Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Sari S »

-Harikka- kirjoitti: 23:35 22.02.2019. Tuoha oliki miun lista mukana kuletettavista taravoista... :roll:
Juu, listasta jäi pois tosiaa eväkset ja retkituoli :oops:
Mie käytän tiivistettyä alkomahoolia 80% votkaa ja colaa kaveriks, silloku otan = harvoin :!: :wink: :lol:
Tästähä vois alottaa tonne keskustelupalstalle uuen ketjun kevään oottelun ajankuluks :?: :?:
Eli Harikkan ideasta tuolta vitsiketjun puolelta vakavaa asiaa.

Mitä pakkaatte reissuun? Miten saatte kaikki tarvittavat varusteet mahtumaan mukaan? Ja mitä ylipäänsä reissussa tarvitsee?

Minua kiinnostaisi myös pienempien pyörien omistajien kuljetusratkaisut. Oma Porsteri on ihan laukuton vielä ja treenikamppeet kulkee selkärepussa ja loput tarakalla mustekaloilla kiinnitettynä. Sen pidempään reissuun en ole Porsterilla vielä ehtinyt. Mutta olen miettinyt, että jos ja kun joskus lähtee, niin millä ihmeellä varusteet kuljetetaan.

P.S. Kuva ois kiva, ei pakko.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Jos yksin ajelet, niin laita perälaukku ja sivulaukut. Löytyy HD:n omat mitkä voi sitten irrottaa/kiinnittää ”heittämällä”. Silloin mukaan mahtuu älyttömästi tavaraa.
Käy vaikka HD Helsingissä selailemassa kataloogia. (Löytyy myös netistä)
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Sivulaukuista se alkaa, pyörän muuttaminen pakettiautoksi,. Niihin ei kuitenkaan mahdu "muovikassillista" enempää per puoli. Kaks päällä kun ollaan rouvan kanssa reissattu pitkätkin reissut, niin eniten vetää Ortliebin (tai vastaava paljon halvelmmalla Varustelekasta, linkki) säkki. Sen saa pakattua hotellihuoneessa pinkeäksi ja sidottua liinalla kokonaisena sissyyn. Usein ajelen tavarat pelkästään säkissä ja vasta leiriä lähestyessä täytän sivulaukkuja limonaadilla tai vastaavilla tuotteilla.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/m ... akki/25661
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
bogge
Viestit: 35
Liittynyt: 08:22 05.12.2011.
Paikkakunta: ESPOO
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja bogge »

Peterpanbike-sivuilla (https://www.peterpanbike.fi/201804-infi ... akkaaminen)
oli mun mielestä hyvä muistilista. Ja uutena ideana tuli tuo vakuumiin pakkaaminen millä
säästäisi tilaa.

Viime reissulla känny kastui ja se hajosi. Oli aika orpo olo ilman
puhelinta. Jatkossa pakkaan varakännyn mukaan.
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja ranze »

Listahan elää matkan mukaan. Jos ajat lähellä, et tarvitse paljoa. Jos ajelee taas jonnekin alkeellisiin oloihin, voi olla hyvä varautua. Esimerkkinä Forwoodin pariskunta, 193 maata ja reilu 600 000 kilsaa. Suomessakin kahdesti.
http://www.horizonsunlimited.com/forwood/luggage1.shtml
Kuva

Sohvapyöräilijänä mulla on kovat laukut, lisäksi perässä iso SAC perälaukku sadesuojalla.
Kuva

Nyt kun sivulaukkujen kansissa on railsit, voi niihinkin laittaa pienet putkisäkit (niinkuin tuossa Forwoodien kuvassa). Omani ovat pienemmät, tarkoitettu triathloniin. Joten hyvinkin vedenpitävät.

Kuva

Yleensä tavaraa on liikaa. Vuosien varsilla opit vähentämään olennaiseen. Naispuolisilla on taipumus kuljettaa (turhaa) vaatetta. Osan voit välttää oikealla varustevalinnalla. Esim. mulla on goretakki jonka irtovuori toimii irrallaankin, hupparin tapaan. Mitä tahansa pakkaat, laita pienemmissä erissä muovipusseihin. Sitten kun eristykset pettää, niin ei ole kaikki märkänä. Kiva pukea jotain kuivaa ylle päivän päätteeksi. Kännykkä minigripin sisälle.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mulla on yleensä viikonloppureissussa mukana:

Farkut
T-paita, boxerit ja sukat joka päivälle (+päivä)
Vedenkestävät sukat
Pari buffia
Muutamat aurinkolasit
Kahluuhousut
Sadetakki
”Kultakalamalja” kypärään
Shovelin tulpat
Tuumakokoisia lenkkiavaimia, 3/8, 1/2 ja 9/16 tuplana
Tuumaiset kuusiokoloavaimet
Ruuvimeisseleitä
Rosterilankaa
Bahcon miniräikkäsarja
Pari vanhoja sukkia räteiksi

Jotain tuosta listasta saattoi unohtua mutta siinä oli suurinpiirtein kaikki.

Nämä kaikki mahtuu tuollaiseen vedenkestävään reppuun joka on köytetty takapenkille, toimii muuten ajossa hyvänä selkänojana. Siinä on vielä muutama mustekala extraa jos matkalla tarttuu jotain mukaan.

Jos teltan otan mukaan niin se köytetään joko tuon kassin alapuolelle runkoputkiin kiinni tai keulaan. Teltan ympärille on käärittynä pressu joka vedetään teltan päälle ettei vesi tulis läpi.

Kuva

Kuva
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:12 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:13 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 12:25 23.02.2019. Ortliebin (tai vastaava paljon halvelmmalla Varustelekasta, linkki) säkki.
Nuo pussit ovat oikeasti hyviä. Itse olen hakenut noita eri kokoisia säkkejä ja jopa kahvallisia vastaavia kasseja melontaliikkeestä, siellä on ymmärtääkseni paras valikoima vedenpitävää tavaraa sattuneesta syystä ;) Löytyy ihan joka lähtöön kännykkäpusseista tynnyreihin.

Hinnat ovat yllättävän halpoja erikoisliikkeen tavaraksi ja suurin osaa kamaa löytyy siitä myymälästä, jos vierailee Sipoon puolella vanhalla Porvoontiellä itäväylän jatkeella. Pääsee hypistelemään ennen ostoa.

http://www.bearwater.fi/kauppa/varusteet/pakkauspussit/
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nykyisin reissuan pääosin laukkupyörillä ja niissä olen pitänyt tuhansien kilometrien reissujen takia sopivasti kootun
- työkalusetin
- Leathermanin
- renkaanpaikkaussetin (yhden pyörän laukussa on jopa pieni kompura renkaan täyttöön)
- yleismittarin
- pienen C-Tekin pyörälaturin
- rautalankaa, nippusiteitä, teippiä yms.

Kaikkea muuta olen tarvinnut noista, paitsi renkaaanpaikkaussarjaa. Kaksi kertaa kun rengas on tyhjennyt, hajonnut osa oli ventiili ja hinauslavetti tarvittiin.

Muuten lähtökohta on, että laukkupyörään menee noiden kamojen lisäksi 2 hengen kaikki reissutavara.

Lisäpussina olen pitänyt maailmalla reissutessani lukollista teräsvaijerilla vahvistettua Deemeedin kypäräpussia. Älyttömän kätevä, oikeasti. Lähinnä sinne on survottu nahkavaatteet, kun sää on pakottanut ajamaan farkuissa ja pitkähihaisessa ajopaidassa.

http://www.joecool.fi/tuote/helmet-secu ... ne-helmet/
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Meilläkin on pidempiä reissuja varten muistilista, joka on täydentynyt ja onneksi myös karsiutunut vuosien myötä. Kannattaa miettiä vaatteet niin, että ne ovat mahdollisimman monikäyttöisiä. Esim. päivän tunturivaelluksille on tietysti pipa tarvittu, ei ole lähdetty kypärä päässä, mutta kaksiosainen HD-sadeasu on ollut oikein toimiva sielläkin. Merinovilla-alusasuihin luotan, pohjoisessa kun usein pyöritään. Hiostavat vähemmän kun muut, lämpimät ohuenakin ja vievät vähän tilaa pakattuna. Norjalainen Devold on meille ollut parasta, ovat vaan kalliita. Hyvät tukevat ulkoilujalkineet on mukana, vaikka meidän LAJA-ajokengät ovat nekin hyvät kävellä.

Minäkin suosin aika pieniä "vesieristettyjä" nyssäköitä laukuissa. Tuo edellä oli hyvä vihje, ei kastu paljoa jos joku vuotaa. Minulla on myös tuo Deemeed-varustepussi, on helpottanut sellaisia puolen päivän pysähdyksiä, ei ole tarvinut ajokamoja murehtia. Joskin aika luottavaisesti olen kypärän Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa satulan päälle jättänyt, eipä ole vielä kukaan siihen kusaissut.

Sivulaukuissa on aina 6-kolo- ja Torx-taittosetti, 10mm kiintoavain akkua varten, varatulpat, satulankiinnitysmutteri ja -ruuvi (on kerran pihassa murtunut se mutteri, kiristin liikaa), jesaria, eri kokoisia nippusiteitä, paukkupullo ja pari venttiilin sielua.

Nuohan on lähinnä siksi että voin auttaa tovereita. Ajan luotettavalla Harley-Davidson-merkkisellä moottoripyörällä, sen 2008 Twin Cam versiolla. Tällä olen n. 130.000 km ajanut eikä ole tien päällä tarvinut korjata mitään, ei ole ollut ongelmia. Koputan puuta.

Ja taskussa Autoliiton plus-kortti. Sitä olen joutunut kerran käyttämään kun Buellista katkesi ajossa taka-akseli. Siinä olisi tarvinut olla mukana aika arsenaali jos olisi pitänyt tien päällä korjata...
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kuva

Tuo kerhokaupan laukku on ainakin tällaiselle satunnaiselle matkailijalle aivan mahtava.
Eroaa putkimallisesta siinä, ettei tarvitse aina koko kassia tyhjentää, kun on päältä auki. Pitää vettä ja on helppo kiinnittää vaikka takapenkille.
Varmaan paras kerhotuote kautta aikojen......toinen on venyvä vyö :D
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Pertti kirjoitti: 12:36 24.02.2019. Kuva

Tuo kerhokaupan laukku on ainakin tällaiselle satunnaiselle matkailijalle aivan mahtava.
Eroaa putkimallisesta siinä, ettei tarvitse aina koko kassia tyhjentää, kun on päältä auki. Pitää vettä ja on helppo kiinnittää vaikka takapenkille.
Varmaan paras kerhotuote kautta aikojen......toinen on venyvä vyö :D
Mikähän tuo kerhokaupan laukun tilavuus mahtaa olla? Olen miettinyt sitä ihan treenikassiksi, jos olisi suurempi kuin nykyinen laukkuni. Vois sitten toki käyttää muutenkin reissukassina. Tarakalla ei kyllä mahda pysyä, pitänee hankkia sivulaukut tai sissybar, mihin voi tukea?

Vallu kirjoitti: 11:08 23.02.2019. Jos yksin ajelet, niin laita perälaukku ja sivulaukut. Löytyy HD:n omat mitkä voi sitten irrottaa/kiinnittää ”heittämällä”. Silloin mukaan mahtuu älyttömästi tavaraa.
Käy vaikka HD Helsingissä selailemassa kataloogia. (Löytyy myös netistä)
Sivulaukut haluisin ihan ekana. Mietin vaan noita laukkurautoja, että vaikuttaakohan rautojen valintaan se, että mun Hukkeria on madallettu? Laukkuraudat olis ostoslistalla tällä hetkellä ihan ykkösenä ja sit tietysti kovana kakkosena niihin sopivat laukut. Yhdet laukut jo ostin Ilkalta, mutta taitaa olla niin, että ne on ihan liian isot mun pyörään. :roll:

Kyllä noi reissukuvat ja teidän tekemät listaukset varustuksista vetää hiljaiseksi tällaisen aloittelevan pyöräilijän. Että tavaraa mahtuu prätkän kyytiin...
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Mitä pakkaatte reissuun mukaan?

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Kävin sitten ihan itse katsomassa kassin mitat: 58cm x 32,5cm, 50L. :D
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:13 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin