Taas akuista

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ja jos ei vahvista niin saa ainakin sen fiiliksen kun ne "vahvistukset" maksaa aina muutaman satkun edellistä vahvistusta enemmän.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla on menossa vasta 1. kierros alulle sprocket compensaattorin kanssa. Muihin levähtäneisiin paikkoihin olen laitattanut/laittanut sitä samaa siksi, kun paremmasta ei ollut tietoa. 2009 mallin "alkuperäistä" kompensaattoria ei ole enää kaupan. Varmaan ihan syystä ei ole. Tietty jos jollakulla on semmoinen uutena pyörästä irroitettu, niin voin mä sen ostaa pois ja ajaa siitä sen 100'000, mihin se näyttää kykenevän. Sit on varmaan jo kuski saanut tarpeeksi ja voi pistää StBobin latoon puimakoneen taakse ja pinota roinaa päälle. Saa joku myöhempi sukulainen sitten aikanaan löytää "vanhan harrikan".

Tehdas on laittanut tuon hankalasti, kun ei siihen ole onnistunut tarvikefirmatkaan tekemään mitään pysyvää ratkaisua. Hauska yritys on se, missä on "helposti vaihdettavat kumin palat" rattaiden välissä iskunvaimentimina. Se se varmaan on hieno vehje.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Sellaset kuminpalat oli sovelin hihnavedossa etupulleyssa, olisko ollu muutaman vuoden uusissa pyörissä.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pari satkua näyttäis olevan hinnastossa 40296-06A
Ei ollu mitään merkintää, onko vaihtunut ja niin kertois tuo numerokin.
Sillä menis sen seuraavan satatuhatta....

Ei siis ole akun numero, vaan kompensaattorin.....lipsunut pikkuisen oftopiikille
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jatkan off topiccia kompensaattorista sen verran, että minun Softail TC103B:llä (ekat 12.000 km oli 96") on nyt ajettu n. 145.000 km ja alkuperäinen kompensaattori on paikoillaan eikä kolise. Huolimatta siitä, että aihe on kirvoittanut montakin säiettä tänne foorumille ja varmasti niitä on rikkoutunut, niin TC-koneissa Softailissa ja Dynassa ne alkuperäiset lienevät aika hyvin kestäneet. TC-matkamalleissa on ollut enemmän murhetta. Näin kertoivat Loimaalla. Pyörän paino varmaan lisää hajoamisriskiä.

Itse vaihdan öljyt enskaankin 8000 km:n välein. Minulle aikanaan neuvottiin, että liian pienillä kierrokseilla vedättämällä saa moottorin sököksi, siksi en vedätä alle 2000 r/min. Muuten kyllä käyttelen aika reippaasti moottoria, vääntöä on takapyörällä yli 130 Nm ja rouva ja matkatavaraakin usein mukana eli ei se kompensaattori ihan helpolla pääse. En tiedä onko noilla käyttötavoilla merkitystä. Voi olla että on ollut vaan hyvää tuuria...

Jos yrittäisi takaisin akkuihin: Orkkiksia olen käyttänyt. Kolmas on menossa, eka vaihdettiin n. 7 vuotta/100.000 km:n kohdalla vakuutusyhtiön piikkiin porokolarin jäljiltä, vähän niinkuin kaiken varalta. Kolahdus oli kova, pyörä kyljelläänkin aika kauan ja sen jälkeen akku lataamatta Rovaniemellä ennen kuin saatiin Loimalle. Toisen pilasin kun jäi kahvalämppäreiden asennuksessa johdot pinteeseen ja lämppärit tyhjensivät akun totaalisesti. Akku purkautui tämän jälkeen itsestään aika nopeasti. Kolmas on menossa ja hyvin on toiminut. Puolipuristimet siis minulla on. Minulla on hyvät kokemukset HD-akusta, en ole ajatellut muita kokeilla, sen verta pitkään tuntuvat kestävän.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 19:56 20.02.2021. Itse vaihdan öljyt enskaankin 8000 km:n välein.
Tätä teen nykyään itsekin. Enskassa öljyt likaantuvat hyvin nopeasti. Muuten en jaksa puolitella huoltovälejä, mutta tässä kohdin aina moottoriöljyn kanssa vaihto.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 13:34 20.02.2021. Pari satkua näyttäis olevan hinnastossa 40296-06A
Ei ollu mitään merkintää, onko vaihtunut ja niin kertois tuo numerokin.
Sillä menis sen seuraavan satatuhatta....

Ei siis ole akun numero, vaan kompensaattorin.....lipsunut pikkuisen oftopiikille
Hyvä tietää. Piraattejakin näytti olevan tuolla numerolla, kompensaattorin kopioita siis. Niitä en jaksa testata. No mutta se uusin uusi on jo ostoslistalla ja saapuu yksityistuontina. Onpahan sitten tehtaan uusin yritelmä aiheeseen liittyen.

Muista merkkifoorumeista en tiedä, mutta tästä merkistä kyllä tuntuu riittävän jutun aihetta tekniikan suhteen. On siinä se hyvä puoli, että pysyy jopa tämä nettisivusto elävämpänä. Aika monta on hiljennyt ja esim lärvikirjan puolella ei haut toimi yhtä näppärästi, jos haluaisi katsoa, mikä oli toissa vuoden patterijankkauksen top 1, 2 tai 3.

Jos ehtii tuo amerikan paketti ja kevät on pitkä, ja kun pyörä tuli laitettua oikea kylki seinää vasten tallin perälle, niin sehän tuo uusi varaosa ehtii perille ennen lumia ja vielä kotelon sisäänkin. Vuokrakonefirmasta iso kompura ja pulttipyssy päivän lainaan.

...on mulla keskimäärin öljyt vaihtuneet tuota tahtia. Meni näes jonakin vuonna tukilaakeria, stefaa ja kopan läpi tulevan poljinakselin tiivistettä sen verran taajaan, että jos keskiarvoa laskee, niin niinä vuosina kummasti parani. "Merkkiliikkeessä aloitettiin remontti ja merkkiliikkeessä vietiin loppuun".

...ja tuli sitä akkuakin pari vuotta sitten ruuvattua irti ja kiinni jopa kolmesti päivässä. Ja lopulta kilsan päässä kotoa Falckin kyytiin koko vehje kun kieltäytyi itse pidemmälle menemästä sillä kertaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Pyörissä ja varmaan akuissakin on maanantaikappaleita, joka nykyaikana on vähän outoa. Minulla ei ole Softail vielä ikinä jättänyt tielle (kop kop...). Läheltäpiti tilanteita on ollut pari (naula renkaassa, hihnasta hampaat irtoamassa, penkin alla joku johto istahtaessa aiheutti moottorin sammumisen). Olen huvikseni kyllä ennakoinutkin, mm. vaihdelaatikon ja moottorin laakerit uusittiin 125.000 km kohdalla. En halua että kesä menee pilalle kun pyörä seisoo korjattavana saati että ulkomaan reissu katkeaa konerikon tms. vuoksi. Aikomus on ajaa tällä niin kauan kun omat voimat sallivat, vähintäin toinen 100.000 km.

Akunkin vaihdan heti jos siinä on latautumis- tai latauksen pysymisongelmaa. Huonolla akulla saattaa saada isompaakin vahinkoa enskan seudulla aikaiseksi.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 15:52 21.02.2021. ... En halua että kesä menee pilalle kun pyörä seisoo korjattavana saati että ulkomaan reissu katkeaa konerikon tms. vuoksi...
Kesät on erilaisia. Viime kesä oli sikäli erikoinen, että minulta jäivät kaikki harrastevälineet ajokuntoisiksi. Lumettomina talvina ovatkin ajossa ympäri vuoden, paitsi mitä nyt huolto/korjaus ja tai rakentelutoimet joskus laitattavat telakoitumaan.

Mut on ollut sellainenkin kesä, että meni molemmat motskarit perä perää kaput ja harrasteautosta kone poks ja ... no mulla on nippu fillareita tommosten sattumien varalle. Rikkihän laite voi mennä koska vaan ja jos varman päälle haluaa pelata, niin välttää oikuttelevia merkkejä ja varsinkaan ei aja ikälopuilla laitteilla. Oma kalustoni on keskimäärin 30 vuotiasta laskelman sisältäen myös päivittäiskäytössä olevat autot.

Mut se motarin laidan stop-ongelmakin oli lopulta kiristämätön akun pultti. Liittyi Biltema-akkukokeiluun, joka ei minulla toistu. Ja kun oli kilsan päästä kotoa ja illan matka ei enempää tai vähempää kuin Mantan lakitukselle, niin tuli vaan semmoinen oikopolku-poikkeama, että lakitus katsottiin iltauutisista ja mä läksin kupittaalle vähän aikaisemmin!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onhan minullakin pari muuta moottoripyörää, mutta kun tuolla tehdään ne kesän pitkät reissut niin sen pitää olla kunnossa...
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 22:16 21.02.2021. Onhan minullakin pari muuta moottoripyörää, mutta kun tuolla tehdään ne kesän pitkät reissut niin sen pitää olla kunnossa...
Kyllä ne korjaamolla ja kaupassa tykkää semmoisista asiakkaista enemmän, joilta saa paljon rahaa.

Näissä kun on kahden vuoden takuu, niin jos joka toinen syksy menee sinne liikkeeseen ja jättää ne pari kesää ajellut romut myyntitiliin ja laittaa uudet tilaukseen, niin varsin pitkälti pääsee vanhan vaivoja sietämästä.

Tuskin tarvitsee edes akkutopikkiin osallistua semmosella pyörän päivitysvälillä.

Mun Dyna on semmoselta pyöräilijältä, joka vaihtoi pyörää taajaan. Oli vienyt Buellinsa jo syksyllä kauppaan vaihdon välineenä ja tilannut näkemättä ja kokematta StBobin. Sit ku se Bob tuli, niin kävi hakemassa kotia. Eikä ollut tykännyt yhtään. Ajoi kotiinsa ja murjotti. Pari päivää mietittyään laittoi nettimoton ilmoituksen ja mä olin siellä just luuraamassa. Soitin ja tein tarjouksen. Muistaakseni tuossa oli 185 kilsaa mittarissa, kun kävin poimimassa Porista talteen. Ja niin monta reissua kun se mua on kuskannut! Ei siinä mitään vikaa ollut!!! Se saa nyt jo varsin keski-ikäisenä kiukutellakin vähän. Ja kyllä tilaan Falckin, jos hajoaa toisenkin kerran tien laitaan.

Se akun piuhan löysä liitos oli oma kokemuksensa. Meille tuli siinä mun (päästiin "Taas akuista" aiheeseen) akkurumbassa vähän kiire sinne Mantan lakitukseen. Siksi kai hosuin sen 10mm avaimen kanssa. No potat päähän, rouva tarakalle ja Pihliksestä kohti ydintä. Viiden jälkeen vappuaattona motarilla oli väljää. Oli semmonen 1x0 km/h vauhtia heti kun rampista pääsimme. Ei ketään ympärillä, keskikaistalle ja edelleen tuppi niin nurin kuin saa. Rajottajaan, isompaa silmään. Ja sitten hirveä pamahdus ja veto täysin poissa. Kytkin pohjaan, vilkaisu peileihin ja kaarton sivuun. Rouva oli ulkoisesti ihan rauhallisena, kun mä sanoin "Kun ajaa muita nopeammin, niin sit kun kone odottamatta sammuu, ei ole välitöntä riskiä, että joku ajaa perään".
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 23:18 21.02.2021.Pari päivää mietittyään laittoi nettimoton ilmoituksen ja mä olin siellä just luuraamassa. Soitin ja tein tarjouksen. Muistaakseni tuossa oli 185 kilsaa mittarissa, kun kävin poimimassa Porista talteen.

Se akun piuhan löysä liitos oli oma kokemuksensa. Meille tuli siinä mun (päästiin "Taas akuista" aiheeseen) akkurumbassa vähän kiire sinne Mantan lakitukseen. Siksi kai hosuin sen 10mm avaimen kanssa.

"Kun ajaa muita nopeammin, niin sit kun kone odottamatta sammuu, ei ole välitöntä riskiä, että joku ajaa perään".
Otetaan offtopic-kommentit tähän alkuun:
- Taas tuetaan vanhaa lausetta, toisen romu on toisen aarre - hienot kaupat teit ! Näin se pitääkin olla kärppänä paikalla, kun kauppa on kohdallaan. Varmasti lopulta molemmat olivat tyytyväisiä, myyjäkin, kun pääsi nopeasti eroon ja tappio jäi tappioksi, mutta sitä se elämä on ja eteenpäin mennään.

- Loistava tilanteen paikkaus rouvalle, hatun nosto täältä ;)

Sitten topicciin:
Orggis akkujen ehkä paras puoli on se napa, joka istuu ainoana parhaiten siihen pyörän liittimeen. Napa on akun kyljen tasolla, ei sisennettynä. Tarvikeakuissa yleensä napaan pitää viritellä jotain muuta väliin tai saada kaapeli tulemaan eri kulmasta ja noita asennusongelmia voi tulla. Itse olen käyttänyt laipallista M8 mutteria ja pidempää pulttia saadakseni esim. Bilteman akun liitettyä nätisti. Riippuu toki akun sijoituksesta pyörässä. Joksus kaapelit saa sopimaan mihin tahansa ja esim. Sportsterissa on todella ikävä paikka panna navat kiinni.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joe Cool kirjoitti: 11:12 06.02.2021. Omia kokemuksia kalliista akuista:
- 2018 '10 Ultraan H-D orggis 170 USD Texasista, on toiminut toistaiseksi, mutta tyhjennyt kylmässä/kosteassa ulkona 1-2 viikon seisonnassa, elpynyt lataamalla

- 2019 '16 Ultraan H-D Litium 300 USD Texasista, toimii kun muistaa latailla kalliilla litium-laturilla kuukauden välein, tyhjentynyt 2-3 kertaa niin, että virtapiiri katkaissut siitä virran, mutta elpynyt ko. laturilla. Ei todellakaan kestä seisottamista
Tuossa sekoitin kaksi asiaa
mutta tyhjennyt kylmässä/kosteassa ulkona 1-2 viikon seisonnassa, elpynyt lataamalla
Tämä moite kuuluukin H-D litumille, mainittu H-D orggis AGM on toiminut toistaiseksi täysin ongelmitta ja pitää hyvin virtaakin jopa. Nyt en ole ladannut 2016 lehmää varmaan kuin kerran tämän vuoden puolella ja silti oli tänään vielä tallilla käydessä 12,65V enkä pannut lataukseen. Litiumi oli pakko panna, lähestyi uhkaavasti alarajojaan ja näytti enää 13,24V

Se 39,90 pieni Bilteman sininen kahden ajokauden jälkeen täysin huoltamattomana mainitussa 2006 Suzukissa, mittaus näytti 12,3 ja panin lataukseen C-Tekin mp-laturilla, joka antaa vain 0,8 A. Veikkaan, että sillä menee kolmas kesä putkeen vielä, kun nyt ladataan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 00:52 22.02.2021. Sitten topicciin:
Orggis akkujen ehkä paras puoli on se napa, joka istuu ainoana parhaiten siihen pyörän liittimeen. Napa on akun kyljen tasolla, ei sisennettynä. Tarvikeakuissa yleensä napaan pitää viritellä jotain muuta väliin tai saada kaapeli tulemaan eri kulmasta ja noita asennusongelmia voi tulla. Itse olen käyttänyt laipallista M8 mutteria ja pidempää pulttia saadakseni esim. Bilteman akun liitettyä nätisti. Riippuu toki akun sijoituksesta pyörässä. Joksus kaapelit saa sopimaan mihin tahansa ja esim. Sportsterissa on todella ikävä paikka panna navat kiinni.
En ole koskaan tehnyt, pelannut niiden tarvikeakkujen messinkisten nippeleiden kanssa ainoastaan, mutta voisihan tuon "napahomman" hoitaa vaikka näin.

Kun on se poistuva akku siinä tienoilla, niin sahailee sen navoista lyijynpalaset samahkoa paksuutta kuin ne messinkiset ovat, poraa niihin 7mm reiät ja kiertää M8 kierteet. Ottaa M8 kierretangosta "tuuman pätkät", jotka kiertää uuden akun reikiin kiinni. Sit pyörittelee ne just valmistamansa lyijyiset M8 kierteiset "holkit" niihin kierretangon pätkiin. Akku muuttui kertalaakista naaraasta urokseksi ja nyt on lyijynavatkin "pinnan tasalla".

Lopuksi kaapelit M8 muttereilla kiinni. Ei tarvitse pinota ruuveja, akkukaapelin päätä ja messinkihelyä päällekkäin. Lyijyt puristuvat mutterit kiristämällä toisiinsa ja kontakti kulkee ilmeisen hyvin.

Pelkkää teoriaa, kun en ole kokeillut. Mulla on noissa akut paikallaan ja latailen muistaessani liittimen kautta. Sporttisessa on Ctekin liitin ja Dynassa voiman ulosotto, eli tupakinsytytin pistoke.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Orkkisakuissa on teräsinsertit napojen sisällä johon ruuvi kierretään.
On se vähän hankalaa tosiaan sitä speiseriä käyttää kun ahtaassa paikassa turaa.
Vastaa Viestiin