Ei kun tienlaitaan buuttaamaan. Lontoossa olin aika lähellä ottaa laitteen ajossa tangosta ja lingota tien sivuun.

Mut kyllä sen ruutua katsomalla navigoitiin Irlantiin ja takaisin. Rupesin laittamaan hotellissa reittiä PC softalla. Niin, se iPadi oli siinäkin vaikeutena.

Eli ihan mukiin menevä laite.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Minulla myös vanhempi Tom Tom Rider, en löytänyt edes netistä mallimerkintää. Olisiko tullut markkinoille joskus -13. Käytössä ollut neljällä pitkällä reissulla, n.6000 - 6500km/ per reissu. Hyvin on pelaillut muuten, mutta sama ongelma kuin JKKo:lla lataustelineessä ilmaantui jossain vaiheessa. Vika on tarkemmin johtoliittimessä, joka tulee telineeseen. Jonkinlainen kosketus häiriö aiheutuu tärinästä. Olen saanut sen toimimaan, mutta joskus kyllä edelleen kiukuttelee.

Kartalla on pysynyt hyvin Itä-Euroopassakin. Päivitellyt olen suht säännöllisesti. Nyt ilmoitti ensimmäistä kertaa, että laitteessa alkaa olla muisti piukassa, että kaikkia karttoja ei pysty lataamaan. Sai sitten valita minkä ilmansuunnan kartat ladataan :)

En tiedä, pystyykö tuosta jotenkin tyhjentämään muistin ja sitten kaikki uusiksi. Vai näinkö ne Tom Tom:lla varmistelevat, että asiakas ostaa aika ajoin uuden laitteen :x

Sen verran arvokkaita ovat, että saisivat kestää mielellään aika pitkään.
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla on Tompan eka pyöränavi eli helvetin vanha,akku siitä meni,nyt on jatkuvassa virrassa.Aina on vienyt perille ja useimmiten tuonut takaisinkin.Muisti siinä on pieni,pitää valkata aina sopivat kartat,oon kyllä katellut noita uudempiakin,ovat vaan köyhälle kalliita.
FXSTI -06
Avatar
setti71
Viestit: 26
Liittynyt: 12:25 05.04.2011.
Paikkakunta: 08
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja setti71 »

Moi,

Mulla on tuo 550 ollu ny vuoden. Viime kesänä sen avulla tai siitä huolimatta löydettiin Pulaan (Kroatia) ja takasi Kempeleeseen. Löytyi myös kaikki hotellit ja muutki majapaikat matkalla. Loppumatkasta oppi jo käyttämäänki kun en tietenkää käyttöohjeita vaivautunu kovin tarkasti lukemaan.

Kätevää siinä on sen päivittäminen wlanin kautta ts. ei tarvii kikkailla kun vain kuittaa, että päivitä. Myös reittisuunnitelmat voi tehdä selällään sängyssä maaten kun lataa luuriin, tabuun tms myDrive appiksen. Ainakin androidin kanssa toimii tosi hyvin, päivittää reitit ja kohteet MyDrivestä sekä liikennetiedot netistä kun huolehtii, että data kulkee luurista ja bluutuutti on päällä. Jopa hanskat kädessä tuota voi käyttää.

En tiedä, että oliko ongelma käyttäjässä (tod.näk oli) vai missä, mutta todellakin välillä tuntu, että TomTomin kanssa jokainen päivä on seikkailu, välillä mentiin aika mielenkiintoisia reittivalintoja. Mutta kun tsekkaa siitä koko reitin ennenkuin lähtee ajamaan niin siitähän voipi sitten valita mieleisensä, nopeen tai hitaan tai jotain siltä väliltä.
POI:t on myös minusta ihan riittävän kattavat, bensikset ja nähtävyydet, varsinkin motoiluun liittyvät löytyy ainakin euroopan alueelta.

Voin suositella....
2011 FLHTK
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Kyllä minulla on ollut aina mukana silti koko Euroopan kattava paperikartta, vaikka navilla mennään. Niin paljon en sentään pysty luottamaan pelkkään navigaattoriin. Onhan siitä paperisesta mukava katsoa kuitenkin seuraava etappi ja hiukan suunnitella reittiä, kun näkee kokonaisuuden isompana, kuin navin näytöltä.

Kävipä kerran silleen, että oltiin Ukrainassa ja seuraava kaupunki oli L'viv nimeltään. Sinne oli matkaa noin 60km ja iskin naviin tuon paikan. Antoi matkaksi n. 1200km :D Saman niminen kaupunki löytyy Venäjältä, jonne navigaattori oli meitä viemässä. Vaati yläheitto merkin kahden kirjaimen väliin, jolloin navi tajusi oikean osoitteen, mihin oltiin menossa.
Se on joskus pienestä kiinni.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

-Harikka- kirjoitti: 10:33 28.03.2019. Päivitys:
Vien TomTom Rider 550 takas Motonettii, avaamattomassa myyntipakkauksessa, ajat sitte.
Pähkäilin aikani, jotten tarvii niitä kaikkia höydyllisiä hienouksia, joita aparaatista löytyy :!:
Normi autonavilla pääsen sinne mihi haluan. Ja jos pitää mutkateitä ajella, jouvun wanhanaikasesti ihan karttaa kattelemalla, ettimää mutka/mäki tienpätkät...
Varmasti oli ihan fiksu siirto. En ole tarvinnut ikinä minäkään mitään muuta kuin navigoinnin laitteelta. Jos menen maisema/mutkareiteille, haluan valita ne itse, enkä jonkun koneen arpomana...varsinkaan Itä-Euroopassa :roll:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Grasschopper1 kirjoitti: 14:13 04.03.2019. Kyllä minulla on ollut aina mukana silti koko Euroopan kattava paperikartta, vaikka navilla mennään. Niin paljon en sentään pysty luottamaan pelkkään navigaattoriin. Onhan siitä paperisesta mukava katsoa kuitenkin seuraava etappi ja hiukan suunnitella reittiä, kun näkee kokonaisuuden isompana, kuin navin näytöltä.

Kävipä kerran silleen, että oltiin Ukrainassa ja seuraava kaupunki oli L'viv nimeltään. Sinne oli matkaa noin 60km ja iskin naviin tuon paikan. Antoi matkaksi n. 1200km :D Saman niminen kaupunki löytyy Venäjältä, jonne navigaattori oli meitä viemässä. Vaati yläheitto merkin kahden kirjaimen väliin, jolloin navi tajusi oikean osoitteen, mihin oltiin menossa.
Se on joskus pienestä kiinni.
Hotellissa katselee google mapsilla reitin ja kiinnittää navin muutamalla kauttakulkupisteellä, niin todennäköisesti ajattaa sen reitin, mitä oli tarkoitus mennä. Tai suunnittelee reitin Tomtomin sivulla ja syöttää koneeseen - jos sattuu saamaan yhteyden...

Tomtom on aika ronkeli miten osoite sille annetaan. Ei löydä jos ei ole just oikein. Toisaalta Google Maps on alkanut tehdä sitä samaa vaikka osoite olisi oikein. Löytää sitten jollakin muulla, kuten hotellin nimellä.

Kokemuksia.

1. Onnistui se Garminillakin. Lahden tienoilla valitsin kohteeksi Jyväskylän ”vältä moottoriteitä” optiolla. Siinä menikin sitten 2x enemmän aikaa kun tuli kierrettyä Jaalassa, Mäntyharjulla ja ties missä. Emmä oivaltanut mikä sen logiikka oli. Hyvät reitit sinänsä, en olisi itse keksinyt,

2. Onnistui se Google Mapsillakin. Lapissa vedin stopit risteyksen kohdalla olleelle bussipysäkille, kun auringonasennosta päättelin että pitäisi kääntyä vasemmalle päästäkseen Rovaniemelle. Google tarjosi suoraan ajoa. Zoomasin kuvaa ja näin, että kertäisin suuren järven ympäri tullakseni tasan samaan paikkaan ja sitten kääntyisin siitä risteyksestä vasemmalle. Olin ajanut risteyksestä vajaat 50m ohi ja Google Maps ei peruuta...

Tomtom oli talven sammuksissa. Pistin pyörään ja jotenkin se oli saanut itselleen uuden eurooppalaisen tietoturvan jota mun piti hyväksyä ennen kuin pääsin naviin. Ja se buuttasi ainakin 5 minuuttia sen jälkeen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

No, jokainen tyylillään, mutta minulle ainakin turhan monimutkaista ja epävarmaa pelailla kuukle mapsien ynnä muitten juttujen kanssa. Kun sen koko Euroopan paperikartan levittää maantielle, siitä näkyy kerrasta kaikki maat ja vähän enemmänkin :D Helppoa, nopeaa ja pitkällä reissulla kokonaisuus hahmottuu paremmin. Tämä ei ole tietysti enää nykypäivää, mutta mitä vaihtamaan vanhoja hyviksi havaittuja juttuja :wink:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joutuis keskittymään tienviittoihin jos ei olisi navi kertomassa mistä pitää kääntyä. Liian työlästä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

JKKo kirjoitti: 22:13 31.03.2019. Joutuis keskittymään tienviittoihin jos ei olisi navi kertomassa mistä pitää kääntyä. Liian työlästä.
Juu totta, taisin ilmaista epäselvästi mitä tarkoitin. Paperikartta on siis lisänä, sellaisena mistä vedetään "karkeat" linjat ja sitten naviin naputellaan mitä naputellaan. Joko seuraava kaupunki tai vaikka 1000km päässä oleva.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onko kukaan koittanut Suomessa suunnistaa tuolla tomtomilla?
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse käytin paperikarttoja myös navin tukena, mutta lopetin niiden käytön muutama vuosi sitten. Nyt esim. olen käyttänyt kaikki lomani reilun vuoden ajan USA:ssa ajamiseen, eli viime ja tämän talviloman ja kesällä koko kesäloman 4 vko. Eli siellä olen pörrännyt aikalailla 2 kk noin vuoden (13 kk) aikana. Matkaa on pyörällä kolmella reissulla kertynyt 18400 km pitkälti yli kymmenessä osavaltiossa.

Ostin Garminiin viime talvena sinne ekalle reissulle lähtiessäni manner USA:n kartan, 40e ja hankin samalla pienen litteän 14" läppärin full HD näytöllä, 280 e Gigantista, eli ihan perus pikkukone, ei mitään superia.

Tavoite oli pärjätä pelkällä Google mapsillä reittisuunnittelussa ja Garminilla suunnistuksessa. Tämä onnistui erinomaisesti ja pääsin ajamaan hyvin erilaisia reittejä sopivan vaihtelevasti. Huomasin Googele mapsin edut reittisuunnittelussa siinä, että pystyin zoomaamaan hyvin pieniä paikkakuntia esille ja näkemään, onko reitti mahdollinen.

Tätä ei pysty paperikartalla tekemään, kun sen kokoiset paikat on siihen merkitty vain lyijykynällä :mrgreen: :mrgreen:

Ekalla reissulla ostin Walmartista vielä HDMI-kaapelin, että voi katsella kartaa hotellin telkkarista suurempana. Se oli melko turha ostos, käyttö jäi muutamaan kertaan, koska riittävällä resoluutiolla saa kokonaisuuden esille 14" ruudultakin yllättävän hyvin.

Tuollakin reissulla tuli mieleen, että kyllä sitä olisi pelkällä paperikartalla ollut suunnistamista mm. näissä kaupungeissa: Austin, San Antonio, Dallas, Denver, Portland, Seattle, Minneapolis, Milwaukee, Nashville.

Jo pelkkä turvallisuuskin liikenteessä tuon kaltaisissa paikoissa kohenee huomattavasti, kun voi rennosti ajaa liikenteen mukana ja kuulla ohjeet kypäräpuhelimen kuulokkeisiin. En myöskään luottanut eksymisen tuovan niitä parhaita paikkoja eteeni :lol: :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 00:02 01.04.2019. Onko kukaan koittanut Suomessa suunnistaa tuolla tomtomilla?
Viikko sitten ajelin rohkeana länsirajan yli Espooseen ennalta
asettamaani osoitteeseen. Ei ollut minkäänlaista ongelmaa tällä
matkalla. Kätevästi opasti mielestäni aika sekavasta Espoosta
takaisinkin päin vain "mene kotiin" näppäintä käyttämällä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Voi...kuinka sitä löydettiinkään perille aikaa ennen navigaattoreita :lol: Kyselemällä ihmisiltä ja niillä paperikartoilla. Eikä tästä ole vielä niin montaa vuotta, kun tuli suunnistettua paperisilla suurkaupungeissa. Se oli kyllä suoraan sanoen yhtä helvettiä :? Niitä aikoja en todellakaan kaipaa, kiitos navigaattorin :)
Vastaa Viestiin