Livewire
Livewire
Tämän kauden aikana ajattelin kokeilla sähkötintä.
- Onko jossain liikkeessä näytillä / koeajossa
- Onko joku päässyt jo testaamaan?
- Tilauksia vetämässä ?
Ps. MP-messuille kaikki sadetta piiloon, siellä on taas koeajorata
- Onko jossain liikkeessä näytillä / koeajossa
- Onko joku päässyt jo testaamaan?
- Tilauksia vetämässä ?
Ps. MP-messuille kaikki sadetta piiloon, siellä on taas koeajorata
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: Livewire
Onhan se jo Turussa tällä viikolla näytillä. Ilmeiseesti tulee messuillekin näytille, koeajoon ei kuitenkaan kai messuille. Mutta Turussa varmaan saa messujen jälkeen koeajaa? Kyllä meinasin minäkin käydä kokeilemassa.
Re: Livewire
Turkulaisten facesivulta kopsattu: Suomen ensimmäinen Harley-Davidson LiveWire™ nähtävänä liikkeessämme keskiviikkona 29.1.2020 klo 17.
Re: Livewire
Tuli koeajettua pari viikkoa sitten Turussa LiveWire kun oli oma pyörä renkaiden ja laakereiden vaihdossa Loimaalla. Jos olisin viime aikoina jotain Kawa H2-tyyppistä peliä kokeillut, voisin suorituskykyä ja muitakin ominaisuuksia paremmin vertailla muihin hurjiin ja notkeisiin sporttipyöriin, mutta kun en ole, niin jäljempiin juttuihin pitää suhtautua tätä taustaa vasten. Turkuun ajoin 100 km mutkan kautta v. 2019 M8 Road Glide Ultralla, joten kontrasti oli aika iso! (Oli muuten hieno pyörä sekin!)
Sähköpyörä oli hauska peli, hyvä ja ketterä ajaa. Suorituskyky on huima, 0-100 km/h kestää 3,1 s. Kun oli 50 km/h mittarissa ja kahvaa rivakasti väänsi, niin olisiko 2...3 s niin oli taulussa 150 km/h. Tämä siis Sport-asetuksilla, johon päätyi miedommista aika pian, Simon bussilaulun sanoin kiihdytin ja itseäni viihdytin. Moottorijarrutus on tässä moodissa kai suurin, mutta oli ainakin mutkapätkille ihan sopiva.
Järkyttävä suorituskyky on pyörän hauskin ominaisuus. Koeajosta tullessa hymyilytti, mutta totesin, että jos minulla olisi tällainen, menisi pian kortti tai henki.
Pyörässä on hyvät jarrut ja jousitus, hallintalaitteet ok ym. Pyörä on hyvin laadukkaan tuntuinen. Vaihteettomuuteen tottui nopeasti, hetken päästä se tuntui ihan luontevalta, sai ikäänkuin keskittyä muuhun ajamiseen enemmän. Etukäteen ajattelin että tämä olisi ollut vaikea juttu, en huolisi omaa pyörää automaattivaihteilla, vaihtaminen kuuluu ajamiseen. Mutta kun tässä ole V2:n ääntä eikä tuntua, niin ei vaihteita kaivannut ollenkaan. Se hammaslääkärin ääntä muistuttava ääni aluksi pisti korvaan, mutta kun pyörää mutkiin heitteli, niin ei se ääni hetken päästä vaivannut yhtään. Jollain oudolla tavalla se tähän laitteeseen tuntui jopa kuuluvan, vaikka en osannut siitä kyllä vielä kovin nauttiakkaan.
Kaasuvaste on yllättävän hyvä, suorastaan hieno. Pyörällä pääsee liikkeelle pehmeästi ja sillä voi ajaa ihan ryömintänopeudella hidasajoa, josta se sitten kaasua (onko se enää kaasu?) kääntäessä hyvin loogisesti kiihtyy.
Kävin Liedon kirkon seudulla ajamassa pätkän soratietä, hyvin pelasi sielläkin, pääsi etenemään nopeasti. ABS:t toimi hyvin, samoin luistonesto, jota en (onneksi) tiennyt/osannut ottaa pois käytöstä.
Ajoasento on meikäläiselle hiukan liian sporttinen ja ahdas, mutta ei niin kyykky kuin pelkäsin. Kaipa tuohon kohta siirtosarjoja ja erilaisia ohjaustankoja saa, ja kaikkea muutakin tietysti. Ja ne Spöken lanseeramat Screaming Eagle Avarammat Akkukaapelit.
En ostanut. V2 on äänen, tunnun ja fiiliksen sekä tietysti toimintamatkan vuoksi edelleen mieluisampi. Mutta jos polttomoottorit kiellettäisiin tai katoaisivat, jatkaisin sähköllä. Moottoripyöräily on kivaa sähkölläkin.
Jos pääsette kokeilemaan, niin suosittelen sen ilman muuta tekemään!
Sähköpyörä oli hauska peli, hyvä ja ketterä ajaa. Suorituskyky on huima, 0-100 km/h kestää 3,1 s. Kun oli 50 km/h mittarissa ja kahvaa rivakasti väänsi, niin olisiko 2...3 s niin oli taulussa 150 km/h. Tämä siis Sport-asetuksilla, johon päätyi miedommista aika pian, Simon bussilaulun sanoin kiihdytin ja itseäni viihdytin. Moottorijarrutus on tässä moodissa kai suurin, mutta oli ainakin mutkapätkille ihan sopiva.
Järkyttävä suorituskyky on pyörän hauskin ominaisuus. Koeajosta tullessa hymyilytti, mutta totesin, että jos minulla olisi tällainen, menisi pian kortti tai henki.
Pyörässä on hyvät jarrut ja jousitus, hallintalaitteet ok ym. Pyörä on hyvin laadukkaan tuntuinen. Vaihteettomuuteen tottui nopeasti, hetken päästä se tuntui ihan luontevalta, sai ikäänkuin keskittyä muuhun ajamiseen enemmän. Etukäteen ajattelin että tämä olisi ollut vaikea juttu, en huolisi omaa pyörää automaattivaihteilla, vaihtaminen kuuluu ajamiseen. Mutta kun tässä ole V2:n ääntä eikä tuntua, niin ei vaihteita kaivannut ollenkaan. Se hammaslääkärin ääntä muistuttava ääni aluksi pisti korvaan, mutta kun pyörää mutkiin heitteli, niin ei se ääni hetken päästä vaivannut yhtään. Jollain oudolla tavalla se tähän laitteeseen tuntui jopa kuuluvan, vaikka en osannut siitä kyllä vielä kovin nauttiakkaan.
Kaasuvaste on yllättävän hyvä, suorastaan hieno. Pyörällä pääsee liikkeelle pehmeästi ja sillä voi ajaa ihan ryömintänopeudella hidasajoa, josta se sitten kaasua (onko se enää kaasu?) kääntäessä hyvin loogisesti kiihtyy.
Kävin Liedon kirkon seudulla ajamassa pätkän soratietä, hyvin pelasi sielläkin, pääsi etenemään nopeasti. ABS:t toimi hyvin, samoin luistonesto, jota en (onneksi) tiennyt/osannut ottaa pois käytöstä.
Ajoasento on meikäläiselle hiukan liian sporttinen ja ahdas, mutta ei niin kyykky kuin pelkäsin. Kaipa tuohon kohta siirtosarjoja ja erilaisia ohjaustankoja saa, ja kaikkea muutakin tietysti. Ja ne Spöken lanseeramat Screaming Eagle Avarammat Akkukaapelit.
En ostanut. V2 on äänen, tunnun ja fiiliksen sekä tietysti toimintamatkan vuoksi edelleen mieluisampi. Mutta jos polttomoottorit kiellettäisiin tai katoaisivat, jatkaisin sähköllä. Moottoripyöräily on kivaa sähkölläkin.
Jos pääsette kokeilemaan, niin suosittelen sen ilman muuta tekemään!
Re: Livewire
Hyvä analyysi ja aika samat fiilikset. Oma fiilis oli, että olisi pitänyt kiinnittää kädet jesarilla tankoon kiihdyttäessä. Ajoin kesän aikana myös Zeroa, joka on jenkkien toinen vaihtoehto ja ajotuntuma oli melko sama.
Livewiressä oli aluksi jalkatapit hukassa ja hartiat puutuivat ajoasennon takia. Naapuri oli konmentoinut, kun kävin kotona kääntämässä, että "ihan kuin huvipuistolaite", kun sitä ääntä ei juuri kuulu.
Livewiressä oli aluksi jalkatapit hukassa ja hartiat puutuivat ajoasennon takia. Naapuri oli konmentoinut, kun kävin kotona kääntämässä, että "ihan kuin huvipuistolaite", kun sitä ääntä ei juuri kuulu.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Re: Livewire
Vähän samaa, sanoin ajosta tullessani, että kiva lelu! Mitenkään siis väheksymättä.
Baggeriakin pukkaa (Long Way Up):
https://youtu.be/611fw81BN98
Baggeriakin pukkaa (Long Way Up):
https://youtu.be/611fw81BN98
Re: Livewire
Mitä!?! Eiks’ Livewire olekaan sopiva kulkine Välikaasu-Vertille?
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Livewire
Ei mutta toi näyttää hyvältä, pitää laittaa seurantaan!UrpoTJ kirjoitti: 20:55 06.09.2020. Vähän samaa, sanoin ajosta tullessani, että kiva lelu! Mitenkään siis väheksymättä.
Baggeriakin pukkaa (Long Way Up):
https://youtu.be/611fw81BN98
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
- Paikkakunta: Long Lonesome Highway
Re: Livewire
Näyttää Scramleriä pukkaavan - vanteet lainattu saksalaisesta seikkailupyörästä... kyllä tollanen talliin mahtuis, jos latausväli olis 400km
My way or the Highway...
Re: Livewire
Tuollaisen laukkukapasiteetin Livewire:ssä kyllä tarvitseekin, jos pidemmälle aikoo lähteä. Joutuu teltan lisäksi kantamaan mukanaan Hondaa, meinaan Honda aggregaattia.UrpoTJ kirjoitti: 20:55 06.09.2020. Vähän samaa, sanoin ajosta tullessani, että kiva lelu! Mitenkään siis väheksymättä.
Baggeriakin pukkaa (Long Way Up):
https://youtu.be/611fw81BN98
Mutta Himokselle Livewirellä Helsingistä pääsee lämpimällä ilmalla, kun Padasjoella kerran lataa, edellyttäen, että siellä on pikalatausasemia. Ettei tarttis Hondan aggregaattia pärisytellä tien poskessa.
Onhan Livewire hieno pyörä lajissaan, aivan aallonharjalla H-D tässä etenee. Mutta jo pyörän muotoilu kertoo, että se on tarkoitettu lähinnä kotikulmilla pyöriskelyyn. 158 km:n kantama ei riitä edes ole minun normaaliin viikonloppuajeluuni. Mutta Haltialaan ja H-D Helsinkiin sillä kyllä pääsee.
Kehitys kuitenkin kehittyy, ja jännä nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Livewire
En ole ajanut eikä ole suunnitelmissakaan. Kyykyistä riitti Firebladen omistaminen 1000 km verran. Ei sellainen ajoasento ja "mukavuus" houkuttele aikuista miestä mitenkään. Eikä suorituskyky korvaa ajamisen rentoutta.
Kuten joku täällä takavuosina nasevasti kirjoitti vaihdettuaan jonkun sporttikyykyn Harrikkaan - hän ei halunnut enää ajaa kyttyrä selässä ja helvetinlieskat perseessä
Jotenkin luen samaa noista ajoasentokommenteista ja suorituskyvystä.
No mikäs siinä jos Harley-Davidson rotsin saa viralliselta diileriltä aidolla Harley-Davidson kyttyrällä. Liekitkin saadaan ehkä noista pattereista mausteeksi soppaan, jos huono tuuri käy.
Sitten muuta pohdintaa sähköistä. Sähköautothan ostetaan ainoastaan kahdesta syystä -
1. käsittämättömän halpa energia bensaan ja dieseliin nähden
2. suorituskyky - etenkin Teslalla. Jokainen on nähnyt, miten Tesla lähtee liikennevaloista - siinä ei pärjää edes mustalla bemarilla muista puhumattakaan.
3. trendikkyys voi olla kolmas syy
Ympäristöseikat ovat sitten se hyvä virallinen selitys, vaikka ne ovat erittäin kyseenalaisia, kun mietitään ympäristökuormitus kokonaisuutena. Kukaan ei kehtaa sanoa, että ostin tämän Teslan vaan liikennevaloista kiihdyttääkseni ja ennen kaikkea säästääkseni polttoainekuluissa 90%. Pitää olla se hyvä syy ja se on lobbareiden luoma ympäristöystävällisyys.
Moottoripyörää ei voi järkevästi ostaa säästön takia. Suorituskyvyssä edelleen sporttikyykyt menevät menojaan.
Mitä jää jäljelle?
Lobbaus, trendikkyys, erikoisuus - no mikäs siinä, hyviä syitä kaikki. Eivät vaan pure minulle, mutta hyvä jos kohderyhmää löytyy.
Kuten joku täällä takavuosina nasevasti kirjoitti vaihdettuaan jonkun sporttikyykyn Harrikkaan - hän ei halunnut enää ajaa kyttyrä selässä ja helvetinlieskat perseessä
Jotenkin luen samaa noista ajoasentokommenteista ja suorituskyvystä.
No mikäs siinä jos Harley-Davidson rotsin saa viralliselta diileriltä aidolla Harley-Davidson kyttyrällä. Liekitkin saadaan ehkä noista pattereista mausteeksi soppaan, jos huono tuuri käy.
Sitten muuta pohdintaa sähköistä. Sähköautothan ostetaan ainoastaan kahdesta syystä -
1. käsittämättömän halpa energia bensaan ja dieseliin nähden
2. suorituskyky - etenkin Teslalla. Jokainen on nähnyt, miten Tesla lähtee liikennevaloista - siinä ei pärjää edes mustalla bemarilla muista puhumattakaan.
3. trendikkyys voi olla kolmas syy
Ympäristöseikat ovat sitten se hyvä virallinen selitys, vaikka ne ovat erittäin kyseenalaisia, kun mietitään ympäristökuormitus kokonaisuutena. Kukaan ei kehtaa sanoa, että ostin tämän Teslan vaan liikennevaloista kiihdyttääkseni ja ennen kaikkea säästääkseni polttoainekuluissa 90%. Pitää olla se hyvä syy ja se on lobbareiden luoma ympäristöystävällisyys.
Moottoripyörää ei voi järkevästi ostaa säästön takia. Suorituskyvyssä edelleen sporttikyykyt menevät menojaan.
Mitä jää jäljelle?
Lobbaus, trendikkyys, erikoisuus - no mikäs siinä, hyviä syitä kaikki. Eivät vaan pure minulle, mutta hyvä jos kohderyhmää löytyy.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Livewire
Uskon kyllä että kohderyhmä sähköpyörille löytyy. Jos moottoripyöräilyä yleensäkään siis harrastetaan.
Tottahan pyörä on vielä aivan liian kallis ja toimintamatka vielä ihan liian lyhyt, ei se eivätkä muutkaan sähköpyörät voi kovasti yleistyä ennen kuin nuo korjaantuvat. Mutta ne korjaantuvat. Eivät ihan heti mutta ajallaan. 5 tai 10 vuoden kuluessa noita ja muun merkkisiä vinkuu kaduilla ei vielä enemmistönä, mutta kuitenkin.
Tämän(kin) kesän Pohjois-Norjan reissu olisi tuolla jäänyt tekemättä eli ei tuo minuakaan henk. koht. kiinnosta. Mutta monille moottoripyöräilijöille 150...200 km toimintasäde riittää käytännössä mainiosti. Myöskään minua eivät kyykkypyörät kiinnosta, samat syyt kuin Joella, mutta ei tuo niin hirveän kyykky ollut...
Kuitenkaan, en ottaisi. Ei ole tallissa tilaa enkä ole kaikilla kaksiyöräisilläni kerinnyt tänäkään kesänä ajaa. Mutta kerran pari kesässä kyllä tällä voisin käydä lenkin heittämässä!
En viittaa nyt keskustelijat teihin, mutta näen muussa nettikeskustelussa vähän samaa kuin siinä, että joidenkin mielestä vanha, vaikkapa moottorisukupolvi, on aivan ylivertainen uusiin verrattuna. Toki olen itsekin konservatiivi (tai vanha kääpä, kuinka vaan) ja tuon nostalgian sikäli ymmärrän. (Esimerkki muualta, miten voidaan sallia että uusissa autoissa keskikonsolin ilman katseen kääntämistä käytettävät nappulat korvataan entistä enemmän vaarallisella kosketusnäytöllä, mitä häh?!)
Mitä jää jäljelle? Ainakin se oli hauska ja hyvä ajaa. Edelleen, suosittelen kokeilemaan. Siinä ei menetä mitään, paitsi ehkä mahdollisen kielteisen ennakkokäsityksensä...
Tottahan pyörä on vielä aivan liian kallis ja toimintamatka vielä ihan liian lyhyt, ei se eivätkä muutkaan sähköpyörät voi kovasti yleistyä ennen kuin nuo korjaantuvat. Mutta ne korjaantuvat. Eivät ihan heti mutta ajallaan. 5 tai 10 vuoden kuluessa noita ja muun merkkisiä vinkuu kaduilla ei vielä enemmistönä, mutta kuitenkin.
Tämän(kin) kesän Pohjois-Norjan reissu olisi tuolla jäänyt tekemättä eli ei tuo minuakaan henk. koht. kiinnosta. Mutta monille moottoripyöräilijöille 150...200 km toimintasäde riittää käytännössä mainiosti. Myöskään minua eivät kyykkypyörät kiinnosta, samat syyt kuin Joella, mutta ei tuo niin hirveän kyykky ollut...
Kuitenkaan, en ottaisi. Ei ole tallissa tilaa enkä ole kaikilla kaksiyöräisilläni kerinnyt tänäkään kesänä ajaa. Mutta kerran pari kesässä kyllä tällä voisin käydä lenkin heittämässä!
En viittaa nyt keskustelijat teihin, mutta näen muussa nettikeskustelussa vähän samaa kuin siinä, että joidenkin mielestä vanha, vaikkapa moottorisukupolvi, on aivan ylivertainen uusiin verrattuna. Toki olen itsekin konservatiivi (tai vanha kääpä, kuinka vaan) ja tuon nostalgian sikäli ymmärrän. (Esimerkki muualta, miten voidaan sallia että uusissa autoissa keskikonsolin ilman katseen kääntämistä käytettävät nappulat korvataan entistä enemmän vaarallisella kosketusnäytöllä, mitä häh?!)
Mitä jää jäljelle? Ainakin se oli hauska ja hyvä ajaa. Edelleen, suosittelen kokeilemaan. Siinä ei menetä mitään, paitsi ehkä mahdollisen kielteisen ennakkokäsityksensä...
Re: Livewire
Korjaanpa vähän poistaamani lausuntoa.
Long Way Up siis on jo H-D:n sivullakin mainostettu 21 000 km:n Livewire-seikkalu Etelä-Amerikan eteläkärjestä Los Angelesiin. Minulla ei aikaisemmin UrpoTJ:n traileri-linkki auennut jostain syystä ja jäi katsomatta. Ja asia unohtui, kunnes H-D julkaisi mainoksen omilla sivuillaan. Ei auennut iPad:issä heidänkään linkkinsä. Mutta nyt kaikki toimii. Vai toimiiko?
Mutta ainoaksi pyöräksi tuohon hintaan ja tuolla toimintamatkalla täällä lyhyen ajokauden koto-Suomessa? Ei tulisi olemaan minun(kaan) valintani. Taitaa myös laukkujen kiinnitys olla haastavaa. Jännä nähdä, kuinka Ewan McGregor ja Charley Boorman ovat asian ratkaisseet.
Harmi, että "Long Way Up" pyörii Apple TV plussassa. Sille ei varmaan täällä Suomessa tule laajaa katsojakuntaa. Itselläni moinen tilaus on vielä jonkin aikaa voimassa, kun ostin uuden iPad:in vajaa vuosi sitten. Täytyypä katsoa.
Long Way Up siis on jo H-D:n sivullakin mainostettu 21 000 km:n Livewire-seikkalu Etelä-Amerikan eteläkärjestä Los Angelesiin. Minulla ei aikaisemmin UrpoTJ:n traileri-linkki auennut jostain syystä ja jäi katsomatta. Ja asia unohtui, kunnes H-D julkaisi mainoksen omilla sivuillaan. Ei auennut iPad:issä heidänkään linkkinsä. Mutta nyt kaikki toimii. Vai toimiiko?
Aivan varmasti Livewirelle löytyy kohderyhmä. Ne, joilla on jo useampi H-D, tai muu pyörä. Näitä onnellisia on täällä syrjäisessä, ankaran liikennevälineverotuksen Suomessakin. Eikös niitä ole muutama täälläkin jo myyty. Kyllä H-D tästä itselleen on varmasti liiketoimintaa kaavaillut. Moni myös ostaa ja keräilee teknologiauutuuksia.UrpoTJ kirjoitti: 20:35 09.09.2020. Uskon kyllä että kohderyhmä sähköpyörille löytyy. Jos moottoripyöräilyä yleensäkään siis harrastetaan.
Mutta ainoaksi pyöräksi tuohon hintaan ja tuolla toimintamatkalla täällä lyhyen ajokauden koto-Suomessa? Ei tulisi olemaan minun(kaan) valintani. Taitaa myös laukkujen kiinnitys olla haastavaa. Jännä nähdä, kuinka Ewan McGregor ja Charley Boorman ovat asian ratkaisseet.
Harmi, että "Long Way Up" pyörii Apple TV plussassa. Sille ei varmaan täällä Suomessa tule laajaa katsojakuntaa. Itselläni moinen tilaus on vielä jonkin aikaa voimassa, kun ostin uuden iPad:in vajaa vuosi sitten. Täytyypä katsoa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Livewire
Vähän vaatimattomammalla suorituskyvyllä oleva sähkömotskari voisi olla mun valintani. Ei ihan mopo, muttei tarvitsisi olla myöskään 0-100 ennätysvehje. Harrikan teoksella ei pääse mökkimatkaa, joten siitä ei ole hyötykäyttöön. Toisaalta suorituskykyä ei stadissa pyöriessä ihan noin paljoa tarvitse. Ja hintalappu pitäisi olla olennaisesti pienempi.
...pitäisköhän viritellä sähkömopo?
...pitäisköhän viritellä sähkömopo?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Livewire
JKKo kirjoitti: 09:30 11.09.2020. Vähän vaatimattomammalla suorituskyvyllä oleva sähkömotskari voisi olla mun valintani. Ei ihan mopo, muttei tarvitsisi olla myöskään 0-100 ennätysvehje. Harrikan teoksella ei pääse mökkimatkaa, joten siitä ei ole hyötykäyttöön. Toisaalta suorituskykyä ei stadissa pyöriessä ihan noin paljoa tarvitse. Ja hintalappu pitäisi olla olennaisesti pienempi.
...pitäisköhän viritellä sähkömopo?
Tämä voisi olla hinta/ominaisuus aika jees:
https://www.atvfinland.fi/tuote/super-soco-tc/
Itsellä ei ole kokemusta näistä.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.