2006 sportster jarrunesteet

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

pot
Viestit: 130
Liittynyt: 20:47 16.03.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja pot »

Nyt näyttäs siltä, että entinen omistaja on laittanu taas ( ennenkin sattunut) väärää jarrunestettä...
Pitäs olla dot 5 . Eli silikoonipohjaista . Mutta säiliön ikkunasta näkyy meripihkan väristä nestettä.
Dot 5 on purppuran väristä. Meripihkan värinen on glycolipohjaista. Sitä ei saa laittaa ohjekirjan mukaan.
Miten voi olla nuin vaikeaa laittaa oikeanlaiset nesteet?
Mut jos näin on käynyt....niin ilmeisesti huuhdellaan pariin kertaan järjestelmä dot vitosella. Että väärää nestettä ei enää näy. Silikooni ja glykoolipohjaisia ei saanut sekoittaa. Voi elämän kevät🙈...
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Googol -viisaus kertoi, että Harley-Davidson luopui DOT5 -nesteistä 2005 jälkeen. Sitä en tiedä tarkalleen, miksi, mutta niin vaan he tekivät. Liittyneekö mallistoon tulleisiin ABS-jarruihin, joissa en ole silikoninesteitä tavannut muissakaan laitteissa? Ja siitä sitten varmuuden maksimoimiseksi kaikkiin samat liemet, ettei tule tehtaalla asennusvikaa ja siitä seuraten vahinkoa. Ja vahingonkorvauksia.

Oon mä ne joskus itsekin unohtanut ja sotkenut, vaikka tämän foorumin wikiin aikanaan leipätekstiä tuotinkin siihen, miten nuo erottaa toisistaan ja kuinka käytetynkin nesteen voi kokeilla epä- ja yhteensopivaksi.

Sulla saattaa olla asiat 100% kunnossa. Vaihda kuitenkin jossakin välissä uutta lientä tilalle, kun sinne kertyy sitä vettä sekaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Parikin vuotta kun on silarit vaihtamatta niin merkkiväri katoaa, sillon väristä ei voi johtopäätöksiä tehdä.

Vanhaa nestettä pikku purkkiin ja vaikka silikoninestettä sekaan saman verran ravistaa ja antaa olla jonkin aikaa. Jos nesteet kerrostuu selkeesti niin vanha on jotain muuta kun silaria.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Siihen, mitä säiliön kannessa sanotaan kannattaa uskoa.
Nestetyypin vaihto on sen verran työläs operaatio, ettei sitä luultavasti ole ainakaan orkkiskuntoiseen pyörään tehty.
moderattori

Romu rauhoittaa!
pot
Viestit: 130
Liittynyt: 20:47 16.03.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja pot »

Kiitos. Juu... toi on 2006 1200cc roadster.
Eli siinä ei sitten kai pitäskään olla dot 5: sta.
Pitää laavata ohjekirjaa vielä uudestaan, kun siellä taidettiin sanoa, että dot 5 on oikea...
Ja jos vielä ABS, niin sittenhän se on dot 5.1.
Mut jos on aina käytetty dot 5.1. Ja ei ole sotkettu joukkoon dot 5. Niin asiahan on sillon ok...🤔
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 09:40 23.05.2020. Siihen, mitä säiliön kannessa sanotaan kannattaa uskoa.
Nestetyypin vaihto on sen verran työläs operaatio, ettei sitä luultavasti ole ainakaan orkkiskuntoiseen pyörään tehty.
Kyl mää oon vaihtanu. Kun ei romufleetissä ollut toista peliä, joka kaipaisi silikoneja (muskeli toikin on ilman) niin dot4:t on siinäkin, jonka kansissa muuta väittää.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vuppe kirjoitti: 09:00 23.05.2020. Parikin vuotta kun on silarit vaihtamatta niin merkkiväri katoaa, sillon väristä ei voi johtopäätöksiä tehdä.

Vanhaa nestettä pikku purkkiin ja vaikka silikoninestettä sekaan saman verran ravistaa ja antaa olla jonkin aikaa. Jos nesteet kerrostuu selkeesti niin vanha on jotain muuta kun silaria.
Tämä on totta ja väri vaihtuu jo paljon nopeamminkin, kuin parissa vuodessa. Itse testaan joka kerta outoon pyörään tuon nesteen ennen vaihtoa tai lisäystä. Eikä tarvitse edes kerrostumia odotella.

1. oletus, että säiliön kannessa on oikea tavara
2. sitä teelusikallinen kertakäyttömukiin uudesta nestepurkista
3. ruuvarin kärjellä tiputtaa säiliöstä mukiin muutaman pisaran
4. eron näkee heti, pisarat jäävät erikseen tai liukenevat

Näillä konsteilla ei ole kertaakaan mennyt tavara sekaisin. Käytettyjä jarrun osia vaihtamalla on.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
pot
Viestit: 130
Liittynyt: 20:47 16.03.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja pot »

Kiitos. Jarrunestesäiliön kannessa lukee DOT 5.
Kyseessä jo 2006 vuosimalli. Ei näytä olevan ABS jarruja vielä tässä mallissa. Neste on kullanruskeaa kun tarkastusikkunasta kattoo. Mutta dot 5:den väri voi vuosien saatossa muuttua ruskehtavaksi. Eli voi olla sittenkin oikeat nesteet .... mutta pitää tosiaan tehdä se testi ja kattoo miten litkut käyttäytyy...
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 2006 sportster jarrunesteet

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

pot kirjoitti: 20:29 23.05.2020. Kiitos. Jarrunestesäiliön kannessa lukee DOT 5.
Kyseessä jo 2006 vuosimalli. Ei näytä olevan ABS jarruja vielä tässä mallissa. Neste on kullanruskeaa kun tarkastusikkunasta kattoo. Mutta dot 5:den väri voi vuosien saatossa muuttua ruskehtavaksi. Eli voi olla sittenkin oikeat nesteet .... mutta pitää tosiaan tehdä se testi ja kattoo miten litkut käyttäytyy...
DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa.
Eli nimestä huolimatta:
DOT 5 neste on silikonipohjaista
DOT 5.1 neste on glygolipohjaista
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin