Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: .

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Zumoissa on ainakin kaksi suuriruutuisempaa mallia, 5” ja 5,5” kokoiset. Kumpikos noista mahtaa olla se, mistä HD asenteinen on veistelty?

Mä en ole kovin intohimoinen tietokoneiden mukana kuskaaja. Navin pitäisi olla semmonen, että voi suoraan kertoa, minne ja sitten se tekee reitin. Toki ne perinteiset ”vältä hiekkateitä” yms asetuksista pitää olla valittu.

Ja sit sen pitää pystyä yhteistyöhön iPhonen kanssa mitä ruuhkatietoihin yms tulee.

Mulla vasta 2 navia takana. Eka Garmin lähti toisen mukaan ja sit tää Tomppa kuoli huonon läpän tuloksena.Ei sit millään tunnistunut sen enempää Mac kuin PC usbilla. Kävin jopa uusia microusb piuhoja kaupasta. Yhtäkkiä se meni ”akku tyhjä” moodiin ja sit kytkeytyi PChen. Muka viidessä minuutissa latasi kartat jota ei kuitenkaan tehnyt. Tokalla tai kolmannella kerralla hukkasi edellisetkin ja lopulta suositteli ”käyttämään sitä usb johtoa joka tuli paketissa mukana”. Se oli siten valinnut kohtalonsa. Koska tommosen seinään heitto jättää jäljen seinään, valitsin vasaran.

Tomtomit on pannassa. Garmin tekee myös ammattilaisnaveja joten sinne takaisin. Ehkä.

Noita ei vaan ole oikein missään esillä. Joudun ostamaan laitteen ”sikana säkissä”, asentelemaaan ja jossei ole mieleinen, käyttämään palautusoikeuden. Riittäisi että olisi liikkeessä esillä sähköt päällä jotta näkis miten sen touch toimii hanskalla ja kuin se tunnistaa osoitteita ja kuin se pariutuu ompun kanssa. Mut ei siis stadissa tunnu kellään olevan esillä.

19 euron sähköhammasharjat ja vedenkeittimet sen sijaan on esille laitettu!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: .

Viesti Kirjoittaja Springer »

Luulisi että jos ottaisi ennakkoon yhteyttä Verkkokauppa.Com niin varmaankin suostuisivat ottamaan muutaman mallin näytille jos niillä niitä varastossa on. Sittenhän sen voisi ostaa hieman halvemmalla esittelykäytöstä :D
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: .

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Springer kirjoitti: 07:46 15.08.2022. Luulisi että jos ottaisi ennakkoon yhteyttä Verkkokauppa.Com niin varmaankin suostuisivat ottamaan muutaman mallin näytille jos niillä niitä varastossa on. Sittenhän sen voisi ostaa hieman halvemmalla esittelykäytöstä :D
Menin paikan päälle. Keskustelin myyjän kanssa. Ainoa tapa saada tuote verkkokauppa.com liikkeessä kätösiinsä on tehdä kaupat, odottaa, että se tulee noutotiskille ja purkaa pakkaus. Käytännössä siis hae, vie kotiin ja tutki. Ja sitten palauttamaan, jossei ollut mieleinen.

Olisi minulla ollut aikaa odottaa. Kävin myös Gigantissa. Sama juttu. Power-nimisessä kaupassa ei myöskään ollut eroa tässä suhteessa edellisiin.

Mitä lie joskus ostin Mäntästä äidilleni. Paikallinen kauppias, liikkeen omistaja, purki tuotteen paketista ja vakuutti minut tuotteen käyttökelpoisuudesta.

Katselin, missä olisi ollut mitäkin Garminia hyllyssä. Ei ole aikaa lähteä Kemijärvelle yhden mallin takia.

Asiasta kukkaruukkuun. Kätteleekö tommonen HD navigaattori hyvin iPhonen kanssa? Sehän näissä Linuxpohjaisissa on monesti akilleen kantapää. Ei mun Totmom-vainaakaan oppinut siihen kuin vasta vuoden käytön ja softapäivityksen jälkeen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: .

Viesti Kirjoittaja JKKo »

No soittelin sitten Garmin Finlandiin. Sama asia käytiin läpi. Hän ehdotteli just niitä kauppoja, missä olin käynyt ja keillä noita ei saanut ostamatta tuotetta paketista esille. Sit päästäkseen eroon aiheesta, keksi että täällähän on tämmoinen "Auto-Masa"... ehdin katsoa hälle, että on Ylöjärvellä ja sinne on 170 kilsaa tai sinnepäin. Puhelu katkesi...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: .

Viesti Kirjoittaja jty »

JKKo kirjoitti: 22:52 14.08.2022. Zumoissa on ainakin kaksi suuriruutuisempaa mallia, 5” ja 5,5” kokoiset. Kumpikos noista mahtaa olla se, mistä HD asenteinen on veistelty?
En tiedä mutta sen pikkunavin kanssa hd:n telineen kiinnitys navin telakkaan on ruuvinreikien kannalta ok muuten mutta hd:n puolen pala on vaakasuorassa ja navin telakka pystysuorassa niin se on vähän köpösen näkönen.
Ja tietty se hd:n kiinnityssarja maksaa maltaita.
En muista pitikö se garmininkin telakka ostaa erikseen.
Kiinnitys on pelkästään mekaaninen, sähköt menee garminin johdolla mut se hd:n kiinnityksen etu on että johto menee nätisti tangon sisään
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 13:31 14.08.2022. Mä olen vielä kahden vaiheilla, laittaisko navin vai tappelisko iPhonen kanssa jollakin apilla.

Avaan keskustelun. (Tomtomit on pannassa...)
Mie laittasin navin :!: :idea:
Itte käytän 100€ perus Tomtom-autonavia.

'Matka' :?: puhe-elin alalla työni aikoinaa tehneenä, nää 'kameralla varustetut, henkilökohtaset mukana kuletettavat multimedia päätteet, joissa on lisälaitteena myös puhe-elin', ei oo suunniteltu mekaanisesti kestämää jatkuvaa tärinää.
Joku täällä haki 'tärinää kestävää puhe-elintelinettä', kyllä ne telineet tärinät kestää, älyluurin sisuskalut ei välttämättä kestä.
Navin nyykähtäessä syystä tai toisesta tai vaikkapa irrotessa vauhissa, navin menetys aiheuttaa vähemmä itku-potku-raivari kohtauksia ku, älyluurin.
Monella on ylleensä nykyää mukana 'kameralla varustettu, henkilökohtane mukana kuletettava multimedia pääte, jossa on lisälaitteena myös puhe-elin', sitä mie aattelin käyttää vara-aparaattina.
TomTom on imukupilla kiinni tee-se-itte navitelinessä, varmistimena violetti hihnanpätkä.
Kaks kertaa on helteessä sylki kuivanu imukupissa ja navi 'irronnu', jääden ohjaustangon päälle, hihnan varaan... :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Noi mun poistuneet olivat kummatkin pieninäyttöisiä ja mitä olen lajitovereiden autoissa ihastellut suuria navigaattoreita, niin jotakin semmoista kaipaisin.

On nää omppupuhelimet olleet eri reissuissa milloin jesarilla ja milloin rautalangalla kiinni pyörässä. Näissä on puolensa ja rajoitteensa.

Voip luurin hienot gyraattorit olla ajon jälkeen sekaisin kun HD vähän on vatkannut.

Kai se on vaan ostettava Garmin sokkona. Tomtom merkkistä ei enää tule. Oli se kaiken kaikkiaan semmoinen haaste.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 21:20 15.08.2022. ... Kai se on vaan ostettava Garmin sokkona. Tomtom merkkistä ei enää tule. Oli se kaiken kaikkiaan semmoinen haaste.
Kuten rustasin, miulla on 100€ TomTom, siihe voi valita, lyhkäsimmän tai nopeimman reitin, ei oo muita rendikkäitä valintoja.
Ei oo wip, wap, sovellus/aplikaatioita.
On toiminu jo tovi toisee ku, se klassine junan wessa :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jty »

JKKo kirjoitti: 21:20 15.08.2022. On nää omppupuhelimet olleet eri reissuissa milloin jesarilla ja milloin rautalangalla kiinni pyörässä. Näissä on puolensa ja rajoitteensa.
Kohtuullisen toimiva kiinnitysratkaisu tossa on laittaa tankin konsoliin ja puhelimen takakanteen industrial grade velcroa. Sit navigaatioappi joka toimii offline kartoilla, mutta akku siinä menee pitemmillä matkoilla.
MP-navi on kuitenki jämäkin vaihtoehto
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Minulla on ollut sitä Garminin pienempää mallia useampia, nytkin 390 ja 396. Tuosta uudesta 396 pitää sanoa, että sitä on vähän kevennetty. Liekö sitten hyvä vai huono asia. Huonoa siinä on se, että rengaspainesovellus puuttuu kokonaan. Näyttöä siinä on kehitetty ja nämä puhelinsovellusten yhteydet toimivat ainakin Androidin kanssa.

Isompi 595 oli yhdessä pyörässä ja siinä tuli ihan mahdottomasti johtoja sinne telakkaan (telakat kuuluvat mukaan, ellei jostain tarjousmallista ole poistettu). Siinä oli etuna mahdollisuus kääntää näyttö pystyyn tai vaakaan. Samoin puhelinsovellukset olivat käytössä. Osa niistä vaan ei toimi Euroopassa.

Sitten on tämä suurin ja kaunein, Garmin XT. Ei ole omaa kokemusta, mutta siitä en ole kuullut muuta kuin kehuja. Jopa vannoutunut Tompan käyttäjä Vallu kehui sitä sellaisen ostettuaan.

Joten kuulopuheiden perusteella se XT on parasta tällä hetkellä. https://www.garmin.com/fi-FI/p/679804/pn/010-02296-10

Näytti olevan Powerissa 429 nyt, eli Suomen halvin hinta. En tiedä Powerin palautuskäytäntöä, jos tiskiltä hakee. Kaupan sivuilta selvinnee. Härski mies menisi ostamaan sen Gigantista, koska siellä palautus toimii. Ja sanoisi samalla, että naapuri myy sitä 429, joten mainostetun hintatakuun perusteella se pitää saada samaan hintaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Se on vissiin käytävä kaupassa hakemassa moinen. Perusjohdotus näytti olevan "punainen ja musta".
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Toi XT kertoo vain, että "moottoripyöräteline", mutta ei enempää... Olen ainakin nykyisen Zumon kiinnityksestä tykännyt, se kun kävi suoraan vasemman kahvan kiinnitysruuvien tilalle. Paikkana mielestäni hyvä, kun ei vaadi paljoa katseen siirtoa, kun ajon aikana sitä tähyilee. Saattaa tosin tuon XT:n iso koko vaikeuttaa em asennusta?

Ja yleisesti, on se vaan oikea mp-käyttöön tarkoitettu navi myös siitä hyvä, että sitä voi sateellakin katsella! Joskus yritin myös auton navilla, mutta kun vettä alkoi sataa, niin suojaanhan se oli laitettava. Sadesuojakotelo taas teki auringonpaisteessa katselemisen ihan mahdottomaksi... :roll:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pekka L kirjoitti: 10:04 16.08.2022. Toi XT kertoo vain, että "moottoripyöräteline", mutta ei enempää... Olen ainakin nykyisen Zumon kiinnityksestä tykännyt, se kun kävi suoraan vasemman kahvan kiinnitysruuvien tilalle. Paikkana mielestäni hyvä, kun ei vaadi paljoa katseen siirtoa, kun ajon aikana sitä tähyilee. Saattaa tosin tuon XT:n iso koko vaikeuttaa em asennusta?

Ja yleisesti, on se vaan oikea mp-käyttöön tarkoitettu navi myös siitä hyvä, että sitä voi sateellakin katsella! Joskus yritin myös auton navilla, mutta kun vettä alkoi sataa, niin suojaanhan se oli laitettava. Sadesuojakotelo taas teki auringonpaisteessa katselemisen ihan mahdottomaksi... :roll:
Vähänhän noi "väräjää" Dynan tangossa. En ole aiemmin tehnyt asialle mitään, mut nyt voisin laittaa sen laipan väliin palan painavaa ja pidemmillä ruuveilla kiinni. Eli massoittaa niin, että resonanssista pääsisi etäämmälle.

Ja iso näyttö, jotta se karttakin mahtuisi ruudulle kaikkien kameratolppavaroittimien rinnalle.

On nyt tilattu ja haen kohta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

En muuten huomannut, että Garmin Zumo XT:ssäkään olisi tukea rengaspaineantureille. On kyllä kätevä ominaisuus.

Itselläni on nyt siis jo 5v. vanha Garmin Zumo 395 LM rengaspaineantureilla. On toistaiseksi toiminut. Edellinen Zumo 390 kesti 3 ajokautta, joten varalla minulla on Apple iPhone 12 Mini tärinänvaimentimella varustetulla Quad Lock telineellä. Jos vaikka Garmin hajoaa kesken reissun. Ne eivät kyllä telineistään putoa, kuten Harikan imukuppiviritys. Mutta kukin kustannustehokkaasti ja värikoodatusti tyylillään. :D

Reittiä luen Garminista ihan jo resistiivisen, hanskoilla operoitavan näytön takia. iPhonea, kuten muitakaan nykypuhelimia ei voi oikein näpelöidä hanskat kädessä kapasitiivisen näytön takia.

Kokeilin pari vuotta sitten Garminin ja puhelimen parittamista keskenään, mutta en jaksanut kuunnella Garminin jatkuvia ja vinkuvia varoituksia eri asioista kypäräkuulokkeisiin. Joten kytkin sen irti, ja seuraan reittiä vain näytöstä. Itse olen huomannut, että näytön näkeminen on ajossa tarkeämpää kuin puheohjaus. Sekä polkupyöräillessä, että mopolla ajaessa.

iPhone Quad Lock -virityksestä

Tämä minulla on siis varalla. Kokeilen samalla kestääkö puhelimen kameran tarkennus Quad Lock:in tärinänvaimentimen kanssa H-D -käyttöä. Tärinänvaimentimen (Vibration Dampener) idea olisi eristää nimenomaan moottorista tulevaa tärinää, jota jotkut puhelimet ja niiden kamerat, lähinnä tarkennus, eivät kuulemma kestä.

https://www.quadlockcase.com/collection ... 9777372235

iPhone 12 Mini on kyllä vedenpitävä (IP68), ja minulla tuulilasin takana, joten en ole huolissani sateesta. Se ei myöskään Suomen lämmöissä näytä navigoidessa kuumenevan kovin paljoa. Lähinnä pidän näyttöä päällä, jotta näen mikä biisi soi musiikkikirjastosta. Biisiä voi vaihtaa, volaa säätää ja vastailla puhelimeen Schuberthin kypäräkaiuttimien kaukosäätimellä.

Joten, aito prätkänavi on kyllä ajohommissa parempi kuin puhelin. Mutta puhelimellakin tullee toimeen, jos on virransyöttö järjestettynä pidempiä matkoja ajatellen. Quad Lock:ilta löytyy tarvikkeet tähänkin.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla oli joku "ensimmäinen" Zumo aikanaan. Semmonen jossa oli oikein nappuloita reunalla zoomailuun. Näyttö oli suttuinen resistivinen, muttei toisaalta koskaan sateessa päättänyt vaihtaa näkymiä pisaroiden takia. Sitten kun olin "myynyt" sen vakuutusyhtiölle, niin rahoilla suunnilleen sai sen Tomtomin, mikä päätti päivänsä muutama hetki sitten. Eli yhdellä ostoksella jostakin 2007 saakka.

Ja nyt toinen, kun se XL on hallussa. Mä en halua kuulokkeita kypärään. En edes navin ohjeita. Enkä laita rengaspaineantureita. Mut olisi kiva nähdä siitä kartasta niin selkeitä ohjeita, ettei mene vahingossa ohi.

3,5" näyttöön kun pitää tuoda kaikki nopeustiedot ja kamerapoit ja huoltoasemat, niin jäljellä on yksi neliötuuma karttaa, josta se kääntymiskohta tulee näkyviin just kun piti kääntyä. Tomissa oli vielä joku nopeusrajoituksesta johdettu zoom joka ei toiminut oikein mitenkään Coventryssä kuukausi sitten. Kaupunkialueellakin on 40mph rajoitus joka on 65 kmh Tomin tulkitsemana ja silloin ei vielä "zoomaa" kovin lähelle. Sisäkehän ramppien kanssa oli tosi tuskaa. Onneksi takanaistuja on omaksunut mun naville rähjäämisen. Tunnen selässä kun takana kaivetaan kännykkää ja käynnistellään googlemapsia.

Sit tulee selkeitä ohjeita. Ja ilman kypäräpuhelinta, tottakai!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin