Tässä ollaan podettu akuuttia takahaarukan löystymistä jo muutama kesä. Eli se mutteri joka kiristää sen kartiorullalaakerin ulkokoolin tahtoo löystyä jostakin. Tai siis haarukka heiluu jonkin ajan päästä kun sen on kiristänyt. Onko tämä ongelma muillakin vai onko mulla käyny joku käpy ton kanssa, se on ollut levällään muutamana talvena ja on uusittu jotain osiakin, mutta mitään ilmeistä vikaa en ole löytänyt. Ja on sitä muutama muukin silmäpari tuijotellut. Keskipultti ei heilu.
Ja toinen murhe on epäkeskeinen jarrurumpu, ketjut myös löystyy ja kiristyy kun rengasta pyörittelee.
Tarttee varmaan hommata lisäksi taakse uudet laakerit näyttäs vapinat ja tutinat tehneen tehtävänsä sinnekkin. Minkäs kokoiset laakerit siellä on? Napa on ehkä -75 mallinen
Rautiksen takahaarukka löystyy
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19:24 05.09.2003.
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Rautiksen takahaarukka löystyy
FL 74" -41, XLH 900 -69, -75 +japsit
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Ei ole tarvinnut kiristellä.
Mikä on rungon vuosimalli? Laakeri kai muuttuu jotenkin -74 ja sitten koko haarukka -79....laakerointi silti periaatteeltaan sama.
Löystyykö mutteri jengoillaan? Voi varmistaa tekemällä maalikynällä merkit.
Onko siinä lukituslevy paikallaan mutterin sivussa? Jos ei, niin lukituslevyn ruuvin alle taitettu sopiva prikka ajaa saman asian.
Pyöränlaakerit on samat kartiolaakerit kaikissa harrikoissa. Osta All Ball setti, niin saat bonuksena stefat yhden orkkislaakerin hinnalla. Hyviä ovat.
Tämä on hieno keksintö https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM
Mikä on rungon vuosimalli? Laakeri kai muuttuu jotenkin -74 ja sitten koko haarukka -79....laakerointi silti periaatteeltaan sama.
Löystyykö mutteri jengoillaan? Voi varmistaa tekemällä maalikynällä merkit.
Onko siinä lukituslevy paikallaan mutterin sivussa? Jos ei, niin lukituslevyn ruuvin alle taitettu sopiva prikka ajaa saman asian.
Pyöränlaakerit on samat kartiolaakerit kaikissa harrikoissa. Osta All Ball setti, niin saat bonuksena stefat yhden orkkislaakerin hinnalla. Hyviä ovat.
Tämä on hieno keksintö https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Onhan oikeat laakerit tuossa swingissä on 3 eri mallia... 57-73 ja 74-81 sekä 82->
Onko tuo lukituslevy 69-309 tuolla mutterin päässä ? Toisessa päässä olevaa swingin sisälle tulevaa "mutteria" ja lukitusrengasta ei kyllä voi helposti tarkistella tai kiristellä ilman moottorin irroitusta.
Ketjun kireyden heittelyyn syynä voi olla ketjun tai takahammasrattaan käyttöiän loppuminen.
Rattaan vaihto rumpuun on aika ikävä projekti.
Onko tuo lukituslevy 69-309 tuolla mutterin päässä ? Toisessa päässä olevaa swingin sisälle tulevaa "mutteria" ja lukitusrengasta ei kyllä voi helposti tarkistella tai kiristellä ilman moottorin irroitusta.
Ketjun kireyden heittelyyn syynä voi olla ketjun tai takahammasrattaan käyttöiän loppuminen.
Rattaan vaihto rumpuun on aika ikävä projekti.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Tietysti tässä nyt pitää vähän miettiä, miten pahasti se kiristyy ja löystyy. Tuntuu siltä, että melkein kaikki pyörittelemäni ketjut ovat tehneet tuota hieman. Toki silti niiden kunto kannattaa tarkistaa.Sepixlh kirjoitti: 09:39 11.05.2020. Ketjun kireyden heittelyyn syynä voi olla ketjun tai takahammasrattaan käyttöiän loppuminen.
Rattaan vaihto rumpuun on aika ikävä projekti.
Rataskehän vaihto rumpuun on sinänsä yksinkertainen, mutta työläs ja kärsivällisyyttä vaativa homma. Niittejä on kymmeniä ja jokainen pitää ensin varovasti porata auki sen verran, että saa tuurnalla lyötyä pois.
Sitten vasaralla naputelleen joka niitti uusiksi. Siihen pitää olla vastakappale, joka muotoilee vielä niitin pään.
Itse vaihdoin kehän tuohon kuvan '71 rautikseen. Ketjut ja eturatas vaihtuivat myös ja panin 2 pykälää suuremman rattaan samalla. Maantiellä kierrokset laskivat mukavasti.
Swingi oli irti, mutta en ole huomannut sen löystyvän. En myöskään '81 rautiksesta. Eli ei ole tyyppivika. Veikkaisin jotain puuttuvan tai olevan väärää mallia, kuten tässä edellä on jo pohdittukin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Edelliseen sen verran, että niinit pitää uusia ja taitavat tullakin rattaan mukana.
En laittaisi vanhoja, kun tahtovat löystyä uusillakin.
En laittaisi vanhoja, kun tahtovat löystyä uusillakin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Siitä on kauan kun ketjuvetoisien vetopuolta olen roplannut, mutta ennen suurempia temppuja tarkistaisin/vaihtaisin ensin ketjut, ne venyvät epätasaisesti. Aina oli tuollainen ilmiö, varsin uusissakin ketjuissa kun vähän oli kerinnyt ajella. Jos rattaassa ei siis ole muuta vikaa tai kulumaa?
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Joo, ilmaisin ehkä epäselvästi. Ilman muuta uudet niitit ja tulevat rataan mukana. Ei niistä vanhoista jää mitään järkevää jäljelle.Pertti kirjoitti: 11:37 11.05.2020. Edelliseen sen verran, että niinit pitää uusia ja taitavat tullakin rattaan mukana.
En laittaisi vanhoja, kun tahtovat löystyä uusillakin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19:24 05.09.2003.
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Rautis on -75 vuosimallia mutten ole varma minkävuotiset osat ovat kiinni, tuli kymmenisen vuotta sitten laatikoissa.
Ketjut rattaineen vaihdettiin nipussa, jarrurumpu tuli tiensä päähän eräällä reissulla. Eli uusi vanharumpu missä oli uudenveroisessa kunnossa ratas. Rumpu kiinni alkuperäisillä olakkeellisilla ruuveilla. Säteittäisheittoa en ole mitannut. Ehkä se tarvii mitata ennen muita temppuja.
Lukituslevy on silmämääräisesti tutkittuna kunnossa ja paikoillaan. Laakerit olivat kunnossa niitä asentaessa, uusin pelkät ulkokehät kun sisäkoolit ja rullat olivat pesun jälkeen tutkittuani virheettömät timkenit. Ulkokehätkin ovat timkenit. Toki laakerin vaihdosta on muutama kesä aikaa ja syy silloin remonttiin oli sama kuin nytkin.
Täytyy tarkastaa laakerit ja etenkin se kiristysmutteri on siinä jotain vauriota. Ainakin sitä sai kiristettyä pitkällä varrella eikä tuntunut siltä että jengat olis menny.
Kunhan saan sen mopon takas käsiini niin avaan haarukan ja tutkin uudemman kerran laakereiden asennon ja kunnon sekä merkkaan sen mutterin maalitussilla josta näkyy mahdollinen löystyminen.
Ketjut rattaineen vaihdettiin nipussa, jarrurumpu tuli tiensä päähän eräällä reissulla. Eli uusi vanharumpu missä oli uudenveroisessa kunnossa ratas. Rumpu kiinni alkuperäisillä olakkeellisilla ruuveilla. Säteittäisheittoa en ole mitannut. Ehkä se tarvii mitata ennen muita temppuja.
Lukituslevy on silmämääräisesti tutkittuna kunnossa ja paikoillaan. Laakerit olivat kunnossa niitä asentaessa, uusin pelkät ulkokehät kun sisäkoolit ja rullat olivat pesun jälkeen tutkittuani virheettömät timkenit. Ulkokehätkin ovat timkenit. Toki laakerin vaihdosta on muutama kesä aikaa ja syy silloin remonttiin oli sama kuin nytkin.
Täytyy tarkastaa laakerit ja etenkin se kiristysmutteri on siinä jotain vauriota. Ainakin sitä sai kiristettyä pitkällä varrella eikä tuntunut siltä että jengat olis menny.
Kunhan saan sen mopon takas käsiini niin avaan haarukan ja tutkin uudemman kerran laakereiden asennon ja kunnon sekä merkkaan sen mutterin maalitussilla josta näkyy mahdollinen löystyminen.
FL 74" -41, XLH 900 -69, -75 +japsit
Re: Rautiksen takahaarukka löystyy
Rautikseen tuli -79 tuo takahaarukka neliskanttisesta putkesta, silloin tuli myös levyjarru joten se on helppo tunnistaa. Laakerit 1954-1973 -> 15.8 x 42.9 mm, 17.8 mm leveys, 1974-1981 15.6 x 42.9 mm, 14.5 mm leveys
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro