Tietyissä malleissa on niin,että etummaisen sylinterin pakokaasut poistuvat oikeanpuoleisen putken kautta,mutta takimmaisen sylinterin putki haarautuu sekä vasempaan että oikeanpuoleiseen vaimentajaan. Miksi näin?
Poistuuko 75% pakokaasuita oikealta ja 25 vasemmalta?
Pakoputket
Pakoputket
Loud valves save lives
Re: Pakoputket
"True duals"-putkia eli sellaisia, joissa kummallakin pytyllä olisi ikioma pakoputkensa, ei ole tehtaan tuotoksissa ollut kait kymmeniin vuosiin. Pakoputket ovat olleet yhdistettynä aiemmin enemmän näkyvällä yhdysputkella ja myöhemmin piilotetummalla. Osassa putket ovat alkukäyrien jälkeen alempana ihan vierekkäin kiinni toisissaan mutta mukamas erillisinä. Oikeasti siellä onkin piilossa isompi yhteinen kammio.
Kun putket yhdistyvät, sen jälkeen pakokaasut jakautuvat kahteen vaimentajaan, joko tasaisemmin tai epätasaisemmin. M8:sta en kyllä tiedä, mutta niitä aiemmissa uudemmissa oli usein läppä, joka sulki toisen änkkärin. Eli tällä ohjattiin kaikki pakokaasut toiseen haaraan/vaimentimeen jollain kierroslukualueella ja sitten taas läpän ollessa auki välillä molempiin.
Tehtaan selitys oli, että tällä saatiin parempi suorituskyky. Yleisesti kyllä arveltiin, että tuota läppää ohjattiin siten, että äänet saatiin pysymään rajojen sisällä kuristamalla pakoputkistoa juuri äänimittauskierrosluvulla.
Kyllähän tuo yhdysputki vääntöön vaikuttaakin. Pakokaasulla on työtahdin jälkeen isompi reikä poistua ja putkissa on paremmin koko ajan menossa tavaraa ulos, josta tulee "imua".
Tutkin aikanaan 2000-luvun Softailien speksejä.
Toisissa oli isompi suora kromattu yhdysputki (esim. Fat Boy) ja toisissa pienihalkaisijainen musta piilotettu vänkyrä putki (esim. Night Train). Moottori oli muuten identtinen. Väljällä väliputkella tuli muutama prosentti enemmän vääntöä verrattuna vänkyrään.
TC-matkamalleissahan oli vielä niin että vaikka vaimentimet molemmilla puolilla näyttivät ulospäin samoilta, niin takaa päin näki, että vasemmanpuoleisen sisuskalut oli paljon pienemmät. Eli kun läppä oli auki, niin vasemmalta puolelta tuli kaiketi vähemmän pakokaasua.
Kun putket on yhdistetty, ei välttämättä siis mene ihan samanverta pakokaasuja kummastakin änkkäristä läpi, varsinkin jos yhdistävä putkiosuus ei ole väljä. Se on ihan ok.
Kun putket yhdistyvät, sen jälkeen pakokaasut jakautuvat kahteen vaimentajaan, joko tasaisemmin tai epätasaisemmin. M8:sta en kyllä tiedä, mutta niitä aiemmissa uudemmissa oli usein läppä, joka sulki toisen änkkärin. Eli tällä ohjattiin kaikki pakokaasut toiseen haaraan/vaimentimeen jollain kierroslukualueella ja sitten taas läpän ollessa auki välillä molempiin.
Tehtaan selitys oli, että tällä saatiin parempi suorituskyky. Yleisesti kyllä arveltiin, että tuota läppää ohjattiin siten, että äänet saatiin pysymään rajojen sisällä kuristamalla pakoputkistoa juuri äänimittauskierrosluvulla.
Kyllähän tuo yhdysputki vääntöön vaikuttaakin. Pakokaasulla on työtahdin jälkeen isompi reikä poistua ja putkissa on paremmin koko ajan menossa tavaraa ulos, josta tulee "imua".
Tutkin aikanaan 2000-luvun Softailien speksejä.
Toisissa oli isompi suora kromattu yhdysputki (esim. Fat Boy) ja toisissa pienihalkaisijainen musta piilotettu vänkyrä putki (esim. Night Train). Moottori oli muuten identtinen. Väljällä väliputkella tuli muutama prosentti enemmän vääntöä verrattuna vänkyrään.
TC-matkamalleissahan oli vielä niin että vaikka vaimentimet molemmilla puolilla näyttivät ulospäin samoilta, niin takaa päin näki, että vasemmanpuoleisen sisuskalut oli paljon pienemmät. Eli kun läppä oli auki, niin vasemmalta puolelta tuli kaiketi vähemmän pakokaasua.
Kun putket on yhdistetty, ei välttämättä siis mene ihan samanverta pakokaasuja kummastakin änkkäristä läpi, varsinkin jos yhdistävä putkiosuus ei ole väljä. Se on ihan ok.