Dyna 2009 fat bob moottori
Dyna 2009 fat bob moottori
Onx kyseisen mallin moottorissa tiedossa perusvikoja mm.laahain vikoja mitä oli mulla 2001 kingissä?
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Laaharivikoja ei ole, erityyppiset muistaakseni -06 alkaen.
Huollossa ei ainakaan ole varsinaisia rikkoutumisia ollut.
Sähköön ja dataan liittyviä toimintahäiriöitä on jonkin verran, mutta ne kuuluvat nykyään asiaan, kun kaikki menee tietokoneen kautta. Antureita, staattoreita, säätimiä...eli perussettiä
Mitä enemmän virityspalikoita laitetaan, sen useammin tulee tietolaitteissa yhteistyöongelmia.
Esimerkiksi kotariin verrattuna huolettomia pelejä ovat....
Kolmatta kesää menee päivät monimerkkihuollossa Moto-Seinäjoessa, joten jonkinlaista kuvaa on asiasta muodostunut.
Huollossa ei ainakaan ole varsinaisia rikkoutumisia ollut.
Sähköön ja dataan liittyviä toimintahäiriöitä on jonkin verran, mutta ne kuuluvat nykyään asiaan, kun kaikki menee tietokoneen kautta. Antureita, staattoreita, säätimiä...eli perussettiä
Mitä enemmän virityspalikoita laitetaan, sen useammin tulee tietolaitteissa yhteistyöongelmia.
Esimerkiksi kotariin verrattuna huolettomia pelejä ovat....
Kolmatta kesää menee päivät monimerkkihuollossa Moto-Seinäjoessa, joten jonkinlaista kuvaa on asiasta muodostunut.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Ei ole laahaimet tässä mikään erityinen murhe. Dynassa on v. 2006 (muut TC:t 2007) alkaen ollut rullaketjut jakopäässä. Se aiempi "hiljainen" ketjusysteemi oli huonompi. Ketjunkiristys myös muuttui. Onhan näissä uudemmissakin TC-koneissa laahaimet kulutustavaraa, minulla vaihdettiin 88.000 km:n kohdalla eivätkä olleet vielä huonot.
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 15#p289178
Ei tässä uudemmassa TC-koneessa ole muutenkaan mitään erityisiä tyyppivikoja, se on hyvä moottori. Jos uskaltaa täällä tällaista uudempaa kehua... Omalla 2008 koneella olen ajanut nyt 125.000 km ongelmitta.
Kuten Pertti tiesi, anturimurheita on ollut, ei kylläkään minulla. (Pertille tiedoksi: Himoksen murhe taisi selvitä, oli ilmeisesti johto litistyksissä penkin alla. Kiitos avusta!)
Enskan kompensaattori kannattaa kuunnella, ettei esim. käynnistäessä kuulu kova kolke. Näitä on mennyt, enemmän touring-malleissa, mutta ei ole minulla ollut tuossakaan murhetta. En kylläkään aja alle 2000 r/min.
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 15#p289178
Ei tässä uudemmassa TC-koneessa ole muutenkaan mitään erityisiä tyyppivikoja, se on hyvä moottori. Jos uskaltaa täällä tällaista uudempaa kehua... Omalla 2008 koneella olen ajanut nyt 125.000 km ongelmitta.
Kuten Pertti tiesi, anturimurheita on ollut, ei kylläkään minulla. (Pertille tiedoksi: Himoksen murhe taisi selvitä, oli ilmeisesti johto litistyksissä penkin alla. Kiitos avusta!)
Enskan kompensaattori kannattaa kuunnella, ettei esim. käynnistäessä kuulu kova kolke. Näitä on mennyt, enemmän touring-malleissa, mutta ei ole minulla ollut tuossakaan murhetta. En kylläkään aja alle 2000 r/min.
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Samanvuotisen St Bobin satatuhatta ovat menneet murheitta. Mittarin pyörähtäessä vaihdatin ketjunkiristimet jakopäähän ja remontin tekijä sanoi, jotta nokkalaakerit olivat jo niin huonoina, että nokka-akselissa oli kulumaa. Hyvä kone muuten, eikä ole aikeita vaihdella muita osia ns varmuuden vuoksi. Kasasivat saman nokka-akselin joten saas nähdä, tuleeko sille jossakin vaiheessa vaihtotarve.
Kompensaattori oli jo mainittu. Mulla loppui kolahdukset kun sain kunnollisen akun. Laiskassa starttauksessa joskus kuului kovia ääniä, mutta ei nyt, kun akku on vaihdettu.
Vaihdelaatikosta ja enskasta ei kysytty. Niissä sitä tekemistä on riittänyt...
Kompensaattori oli jo mainittu. Mulla loppui kolahdukset kun sain kunnollisen akun. Laiskassa starttauksessa joskus kuului kovia ääniä, mutta ei nyt, kun akku on vaihdettu.
Vaihdelaatikosta ja enskasta ei kysytty. Niissä sitä tekemistä on riittänyt...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Minulla ei ole ollut vaihdelaatikossa eikä enskassa mitään murheita 125.000 km aikana. Viime talvena laakerit uusittiin kun kone oli palasina (minua kiinnostivat erityisesti tasapainoakselien laakerit ja ketjunohjaimet, ne ohjaimet eivät olleet ihan loppu mutta vaihtokunnossa). Vaihdelaatikon ja kampiakselin laakerit olivat kaiketi ihan ok ja olisivat varmaan menneet vielä ainakin pari kymppiä, mutta kyllä ne uusittiin kun kerran äärellä oltiin. Aion ajaa tällä pitkään, jos ei tarvisi taas seuraavaan sataan tuhanteen avata.
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Edelleen olen sitä mieltä että koneen ja laatikon purkaminen varuilta nähdäkseen osien kunnon on aika ylimittainen ollakseen huoltotoimi. Mä oon öljypropun magneetit katsonut ja jos on ”karvainen”, liottanut jakeet erilleen ja pyrkinyt näkemään onko laakerimujua. Ainahan sieltä jotakin löytyy, varsinkin ensiövedosta.
Tukilaakerin kunnon kuulee ja kyllä vaihdelaatikkokin äänesti ennen kuin porsi.
Juu kyllä minäkin aion ajaa laitteeni niin pitkälle, kunnes porsii. Jos kykenen!
Tukilaakerin kunnon kuulee ja kyllä vaihdelaatikkokin äänesti ennen kuin porsi.
Juu kyllä minäkin aion ajaa laitteeni niin pitkälle, kunnes porsii. Jos kykenen!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Joo kyllä varmaan oikeasti on ylimittaista, myönnetään. Olen vaan ajatellut, että en aio ajaa kunnes porsii. Yritän ennakoida ettei porsisisi. Tämä mp-homma on minulla ainoa pahe enää jäljellä eli olen valinnut että minulla on tähän varaa satsata!
En tätä omaa toimintatapaani ole kauppaamassa muille. Tämä ei varmastikaan ole "kustannustehokkain" tapa että yritetään kaikki mahdollinen ennakoida. Kuvittelen kuitenkin, että tällai saisi kesät varmemmin ajella jos talvella riittävästi roplataan. Tosin niitä ylläreitä tulee näinkin!
En tätä omaa toimintatapaani ole kauppaamassa muille. Tämä ei varmastikaan ole "kustannustehokkain" tapa että yritetään kaikki mahdollinen ennakoida. Kuvittelen kuitenkin, että tällai saisi kesät varmemmin ajella jos talvella riittävästi roplataan. Tosin niitä ylläreitä tulee näinkin!
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Eihän siinä mitään. Kotimaisuusaste nousi. Paljonko maksoi teetettynä moottorin ja vaihteiston tarkastus irto-osiksi ja nippuun ilman tarvikkeita?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Työn osuus oli vähän alta 2500 e. Sisälsi siis kampiakselin vaihdon ja laakeroinnin, timken-konversiotyöt, tasapainoakselien laakeri- ja ohjurityöt, enska tietysti piti purkaa ja kasata, vaihdelaatikon laakerointi ja vaihteensiirtäjä ym., jakopää öljypumppuhommineen. Ja sisältää myös pyörästä purun ja kasaamisen. Jotkuthan toimittavat pajalle pelkän moottorin ja/tai vaihdelaatikon.
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Minkätakia siihen vaihdettiin kampiakseli?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Hupia sekin. Kun oli kone palasina. Pinionin päässä oli jonkin verran heittoa ja tämän myötä jälkeä, ei pahasti mutta kuitenkin. Olisi pitänyt se paketti avata että olisi päässyt keskitapin laakeripinnan kunnon tarkistamaan ja mahdollisesti hiomaan (karkaistua kerrosta pois!).Niinpä sinne tuli S&S:n uusi setti. Vääntölujuutta on orkkista reilusti enemmän, pinionissa vähemmän heittoa ja laakeripinnat tietysti kunnossa. Tämän lisäksi sille vanhalle veivillekin oli ottaja. Ei siis olisi ollut pakko, mutta kun kerran alettiin niin...
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Siksipähän ne on tehtaalla ketjuja jakopäähän laittaneet, jotta huonosti rihtaantuneen axelin joutava pää mahtuu vemppaamaan. Ratasjakopäätä TC:hen halajavan, en kyllä ymmärrä miksi, kuuluukin aloittaa homma heittokellolla ja viimeistellä homma merkkikorjaamon kassalla. Voi se uusikin axeli tietty nitkahtaa ajossa.
Saas nähdä, minne asti mun 2009 ”96” avaamatta vie. On se jo nyt niin kulunut, että 3000 ajokilsan jälkeen öljyn pinta oli mitattavan merkittävästi laskenut. Tosi pitkään sillä on saanutkin lasketella ilman öljynlisäyksiä, eikä tuo edelleenkään sitä kaipaa, jos vaihtaa öljyn viidessä tonnissa. Ei aina ole tullut vaihdettua, kun olen sattunut olemaan etäällä öljynvaihtopisteeltäni.
Voi toki olla, jotta Hotbiken käyttämä Revtech haihtuu jotakin muuta 20W-50 öljyä joutuisammin. Ei avata sen takia.
Fixu tietty ostaisi kauppapaikoilta jonkun 96->103 konvertoijan liki ajamattomat ”96” pytyt ja männät parilla satasella jemmaan ja installoisi ne sitten, kun omat on kuluneet tarpeeksi horoiksi. Jos jollakulla sattuu olemaan moista kauppatavaraa ”halvalla” niin pistää yv:tä halutessaan tulemaan mulle.
Mä lasken ajopeleilleni pääoma- ja huoltokulut yhteen ja jaan summan kilometreillä. 10 senttiä kilsalle on jo paljon. Talvella kun vanhaan autoon meni tonni, puolitoista ylimääräistä pikkuvaivoihin, niin se tarkoittaa, että meidän yhteinen matkamme jatkuu vielä ainakin vuoden.
Saas nähdä, minne asti mun 2009 ”96” avaamatta vie. On se jo nyt niin kulunut, että 3000 ajokilsan jälkeen öljyn pinta oli mitattavan merkittävästi laskenut. Tosi pitkään sillä on saanutkin lasketella ilman öljynlisäyksiä, eikä tuo edelleenkään sitä kaipaa, jos vaihtaa öljyn viidessä tonnissa. Ei aina ole tullut vaihdettua, kun olen sattunut olemaan etäällä öljynvaihtopisteeltäni.
Voi toki olla, jotta Hotbiken käyttämä Revtech haihtuu jotakin muuta 20W-50 öljyä joutuisammin. Ei avata sen takia.
Fixu tietty ostaisi kauppapaikoilta jonkun 96->103 konvertoijan liki ajamattomat ”96” pytyt ja männät parilla satasella jemmaan ja installoisi ne sitten, kun omat on kuluneet tarpeeksi horoiksi. Jos jollakulla sattuu olemaan moista kauppatavaraa ”halvalla” niin pistää yv:tä halutessaan tulemaan mulle.
Mä lasken ajopeleilleni pääoma- ja huoltokulut yhteen ja jaan summan kilometreillä. 10 senttiä kilsalle on jo paljon. Talvella kun vanhaan autoon meni tonni, puolitoista ylimääräistä pikkuvaivoihin, niin se tarkoittaa, että meidän yhteinen matkamme jatkuu vielä ainakin vuoden.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Onhan tuollaiset viiskymppia ajetut kuin uudet tuolla tallin peruilla. Satasella, ei siis tarvii edes kahta ne vaihtaa omistajaaJKKo kirjoitti: 08:43 23.06.2019.Fixu tietty ostaisi kauppapaikoilta jonkun 96->103 konvertoijan liki ajamattomat ”96” pytyt ja männät parilla satasella jemmaan ja installoisi ne sitten, kun omat on kuluneet tarpeeksi horoiksi. Jos jollakulla sattuu olemaan moista kauppatavaraa ”halvalla” niin pistää yv:tä halutessaan tulemaan mulle.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Ei huono. Onks niihin männät renkaineen ja merkitty, kumpi on kumpi?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Dyna 2009 fat bob moottori
Juu tottakaiJKKo kirjoitti: 23:45 23.06.2019. Ei huono. Onks niihin männät renkaineen ja merkitty, kumpi on kumpi?
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110